Skattefordeling etter skatteavtalen mellom Norge og Thailand

Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#31

Phay skrev: 04 mai 2018, 02:45 Om jeg ikke var forvirret i utgangspunktet, så er jeg det nå. Jeg har ikke satt meg inn i skatt enda, men skal sende melding til skattekontoret nå.

Hvor mye skal jeg skatte når jeg er bostedsregistrert i Norge?
Jeg er frivillig medlem av folketrygden
Har utleie på bolig
Er ute av landet mer enn 180 dager i året.

Er det noen fradrag man får? Privat helseforsirking,
Det avhenger av deg, men først så har du 3 års karantene før du begynne å mygle med skatt. Det er slik jeg forstått det ang pensjonsutbetaling hervad uføretrygd
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#32

Ringte nav lokalt for nen år siden!

Sa jeg skal til utlandet!

« er du på tiltak?» spurte de

Nei sa jeg!

Hvirfor ringer du da sa nav!

Det står på internett siden

Sa jeg !

Slikt bryr vi oss ikke om

Sa nav!

??????

Registrerte addr på smbasden

I bkk da!!

De følger opp.

Men

Nav! Ligningskontor!


Og folke registerb er tydlig

Never mind!

Mitt inntrykk!

Ps ikke engang militæret

Eller noen har kontroll

På nordmenn i utlandet

Det kan jeg understreke helt

Siden tsunamien

I 2004!

Ingen viste noe i norge!!

Men thai myndighter viste

Alt!

Kona fikk lister over nordmenn

Fra sine kontakter i thailand

Da hun frivillig deltok..

Da sank dødstallet med 400%

Norge har ikke peiling på

Hvem som oppholder seg ute....,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#33

INKOGNITO skrev: 04 mai 2018, 07:33 Er vel bare bare folk med trygd/pensjon som kan og har plikt skatte delt til Norge og Thailand etter minimum 180 dager i året i thailand?
Diverse faste fradrag er det, samt fradrag for diverse private forsikringer.
Men som i thailand ellers kan reglene være litt fleksible, avhenig av individuelle forhold og dine kontakter inn i skatteetaten, uten at jeg skal gå nærmere inn på disse spesialmulighetene. :D
Det er ikke korrekt at det bare gjelder trygd/pensjon. Ingen avgrensning i inntekts-type slik sett. Det gjelder alle som ansees bosatt i Thailand (mer enn 180 dager opphold i året) og dermed skattepliktig Thailand. Så også arbeidsinntekt kommer inn her om man feks jobber sesong eller "av-på" jobb type båt/rigg. Så lenge du har skatteplikt Thailand og faktisk skatter til Thailand så får du trekke i fra den inntekt som beskattes i skattegrunnlaget i Norge. Men dette fradraget blir kun trukket ut av det som tidligere ble kalt personinntekt eller alminnelig inntekt. Trygdevgift regnes for seg selv fra brutto beløp uten hensyn til fradrag. Derfor får en pensjonist 5,1% trygdeavgift i skatt på brutto beløp uavhengig av skatt til Thailand. Ekstra avgiften på 2,3% for frivillig medlemskap regnes i tillegg og som et ekstra trekk slik jeg har forstått det. Så det kommer i tillegg til de 5,1% en pensjonist vil betale gjenom ordinær skatt. Dermed er man på 7,4% som også er det samme som tillegget for de med Kildeskatt.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4573
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#34

Min erfaring og inntrykk er så langt det samme som tyvhans. Jeg fyller ut skjemaer, sender med vedlegg, og så er det null respons fra de ene eller andre. Det betyr liksom ikke noe, og det virker ikke som det blir registrert, men med samme beskjed at jeg er pliktig til å melde ifra om det er noen forandringer.

