Tilpasse seg livet i Thailand

Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Viktig å huske at alt dreier seg ikke kun om meg og deg, men at det også inkluderes andre i debatten, og at man ser andre enn seg selv!
🌞
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

100% støtte til Phay og det han skriver. Kunne ikke sagt det bedre selv.

Jeg hadde selv en underlig seanse her i Norge i går. Var i posten og hentet en pakke. På vei hjem nesten til gata jeg bor i så kom det en liten flokk jentunger rundt 10 år. I det jeg går forbi roper hun ene "Hei!" med kvass og myndig stemme. Jeg fortsetter å gå uten å snu meg. "Er den pakken betalt av NAV?!" roper hun etter meg. Da tenkte jeg bare "HERREGUD!". Er det mulig? Det er jo ikke jentungens feil men tydelig at foreldrene prater med ungene rundt seg. Så man skjønner jo mentaliteten. Jeg vet jo hvem foreldrene er og har lagt merke til at moren av en eller annen grunn har sluttet å hilse og snur seg bort når jeg er i nærheten. Har også merket en ganske sur holdning der spesielt endel kvinnfolk i gaten ikke hilser. Jeg har altid brukt å hilse på alle i gaten. Har jo bodd i gaten her i snart 24 år.

Du verden sier jeg bare... Så det er jaggu ikke bare i Thailand man må forholde seg til ubehageligheter. Men det viser jo mentaliteten man må forholde seg til her i Norge også. Er man ufør så er man tydeligvis en sviker/taper/snylter eller generelt uverdig person som man ikke trenger/bør hilse på. Så det ga meg faktisk litt ekstra krutt i støvlene til å komme meg til helvete ut av Norge og finne meg en annen plass å bo. Stigmatiseringen av uføre mennesker i dette landet er helt tullerusk. Jeg har jo opplevd lignende tidligere i prat med folk der temaet kommer opp. Det er jo vanskelig å unngå å svare sant når noen spør om hva man driver med. Og så ser jeg hvordan pupillene går fra vennlige store svarte pupiller til små rasende knappenålhoder. Praten blir kald og lett hånlig. Det virker for meg som Norge de siste 30 årene har blitt et bytydelig kaldere og mer egoistisk samfunn. Tragisk.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
sikry
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

Jeg mener som denne Finske damen her , vi må våge å være rausere med hverandre.
https://www.msn.com/nb-no/livsstil/forh ... spartandhp
Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

Igjen minner jeg om tema!

At innlegg skjules grunnet meningsforskjeller herfra er ikke reelt. Innlegg som tildels går på hvordan moderasjon foregår har IKKE noe å gjøre i offentlige tråder (ref Forumsreglene pkt 3).

Det antydes at noen får innleggene sine slettet, men "jeg ser ikke at brukere som direkte eller indirekte er nedlatende nok til å redusere meningsmotstandere til folk som sliter, får sine innlegg slettet." Tydelig er spark til admin/moderasjon. Og spesielt er det når man selv sier man ikke har vært så aktive i trådene hvor ting er skjult.

Nå skal det sies at det totalt sett er svært få innlegg som har vært nødvendige å skjule, men når de er det er det svært gode grunner for dette! De fleste trådene er diskusjoner uten nødvendighet at moderatorer bryter inn. Har i realiteten hatt svært få utfordringer med moderasjonen siden starten.

Antydninger om at det ikke ønskes ulike meninger og slike uttalelser er ikke en del av virkeligheten her. Det er mange ulike meninger, men når vi ser på innlegg som tildels blir angrep på personer her (noen ganger dårlig skjulte) og det til stadighet bli snakket nedsettende om ulike grupper mennesker her hvor innleggene kommer som gjentakelser i ulike varianter da er jeg som eier nødt til å gjøre grep!

Hvis noen føler at de ikke er velkomne her så må de nesten selv bestemme hva de gjør. Så lenge alle forholder seg til enkle regler ser jeg ikke noen som burde føle at de ikke skal kunne være her. Å klage på at liker-funksjonen er med på å styrke dette synes jeg også blir litt for enkelt.

Undertegnede er verken asiagift eller har kjæreste i den delen av verden så jeg har på den siden ikke noe å forsvare. Debattene som har hatt noe temperatur har jeg heller ikke deltatt i så ingen skal fortelle at jeg velger side ut i fra eget ståsted. At jeg ikke har deltatt i de trådene er kanskje noe tilfeldig, men også fordi jeg kanskje har antatt at det er tråder hvor jeg har hatt mer å lære enn hva jeg kunne bidra med.
Som tidligere nevnt så er det etter det jeg vet ingen jeg kjenner personlig her inne eller har møtt noe som gjør det lettere å gjøre mine vurderinger.

Ingen skal uansett få beskylde meg for at jeg er partisk og har noen noe de vil ha sagt om moderasjonen så SKAL dette tas i PM. Diskusjon rundt moderasjon aksepteres ikke åpent på forumet. Slikt vil ikke imøtegås men møtes med advarsler! Dere kan være uenige med regelverket og den praksisen, men som eier er det bestemt at slik skal det være!

