Coronavirus 2020

Wood1958

MrDemongas skrev: 05 jul 2021, 19:20 Faktorenes rekkefølege er likegyldig. Denne smitten kan ikke en gang en med master i fraktalgeometri regne seg frem til. Jeg frykter det verste. Et Thailand som barberer av seg haka og mister 20% av bnp vil ende i tårer. Og blod.
På en måte er jeg enig med deg i det om å frykte det verste, da vil en vel forberede seg for det og håndtere det forhåpentlig deretter.
Så kan en jo håpe på det beste. En ting er 20% men hvor mye kan omkanaliseres til annet vet jeg ikke. Men nå er det vel ikke så sikkert at de intektene kommer de lidende tilgode heller. På lik linje med så mye annen velstand i landet.
Litt høyere lønninger hvor de importerer arbeidskraft med litt mindre profitt til de rikeste så jobbene ble besatt av Thaiere. På toppen av dette så pengene sirkulerte i landet.
Så ville kanskje endel bli utjevnet. Jeg vet ikke så mye om børs og slike nivåer.
Wood1958

WHO frykter 4 bølge
Erna frykter 4 bølge
Men der slutter likheten. Mens WHO frykter smitten i Europa og reisen,spilte Erna politisk og malte Europa grønt og åpnet porten. Så sånn sett rullet hun ut den røde løper om WHO får rett. En får se hvordan Europa takler dette tror jeg.
https://www.dagbladet.no/nyheter/utsett ... e/73984497
2021-07-05 20.14.05.png
MrDemongas

Wood1958 skrev: 05 jul 2021, 19:26 På en måte er jeg enig med deg i det om å frykte det verste, da vil en vel forberede seg for det og håndtere det forhåpentlig deretter.
Så kan en jo håpe på det beste. En ting er 20% men hvor mye kan omkanaliseres til annet vet jeg ikke. Men nå er det vel ikke så sikkert at de intektene kommer de lidende tilgode heller. På lik linje med så mye annen velstand i landet.
Litt høyere lønninger hvor de importerer arbeidskraft med litt mindre profitt til de rikeste så jobbene ble besatt av Thaiere. På toppen av dette så pengene sirkulerte i landet.
Så ville kanskje endel bli utjevnet. Jeg vet ikke så mye om børs og slike nivåer.
Jeg er redd for at LOS kan få et India-cenario.
Thaiene er veldig sosiale. De har høy mobilitet og de legger sin lit til Buddha og skjebne. Det som skjer, det skjer. Jeg og familien (ektefelle og barn) sitter nå som landtroll på andre året i steinrøysa, og jeg tror ikke dette er over på mange år. Vi har heldigvis internett med flere muligheter for kommunikasjon. Det er en trøst. Vi vurderer en leilighet i Pattis og en landeiendom i Isan, men slik det ser ut nå så kan vi like godt vente. Vi får verken reist eller sett noe, og muligens vil land og eiendomsprisene falle. At bathkursen holder seg oppunder taket er heller ikke noe gunstig for handel i LOS.
Det gjelder å holde ut.
Wood1958

[mention]MrDemongas[/mention]
Ja det er en trist situasjon å sitte her steinrøysa, men dere får nå sitte i sammen. Nå deler jeg ikke helt din/deres frykt for en Indiasituasjon, men en vet aldri.Men flott å leseat du også tar spredningsperspektiv med og ikke bare perspektiv på faren for å bli smittet . Noe som jeg synes noen Thaiere har mere fokus på.Fremfor bare fokus på smittefare på enselv. Men jeg frykter det kan drøye litt. De har tiltak og mange tiltak mere å gå på. Tallene,holdes,relativt stabile. Jeg så noen prediksjoner for de røde tall denne måned og neste måned av en av disse vaksinefolkene.(en som snakket om vaksinering i pressen for litt siden). Men hvor korrekt det er vet en jo ikke. Men det var ikke noe mere stigning enn en har sett den forrige måned. Sånn fra dag til dag. Og de bølgene vi har hatt har vel vart litt over et par tre måneder også.Så ingen eksploson i tall men kanskje langvarig. De har nå kunnskap og midler nok til å sperre å lukke ned om de mener det kommer for mye ut av kontroll. Hele Bankok for den saks skyld. Men det får jo en økonomisk pris. Eller distrikter om det kommer for høye tall.Det bor jo mange mennesker der og i forhold til her så synes jeg det er lave tall. Sånn daglige forløpig.En får smøre,seg med tålmodighet å,hjelpe de en kan som trenger det om en kjenner noen.
Det,er nok noe politikk som også kommer Thailand tilgode tror jeg. Vesten vil nok ikke la de seile sin egen sjø . Og,det vil vel heller ikke Kineserene. Sånn med vaksiner , men også med nød og indre uroligheter i landet.På både både godt og vondt.
Så pga dette spill tror jeg de kommer bedre ut enn flere andre land i regionen. Men det får være min tanke. Sikkert andre med andre tanker.
MrDemongas

Noe som forsterker min bekymring. Det kan gå helt galt.

http://www.thainytt.no/index.php?id=703 ... ikke-reise : (
Wood1958

MrDemongas skrev: 06 jul 2021, 09:05 Noe som forsterker min bekymring. Det kan gå helt galt.