Nav ordnet kjapt frivillig medlemskap ihvertfall, noe som var overraskende. Så nå er jeg på tredje runde med skattekontoret, etter å ha fått avslag på utflyttingen og må melde ifra at jeg bor i utlandet, og er ikke utflyttet men fortsastt fiktiv adresse i Norge.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#35

RobertX skrev: 04 mai 2018, 09:18 Det er ikke korrekt at det bare gjelder trygd/pensjon. Ingen avgrensning i inntekts-type slik sett. Det gjelder alle som ansees bosatt i Thailand (mer enn 180 dager opphold i året) og dermed skattepliktig Thailand. Så også arbeidsinntekt kommer inn her om man feks jobber sesong eller "av-på" jobb type båt/rigg. Så lenge du har skatteplikt Thailand og faktisk skatter til Thailand så får du trekke i fra den inntekt som beskattes i skattegrunnlaget i Norge. Men dette fradraget blir kun trukket ut av det som tidligere ble kalt personinntekt eller alminnelig inntekt. Trygdevgift regnes for seg selv fra brutto beløp uten hensyn til fradrag. Derfor får en pensjonist 5,1% trygdeavgift i skatt på brutto beløp uavhengig av skatt til Thailand. Ekstra avgiften på 2,3% for frivillig medlemskap regnes i tillegg og som et ekstra trekk slik jeg har forstått det. Så det kommer i tillegg til de 5,1% en pensjonist vil betale gjenom ordinær skatt. Dermed er man på 7,4% som også er det samme som tillegget for de med Kildeskatt.
Jobba fra1972 offshore ! På norsk sokkel
Var også fagforenings aktvist!
Beskret i etpar bøker om olje historien

Tema ute i havet var først sjømanskatt

Kjenner ikke til noen som lønnes fra nirge ig jobber i norge herunder « sokklen»
Som har fått annet enn « landskatt»

Vet lite om boreskip kg supplly båter!

Blur man avlønnet i norge er det
Arbeidsgivers plikt og trekke trygd arbeidsgiveravgift feeiepenger og skatt
Har brukt gross m timer på
Og få
Lavre skatt
Ettervert begynte folk og flytte til andre land
I fri perioder!,
Kjenner vel ikke til tilfeller der noen har gått
Klar av norsk beskatnkng!
Ferdi diskutert!
Jeg har stått på skanser vert streikeleder og
Fagforeningsmann!
Møter m nito, sjømansforbundet! Finans dep
M fl..

Glem og utskatte så lenge en er under norsk lov!
Sjømanskatt erjo ikkno!
De jeg kjenner som er og har vert uteseilere på « panama og andre lands flagg»


Angrer ....,

Helt jævli!

Min gode venn bor i søramerka!
Har seila på bekvelghetsflagg
Og jobber som
Svarte f... i en alder av 67 år,,

Uten noen gang få komme lett til norge i alderdom
Nix pensjon! Og det og komme innigjen i « folkereg» er ingen spøk!
Soesielt om en er gift ute!
Barna har det enklere siden de kan ha norsk pass!
Som sakt detta har vert tema offshore i 46 år minst!
Betal norsk skatt!
Ha norsk addr!
Og unngå ubehag da en kansje er senil??!,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
INKOGNITO
Innlegg: 391
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#36

riflefish skrev: 04 mai 2018, 12:47 Jobba fra1972 offshore ! På norsk sokkel
Var også fagforenings aktvist!
Beskret i etpar bøker om olje historien

Tema ute i havet var først sjømanskatt

Kjenner ikke til noen som lønnes fra nirge ig jobber i norge herunder « sokklen»
Som har fått annet enn « landskatt»

Vet lite om boreskip kg supplly båter!

Blur man avlønnet i norge er det
Arbeidsgivers plikt og trekke trygd arbeidsgiveravgift feeiepenger og skatt
Har brukt gross m timer på
Og få
Lavre skatt
Ettervert begynte folk og flytte til andre land
I fri perioder!,
Kjenner vel ikke til tilfeller der noen har gått
Klar av norsk beskatnkng!
Ferdi diskutert!
Jeg har stått på skanser vert streikeleder og
Fagforeningsmann!
Møter m nito, sjømansforbundet! Finans dep
M fl..

Glem og utskatte så lenge en er under norsk lov!
Sjømanskatt erjo ikkno!
De jeg kjenner som er og har vert uteseilere på « panama og andre lands flagg»


Angrer ....,

Helt jævli!

