Coronavirus 2020

torbus

CAT skrev: 09 des 2020, 12:51 Rykter sier at du likevel kan være smittebærer selv om du er vaksinert. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte det så må de gjerne dokumentere det. (Tror egentlig ikke på det selv).
Ifølge han her finnes det fagfellevurdert forskning som hevder det.
– Når vaksinerte personer infiseres med viruset kan de fortsatt skille ut virus og smitte andre. Vaksineprodusentene har ikke hevdet noe annet, og nylige fagfelle-vurderte forskningsartikler understreker dette, sier Traavik til TV 2.
https://www.tv2.no/a/11784905/

TV2 linker ikke til forskningen, men jeg har ikke sett mange hevde noe annet.

Såvidt jeg leser er det fordi du fortsatt kan få viruset som vaksinert, men du slipper alvorlig sykdom.

I et lite rikt land som Norge får nok de fleste av oss vaksinen i løpet av 2021. I beste fall er risikogruppene og helsepersonell vaksinert i løpet av første halvår. Deretter får vi andre vaksinen.

https://www.helsenorge.no/koronavirus/k ... kogruppene

Hun her omtaler de mindre alvorlig bivirkningene som en gladnyhet, men det er sannsynligvis mange vaksinemotstandere som vil bruke det for hva det er verdt.
Samtidig bør folk flest være klar over at det er en sjanse for at du kan føle deg ganske elendig et par dager etter vaksinasjon. Det skjer med et mindretall, går fort over og er ufarlig.

Britiske og amerikanske helsemyndigheters analysers av Pfizers studie er ganske sammenfallende.

To av tre fikk «fatigue» (kortvarig utmattelse), rundt halvparten fikk hodepine, en av tre fikk leddsmerter, like mange fikk frysninger og rundt en av fem fikk feber. Kvalme var heller ikke uvanlig.

Det var fem prosent som fikk kraftige («severe») bivirkninger i Pfizers forsøk, flest unge under 55 år. I forsøket med Modernas vaksine fikk nesten ti prosent det de kalte kraftige bivirkninger.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/X8 ... este-nyhet

Får håpe ikke bivirkningene skremmer folk fra å ta den. Jo færre som får vaksinen, desto lengre tid vil det ta før ting nærmer seg normalt igjen.

For øvrig letter Thailand på restriksjonene nå. Alle må i karantene, men nå trenger man ikke lenger komme fra et såkalt lavrisikoland.

https://www.bangkokpost.com/thailand/ge ... hole-world

Ryktene om at deler av landet skal stenge ned som følge av de nye tilfellene, er fra offisielt hold avskrevet som tullball.

wiking

Jeg har jo også hørt at 2 personer har død etter at dem har prøvd denne pziffer vaksinen i USA. Og 4 stk har fått midlertidig ansiktlammelse.
You Never walk Alone :D
Brukeravatar
e-golf

Tore Bustad skrev: 09 des 2020, 16:25 Ifølge han her finnes det fagfellevurdert forskning som hevder det.

https://www.tv2.no/a/11784905/

TV2 linker ikke til forskningen, men jeg har ikke sett mange hevde noe annet.

Såvidt jeg leser er det fordi du fortsatt kan få viruset som vaksinert, men du slipper alvorlig sykdom.

I et lite rikt land som Norge får nok de fleste av oss vaksinen i løpet av 2021. I beste fall er risikogruppene og helsepersonell vaksinert i løpet av første halvår. Deretter får vi andre vaksinen.

https://www.helsenorge.no/koronavirus/k ... kogruppene

Hun her omtaler de mindre alvorlig bivirkningene som en gladnyhet, men det er sannsynligvis mange vaksinemotstandere som vil bruke det for hva det er verdt.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/X8 ... este-nyhet

Får håpe ikke bivirkningene skremmer folk fra å ta den. Jo færre som får vaksinen, desto lengre tid vil det ta før ting nærmer seg normalt igjen.

