1 000,- Bath
Uten å sende oss alt for langt på tyttebærtur utenfor tema så vil jeg bare korrigere det uttrykket til;
"Det er på seg selv man tror man kjenner andre".
1000 baht dagen er nok helt kurrant. Jeg opererte med 2000 baht dagen med boutgifter utenfor da jeg var der fra januar til slutten av mars. Det var jo MYE mer enn nødvendig når man ser på det å leve fra dag til dag. Men det åpnet for endel kjøp av ting for "restene" av budsjettet gjennom uken. Så det ble endel nye klær og fine ting etterhvert.
Men når jeg får en solid porsjon Pad Kra Pao med 2 egg for 80 baht så går det fint an for 1 person å spise godt (thai) for 2-300 baht om dagen. Lager man maten hjemme så blir det jo enda billigere selv for 2 personer.
Jeg har vel tatt kraftig i når jeg sier 15000 baht til husholdningsbudsjett for meg og dama. Så vi får se hvordan det ser ut når vi prøver. Mitt budsjett på 80.000 baht pr måned inkluderer alt utenom helt spesielle utgifter (World Nomads helårs reiseforsikring på meg til ca 10.000 NOK, PE visum til ca 20.000 NOK årskostnad og slike ting). Men mitt mål er å leve behagelig og godt. Min del av månedsbudsjettet (40.000 baht) skal dekke husleie, strøm, dristoff, nødvendige forsikringer og slikt. Regner med jeg har rundt 10.000 baht igjen i lommepenger pr mnd til "tull og tøys". Men jeg setter jo også til side overskytende pensjon til sparing (ca 40.000 baht til) på konto i Norge, så vi har en god reserve om det er noe spesielt som dukker opp.
Det er nok veldig individuelt hvordan man ønsker å leve, og jeg har all respekt for å forsøke på leve på 1000 baht dagen. Men jeg har ikke tenkt å leve sparsomt basert på prinsipper. Jeg vil leve i dag, ha det godt i dag men likevel ikke leve på bekostning av morgendagen. Og samtidig bygge opp reserver. Og det har jeg råd til. Jeg har altid funnet det dypt tragisk å se folk spinke og spare i alle bauger og kanter mens de har millioner på konto. Jeg faller tilbake til et eksempel jeg har nevnt tidligere. En kar som er omkring 60 år nå som jeg jobbet sammen med i Trondheim i flere år. Det som var litt spesielt var at han var nabo med en annen som jeg jobbet sammen med, så jeg fikk fortalt litt ekstra om hvordan han levde. Mannen hadde millioner av kroner på konto, i aksjer og gud vet hva. Tjente godt over en halv million i året i jobben sin. Bodde i enebolig og var evig singel. Han eide en spiller ny Mercedes av god standard som han kjørte ut av garasjen en gang i måneden og vasket. Med jevne mellomrom ble den solgt og en tilsvarende ny modell ble kjøpt inn. Men han nektet altid å ta av plast-trekket i baksetet på bilen. INGEN fikk sitte der. Ikke engang når bilen skulle prøvekjøres av kjøper fikk kona til kjøper sitte på i baksetet. Når det var lunsj på jobben så hadde vi gratis melk/kaffe etc til maten. Og han fortalte gladelig at han ikke kjøpte melk hjemme for å spare penger. Så han drakk rundt 0.5-1 liter melk til lunsj fordi den var gratis. Klærne han brukte var de samme år etter år og jeg kan knapt huske å ha sett ham i noen ny skjorte. For ham var dette sikkert toppen av kransekaka. Aldri noen ferieturer som jeg hørte om. I det hele tatt et stusselig opplegg i mine øyne. Det er ingen lommer på likskjorta. Vi lever nå og morgendagen vet ingen noe om.
Ikke sagt som noen kritikk, men bare at man kan leve etter evne og slik man ønsker det. Har man greit med penger kan man leve godt og behagelig så lenge man ikke lever over evne. Forbruk som overgår inntekt bør man absolutt unngå. Selv deler jeg mine midler i 3. Månedlig inntekt, buffer kapital (midlertidig sparing) og langsiktig urørlig sparing. Penger som etter en tid ikke er behov for å brukes blir skummet av buffer kapitalen og flyttet inn i langsiktig sparing. Langsiktig kapital har jeg i Norge og buffer kapital på sparekonto i Thailand samt noe på brukskontoen i Norge.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
-
fotomannen
Jeg har allerede bekreftet at det lett lar seg gjøre.
På 30 sekunder fant jeg nå via Google ut at 800 baht er going rate på avsugningsbarer i Bangkok. Dropper å linke, da jeg ikke synes sånt hører hjemme her, men søk selv.
Så hvorfor svarer jeg når jeg ikke synes sånt hører hjemme her? Vel prisdiskusjoner og linking til bordeller hører ikke hjemme her. Generelt om landet synes jeg derimot hører hjemme her, og vi lurer ingen ved å stikke hue i sanda. Tror også vi som ofte reiser til Thailand gjør både landet og oss selv en bjørnetjeneste ved å late som om det alle vet om ikke forekommer, så jeg har tro på full åpenhet.
