Coronavirus 2020

Wood1958

Ser at på linje med oss får også Thailand færre Pfizer doser. Her fikk vi etterhvert vite at andre leveranser ble prioritert.
Et sted en kan følge slikt er på Gavi sine sider. En kan fks glede seg på vegne av Phillipinene som for 10 dager siden fikk 2,8 mill Pfizer. Godt for dem . :D
Fallhane på siden og en kan se hvor vaksiner gjør mere nytte for seg enn at vi skal ha lager som går ut på dato.Svenskerene ble vel hyllet for et bidrag på 1 mill doser for litt siden, mens en kunne lese i Svenske aviser om vaksiner som folk ikke møtte opp for å ta og sto i fare for å gå i søppla.

https://www.gavi.org/covax-vaccine-roll ... ry-updates

2021-06-23 14.05.25.png
Wood1958

Motsatt andre steder som ikke publiserer så mye om råd fra WHO velger BP å trykke WHO sin represetant i Thaialnd. Kan virke som maska blir en stund til i TH.
En får jo håpe farranger ikke skal lære de om vestlig kunnskap bare fordi vi ikke offenrliggjør.

https://www.bangkokpost.com/business/21 ... nd-of-year
2021-06-23 16.17.18.png
Brukeravatar
sikry
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

Leser at mange unge sliter med senplager etter å ha vert koronasyk.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9 ... asymptomer
Brukeravatar
e-golf

Bruker de noen medisiner i Thailand bortsett fra vaksiner? I følge faktisk.no finnes det ingen medisiner mot covid19, men stoler ikke helt på dem. Har hørt om et 20-talls forskjellige medikamenter som er brukt og som påstås å ha virkning. Senest et leserinnlegg i aftenposten (ja gammel naziavis) om ivermectin. Egentlig driter jeg i coronavirus og covid da jeg kan lite gjøre noe med det.
Det er forøvrig vanskelig å forske på panikkartede tiltak så i neste pandemi blir tiltakene helt lik! Ikke mye å lære:) Spøk til siden! Det mye å lære i ettertid.
torbus

Etter hvert som vi ser real world-effekter av ulike vaksiner, stilles det stadig flere spørsmål om effekten av den kinesiske vaksinen. Også i Thailand kritiseres myndighetene stadig krassere (i går fra landets største universitet) for manglende åpenhet rundt årsaken til hvorfor de satser tungt på denne (AstraZenica var visstnok tilgjengelig for mindre penger).

Her fra forrigedagens New York Times (med eksempler fra nye utbrudd i land som har vaksinert store deler av befolkningen med Sinovac).

https://www.nytimes.com/2021/06/22/busi ... break.html

Et par utdrag fra artikkelen:
The Pfizer-BioNTech and Moderna vaccines have efficacy rates of more than 90 percent. A variety of other vaccines — including AstraZeneca and Johnson & Johnson — have efficacy rates of around 70 percent. The Sinopharm vaccine developed with the Beijing Institute of Biological Products has an efficacy rate of 78.1 percent; the Sinovac vaccine has an efficacy rate of 51 percent.
In Indonesia, where a new variant is spreading, more than 350 doctors and health care workers recently came down with Covid-19 despite being fully vaccinated with Sinovac, according to the risk mitigation team of the Indonesian Medical Association. Across the country, 61 doctors died between February and June 7. Ten of them had taken the Chinese-made vaccine, the association said.

The numbers were enough to make Kenneth Mak, Singapore’s director of medical services, question the use of Sinovac. “It’s not a problem associated with Pfizer,” Mr. Mak said at a news conference on Friday. “This is actually a problem associated with the Sinovac vaccine.”
Ps: Artikkelen over er gratis å lese dersom man ikke har lest for mange denne måneden, men det krever muligens innlogging med Facebook.
Wood1958

De står overfor drastiske valg, mulig lockdown men vil ungå at folk reiser ut og sprer smitte.Men denne" bubble and seal "strategiene blir også vurdert til bruk ved lokale utbrudd.
Uansett får en håpe de gjenvinner kontroll på utbruddene. Selv om det ytres at 5 siffrede tall kan komme, så får en endelig håpe det ikke blir virklighet.
This time, people in Bangkok must be prevented from returning to the provinces -- a mistake which was made during Songkran," Dr Nithiphat wrote
The issue of implementing the bubble and seal measure to contain transmissions in communities will also be discussed.
"If we let the situation go on like this, we will see the public health system collapse," Dr Somsak said.

http://www.bangkokpost.com/thailand/gen ... kdown-plan
Wood1958

torbus skrev: 24 jun 2021, 08:55 Etter hvert som vi ser real world-effekter av ulike vaksiner, stilles det stadig flere spørsmål om effekten av den kinesiske vaksinen. Også i Thailand kritiseres myndighetene stadig krassere (i går fra landets største universitet) for manglende åpenhet rundt årsaken til hvorfor de satser tungt på denne (AstraZenica var visstnok tilgjengelig for mindre penger).

