Prayuth Chan-ocha Tråden!

Svar
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

fotomannen skrev: 12 mar 2019, 16:38 Hitler som argument mot demokratie

- På asylene.
- I fanatiske islamistiske miljøer.
- I høyreekstreme miljøer.
- På barkrakkene i Spania og Thailand.
nå nå!

jeg skrev dette i « «

det og her ligger det mye ironi i dette

det jeg forsøker og gi meg utpå

er at i « demokratiske» land kan det gå

svært galt også,

jeg har bange anelser

om hva som skjer når phu thai og

demokraten mulig går i koalisjon

men. ,

det er ikke bedre alternativ en at folket

velger,,

så blir mye bestemt bak lukkede dører

eller av menn i mørke dresser

Det regner i København denne sommerdagen i slutten av juni, men solen er i ferd med å bryte frem over Det kongelige danske teater. I den store, moderne bygningen like ved vannkanten samles rundt 200 deltagere for å diskutere intet mindre enn demokratiets fremtid.

Det er en egen sjanger disse internasjonale seminarene. Davos er Mekka, men det finnes arenaer også i mange andre land. Steder hvor politikere, tidligere politikere, noen forretningsfolk, mange fra tenketank-bransjen og NGO-er samles for å diskutere store verdensproblemer. Alltid i dress, stort sett med god servering, og alltid med en eller flere tidligere toppolitikere som trekkplaster.

Danmarks tidligere statsminister, Anders Fogh Rasmussen, har gjort et godt arbeid med trekkplastrene på sin Copenhagen Democracy Summit. Her er tidligere visepresident Joe Biden og tidligere statsminister Tony Blair som innledere, tidligere statsministre i Spania og Canada, José Marie Aznar og Stephen Harper i panelsamtale, Storbritannias Nick Clegg og tidligere Mexicansk president Felipe Calderon. Alle ledet av Hardtalk-vert Jeremy Paxman.

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... oe-Isaksen

https://www.dagsavisen.no/verden/nar-de ... -1.1103121
Vedlegg
3554EAF6-B709-4D98-933E-AD0EA747AC8F.jpeg
BB4C502D-77D8-4BB3-95F4-4179F6AA2E77.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish

mere om demokrati sett i historisk perspektiv

https://www.civita.no/politisk-ordbok/hva-er-demokrati

demokrati hve er alternativet

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... lltid-best
Vedlegg
894D0DE0-D8AD-4128-B55D-5A931D115F0B.jpeg
9C2A959A-6374-4F0D-9953-8233A3F8CBFF.jpeg
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

fotomannen skrev: 12 mar 2019, 16:38

I dag gjenstår det vel omtrent fire steder hvor man finner vestlige som argumenterer mot demokratiet:

- På asylene.
- I fanatiske islamistiske miljøer.
- I høyreekstreme miljøer.
- På barkrakkene i Spania og Thailand.
Det blir jo en ganske så tilspisset debatt når man trekker med seg disse grupperingene, om man prøver å debattere for hva som kan fungere for Thailand og ikke.

Demokratiet i vår del av verden lot seg gjøre av to ting. Utmattet etter to verdenskriger med store konfikter før og etter. Nr 2 var industrialiseringen som bidro til en fantastisk økonomisk utvikling og velferd, der man måtte øke levebetingelsene radikalt for å få folket med seg i det tempoet utviklingen krevde.

I asia har man den menneskelige faktoren i tilleg, der mennekser ikke bare er mennesker lenger, men rett og slett nyttedyr. Kulturen dyrkes med og av eliten, og deres rettigheter, og de fattige er fattige fordi de fortjener det. Det må må noe radikale endringer til før man kan få noe som ligner likestillte borgere, og aksept for at alle er like og fortjener velstand og lykkes like mye som eliten. Kaste systemet er så indoktrinert fra Hinduismen som er videreført i buddhismen.
🌞
Brukeravatar
riflefish

det mest skremmende i dag

i demokratiske land er at det er for

demokratisk ( alt skal ut på høring)

og gud og vær man skal utale seg

noe som har ført til et byråkrati

uten for uft og sidestykke

politiske saker blir ikke gjennlmført

ta foreksempel innkjøp av forsvarsmatriell

ting som man nesten kan kjøpe som hylle

vare det klmmer bare ikke og da det

kommer er det utradert

samme med utbygging av infrastruktur

det tar så hedensk lang tid

k de overdemokratiske byråkratiske

styringsystemer

ingen tør skjære igjen om!
Brukeravatar
Phay

Det er jo demokratiets svakhet og styrke at ting må ut på høring, men når de holder på med jagerfly, helikoptere, hovedflyplasser, Opra, Munch museet, og eget garasjeanlegg til STT, så ser man hvor galt det kan gå!