For øvrig letter Thailand på restriksjonene nå. Alle må i karantene, men nå trenger man ikke lenger komme fra et såkalt lavrisikoland.

https://www.bangkokpost.com/thailand/ge ... hole-world

Ryktene om at deler av landet skal stenge ned som følge av de nye tilfellene, er fra offisielt hold avskrevet som tullball.

Uff! Vaksinen tror jeg ikke er vaksine egentlig! Det er en medisin så du slipper de verste symptomene. men ellers (foreløpig) ser det ikke ut som den hindrer smitte. Vaksinen er frivillig i teorien, men tror ikke det er lenge til at Thaiair forlanger vaksineattest for å fly.
Brukeravatar
e-golf

e-golf skrev: 09 des 2020, 21:55 Uff! Vaksinen tror jeg ikke er vaksine egentlig! Det er en medisin så du slipper de verste symptomene. men ellers (foreløpig) ser det ikke ut som den hindrer smitte. Vaksinen er frivillig i teorien, men tror ikke det er lenge til at Thaiair forlanger vaksineattest for å fly.
Jeg kommer til å ta en av vaksinene, uansett om de bare er symptomdempene. Det er symptomene jeg er redd for. Symptomene! Ikke å få puste og ikker spise spansk omelettt. Nei takke meg til vaksinenen i stedet!
Brukeravatar
e-golf

Fra steigan.no:
"Næss viser på en god måte klassekarakteren til Erna Solbergs koronapolitikk, den består i en massiv overføring fra vanlige folk, offentlig sektor og småbedrifter til storkapitalen. Og det fine for Erna Solberg er at folk er så skremt av koronapropaganda morgen, middag og kveld, at knapt noen reagerer på dette massive ranet til fordel for de rike og mektige." https://steigan.no/2020/12/er-koronasto ... g-mektige/
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

En kort applaus til Wood som har kjørt denne tråden startet av Robert nå siden starten av pandemien. Bra jobbet, og nå skulle den faste leser av tråden være en av de mest skolerte og opplyste vedrørende pandemien ;)

Så her det ingen unnskyldninger å komme med falske nyheter eller vage konsprasjonsteorier
🌞
Wood1958

Phay skrev: 09 des 2020, 23:59 En kort applaus til Wood som har kjørt denne tråden startet av Robert nå siden starten av pandemien. Bra jobbet, og nå skulle den faste leser av tråaden være en av de mest skolerte og opplyste vedrørende pandemien ;)

Så her det ingen unnskyldninger å komme med falske nyheter eller vage konsprasjonsteorier
Takk for det Phay, nå er det vel ingen som kan påstå noe som helst forsåvidt.Da det jo dukker opp "ny forskning " hele tiden.
Og gamle kjepphester ris hele tiden, med og uten kjepp eller kjepper uten hest. :D
Medier former meninger, Jeg fulgte med fks når vi fikk tilgang til vaksiner, det var vist harde forhandlinger sa helseministeren dengang.
Nå er det vist blitt til at vi er blitt invitert så jeg for litt siden. Men intresant å se hvordan det formidles.
Statistikker vs tiltak som blir gjort. Er litt spent på om de får tall ned i Oslo og hva de eventuelt skal åpne for der.
Samling av flere og restriksjoner på utesteder med minst smitte i forhold fks.
Det var jo ikke stor enighet i Bergen.
Skal nok komme mye merkelig fremover også. 45%i Oslo sier de skal krysse komunegrenser i forbindelse med Jul.
Ser også Thai medier, fokus på et hotell. Men det er vel 7-8 steder til der i østmyamar med noen tilfeller som vel kanskje sakte vokser i antall også.
Nøden stiger pga lokale lockdowns så mulig,det blir mere trykk for å komme over grensa til TH.
Men en får se etterhvert.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Wood1958 skrev: 10 des 2020, 01:12 Takk for det Phay, nå er det vel ingen som kan påstå noe som helst forsåvidt.Da det jo dukker opp "ny forskning " hele tiden.
Og gamle kjepphester ris hele tiden, med og uten kjepp eller kjepper uten hest. :D
Medier former meninger, Jeg fulgte med fks når vi fikk tilgang til vaksiner, det var vist harde forhandlinger sa helseministeren dengang.
Nå er det vist blitt til at vi er blitt invitert så jeg for litt siden. Men intresant å se hvordan det formidles.
Statistikker vs tiltak som blir gjort. Er litt spent på om de får tall ned i Oslo og hva de eventuelt skal åpne for der.
Samling av flere og restriksjoner på utesteder med minst smitte i forhold fks.
Det var jo ikke stor enighet i Bergen.
Skal nok komme mye merkelig fremover også. 45%i Oslo sier de skal krysse komunegrenser i forbindelse med Jul.
Ser også Thai medier, fokus på et hotell. Men det er vel 7-8 steder til der i østmyamar med noen tilfeller som vel kanskje sakte vokser i antall også.
Nøden stiger pga lokale lockdowns så mulig,det blir mere trykk for å komme over grensa til TH.
Men en får se etterhvert.
Enden av visa er som vi har snakket om før, at for mye informasjon bare gjør en forvirret, og en ender opp med å tvile på covid i det store og hele, så det beste er å ta alt med en klype salt og vente det ut. Nå snakker jeg om folk flest, og ikke de som er nøye med å fordøye det de leser og hva de tenker selv med kritisk logisk tenking. Det er omfattende informasjon som har blitt delt av bare myndighetene alene, men de har jo på sett og vis holdt ganske så stø kurs allikevel?

