Merkelig hvordan uføretrygden har utviklet seg fra å være en strengt begrenset ulykkestrygd for folk som ble skadet i jobbsammenheng til bli så uthulet at det skal være en selvfølge at andre arbeidstakere skal tvinges til å betale for nær sagt alt som gjør noen, også tvilsomme flykninger/økonomiske migranter, kan påberope seg at de føler at de ikke er i stand til å jobbe.
Kanskje det hadde vært bedre at i stedet for tilfeldige sløve leger som ser vedkommende trygdesøker svært begenset tid, så skulle det vært som i Thailand, at det er opptil famile og folk i omgivelsen å bestemmme i hvilken grad arbeidsudyktige er verdig til hjelp og støtte,
når den påståtte uførheten ikke har noe med at den er påført i jobbsammenheng engang, eller noe andre ikke kan lastes for heller.
Måtte jo passet utmerket for de mange som har fått innvilget trygd på alskens difuse diagnoser og flyttet til Thailand og fremhever
landet som nærmest et paradis.
Det skal kuttes i trygdeytelser
velkommen til paradise city there are grass its green and girls are prettyINKOGNITO skrev: ↑12 jul 2018, 09:37 Merkelig hvordan uføretrygden har utviklet seg fra å være en strengt begrenset ulykkestrygd for folk som ble skadet i jobbsammenheng til bli så uthulet at det skal være en selvfølge at andre arbeidstakere skal tvinges til å betale for nær sagt alt som gjør noen, også tvilsomme flykninger/økonomiske migranter, kan påberope seg at de føler at de ikke er i stand til å jobbe.
Kanskje det hadde vært bedre at i stedet for tilfeldige sløve leger som ser vedkommende trygdesøker svært begenset tid, så skulle det vært som i Thailand, at det er opptil famile og folk i omgivelsen å bestemmme i hvilken grad arbeidsudyktige er verdig til hjelp og støtte,
når den påståtte uførheten ikke har noe med at den er påført i jobbsammenheng engang, eller noe andre ikke kan lastes for heller.
Måtte jo passet utmerket for de mange som har fått innvilget trygd på alskens difuse diagnoser og flyttet til Thailand og fremhever
Det er jo en våt drøm for noen, at det skal bli personelig! Om du leser hva jeg skriver i forhold til hva en enkelt greier å lire av seg, så treffer det ganske så godt på mange thaifarere som har gått igjennom år med prøvelser for å bli stemplet som udugelig og lat i tilleg trygdemisbruker og mer til! Så det er klart man blir forbannet over slik generalisering! Skal ikke late som om det ikke gjør det, eller taust følge med på rablinga til en som til de grader hevder seg å være fullkommen bidragsyter!
Joa...sånn er det barePhay skrev: ↑12 jul 2018, 12:01 Det er jo en våt drøm for noen, at det skal bli personelig! Om du leser hva jeg skriver i forhold til hva en enkelt greier å lire av seg, så treffer det ganske så godt på mange thaifarere som har gått igjennom år med prøvelser for å bli stemplet som udugelig og lat i tilleg trygdemisbruker og mer til! Så det er klart man blir forbannet over slik generalisering! Skal ikke late som om det ikke gjør det, eller taust følge med på rablinga til en som til de grader hevder seg å være fullkommen bidragsyter!
Jeg postet men posten forsvant da jeg sendte..prøver igjen..kort versjon..INKOGNITO skrev: ↑12 jul 2018, 09:37 Merkelig hvordan uføretrygden har utviklet seg fra å være en strengt begrenset ulykkestrygd for folk som ble skadet i jobbsammenheng til bli så uthulet at det skal være en selvfølge at andre arbeidstakere skal tvinges til å betale for nær sagt alt som gjør noen, også tvilsomme flykninger/økonomiske migranter, kan påberope seg at de føler at de ikke er i stand til å jobbe.
Ca 6 8 år siden var under 80 000 varig uføregrad 100%. Det er som regel de som har hatt vanlig liv tidligere som har blitt rammet pyskisk eller fysisk.
Dette er veldig vanskelig å få.
De aller aller fleste får ikke 100% varig uføregrad. De får mellom 15 og 75%.
Det er lett å blande begrepene alderspensjon og uførepensjon. De kan faktisk bli brukt om hverandre i mange tilfeller.
Jeg har vanskelig for å se for meg at det er så veldig mange med varig uføregrad 100% velger å bo i utlandet på heltid. Det er vanskelig for de som er friske.
