Nytt valg 24. mars.

Låst
fotomannen

Det militære diktaturet i Thailand ser ut til å ha blitt satt i sjakk matt.

Partiet hun representerer er Thaksins proxy-parti.
Ubolratana står nær sin bror.
Den tidligere prinsessen er venn av Shinawatra-søsknene, og ble senest i sommer avbildet sammen med Thaksin da de så kamp sammen under VM i Russland.

Ikke rart mange som tidligere har stemt på Thaksins partier har jublet etter at ryktet gikk viral for to dager siden, og i dag ble bekreftet.

En potensiell game changer i det politiske Thailand?
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Det blir vanskelig å tukle med valget nå, om det er gitt at hun blir så populær som det forventes. Hun er utrolig populær i mange kretser i Thailand, så dette blir en thriller bokstavelig talt.

Etter hva jeg kan forstå, er det to Thaksin vennligsinnet partier som stiller til valg nå?
🌞
Brukeravatar
PiTa

Brukeravatar
Phay

Allerede lagt inn protest mot prinsessen

PRO-JUNTA PARTY TRIES TO STOP NOMINATION OF ROYAL PM
http://www.khaosodenglish.com/news/2019 ... -royal-pm/
🌞
fotomannen

Phay skrev: 08 feb 2019, 14:12
Etter hva jeg kan forstå, er det to Thaksin vennligsinnet partier som stiller til valg nå?
Pheu Thai Party og partiet der prinsessen nå er statsministerkandidat. Så vidt jeg forstår ble sistnevnte parti opprettet som en proxy i tilfelle juntaen skulle lykkes med å strupe Pheu Thai.

Kongens søster representerer altså et av partiene som støtter Thaksin.

I følge journalisten som for to dager siden meldte om nominasjonen, og som i dag løper mellom intervjuer i internasjonale nyhetskanaler, er nominasjonen det største jordskjelvet i Thailands politikk siden 1932.

Han mener også at Thaksin er tilbake i Thailand i løpet av året.

Gjett hvem som blir populær på bygda dersom det skulle komme et par benådninger?
Brukeravatar
Phay

fotomannen skrev: 08 feb 2019, 15:27 Pheu Thai Party og partiet der prinsessen nå er statsministerkandidat. Så vidt jeg forstår ble sistnevnte parti opprettet som en proxy i tilfelle juntaen skulle lykkes med å strupe Pheu Thai.

Kongens søster representerer altså et av partiene som støtter Thaksin.

I følge journalisten som for to dager siden meldte om nominasjonen, og som i dag løper mellom intervjuer i internasjonale nyhetskanaler, er nominasjonen det største jordskjelvet i Thailands politikk siden 1932.

Han mener også at Thaksin er tilbake i Thailand i løpet av året.

Gjett hvem som blir populær på bygda dersom det skulle komme et par benådninger?
Om det var noen som helst om håp vedrørende nyvalget, så ble det tent nå med prinsessens deltagelse. Jeg kan bare forestille meg skuffelsen om de greier å forhindre henne å delta. Vi får se hva fremtiden bringer. Det må være en slik person som henne som skal greie å få folket med seg om det skal være håp om noen forandringer. Koalisjonen med tanke på Thaksin og kommende regent var jo også betent, og en av årsakene til Thaksin måtte gå av, og nå ser det ut til å slå tilbake på juntaen igjen.

Thaksin presented the crown prince with a luxury car when he was first elected in 2001. Fears that Vajiralongkorn might find a support base among the populist politician’s voters are believed to have contributed to the coups that removed first Thaksin and then his sister Yingluck Shinawatra, also a prime minister, from power in 2006 and 2014.

https://www.theguardian.com/world/2016/ ... rince-king
🌞
fotomannen

Om juntaen lykkes i å stoppe nominasjonen avhenger kanskje av hvor støtten kommer fra.

Jeg har ikke fulgt med så mye det siste halvåret, og hadde ikke hørt om henne før jeg så en venninne dele ryktet på Facebook da det gikk viral for et par dager siden, men jeg leser nå at hun er populær, veldig sosial, at hun arbeider for å få ungdom ut av rus, at hun liker å jobbe med vanlige folk på grasrotnivå, at hun har vært skuespiller og tv-personlighet, og at hun til tross for at hun ikke lenger har kongelige titler, hele tiden har blitt behandlet som en prinsesse av slottet, pressen og folket.

Hun minner i det hele tatt om en som kan få mange stemmer i et land hvor de liker både kongelige og kjendiser.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

nå har kongen talt til folket
det går på alle thai tv kanaler
han sier at hans mor og far
( de konglige høyhetet) aldri har blandet seg inn i thailansk poletikk. det er ikke kongehuset!
vidre sier han det var deres ønske at barna heller ikke skal ta part rent politisk
men det som nå er den store nyhten
hans konglige høyhet kongen
sier rett ut at storesøstra ikke er tilregnlig

ps på gamle fora har keane 16 også
våknet
av forskellige årsaker skriver jeg ike her
på en stund
er opptatt med noe historie andre steder
Vedlegg
7C4AA463-E28B-4BE2-ACA5-7EE6B774700F.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
PiTa

Phay skrev: 08 feb 2019, 11:30 Prinsessen har sagt ifra seg kongelig status, og vil være som en vanlig borger å regne under valget. I det minste utad, så får vi se hvordan dette utarter seg. Min kjæreste viste stor entusiasme over denne overraskende nyheten. Så her kan det bli spennende på tross av at vi kjenner spillereglene på forhånd.

Princess Ubolratana, who relinquished her royal status in 1972, was named on Friday by the Thai Raksa Chart Party, a major ally of former Prime Minister Thaksin Shinawatra, as its sole candidate to be the next Prime Minister.
http://www.nationmultimedia.com/detail/ ... s/30363759
Det er ikke sikkert det er riktig så enkelt.
Både kongehuset og partiet hun representerer bruker den kongelige tittelen tul kramom som kan oversettes "prinsesse" på kongehusets språk: rajasap.
Hun sier selv at hun har sagt fra seg sin royale tittel, og regner seg som en vanlig borger - men hennes fortid vil alltid henge ved henne, og måten hun blir tiltalt og behandlet på. Respekten for kongehuset sitter dypt i folkesjelen - uansett hvor en befinner seg i hierarkiet.
En annen ting er at kongen har gått ut og irettesatt prinsessen for å stille til valg som statsminister, da han mener at hun som et medlem av kongefamilien skal stille seg politisk nøytral. Og dessuten at hun ved det også bryter konstitusjonen.
Så kongen har iallfall et klart bilde av hvor hun står, og hvilken status hun har.
http://www.khaosodenglish.com/news/2019 ... u2zaOnCeV4
Brukeravatar
PiTa

riflefish skrev: 08 feb 2019, 17:46 nå har kongen talt til folket
det går på alle thai tv kanaler
han sier at hans mor og far
( de konglige høyhetet) aldri har blandet seg inn i thailansk poletikk. det er ikke kongehuset!
vidre sier han det var deres ønske at barna heller ikke skal ta part rent politisk
men det som nå er den store nyhten
hans konglige høyhet kongen
sier rett ut at storesøstra ikke er tilregnlig

ps på gamle fora har keane 16 også
våknet
av forskellige årsaker skriver jeg ike her
på en stund
er opptatt med noe historie andre steder
Håper virkelig hun kan stille som statsmisterkandidat - men blir nok vanskelig om det vil si at hun går imot kongens ønske.
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»