(Om dette er relevant i en tråd om priser i Thailand vet jeg derimot ikke, men på et forum med noen dusin menn er det sannsynligvis ikke mindre relevant enn prisen på røyk.
Det er alltid dyrere å være single enn to uansett hvor i verden en befinner seg. En trenger feks et sted å bo uansett og to personer kan dele på disse utgiftene så er det jo helt klart at det er billigere å være to. Det samme med mange andre ting. En trenger et kjøleskap, en TV, kanskje en vaskemaskin osv osv. Er man to kan en dele på utgiftene hele veien.
De aller fleste samfunn er lagt opp for familer og ikke single og derfor svir det på pungen å være single....
Sist redigert av มังคุด den 30 apr 2018, 07:57, redigert 1 gang totalt.
No one here gets out alive...
Hvorfor det? Forandrer du livsstil eller personlighet bare fordi om du bor sammen med ei dame?
Så absolutt ja, sitter ikke akkurat hjemme og tvinner tommeltotter eller går i butikken for å handle når jeg er alene. Det er litt andre prioriteringer, som å dra på lengre sykkelturer, møte nye mennesker, og ofte av det motsatte kjønn. Dra på dykketurer, fly en tur til phil, Malaysia, Bali, you name it, mens når jeg er sammen med en dame, så blir det mer hjemmeliv, kos og en rolig fornøyelig tilværelse med gode sunne rutiner, og selvfølgelig trening.
Jeg hadde kanskje dratt til Tonsai og bodd der noen måneder igjen, og klatret, hvem vet, men det blir så absolutt mange muligheter når man er alene, og som sagt, jeg hadde ikke sittet rolig i Hua Hin.
Så du sitter altså å tvinner tommeltotter mens du bor sammen med dama? Og når du er singel så går du ikke i butikken og handler? Får du dagligvarer og mat hjemkjørt da?Phay skrev: ↑30 apr 2018, 08:01 Så absolutt ja, sitter ikke akkurat hjemme og tvinner tommeltotter eller går i butikken for å handle når jeg er alene. Det er litt andre prioriteringer, som å dra på lengre sykkelturer, møte nye mennesker, og ofte av det motsatte kjønn. Dra på dykketurer, fly en tur til phil, Malaysia, Bali, you name it, mens når jeg er sammen med en dame, så blir det mer hjemmeliv, kos og en rolig fornøyelig tilværelse med gode sunne rutiner, og selvfølgelig trening.
Jeg hadde kanskje dratt til Tonsai og bodd der noen måneder igjen, og klatret, hvem vet, men det blir så absolutt mange muligheter når man er alene, og som sagt, jeg hadde ikke sittet rolig i Hua Hin.
Om du er så trang mellom øra, at du må ha det inn med teskje, så skal jeg prøve å hjelpe deg litt, men bare litt, for det er godt å kunne bruke nøtta litt når en blir litt eldre og overforkalkningen begynner å vise tegn til at det går litt tregere, eller man glemmer hvordan det en gang var. Kanskje ikke for deg da
Når vi er to hjemme, så tvinner ikke jeg eller henne tommeltotter, vi greier fint å fylle dagene med nyttige og underholdende aktiviteter som gir mening i dagliglivet.
Når jeg er alene hjemme, så har jeg som regel kun litt frokost og frukt samt vann i huset.
Håper dette hjalp litt.
Bare fordi en stiller spørsmålstegn med at noen hevder at de forandrer totalt livsstil og pengeforbruk når de er i et forhold med ei dame versus når en er single trenger en ikke være hverken trang i nøtta eller åreforkalket. Det er en nokså smålig måte å argumentere på.Phay skrev: ↑30 apr 2018, 08:14 Om du er så trang mellom øra, at du må ha det inn med teskje, så skal jeg prøve å hjelpe deg litt, men bare litt, for det er godt å kunne bruke nøtta litt når en blir litt eldre og overforkalkningen begynner å vise tegn til at det går litt tregere, eller man glemmer hvordan det en gang var. Kanskje ikke for deg da
Når vi er to hjemme, så tvinner ikke jeg eller henne tommeltotter, vi greier fint å fylle dagene med nyttige og underholdende aktiviteter som gir mening i dagliglivet.
Når jeg er alene hjemme, så har jeg som regel kun litt frokost og frukt samt vann i huset.
Håper dette hjalp litt.
Jeg blir stadig forundret over at menn endrer eller hevder at de endrer seg så totalt bare pga en kvinne? Er man ikke den man er uansett om en har fast følge eller ei? Har man ikke noenlunde de samme interesser og vaner og prioriteringer med eller uten dame? Selvfølgelig kan enkelte prioriteringer endres noe i et forhold, det er naturlig. Men slik en helt totalt endring.....merkelig hvor stor makt en lar disse kvinnfolka få....?