En oppfording er nå mere beroligene kontra avsperring , som det vel blir om ikke de følger det så tall stiger.
Det er kanskje værre når folk må bli hjemme istedenfor å få plass på disse feltsykehusene i større grad. Da smitter de resten av familien og tallene stiger vesentlig. Kanskje en 3dobling i uka som for tiden i Spania. Mengodt de ser hva som skjer.
Det vle vist sendt avgårde endel fly til Spania i går herifra også.Og der er nok Ola og Kari i høyeste grad sosiale.
https://www.worldometers.info/coronavir ... ekly_table

2021-07-06 10.47.56.png
2021-07-06 10.46.37.png
2021-07-06 10.43.18.png
Wood1958

Har en ikke nok unntak så får en bare slippe opp .Ihvrtfall på den tiden av døgnet hvor trafikken er. Forberedelser og logistikk er vist fraværende om en så har ett havlt år til å planlegge strategier.
Forundres ikke om det samme skjer på Gardermoen når sydenturistene skal returnere. Det er vel varslet 5 timer køer der også.
Så skal det ståes på et podie og fortelle om årsaker. Så folk blir imponerte av god håndtering.og vhor godt vi håndterer en pandemi.
Selv de med hytte i Sverige skal,kjøre vider med sakene så,det muligens kan legge presedens for senere pandemier.
Ja ja detta om smittespredning kan vi nok lære verden mye om.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R ... an-besoeke
.
Nå vil hytteeierne ta saken til Høyesterett, skriver talsperson i Norske Torpare, Einar Rudaa, i en melding til VG.
– Dette er prinsipielt viktig for håndtering av senere pandemier og lignende situasjoner, sier Rudaa,
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l ... -uholdbart
Rundt klokken 18.30 mandag kveld var det rundt en og en halv times kø på grenseovergangen ifølge Vesttorp. Politiet har hatt to runder med lettelser mandag.
– Vi begynte å slippe folk gjennom fra rundt klokken 11.30 – 16.00, men etter det fikk vi kontroll. Dette er noe vi kun gjør helt unntaksvis, sier Vesttorp og legger til at det også har vært noen lettelser på kvelden.
Wood1958

MrDemongas skrev: 06 jul 2021, 09:05 Noe som forsterker min bekymring. Det kan gå helt galt.

Så lenge farranger viser at de kun forstår at viruset smitter og spres der , hvor, når og blandt hvem etter som politikere bestemmer er det muligens feil formidlet.
Dette gjelder vist Thaiere :D
2021-07-06 14.46.09.png
MrDemongas

Her i Steinrøysa har vi nå i 17 mnd stort sett holdt oss hjemme. Barna har hatt "hjemmeskole, dvs internett, men de har sluppet opp nå, og nå er det nesten normal skolhverdag. Så, plutselig er det Grnagrankagranka og endeløse køer på Gardismoen. Jeg tror at vi kommer til å få en ny bølge med et nytt og farligere mutert kinavirus.
Wood1958

MrDemongas skrev: 06 jul 2021, 17:52 Her i Steinrøysa har vi nå i 17 mnd stort sett holdt oss hjemme. Barna har hatt "hjemmeskole, dvs internett, men de har sluppet opp nå, og nå er det nesten normal skolhverdag. Så, plutselig er det Grnagrankagranka og endeløse køer på Gardismoen. Jeg tror at vi kommer til å få en ny bølge med et nytt og farligere mutert kinavirus.
Ja hvem vet, kanskje vi en dag forstår at det er mobilitet og å treffe hverandre som smitter. Nå er det jo ingen fotball på granca eller i Hellas.
Men det sprer seg,,alikevel i dag også.
2021-07-06 17.59.09.png
Så om de får styr på 3djjebølge i TH utover høsten så kan vi kanskje komme og,by på en ny bølge..
Muligens litt synd at hjemmekontor er lite smittefare, når vi har,så kort arbeidstid, samt det nå er ferietid :D

https://www.worldometers.info/coronavir ... ekly_table
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»