Coronavirus 2020

CAT

MrDemongas skrev: 07 okt 2020, 13:31 CAT skrev: ↑06 okt 2020, 17:11
Tallene er Ike noe jeg har funnet på.
Du kan regne selv el...????
Slutt og oppfør deg som om dette er verdens ende.
Jeg kjenner ennå ingen som har død av pandemien som har herjet norge og verden nå i mnd vis🤣😷

Jeg har (hadde) en seilerkompis som døde av Kinaviruset. Han døde på et 1.klasses sykehus i Sør-Afrika for litt siden. Å tro at dette er en mild hoste/forkjølelse er naivt. Jeg har kronisk luftveisinfeksjon og er i det som omtales som risikogruppe. Sprit, vask og avstand er noe jeg og alle i familien gjør. Livet er noe amputert. Skole, bursdager og aktiviteter er begrenset. Jeg håper at en effektiv vaksine kommer så fort som mulig. Så kan fjolsa få reise til Graankagranka og jeg til LOS.
Og så bør vi slutte å omtale hverandre med ord og setninger som hindrer meningsfull ordveksling, selv om de som reiser til Grankagranke er fjols :D
Vi skal ta det på alvor, og leit med kompisen din. Og du som er i risikogruppa så føler jeg med deg. Selv jeg føler at livet er noe amputert og må si det begynner å gå på tålmodigheten løs.
Sef skal vi tilbake til Los, jo før, jo bedre...
Sol og kald øl venter i tunnelåpning.🌞🍻
Lucifer is back :evil: :twisted:
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

CAT skrev: 07 okt 2020, 14:57 Veit ikke helt hvor du vill hen her, men mener du i fullt alvor at vi skulle ha stengt ned landet hver høst i forkant av influensa sesongen?
I rest my case

:lol:

Men nei
🌞
Wood1958

Uansett dødlighet så er det en volumsak for sykehus (også antall døde) det er nå bare en stat igjen i Myanmar uten smitte
https://www.irrawaddy.com/specials/myan ... 20000.html.
Between Aug. 16 and Oct. 6, Myanmar reported 19,659 COVID-19 cases, compared with 374 cases and six deaths from March 23 to Aug. 16.

The health ministry said cases have been reported in 205 townships across the 14 regions and states with only Kayah State reporting no coronavirus cases.

The country’s COVID-19 hotspot, Yangon, reported more than 14,900 cases on Oct. 6, followed by Rakhine State with more than 1,600 cases.

Around 30 to 40 COVID-19 deaths are currently being reported per day in Myanmar.

The country reported 41 deaths on Sunday, 32 deaths on Monday and 27 deaths on Tuesday.
Wood1958

CAT skrev: 07 okt 2020, 14:57 Veit ikke helt hvor du vill hen her, men mener du i fullt alvor at vi skulle ha stengt ned landet hver høst i forkant av influensa sesongen?

«Om alle hadde brukt munnbind, vasket hendene, stengt grensene, så hadde det vært null smitte med influensa»

Vi har influensa vaksine, det er derfor det bare dør ca 900 i norge i snitt pga influensaen. ( noen år også mange flere, se vedlegg).Tallet hadde vært skyhøy hvis vi ikke hadde hatt den vaksinen. Og influensa er innarbeidet, det er derfor du ringer arbeidsgiver på mandag og sier at du blir hjemme fra jobb, for syk til å jobbe og smitter ikke arbeids kolleger.
Covid har tatt 260 liv nå uten vaksine, og generelt lite tiltak og tiltak som kom seint igang.
Det er nå registrert 14800 smittede.
I 2018 hadde v i 142000 diagnosert pasienter. I 2108 var 7600 influensa pasienter innlagt. Hittil er vel snaut 1000 innlagt pga covid -19.
Og hvor får du det fra at jeg tror myndhetene skal ta rotta på meg?? Må være lov å still spørsmål ved enkelte håndteringer.
Husk, jeg har ikke emigrert til Thailand og bygget meg hus😀
Dette er mitt inntrykk av pandemien, skjønner at andre ser andelenes på pandemien.
Men som du sier, vi får se tilslutt hvor dette bærer.
Nå har vi vel ikke så mange helårsinfluensaer i Norge,men ser ditt point i å sammenligne dødlighet, allikevel ser jeg annerledes på å sammenligne slik
Både pga verden er uvitende om senvirkninger og fremdeles uvitende om mulighetene til å stoppe viruset med det første. også perspektiver om sideeffekter samt varighet med vaksine.
Jeg har også lært meg å søke videre i referater fra Norsk media. som her hvor det er tatt en setning fra WHO sammen med en Norsk utalelse.
Da kunne det jo like godt blitt slike fra samme pressekonferanse og gitt stikk motsatt bilde da det er samme Michael Ryan i WHO samme sak.
“the vast majority of the world remains at risk.”
Overall, though, he said the world was “heading into a difficult period.”
Men samtidig sier de noe som kanskje ikke blir lyttet til i like stor grad eller viet like mye oppmersomhet blandt de styrende rundt omkring og som er de vi skal forholde oss til.
Jeg vet ikke om tiltak på buss fks var bedre eller værre med annen regjering men noterte meg forbindelse med spørsmål om slik kom det frem for litt siden, at tiltaken var gjort med Helseminister fra Høyre , FHI og Virke . om det ville sett likt ut med AP ,helsedirektoratet og LO er nok en annen sak jeg gjør mine egne tanker om, uten å gjøre det til noen diskusjon.
He said the pandemic would continue to evolve, but that tools exist to suppress transmission and save lives.
https://www.khaosodenglish.com/news/int ... ith-virus/
CAT

