Coronavirus 2020

torbus

Dette har lite med media å gjøre. Det er de som uttaler seg som er interessante.

Det første man f.eks. gjør når man leser en fagtekst, er ikke å se på hvem som har skrevet teksten. Det første man gjør er å gå til de siste sidene og se på litteraturlista, for å se hvilke kilder som er brukt.

Nå er det ikke så enkelt i aviser, da de vanligvis ikke kommer med litteraturliste, men årsaken til at jeg ofte bruker NY Times (eller andre store tidsskrifter), er at de i motsetning til enkelte tabloider (det er grunn til at du aldri vil se meg linke til The Sun og Daily Star), er at de ikke løper etter sensasjonsnyheter, men henvender seg til de fremste innen respektive fagfelt.

I tilfellet over trenger jeg ikke vite noe om vaksiner. Det eneste jeg trenger å vite er at de NY Times har snakket med, og forskningen det de sier baserer seg på, er ledende på feltet.

Hadde jeg ikke hatt noe valg hadde jeg tatt vaksinen jeg ble tilbudt, så lenge den er godkjent (og Sinovac ble nylig godkjent til nødbruk av EU), men jeg er glad vi får Moderna og Pfeizer i Norge. Får vi tilnærmet hele befolkningen vaksinert med dem, er vi langt på vei til å oppnå flokkimmunitet. Får man derimot hele befolkningen vaksinert med vaksiner med kun 50 % effektivitet, vil landet få store problemer med covid i lang tid framover.

Det er i hvert fall det de som uttaler seg i NY Times frykter, og skulle de få rett i sine bekymringer, er det bekymringsverdig for flere land vi her inne reiser til.
SomLao

Tonny nekter å ansette korona-vaksinerte. Han vil ha folk som kan "tenke selv" på områder som farmasi, medisin, biologi osv. Selv om det krever lang utdanning. Men når det kommer til å reparere sykler, blir han straks mer seriøs. Da forlanger han fagbrev. For en løk:
https://www.tv2.no/nyheter/14081064/?fb ... QWvb7hxi-s
Wood1958

Så bl ir en til tilgjengelig etterhvert.
https://www.bangkokpost.com/thailand/ge ... er-vaccine
2021-06-24 21.02.52.png
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

SomLao skrev: 24 jun 2021, 18:25 Tonny nekter å ansette korona-vaksinerte. Han vil ha folk som kan "tenke selv" på områder som farmasi, medisin, biologi osv. Selv om det krever lang utdanning. Men når det kommer til å reparere sykler, blir han straks mer seriøs. Da forlanger han fagbrev. For en løk:
https://www.tv2.no/nyheter/14081064/?fb ... QWvb7hxi-s
Ikke akkurat ett sjakk trekk med tanke på forretningen han driver, men rett skal være rett, og han har jo rett i at vaksinene som gis er ett eneste stort forskningsprosjekt med oss som forsøkskaniner og mus.

Det er jo to alternativer til vaksinasjon, og det er å slippe det løs fritt eller å holde slusene stengt på ubestemt tid og fortsette som vi har gjort til nå. Åpne og stenge slusene etter behov.

Valget blir da lett å ta for min del
🌞
Brukeravatar
Phay

Da har vi fått time på tirsdagen, så dette går så langt over all forventning, så får vi bare vente på om det faktisk skjer eller det blir noe forandringer. Vi er de første i familien og de vi kjenner her oppe som tar vaksinen, foruten amerikaneren som tipset meg om å bare møte opp på sykehuset og bestille.
🌞
Wood1958

Noen ganger er det ikke så store problemer med å etablere fabrikker som når vaksinen skal til andre steder.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... =share-btn
Wood1958

Phay skrev: 25 jun 2021, 09:59 Da har vi fått time på tirsdagen, så dette går så langt over all forventning, så får vi bare vente på om det faktisk skjer eller det blir noe forandringer. Vi er de første i familien og de vi kjenner her oppe som tar vaksinen, foruten amerikaneren som tipset meg om å bare møte opp på sykehuset og bestille.
Kom over denne, nå står det mye rart på nett ,men mulig det bør sjekkes nøye.Båd mot det Europeiske system og eventuelt om det Norske har andre betingelser.
Også om det eventuelt gjelder andre enn Indiaproduserte fra ikke EU land. Litt av en dobbeltmoral fra EU

https://healthpolicy-watch.news/most-co ... a-vaccine/
2021-06-25 20.15.32.png
Sist redigert av Wood1958 den 25 jun 2021, 21:35, redigert 2 ganger totalt.
SomLao

Phay skrev: 25 jun 2021, 02:58 men rett skal være rett, og han har jo rett i at vaksinene som gis er ett eneste stort forskningsprosjekt med oss som forsøkskaniner og mus.

Tja. Mulig han vet mer enn ekspertene på området. Han tror jo i det minste det selv. Uten noe som ligner på formelle kvalifikasjoner. Men har mine tvil. Uansett er det betryggende at han tar sin egen jobb med sykler mer alvorlig - han forlanger jo tross alt fagbrev - enn ekspertenes jobb med vaksiner. Alt annet ville jo vært livsfarlig. Altså er han dust som ikke ser selvmotsigelsen. :lol:
Brukeravatar
Phay

SomLao skrev: 25 jun 2021, 20:43 Tja. Mulig han vet mer enn ekspertene på området. Han tror jo i det minste det selv. Uten noe som ligner på formelle kvalifikasjoner. Men har mine tvil. Uansett er det betryggende at han tar sin egen jobb med sykler mer alvorlig - han forlanger jo tross alt fagbrev - enn ekspertenes jobb med vaksiner. Alt annet ville jo vært livsfarlig. Altså er han dust som ikke ser selvmotsigelsen. :lol:
Nå er jeg ikke skeptisk på generelt basis mot vaksiner, men jeg kan forstå at folk er bekymret og skeptiske, men synes vi skal være med å dra lasset sammen, og av og til så må man bare stole på myndighetene at de vil oss godt. Jeg er nå ihvertfall lei av denne tilstanden, selv om jeg har ingenting å klage på her jeg er. Tror det er andre som trenger en åpning mer enn meg, og håper at det nå kan skje om ikke alt for lenge, selv om jeg er litt pessimistisk med tanke på å komme hjem til jul uten at det blir for mye styr.

[mention]Wood1958[/mention]
Jeg kan ikke vente på at eu skal godkjenne thai produsert Astrazenica sin Vaxzevria covid vaksine, for plutselig er jeg nå i oktober allerede før jeg får min 2. dose. Tiden går fort, men vi får håpe de holder 8 uker som er planen her nå. Tar jo som sagt en uke etter at man har tatt siste dose, og i tillegg så skal jeg dokumentere ovenfor legen vaksineringen jeg har gjort her, så skal han legge meg inn i det offisielle systemet så jeg får mitt digitale vaksinepass. Så vi får se hva som skjer fremover. For alt vi vet, så må vi vaksinere oss etter 6 måneder igjen for å kunne reise utenlands eller for å beholde vaksinepasset.
🌞
Wood1958

Nei det viktigste blir nok å bli vaksinert, så får en håpe de eventuelt får ordnet opp i slkt byråkratisk krøll underveis. Kan jo være noe med meldingsystemet i Afrika også for den saks skyld.
Men blir det problemer senere så er det nå kanskje ikke vaksina og det kan jo være kjekt å ha i bakhode.
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»