Min gode venn bor i søramerka!
Har seila på bekvelghetsflagg
Og jobber som
Svarte f... i en alder av 67 år,,

Uten noen gang få komme lett til norge i alderdom
Nix pensjon! Og det og komme innigjen i « folkereg» er ingen spøk!
Soesielt om en er gift ute!
Barna har det enklere siden de kan ha norsk pass!
Som sakt detta har vert tema offshore i 46 år minst!
Betal norsk skatt!
Ha norsk addr!
Og unngå ubehag da en kansje er senil??!,
Men hvor mye av dette har noe å gjøre med de som har oppholdt seg i thailand så mye at de kommer inn under pliktig skattefordeling, etter skatteavtalen mellom Norge og Thailand? :roll:
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#37

Et kort spørsmål til deg riflefish:

Ser du sitter på mye kunnskap om temaet rundt sjømenns utflytting.
Mener du at det ikke går an for dem å komme tilbake til Norge og motta minstepensjon dersom man er utflyttet og skatter utenlands over en viss tid? De har vel ikke mistet statsborgerskapet sitt, så alle har vel en retrettmulighet?
Dvs. alle kan vel da komme tilbake og motta minstepensjon?

Bare lurer jeg asså. Dette hørtes rart ut for meg.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#38

Sjømenn har en litt spesiell pensjon og det ble endel bal med pensjonsordninger etterhvert da det ble inndelt i NOR og NIS registrerte skip.

Utgangspunktet for sjøfolk er vel pensjonsalder 60 år som norm om de har jobbet på NOR/NIS skip. Og om jeg ikke husker helt feil ble det lagt opp til en pensjon inklusive privat forvaltet avtale på ca 60% av lønn.

Jeg jobbet faktisk med disse avtalene omkring 2000 da de ble forvaltet i Gjensidige Livsforsikring.

Reglene for sjøfolk eller generelt offshore er de samme i forhold til å kunne bruke Skatteavtalen med Norge og Thailand. Forutsetningen er at man får til et opphold i Thailand i løpet av et år som overstiger 6 måneder (180 dager). Så det er mulig for de også.

At det er mange norske sjøfolk som valgte å bosette seg i andre land og "seile sin egen sjø" er jo en kjent sak. Mange følte seg jo også råttent behandlet av staten Norge etter alle endringene i arbeidskår utover 80 og 90 tallet. Men det er jo et individuelt valg og jeg har vanskelig for å synes synd på noen som velger det for så å få "bonanger" på sine gamle dager når helsen skranter og man får behov for helsetjenester som man kanskje gjerne ville hatt i Norge. Det er kanskje stygt sagt, men det heter seg at "som man reder ligger man". Og det gjelder oss alle. Vi kan ikke ha en mentalitet om at staten Norge skal hjelpe oss i tykt og tynt bare fordi vi har et norsk pass eller er født i Norge. Det er vår egen oppgave å holde orden på våre plikter og rettigheter, også med tanke på planlegging av alderdommen.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#39

Thaibreak skrev: 04 mai 2018, 13:40 Et kort spørsmål til deg riflefish:

Ser du sitter på mye kunnskap om temaet rundt sjømenns utflytting.
Mener du at det ikke går an for dem å komme tilbake til Norge og motta minstepensjon dersom man er utflyttet og skatter utenlands over en viss tid? De har vel ikke mistet statsborgerskapet sitt, så alle har vel en retrettmulighet?
Dvs. alle kan vel da komme tilbake og motta minstepensjon?

Bare lurer jeg asså. Dette hørtes rart ut for meg.
Reglen er at man må minst ha betalt skatt
Til norge i 20 år etter en er 16 år!

De som har seilt på « panama» flagg

Og ikke betalt skatt til norge

Får inngen pensjon! I norge!

La oss si en som vegynte og seile på

Bekvemlighets flagg da en var 35

Har ingen rett til pensjon!

Kjenner to stk som er i denne situasjon nå!

Til robertx

Du kan nok flytte til thailand om du jobber

På fast instaliasjon i nordsjøen!

Men du må nok skatte til norge!,..

Det er mange iffshor folk i thailand

Som jobber 14/28 jeg kjenner i vertfall

Ikke til at noen for fordele skatten!

Slik du skisserer det erjo 60-80000

Nå utasjærs!

Om set er slik du skisserer vel,,

Arbeidsgiver vil trekke skatt til norge!,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4573
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#40

Hadde noen dansker i Schlumberger når jeg jobbet der, som var fly forbannet på at de måtte betale norsk skatt, når de jobbet på norsk sokkel. Så slik er det bare, og selv om lønna gikk rett til dansk konto, så var de skattepliktig til Norge AS.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»