Jeg forberedte meg på langvarig pandemi, og er glad for det idag. Men jeg må si at tvilen har gnaget om ikke det beste var å åpne alle sluser og la det stå til, men på en annen side, så sier fornuften at det de norske myndigheter har gjort, har vært i aller beste mening. Men for meg er det ikke noe halveis, enten er det full skjærming eller åpne alle sluser som gjelder. Ser jo nå med åpningen i sommer hvor feilslått det var, men kanskje på en annen side en liten tankevekker?
🌞
torbus

e-golf skrev: 09 des 2020, 22:18 Jeg kommer til å ta en av vaksinene, uansett om de bare er symptomdempene. Det er symptomene jeg er redd for. Symptomene! Ikke å få puste og ikker spise spansk omelettt. Nei takke meg til vaksinenen i stedet!
Ikke noe å trakte etter, nei.

(TV2 stiller spørsmål i forbindelse med at Landsforeningen for hjerte- og lungesyke er i ferd med å sluttføre en studie sammen med AHUS).
– Særlig på lungedelen tror man at en del kan få fibrose på lungene etter alvorlig lungebetennelse som følge av covid-19.

– Hva betyr det å få arrdannelser eller fibrose på lunger og hjertet?

– Betennelse på hjertet er den tredje fremste årsak til plutselig hjertedød i idrett, så det kan være svært alvorlig. Heldigvis er det sjelden det skjer, men det er en risiko og man skal følge bestemte retningslinjer. På lungene kan det bety at man får en redusert lungefunksjon, som kan være varig, og som gjør at man ikke kan komme opp på samme fysisk kapasitet som tidligere.

Kunnskapen om covid-19 har vært liten, og ekspertene vet fremdeles for lite om senskader etter sykdommen. Studien skal gjøre nye undersøkelser av de 200 pasientene også etter tolv måneder for å se om skadene på lunger og hjerte er langvarige.

– Man har jo hele tiden trodd at unge får det i veldig lett grad og får få senfølger, men man er fortsatt usikker på i hvor stor grad de unge får varige mèn.
https://www.tv2.no/sport/11818398/
MrDemongas

Svenske sykehus rapporterer om et forverret sykdomsbilde ift det som var i mars/april. Det er illevarslende. Er viruset blitt slemmere, eller er svenskene blitt svakere?
I går døde nesten hundre av/med Kinaviruset i Sverige. Jeg tror de bommet på immunitetstrategien til Dr Tengel. Det er rett nok flest tilårskommne folk som dør av dette, men jeg er ikke villig til å utsette folk og land for et eksperiment satt i scene av en enkelt person i en billig genser fra H&M.
Til neste sommer har svenskene kvittet seg med 10-tusen trygdemottakere. Bestefar og bestemor går en usikker fremtid i møte. :(
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»