Tråden har fortsatt temaet "Tilpasse seg livet i Thailand" og det er garantert mer å si om det.
Hvis dere fortsatt ikke klarer å holde dere til dette temaet antar jeg at det ikke er mer å si eller spørre om og tråden stenges permanent.

Edit- Lagt til dette:

Takk for meg innlegg er ikke noe bidrag og skjules.

Når takk for meg innlegg kommer etter et innlegg som ikke er topic så er ikke noe slikt bidrag som har noe i tråden å gjøre!
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Thaibreak

Vi er såpass få personer som skriver på dette forumet, at vi trenger alle som èn videre også. Så det hadde vært flott om vi klarer å skille snørr og bart, og få med oss alle i fortsettelsen. Det hadde i hvert fall jeg satt uendelig pris på. Og enda mer om vi klarer å få med flere til å skrive innlegg.

Det kommer nye temaer, og mange fine diskusjoner videre, det vet vi jo. Så hold ut, bær med oss, så kan verden se annerledes ut i morgen ;)

Hva gjelder topic, det kom svært mange interessante opplysninger i Phays innlegg kl. 05.56. Jeg setter stor pris på de personlige utleveringene beskrevet der om livet i Thailand, og tråden handler jo nettopp om dette, så takk for det, Phay.

Til deg, fotomannen, du er en stor bidragsyter på dette forumet, og jeg må si at jeg bare digger deg. Ikke finn på å gi deg, det aksepterer jeg ikke. Det samme gjelder deg, Phay. Litt uenighet i denne tråden aksepteres det, så ingen fare. Vi ble nok bare litt overrasket av utspillet til fotomannen, men sånn er det jo. Vi kjenner hverandre ikke fullt ut, og lærer om hverandre hver dag som går. Dere er et must å ha med videre, det samme sies om alle dere andre.

Sånn. Takk for meg. (hehe, tdr, det var ikke en avslutning, du skal nok få slite med undertegnede en stund til :D )
chelsea
Sted: Bangkok

Ny dag her i bangkok,sto opp kl 0613 klarer ikke sove lengre, godt få gjort unna det ikke for gjort i går kveld, bla sett opp anlegget få rydder stua fra fra alt jeg bar opp av ting, her jeg bor er det en liten lands by mest thai folk noen hyggelig noen ikke så hyggelige, dem har disse som leier ut i uke, 5 dager osv mange som har kjøpt lelighet her jeg bor, hvis jeg skulle kjøpe denne jeg har måtte jeg ut med ca 7.1 mill b leie 18000 b fikk den for 15000b
Brukeravatar
Phay

Det er rimelig leie, for i turiststrøk så regner man +- 5% av salgsverdi som god utleie pris, og det er vel kanskje ikke sesong slik sett i BKK?
🌞
chelsea
Sted: Bangkok

Phay skrev: 24 mai 2018, 03:02 Det er rimelig leie, for i turiststrøk så regner man +- 5% av salgsverdi som god utleie pris, og det er vel kanskje ikke sesong slik sett i BKK?
Det er dyrere i bkk eks pattaya eks mat er 20% dyrere her i bkk en i pattaya leie også
Dem som sier samme pris på mat på eks big c i bkk å pattaya er det ikke
Arild Holtet

Jeg har jo familie og selvfølgelig da thaier som leier i Bangkok. De leier en 4 etasjes seksjon tuk panitt i Bangkok i typisk vanlig strøk ikke som Sukumvit. For det betaler de 10.000,- baht i måneden. Første etasje er 4 meter høy og her har de sin bedrift som trekker om bilseter etc. Den er 32 kvadratmeter i hver etasje, men en liten hage og utbygg i 1 etasje.

Vi var å hentet en Apple skjerm i ett koselig villastrøk sentralt i Bangkok, og der kunne vi få leid ett slik town house leilighet på 2 etasjer som bildene viser. Kjempekoselig strøk og 370 meter ut til en av hovedveiene i sentrum. Der kunne vi få leid en leilighet for 10.000,- og 12.000,- baht i måneden.

Vi leide noe lignende i byen Chaibadan i Lopburi, eller Lam Narai som også stedet heter. Der var det litt større inngangsparti utenfor huset med plass til bil etc. Stor stue med kjøkken og bad bak stua. I 2 etasje to gode soverom og passe stort bad og en liten balkon. I byen Chaibadan i boligfeltene der koser en slik leilighet 2000,- baht i måneden, men tillegg hvis eier har satt inn aircondition.