Wood1958 skrev: 07 okt 2020, 16:29 Nå har vi vel ikke så mange helårsinfluensaer i Norge,men ser ditt point i å sammenligne dødlighet, allikevel ser jeg annerledes på å sammenligne slik
Både pga verden er uvitende om senvirkninger og fremdeles uvitende om mulighetene til å stoppe viruset med det første. også perspektiver om sideeffekter samt varighet med vaksine.
Jeg har også lært meg å søke videre i referater fra Norsk media. som her hvor det er tatt en setning fra WHO sammen med en Norsk utalelse.
Da kunne det jo like godt blitt slike fra samme pressekonferanse og gitt stikk motsatt bilde da det er samme Michael Ryan i WHO samme sak.

Men samtidig sier de noe som kanskje ikke blir lyttet til i like stor grad eller viet like mye oppmersomhet blandt de styrende rundt omkring og som er de vi skal forholde oss til.
Jeg vet ikke om tiltak på buss fks var bedre eller værre med annen regjering men noterte meg forbindelse med spørsmål om slik kom det frem for litt siden, at tiltaken var gjort med Helseminister fra Høyre , FHI og Virke . om det ville sett likt ut med AP ,helsedirektoratet og LO er nok en annen sak jeg gjør mine egne tanker om, uten å gjøre det til noen diskusjon.

https://www.khaosodenglish.com/news/int ... ith-virus/
«Nå har vi vel ikke så mange helårsinfluensaer i Norge» skriver du. Og det er jo en ulempe spør du meg, da blir jo trykket på sykehus større om det hadde vært over 12 mnd..
Jeg bare prøver å nyansere debatten litt. Ikke forvrenge den med klipp og lim.
Saken nå er at WHO tror at mange fler kan være smittet, og det er ikke noe de tar fra løse lufta. Men det virker som noen her inne Ikke vil innse det da det krasjer med deres oppfatning av hvor farlig dette viruset er. Dette er sef ikke dokumentert og kommer aldri til å bli det. Men når det går ut med slik informasjon så har de nok en del kunnskap som taler i den rettingen. Jeg synes det var positivt, for det bare beviser at dødeligheten er lavere.
Vi kan diskutere dette til det uendelige. Jeg har mitt syn og du ditt.
Om vi hadde hatt AP regjering tror jeg ikke hadde gjort noe forskjell av betydning. De virker rimelig samstemte. Og vi hadde sikret ikke hatt noe bedre beredskap ( lager) heller.
Får bare håpe de tar lærdom av dette, blir jo mye kompetanse etter hvert.
Hvor ofte har regjeringen kjørt digre øvelser der de simulerer slike scenarioer.???
Vi reagerte aldri fra dag (1), som var i februar, ikke 13 Mars..Og uten beredskaps lager og drilling. Så ble vi tatt på senga.
Lucifer is back :evil: :twisted:
Wood1958

[mention]CAT[/mention]
Greit nok det at vi er uenige, bare et tegn på at vi er oppvokst et sted hvor vi kan tenke og utrykke hva vi selv mener, de såkalte eksperter og ledere av denne klode kan jo heller ikke være enige. Noe som igjen er en sikkerhet for at de ikke blir enige om første og beste vaksine også. :D
:
anmeno

