Overstay

Kolami

RobertX skrev: 22 feb 2018, 09:50 Om endel velger å bo i nabolandene til Thailand er vel strengt tatt bra. Thailand trenger konkurranse om pensjonistene og turistene. Er jo ofte den eneste måten å framtvinge endringer/forbedringer.

Å havne på overstay er absolutt noe jeg vil gjøre alt for å unngå.

Kunne ellers vært interessant å se på muligheter for å eie hus i Vietnam/Kambodsja/Myanmar. Så kan man reise periodevis til Thailand.
Fremtiden er nok der..thailand er mettet..veldig mettet..IM maak!

Det var nok bedre for over 10 år siden tror jeg..nå kommer jeg ikke inn noe sted..altfor mange faranger før meg i køen...
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Gjorde om billetten nå, og ser at jeg får 91 dager, og det vil bli en dag overstay? Er det på dagen, eller ?

Jeg har hatt en dag overstay før, og de har bare glisa når jeg sto der og vifta med pengene, og vinka meg videre. Hvordan er det nå?
🌞
Thaibreak

Phay skrev: 02 mar 2018, 23:13 Gjorde om billetten nå, og ser at jeg får 91 dager, og det vil bli en dag overstay? Er det på dagen, eller ?

Jeg har hatt en dag overstay før, og de har bare glisa når jeg sto der og vifta med pengene, og vinka meg videre. Hvordan er det nå?
Èn dags overstay betales ikke på flyplassen, med noen veldig få rapporterte unntak. Gratis mao. Over land derimot, må man normalt betale fra første dag.

Er du sikker på at du får overstay? Noen fly går rett over midnatt, og man pleier ofte å sjekke inn før kl.24 på disse.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Phay skrev: 02 mar 2018, 23:13 Gjorde om billetten nå, og ser at jeg får 91 dager, og det vil bli en dag overstay? Er det på dagen, eller ?

Kan ikke du nå få ettårs visa?
Med multiple entry?!
Eller har du ikke fylt 50?,,
Enkelt og greit!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay

Ikke fyllt 50 enda nei
🌞
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

Har ofte hatt 31 dager, men da har jeg sjekket ut av landet på dag 30, rett før midnatt.

Jeg har alt for høy tillit til naturloven om mest mulig faenskap til at jeg hadde turt å ha en dag overstay. Du kan banne på at den dagen jeg har det er den dagen jeg havner på sykehus, uten papirene i orden, blir stoppa av politiet i Sukhumvit, eller sklir på bassengkanten og må ha legehjelp, hvorpå de finner ut at visumet nettopp har gått ut.

Så nei - det hadde jeg ikke turt. Er det noe jeg er påpasselig med i Thailand så er det å følge lokale lovverk til punkt og prikke, og det å tyne visum-grensa virker i disse grader å være risikosport, selv om det bare er snakk om banale 24 timer. :)
Brukeravatar
Phay

Noodle skrev: 03 mar 2018, 11:07 Har ofte hatt 31 dager, men da har jeg sjekket ut av landet på dag 30, rett før midnatt.

Jeg har alt for høy tillit til naturloven om mest mulig faenskap til at jeg hadde turt å ha en dag overstay. Du kan banne på at den dagen jeg har det er den dagen jeg havner på sykehus, uten papirene i orden, blir stoppa av politiet i Sukhumvit, eller sklir på bassengkanten og må ha legehjelp, hvorpå de finner ut at visumet nettopp har gått ut.

Så nei - det hadde jeg ikke turt. Er det noe jeg er påpasselig med i Thailand så er det å følge lokale lovverk til punkt og prikke, og det å tyne visum-grensa virker i disse grader å være risikosport, selv om det bare er snakk om banale 24 timer. :)
Flyr Norwegian om morgenen, og det var den nærmeste dagen jeg kunne finne da det er midt i sommerferien, og selv om jeg har Premium flex, så er det ikke greit å finne en åpning når jeg skal hjem på jobb. Kjøpte jo billetten for lenge siden, men er avhengig av å treffe riktige dager allikevel. Vi får se om jeg ikke får forandret datoer på starten av oppdraget. Det blir vel å legge seg inn på ett av airport hotelene, så da skal det mye til for at noe skal skje underveis.
🌞
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

En muliget er vel å ta seg et par dager i et naboland. Mange morsomme storbyer i Asia.

(Du skal også være mer enn gjennomsnittlig uheldig hvis du ryker på en smell når de ulovlige 6 timene tilbringes på flyplasshotellet om natta. :)).
Thaibreak

Maksimalt uheldig kan man selvsagt være, men de 6 timene burde være innafor ;)
Men som Noodle nevner, man kan jo havne i en ulykke på veien til flyplassen for den saks skyld, og neste stopp et sykehus i nærheten. Heldigvis får man en forlengelse i visumet sitt dersom man kontakter immigrasjonen så snart man kan etter et sykehusopphold. Med papirer fra sykehuset blir man innvilget nødvendige ekstra dager, også om man har havnet på overstay underveis (samme dag, pluss minus, er sikkert innafor).

Apropos maks uheldig, som kjent ble jeg stoppet av to immigrasjonsoffiserer i en rutinekontroll på et fortau utenfor et kjøpesenter i Bangkok. Jeg hadde billett hjem dagen etter faktisk, og viste denne, uten at det hjalp. Men overstayen var jo rimelig drøy da, så det kan selvsagt ikke sammenlignes.
Poenget er at det ikke alltid går som man planlegger ;)
Brukeravatar
Nomade
Sted: Oslo
Kontakt:

www.thailandtur.no
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»