At mange med varig uførehet velger å bo i utlandet deler av året er nok enn enda større andel. Men da går det på økonomi. De aller aller fleste med varig uføregrad er ikke akkurat rike. Man blir ikke rik av en lav trygd.
Jeg tenker at de aller fleste får under ca 23 000 NOK før skatt med varig uføregrad 100%. Fordi man ikke har opptjent seg nok pensjonspoeng før man ble syk.
Det er nok flere hundre tusen utlendinger som får bedre betalt enn den lille uføregruppen av nordmenn totalt sett. I den lille byen jeg kommer fra befinner det så nå 3 bank transfers feks som western union med egen filial. Og de er ikke for nordmenn. Det sier sitt. En trygda kan ikke sender penger så ofte
Just saying..med forbehold..
Sist redigert av Kolami den 12 jul 2018, 13:31, redigert 1 gang totalt.
Når man har kroniske plager som setter en ut periodevis, så er det enklere å forholde seg til en uføregrad, uten å måtte gå om fastlege og nav. Full rekrasjon mellom gode arbeidsperioder, og så full gass på jobb når man kan. Fastleger og nav er en mer balastning for enkelte som greier å styre livet sitt selv. Så for meg er det vinn vinn med tanke på kropp og sjel, men unner ingen å måtte sykemelde seg eller gå igjennom nav prosessen med å b li ufør. Om noen tror slik nedvergelse er en lett prosess, kan bare glede seg om de selv en dag må gå igjennom det samme! Lykke til sier jeg.
Inntil da så la dem tro at det er paradis på jord..vi må jo tross alt opprettholde illusjonenPhay skrev: ↑12 jul 2018, 13:17 Når man har kroniske plager som setter en ut periodevis, så er det enklere å forholde seg til en uføregrad, uten å måtte gå om fastlege og nav. Full rekrasjon mellom gode arbeidsperioder, og så full gass på jobb når man kan. Fastleger og nav er en mer balastning for enkelte som greier å styre livet sitt selv. Så for meg er det vinn vinn med tanke på kropp og sjel, men unner ingen å måtte sykemelde seg eller gå igjennom nav prosessen med å b li ufør. Om noen tror slik nedvergelse er en lett prosess, kan bare glede seg om de selv en dag må gå igjennom det samme! Lykke til sier jeg.
Er vel ingen lenger som heretter skal føle at trygderettigheter som de etterhvert har følt at det var en selvfølge at de har krav på er noe som
som de ikke igjen må gi slipp på.
At alle skal deles ut til, og folk som heller aldri tidligere har bidratt med noe som helst eller er født i landet så sier det seg selv at sånn politikk ikke er bærekraftig og at det må ramme noen. Hvem som blir de neste gjenstår å se.
Ganske så typisk var det alderspensjonister med opparbeidede rettigheter og som stort sett er født i Norge som var de første til å bli rammet,
da Ap regjeringen ble gitt signaler om at regnestykket ikke ville gå sammen og bestemte at alderspensjonistenes pensjon ikke lenger skulle reguleres opp til å følge lønnsutviklingen de andre har, og faktisk taper kjøpekraft hvert år nå, i forhold til inflasjonen i Norge.
Sikkert helt i tråd med deres motto. Gjør din plikt og krev(tap) din rett.
Snakker om å ta vare på sine egne.
Er det noen som er overrasket over at oppslutningen deres er falt betydelig og bare vaker rundt 20%, alle innvandrer stemmene til tross.
https://www.nettavisen.no/nyheter/innen ... 13288.html
som de ikke igjen må gi slipp på.
At alle skal deles ut til, og folk som heller aldri tidligere har bidratt med noe som helst eller er født i landet så sier det seg selv at sånn politikk ikke er bærekraftig og at det må ramme noen. Hvem som blir de neste gjenstår å se.
Ganske så typisk var det alderspensjonister med opparbeidede rettigheter og som stort sett er født i Norge som var de første til å bli rammet,
da Ap regjeringen ble gitt signaler om at regnestykket ikke ville gå sammen og bestemte at alderspensjonistenes pensjon ikke lenger skulle reguleres opp til å følge lønnsutviklingen de andre har, og faktisk taper kjøpekraft hvert år nå, i forhold til inflasjonen i Norge.
Sikkert helt i tråd med deres motto. Gjør din plikt og krev(tap) din rett.
Snakker om å ta vare på sine egne.
Er det noen som er overrasket over at oppslutningen deres er falt betydelig og bare vaker rundt 20%, alle innvandrer stemmene til tross.
https://www.nettavisen.no/nyheter/innen ... 13288.html