CAT skrev: 07 okt 2020, 20:57 «Nå har vi vel ikke så mange helårsinfluensaer i Norge» skriver du. Og det er jo en ulempe spør du meg, da blir jo trykket på sykehus større om det hadde vært over 12 mnd..
Jeg bare prøver å nyansere debatten litt. Ikke forvrenge den med klipp og lim.
Saken nå er at WHO tror at mange fler kan være smittet, og det er ikke noe de tar fra løse lufta. Men det virker som noen her inne Ikke vil innse det da det krasjer med deres oppfatning av hvor farlig dette viruset er. Dette er sef ikke dokumentert og kommer aldri til å bli det. Men når det går ut med slik informasjon så har de nok en del kunnskap som taler i den rettingen. Jeg synes det var positivt, for det bare beviser at dødeligheten er lavere.
Vi kan diskutere dette til det uendelige. Jeg har mitt syn og du ditt.
Om vi hadde hatt AP regjering tror jeg ikke hadde gjort noe forskjell av betydning. De virker rimelig samstemte. Og vi hadde sikret ikke hatt noe bedre beredskap ( lager) heller.
Får bare håpe de tar lærdom av dette, blir jo mye kompetanse etter hvert.
Hvor ofte har regjeringen kjørt digre øvelser der de simulerer slike scenarioer.???
Vi reagerte aldri fra dag (1), som var i februar, ikke 13 Mars..Og uten beredskaps lager og drilling. Så ble vi tatt på senga.
Her har du litt lesestoff

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0 ... -influensa
Wood1958

Så er det et stykke i Dagbladet som garderer slik at tilhengere av begge teorier får noen de kan sitere.
Samtidig åpner det self for holdninger med mere bruk av maske . Men om det er så nye teorier vet jeg ikke . Kanskje mere spørsmål om det er blitt lyttet til.
https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-teo ... e/72922361
2020-10-08 11.52.12.png
2020-10-08 11.52.46.png
2020-10-08 11.54.34.png
Wood1958

Ser Nakstad nå skisserer en utvikling og farer som igrunn er hva WHO advarte om på sensommeren, WHO opplyste den gang også om at det måtte tas grep for å ungå spredning, Det var vel på den tiden vi innførte frivillig testing på fks flyplass men ikke masker der- det har kommet nå på Gardemoen , men som et påbud i forbindelse med påbud i komunen pga smittetrykk.Samtidig har en lettet på nasjonale tiltak og åpnet for at utenlandsreisende nå går direkte til innenlandsflyet og ikke lenger må ut å sjekke inn igjen.
Med en slik overgang med flybytte får en ikke tilgang til frivillig testing da dette er plassert i utgangsterminalen.
Selv tror jeg at vinkling fra media er med på å ufarligjøre for mange. det vinkles på ufarlig for unge men ikke så mye på konsekvensene. det referes til WHO ,men ikke helhetlig , kun hva som eventuelt er positvt . Slikt kan muligens være med på å skape like mye falsk trygghet,noe som de er redde for at folk skal ha.
En får håpe tall går ned igjen. På Trysil med 6000 innbyggere har de vel nå 12 eler 16 smittede etter denne bussen som reiste rundt.
Legger til etter å ha set dagens pressekonf fra Oslo.Ser Raymond sier kun et par tre prosent blir smittet fra utesteder, men samtidig har 30% ukjent smitte,
Da kan en kanskje se på resultater fra andre land hvor de har drevet registrering av gjester i lang tid og spørre seg selv om på hvilket grunnlag de har brukt stengning som tidlig tiltak, uten at jeg vet noe om de tall.
Folk i 20-årene har vært på smittetopppen hele høsten. Frykten har imidlertid vært at smitten skal bre seg ut til de eldre befolkningsgruppene, som har større risiko for alvorlig sykdom og død. Det har skjedd i flere land og byer i Europa.
Og kan være i ferd med å skje i Oslo, påpeker Nakstad.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/m ... e-gaar-ned
wiking

wiking skrev: 07 okt 2020, 13:42 Å bruke bekreftet tall på smittede og antall døde sier ingenting om hvor farlig Covid 19 er. Det som sier noe om hvor farlig evt Covid 19 er er å se på den totale smitten i en befolking(registrert og uregistret) og sammenligne dette med registrert smittede. Et alternativ er å se på om det har død flere enn normalt. Hvis man bruker registrert smittede og registrert smittede vil man få en alt for høy dødlighetstall - og styrer man etter dette tallet får man utslag av panikk beslutninger. Det har kommet ut mer og mer info som tyder på at Covid 19 ikke er så farlig som mange vil ha det til. Tallene fra WHO som sier at total smitten er over 20 ganger høyere enn registrert smittede bygger opp om dette. Ellers er det jo undersøkelser som viser at over 95% overlever covid 19. :D
Jeg oppdaget at det ble litt feil her. Det skulle være: Det som sier noe om hvor farlig evt Covid 19 er er å se på den totale smitten i en befolking(registrert og uregistret) og sammenligne dette med registrert døde av Covid 19 :D .
You Never walk Alone :D
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»