Her fra forrigedagens New York Times (med eksempler fra nye utbrudd i land som har vaksinert store deler av befolkningen med Sinovac).

https://www.nytimes.com/2021/06/22/busi ... break.html

Et par utdrag fra artikkelen:

Ps: Artikkelen over er gratis å lese dersom man ikke har lest for mange denne måneden, men det krever muligens innlogging med Facebook.
Nå bør vi vel også ha i bakhodet at det foregår en viss vaksinekrig øst /vest i Asia, noe jeg nok tror kan påvirke mediebilde.
Israel har jo stillet sin befolkning til rådighet for tall når de laget avtaler med vestlig vaksine.
Det skiller seg kanskje ikke så mye ut.Men blir kanskje ikke presentert så godt.
2021-06-24 14.08.30.png

https://www.israelnationalnews.com/News ... spx/308653
torbus

Wood1958 skrev: 24 jun 2021, 14:15 Nå bør vi vel også ha i bakhodet at det foregår en viss vaksinekrig øst /vest i Asia, noe jeg nok tror kan påvirke mediebilde.
Israel har jo stillet sin befolkning til rådighet for tall når de laget avtaler med vestlig vaksine.
Det skiller seg kanskje ikke så mye ut.Men blir kanskje ikke presentert så godt.

2021-06-24 14.08.30.png

https://www.israelnationalnews.com/News ... spx/308653
Jeg har ikke fått med meg noen "krig", men det eneste jeg gjør er å se på tall - og vurdere hvor tallene kommer fra. Medisin vet jeg ingenting om, ei heller pandemier, men vurdering av kilder vet jeg mye om. Derfor lar jeg de som kan det snakke for meg, som de i artikkelen jeg viste til over.

I artikkelen jeg linket til er nettopp Israel brukt som eksempel.
Israel provided shots from Pfizer and has the second-highest vaccination rate in the world, after the Seychelles. The number of new daily confirmed Covid-19 cases per million in Israel is now around 4.95.
Det er svært lave tall, selv om noen smittede er fullvaksinerte (det vet vi allerede at noen vil være, da ingen vaksiner er 100 % effektive).

For de som ikke har lest artikkelen: Den baserer seg på 90 nasjoner som bruker Sinovac-vaksinen. Noen av disse nasjonene har kommet langt i vaksineringen av egen befolkning. Dersom Sinovac er så dårlig (sammenlignet med de andre vaksinene), som det nå er indikasjoner på (for tidlig å si noe sikkert, men indikasjonene er så klare at flere roper varsko) vil det kunne få konsekvenser for hvor lang tid det tar før en nasjon kan åpne.

Fra samme artikkel:
China, as well as the more than 90 nations that have received the Chinese shots, may end up in the third group, contending with rolling lockdowns, testing and limits on day-to-day life for months or years to come. Economies could remain held back. And as more citizens question the efficacy of Chinese doses, persuading unvaccinated people to line up for shots may also become more difficult.
For ordens skyld: Thailand er ikke nevnt i artikkelen i New York Times. De har ikke kommet langt nok i vaksineringen ennå.

(I dag ble forresten Pfizer godkjent for nødbruk i Thailand).
Wood1958

torbus skrev: 24 jun 2021, 15:26 Jeg har ikke fått med meg noen "krig", men det eneste jeg gjør er å se på tall - og vurdere hvor tallene kommer fra. Medisin vet jeg ingenting om, ei heller pandemier, men vurdering av kilder vet jeg mye om. Derfor lar jeg de som kan det snakke for meg, som de i artikkelen jeg viste til over.

I artikkelen jeg linket til er nettopp Israel brukt som eksempel.

Det er svært lave tall, selv om noen smittede er fullvaksinerte (det vet vi allerede at noen vil være, da ingen vaksiner er 100 % effektive).

For de som ikke har lest artikkelen: Den baserer seg på 90 nasjoner som bruker Sinovac-vaksinen. Noen av disse nasjonene har kommet langt i vaksineringen av egen befolkning. Dersom Sinovac er så dårlig (sammenlignet med de andre vaksinene), som det nå er indikasjoner på (for tidlig å si noe sikkert, men indikasjonene er så klare at flere roper varsko) vil det kunne få konsekvenser for hvor lang tid det tar før en nasjon kan åpne.

Fra samme artikkel:

For ordens skyld: Thailand er ikke nevnt i artikkelen i New York Times. De har ikke kommet langt nok i vaksineringen ennå.

(I dag ble forresten Pfizer godkjent for nødbruk i Thailand).
Vestens og Kinas kamp om markedene i Asia ligger det vel en link til tidligere. Og det var vel jevnilg artikler tidligere også. Endel politikk kan en nok ikke se vekk ifra
Men kikker du litt nærmere på hvor små tall disse prosentene er regnet ut fra så,skal det nok lite til for å endre bildene radikalt.
Ja jeg vet du kan om media og kilder. , det endre ikke så mye på deres rolle som samfunnets forlengede arm til å,skape holdninger for meg
Men der vet vi jo begge vi er uenige .
Goggla og fant denne litt eldre. Ikke av nyeste dato , men det foregår vel jevnt og trutt enda
Men kanskjee ikke så nøytral den heller,men det kjempes om vaxinemarkeder , hvor jo Kineserene var ute og gav gratisprøver først i asia.
Ps jeg ser vekk ifra det underliggende om denne lisensdelingen da jeg ikke aner noe om det,(hvor omfattende det kan være)

https://www.theleaflet.in/vaccine-wars- ... -the-quad/
2021-06-24 16.46.24.png
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»