En utrolig ressursbruk, der kameraderiet blir pleiet av lakeier i STT ganger.
🌞
Brukeravatar
riflefish

Phay skrev: 13 mar 2019, 05:41 Det er jo demokratiets svakhet og styrke at ting må ut på høring, men når de holder på med jagerfly, helikoptere, hovedflyplasser, Opra, Munch museet, og eget garasjeanlegg til STT, så ser man hvor galt det kan gå!

En utrolig ressursbruk, der kameraderiet blir pleiet av lakeier i STT ganger.
nå snakker vi samme språk!,
Brukeravatar
Phay

riflefish skrev: 13 mar 2019, 05:54 nå snakker vi samme språk!,
Men så langt, så er det jo demokratiet i Norge og Europa med Usa, som har ført oss til Thailand. At vi kan sitte der eller her, og diskutere dette i åpent forum skal vi være rimelig fornøyd med at det har gått den veien for oss, og takk til alle og enhver som har ofret blod svette og tårer for at vi skal ha det så bra.
Sist redigert av Phay den 13 mar 2019, 06:31, redigert 1 gang totalt.
🌞
Brukeravatar
riflefish

Phay skrev: 13 mar 2019, 06:09 Men så langt, så er det jo demokratiet i Norge og Europa med Usa, som har ført oss til Thailand. At vi kan sitte der eller her, og diskutere dette i åpent forum. Vi skal være rimeig fornøyd med at det har gått den veien for oss, og takk til alle og enhver som har ofret blod svette og tårer for at vi skal ha det så bra.
shure!,

men vi har heldivis lov til og stille spørsmål

stegn ved det byråkratiet « vi» også

har bidratt til og ha ,!

det som mangler ofte er at ingen har

mulighet

til og « skjæreigjennom»

gode ledere i næringslivet

har den egenskapen!,

næringslivsledre velger ikke den politiske

karieren,

jeg er en meget utolmodig fyr!

verste også med byråkrater er om de

i tillegg er 4 kanta og autoritære,

og lover forskrifter og regler som slår

hverandre i hjel

veit ikke om det har blitt vanskligre

«men før var det liksom bare begynn

og grave»
Brukeravatar
Phay

Vi ser svakheter med demokratiet, men jeg ser enda flere svakheter med diktaturet, for det er ingen gylden middelvei ser det ut til.

Vanskelig for oss å forestille oss hvordan det var i Norge før, og hvordan det kan bli, om vi ikke passer på rettighetene våre, og er på barrikadende og forsvarer de.

Vi kan heller ikke forestille oss hvordan det er i Thailand, og det å være thai, for det innebærer en så dyp sosiologisk forståelse for hvorfor ting er som det er, og hvorfor det har blitt som det har blitt.

Når det er sagt, så kommer Thaiand det ut historisk sett langt bedre enn noen andre land i regionen, og det er viktig å huske på.

En ting vil jeg si, og det er jo lenger jeg bor her i Thailand, jo mindre forstår jeg den tafattløsheten de har innarbeidet med å trekke på skuldrene, og unnskylde seg med at det er thai, og slik er det i Thailand. Sitte å vente på risen gror, gjøre alt halveis godt nok, og da ikke bare for å spare på peng, men fordi det er godt nok i deres øyne. La søpla og rotet ligge strødd rundt, se på rotet ligge der i dagesvis, ukesvis, åresvis uten å løfte en finger, selv om de har tid nok. Men vi har jo sett det i Norge også, der bønder, og andre næringsdrivende har rotet liggende, mens andre folk stuer det inn på loft og kott.

Sum summarium så er det jo en sykdom at en slutter å bry seg, og lar kaoset overta livene sine, og det ser man best, der folk ramler utenfor samfunnet i Norge, så det er vel litt slik at Thaiene er ekskludert fra å delta, da kommer samfunssykdommene fort til overflaten.
🌞
fotomannen

Phay skrev: 13 mar 2019, 05:20 Det blir jo en ganske så tilspisset debatt når man trekker med seg disse grupperingene, om man prøver å debattere for hva som kan fungere for Thailand og ikke.

Demokratiet i vår del av verden lot seg gjøre av to ting. Utmattet etter to verdenskriger med store konfikter før og etter. Nr 2 var industrialiseringen som bidro til en fantastisk økonomisk utvikling og velferd, der man måtte øke levebetingelsene radikalt for å få folket med seg i det tempoet utviklingen krevde.

