Coronavirus 2020

Wood1958

tdr skrev: 24 mar 2021, 11:24 Etter at Norge igjen har fått beskjed om tilnærmet nedstenging og hardere restriksjoner for hele landet grunnet smitte i relativt begrensede geografiske områder er det kanskje på tide å se på hvor smitten er og hvorfor tenker mange. Målrettede tiltak der smitten er og årsaker til dette MÅ på plass.

Kollektiv "straff" for store deler av landet som er uten smitte senere tid er ikke noe som resonnerer blant folk.

At enkelte får reise fritt til sine opprinnelige hjemland uten restriksjoner og samtidig kommer tilbake til Norge uten tanke på tiltak er jo drivende for mye av den smitten vi ser i dag. Demografi i områdene hvor smitten er høyest i landet per i dag viser tydelig at mange som ikke tar tiltak alvorlig med tanke på reising, avstand og testing.

FHI: Mye importsmitte fra Afrika og Asia
12% av de reisende fra Pakistan sier ikke så mye, i stykket var det vel bare Pakistanere som det var nevnt antall reisende i pågjeldenede periode.
Som jo gir grunnlag for prosentsatser.Om det nå kun hadde vært 2 reisende fra Pakistan og 1 testet positiv så var det jo 50 prosent.
Men fremdeles mere fra Europa selv om det bare er 1 prosent.
Litt mere om nasjonaliteter i selve raporten til FHI fra siste uka imden samme omtalte,rapport

https://www.fhi.no/contentassets/8a971e ... 03.212.pdf
MrDemongas

Fremmedord på urdu:
- Tiltak.
- Dugnad
- Fellesskap
Wood1958

MrDemongas skrev: 24 mar 2021, 20:00 Fremmedord på urdu:
- Tiltak.
- Dugnad
- Fellesskap
Det er jo et annet språk så det er forståelig at de ikke forstår. Ellers har de 3 ord på urdu., med google translate ble det slik.
:D

اقدامات رضاکارانہ کام برادری
MrDemongas

I mellomtiden har min ekteffelle (nettopp - nå i kveld) fått sms fra øvrigheita om at vi skal umiddelbart isoleres fordi det er en elev i klasssen hennes som har fått påvist dette pestviruset (les Kina) som har fått denne herligheten. Vi er pålagt test, senest i morgen eller fredag, og karantene til resultatet foreligger. God påske.
Jeg har heldigvis et vellfylt barskap. FAEN!
Brukeravatar
e-golf

MrDemongas skrev: 24 mar 2021, 22:31 I mellomtiden har min ekteffelle (nettopp - nå i kveld) fått sms fra øvrigheita om at vi skal umiddelbart isoleres fordi det er en elev i klasssen hennes som har fått påvist dette pestviruset (les Kina) som har fått denne herligheten. Vi er pålagt test, senest i morgen eller fredag, og karantene til resultatet foreligger. God påske.
Jeg har heldigvis et vellfylt barskap. FAEN!
Anbefaler å holde det velfylt fremover. Neste tiltak som ikke virker er nok stenging av polet og forbud mot baconsalg i butikker Morsomt at du får tidsfrist på testing da strøket jeg bor i har 2-3 dagers ventetid på test.
MrDemongas

De tar imot fortløpende med "Drive In"... I dag må ungene holde seg hjemme og vi skal testes i morgen. Ingen symptomer, men jæ... kjipt. Thaitur ser vi ikke for oss med det første.
Ang LOS så tror jeg det en viss fare for uro. Når 10 mill + har mistet inntekten og har reist hjem til farmen - da kan alt skje. Økt 'jabasmitte' og vold i nære relasjoner er ikke vanskelig å forestille seg. Normalitet og hverdag, flyplasser og ventepils, avgangshaller og 'Go to Gate', det tror jeg blir i en fjern fremtid. I beste fall.
Wood1958

En pandemi har stått på ett år nå. Flere og flere har blitt berørt.At viruset ikke kjenner landegrenser begynner å bli tydelig.
På verdensbasis er det nå etter et år 16098 personer som har vært smittet.(registrerte tilfeller)pr million Og selv om vi har vært forskånet for de store tall har vi alikevel passert dette tall i forhenværende uke. Selv her hvor vi bor så spredt. Vet ikke om hvor mye nasjonalt maskepåbud og andre tiltak hadde endret . Men synes,det er merkelig at en kan se denne utviklig globalt, så etterpå nasjonalt og fremdeles holde på ideen om smitte,først og tiltak etterpå rundt omkring i landet.Her jeg er så jeg aldri en maske, nå var det en ungdomsfest for et par uker siden som har spredt viruset til 3 komuner. 3 forskjellige tiltaksformer. Maskepåbud hvor jeg er men bare anbefalning i en annen komune. Så at viruset sprer seg blir mere tydlig på statistikkene. Mulig holdningene til at det er et Oslofenomen blir justert. Ikke er det mange utlendinger heller. 6 mennesker i snitt pr kvadratkilometer tilsier ikke så stor befolkningstetthet heller.Vet ikke hvordan det er i andre deler av distriktsnorge. Men når jeg leser i medier så,virker faren for utbrudd å være undervurdert når det snakkes om tiltak.
Ikke så store tall nå heller i forhold til mange andre land. Test og analysekapasitet er ved å være sprengt, men det har nå ikke manglet på oppfordringer om å oppskalere. De sier at om smitten øker sprenges kapasiteten, med mere spredning til følge. Samtidig ser en fra andre land at økt test og sporing er et av midlene som brukes ved store utbrudd for å slå utbruddene ned.Men tid til å bygge opp har det vært,advarsler har det vært.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
2021-03-25 09.18.51.png
MrDemongas

Smitte har en egenskap som heter eksponentiell. Vi går spennende tider i møte. :(
Kolami

MrDemongas skrev: 25 mar 2021, 10:03 Smitte har en egenskap som heter eksponentiell. Vi går spennende tider i møte. :(
Vel..de åpner for turister i Thailand til høsten btw.. ;) virus eller ei

jeg vet vetta faen..covid19 sprer seg mer og mer innover i Bangkok..Bang kae markedet er i søkelyset nå.
https://www.bangkokpost.com/business/2 ... ls-by-2024

De forventet nærmere detet anntallet denne måneden eller no...utsatt til 2024 lol
wiking

Kolami skrev: 25 mar 2021, 10:44 Vel..de åpner for turister i Thailand til høsten btw.. ;) virus eller ei

jeg vet vetta faen..covid19 sprer seg mer og mer innover i Bangkok..Bang kae markedet er i søkelyset nå.
https://www.bangkokpost.com/business/2 ... ls-by-2024

De forventet nærmere detet anntallet denne måneden eller no...utsatt til 2024 lol
Jeg vet ikke om det stemmer. Men har hørt fra noen at dem skulle åpne opp fra oktober- men veit ikke.
You Never walk Alone :D
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»