A.H.
Vedlegg
DSC06263.jpg
DSC06261.jpg
Brukeravatar
Phay

Thaibreak skrev: 23 mai 2018, 11:57

Hva gjelder topic, det kom svært mange interessante opplysninger i Phays innlegg kl. 05.56. Jeg setter stor pris på de personlige utleveringene beskrevet der om livet i Thailand, og tråden handler jo nettopp om dette, så takk for det, Phay.
)
Det er viktig å ikke tolke folk ihjel heller, noe vi kanskje bør gå i oss selv litt samtlige, så det er ikke spark hverken den ene eller andre veien. Som sagt det er greit å være eplekjekk, smart, og prøve å vise litt intelligens mens man er på forumet, enten det er ironisk eller slag under beltet. Etter mange år på AF, så blir man jo preget, og det er en del av asiafarer kulturen på nett, og det er en god blanding av forskjellige folk, men for noen titalls av oss som skriver mye, og er mye på nett så er det en grei møteplass med erfaring og meningsutvekslinger. På AF så var det vel 60 aktive på forumet +- på det meste, og her tørr jeg ikke å si hvor mange som er aktive for jeg har ikke tilgang til statistikk.

Hva skal forumet være? Det er ett godt spørsmål som kanskje TDR kan utdype nærmere, men for meg så er det nettopp det å finne seg til rette med de utfordringer og goder man har og har tilgang på. Goder er ett udefinert tema, som kan diskuteres, men å ha en tilrettelagt tilværelse som passer meg og den jeg er glad i er viktig. Der har jeg stor nytte av forum og nett, for det å skrive gjør at man også hele tiden evaluerer sin egen situasjon og prøver å gjøre det beste man kan gjøre for seg, og ikke minst dele de erfaringer man gjør seg. Irrettesettelser er og diskusjoner er bra, og nødvendig for å holde bakkekontakten, samt tenke litt igjennom sine valg og hva man gjør. Min første priorietet er å beholde helsa, og gjøre de tingene som gjør at livet er verdt å leve, og der har vi forskjellige kriterier utifra hvem man er, og hvilken ballast man har med seg. Thailand kan være så mangt for hver enkelt, og jeg tror forumet kan være til nytte akkurat der for de av oss som nettopp har utfordringer. Det å flytte til Thailand er ikke noen lett affære hverken om man er uføretrygdet 100% eller har gradert uføre, som de som nærmer seg pansjons alder, eller allerede er pansjonister.

Jeg tror jeg har nevnt mine helseproblemer før og hintet om at Thailand for meg har gjort meg til ett friskere menneske, fordi jeg får tid til å pleie kroppen og komme ajour igjen etter harde arbeidsøkter, for jeg har som regel ikke valgt de letteste yrkene eller tatt de letteste utveiene i forhold til mine utfordringer. Jeg kan ikke tenke meg å gi opp Norge, uten å ha returrett eller muligheter, men som sagt Thailand gjør det mulig for meg å kombinere en delt livstil. Derfor fungerer det for meg, slik jeg har lagt opp løpet nå. Ryggen er så og si 100%, gikta har jeg kontroll på, allergien er bedre, jeg har lagt om livstilen fullstendig når det kommer til kosthold kombinert med trening og daglige aktiviteter, så er jeg også 100% når jeg kommer tilbake for å jobbe i Norge. Motivasjonen er god fordi jeg har noe å se frem til hver periode enten det er å reise til Thailand eller å reise hjem. Sum summarium så er det en vinn vinn situasjon. Er helsa god, så er også psyken god.

Det brukerene trenger minst av, er den evige runddansen med negativitet. At det skal være førende for hver eneste debatt på forumet, der de samme lirer av seg det. Samme om og om igjen, og skal fortsette å få lov til å komme med de samme dryppene mot de samme personene over lengre tid, er og blir nedbrytende for enkeltpersoner og forumet generellt. Til slutt så har vi ingen som ønsker hverken å dele, spørre om råd eller være daltager på forumene, for svaret og enden på visa er at alle blir tapere uansett hvordan debattene ender.

Vi er alle forskjellige, og om man ikke er mottagelig for råd, så tror jeg det ikke hjelper stort å fortelle det enten på den ene måten eller andre, måten, man må erfare det på godt og ondt, og forhåpentligvis lære noe av det. Respekt for andre bør stå sterkt er min mening, men erfarer selv det er lett å havne i skyttergraven når det er nok, og en ikke blir forstått slik man vil bli forstått.

Livet i Thailand er godt, men det kommer ikke av seg selv, og er heller ikke en lettvint løsning på alle sine problemer. Men det kan være det om man er villig til å ta den risikoen det innebærer og være åpen for å gjøre forandringer og skifte meninger og holdninger underveis.

Jeg må til slutt si at jeg kjenner meg igjen i mye av det Fotomannen tenker og skriver, og har ikke noe ønske om at han hverken skal forlate forumet eller gi opp. Som han blir jeg også frustrert når jeg ikke blir hørt, eller greier å gjøre meg forstått, og når jeg vet jeg blir strekt langt utover mine begrensninger av hva jeg greier å svare godt nok for. Jeg blir også provosert når jeg får likes mot, for det er nettopp det det føles som, men jeg tror ikke det var likes mot han slik jeg ser det, men kanskje fordi folk hadde sett mest lei av den evige hamringen fra de personene som ønsker å gni det inn mot det av oss som er i samme situasjon, og lever med damer som ikke har alt fra før, eller har de samme mulighetene som middelklasse damer, som forsørger seg selv. Det er ett sårt punkt for de aller fleste vil jeg tro.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Generelt»