I asia har man den menneskelige faktoren i tilleg, der mennekser ikke bare er mennesker lenger, men rett og slett nyttedyr. Kulturen dyrkes med og av eliten, og deres rettigheter, og de fattige er fattige fordi de fortjener det. Det må må noe radikale endringer til før man kan få noe som ligner likestillte borgere, og aksept for at alle er like og fortjener velstand og lykkes like mye som eliten. Kaste systemet er så indoktrinert fra Hinduismen som er videreført i buddhismen.

Nå var det ikke jeg som trakk inn Hitler, og når noe så absurd og kunnskapsløst brukes for å legitimere et diktatur, mens en diktator hylles som «det beste som har skjedd Thailand», fortjener det kanskje ikke svar, men selv om det sikkert ikke er så mange som leser, synes jeg nå engang det er på sin plass å kommentere mennesker som på offentlige forum, trekker også mitt rykte ned i søla, da folk har en tendens til å bruke stereotypiene mot meg som thailandsfarer. Selv om vi kanskje er 10 stykker her inne, et forumet offentlig, og som på Asiaforum synes jeg det er viktig med motstemmer mot de verste påstandene.

Rett skal forresten være rett: Jeg glemte ett punkt: Venstreekstreme. De er også på frammasj i europeiske land og i USA, og de er ikke akkurat kjent som tilhengere av demokratiske prinsipper de heller.

(Til forsvar for thailandsfarere og spaniafarere: Det er ikke så fryktelig mange av dem, men det kan virke sånn, da de er fryktelig høylytte i grupper og i kommentarspor på Facebook, og ja - jeg tar til ordet mot dem når de dukker opp under nyheter om Thailand på Facebook også, da jeg er drittlei at de trekker vanlige thailandsfarere ned i søla, med sin menneskefiendtlige argumentasjon).

Til det jeg quotet:

Nettopp.

Men selv om man vet dette - og er flesket opp på ytringsfrihet, demokrati, universielle menneskerettigheter og tanken om at alle mennesker er verdt det samme, uansett om vi er rike, fattige, bønder eller kongelige, støttes altså undertrykkerne i regimer i land hvor befolkningen er indoktrinert i et tankesett der de må bøye seg for rikdom, makt og autoriteter.

Vi hadde det sånn i Europa vi også. Den gang vi lyttet til våre varianter av prestestyret, adelen, mens selv britiske kongelige hogg hodet av folk hvis de fant det for godt.

Når selv Hitler - og det må være en slags omvendt hitling av noe slag - trekkes inn i debatten, som et slags argument for at demokratiet ikke nødvendigvis er set beste, får det være grenser til tunnelsyn og kunnskapsløshet.

For øvrig kjenner vi den historien også, og det er ikke så enkelt som at Hitler kom til makten i en demokrati. Han kom til makten i et ungt demokrati, der Hitlers parti i årene før Hitler selv fikk all makt, endret lovene for å tilpasse dem sin agenda, og på den måten brola de veien mot Hitlers makt.

Dette kunne ikke skjedd i et moderne demokrati som for eksempel Norge, da parlamentarismen er ment å gardere mot det. Det er derfor det heter «All makt i denne sal» (Stortinget), og ikke all makt hos meg (Statsministeren). 

At noen som forføres av diktatorer har problemer med høringer, er vel som det må være, men når noe sendes på høring, er det nettopp for at relevante organsisasjoner skal få muligheten til å komme med innspill før det for eksempel stemmes over en ny lov i Stortinget - der for øvrig alle partiene er representert, og ikke kun regjeringen.

Dette i sterk kontrast til f.eks. Thailand de siste årene, der militæret, men en mann i førersetet, tilegnet seg all makt - hvorpå den selvutnevnte statsministeren sørget for å gjøre de nødvendige endringene som skal til, i blant annet grunnloven, for at militæret fortsatt vil være en vesentlig maktfaktor i Thailand etter valget, uansett hvem som får flest stemmer om to uker.

Nei, demokratiet er ikke perfekt, og det er hele tiden under utvikling, men det er ikke et argument til fordel for undertrykkende regimer og despoter.

For øvrig ble Norge nylig kåret til verdens mest demokratiske land, så det får være grenser for lettvinte retorikk.

https://e24.no/makro-og-politikk/norge/ ... d/24537909

For Thailands del kan jeg bare gjenta meg selv:

Les de store avisene dersom dere er interessert. Det kommer ikke til å mangle på dybdeanalyser de neste tre månedene.
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»