Norsk krone mot Thailandske baht.

Arild Holtet

chelsea skrev: 30 des 2019, 11:20 bath er på vei ned nå ;)
Baht svekket seg fra i går til i dag, men styrket seg litt mot de fleste valutaer på ettermiddagen. Baht var litt svakere i går kveld. Men norsk krone var sterkere mot baht, både på morgenen og på kvelden i dag mot i går.

A.H.
chelsea
Sted: Bangkok

RobertX skrev: 30 des 2019, 11:31 Tvert i mot, Chelsea, den er opp som en rakett i dag. Og krona/USD ned mot THB.

Dollar er nå under 30.

usd.PNG
i fra 3.3900 til 3,36500 kallles på vei ned
Arild Holtet

Vel vel vel kronen den HAR kolapset nå, og i år så vi den laveste kursen mot US dollar, euro og vestlige valutaer på 30 år. Samt mot Thai baht den svakeste krona på litt over 20 år, så kolapset HAR vi sett, og vi får håpe det ikke blir enda verre.

Men Øystein Olsen i Norges Bank sa nå, at Norges Bank reduserer kjøp av norsk krone med 20 millioner til neste år. Dette er ikke gode nyheter for dem som skal veksle krona inn i andre valutaer.

https://e24.no/norsk...arder-neste-aar

Vel vi får se hva neste år bringer, for oss som ikke bor i Norge og veksler inn trygd og pensjon i Baht.

A.H.
Arild Holtet

Vel vel vel.

Nå er det den siste dagen i året, og heldigvis så styrket krona seg utover i desember. Jeg tar med årets siste oppdateringer fra bankene i Thailand, og da både med veksling av kontanter og hva bankene ga for krona på TT overføring.

Som grafene fra Norges Bank viser så var det ett skikkelig skrell for krona i år, og det kom tydelig frem på den første grafen. Men på grafen over KUN desember, så var det mye mer positivt da krona steg mot baht.

Hva kan vi vente oss for krona og ved kjøp av baht i året 2020? Ett lite tankekors ved Øystein Olsen sin uttalelse i Norges Bank, da han vil senke kjøpet av norsk krone med 20 millioner i året 2020.

https://e24.no/norsk...arder-neste-aar

Vel nå er det ikke BARE rente og Norges Bank som kroneverdien berøres av. Er oljeinntektene høye og US dollar sterk, så blir oljeinntektene også høyere. Samt hvordan norsk industri og økonomi ellers blir.

Men denne uttalelsen fra Øystein Stray Spetalen den tar jeg litt med en klype salt. Han tror det kan gå mot en total kollaps for krona, og at vi må betale 115 norske kroner for en euro.

https://e24.no/norsk...kollapse-totalt

Dette må jeg si er så negativt og ikke helt i tråd med hva jeg tror. Hvis krona faller fra 9,87 kroner til 115 kroner for en euro, så vil det si at krona svekker seg med 51,97568% og dette stiller jeg meg tvilende til. Hvis dette skjer og baht er på samme nivå, da vil vi få 1,7187 baht for krona. Ikke helt realistisk.

Men uansett hva det blir eller ikke blir, så er jeg positiv for året som kommer.

Takk for følget dette året, og jeg ønsker alle ett godt nytt år.

A.H.
Vedlegg
Screen Shot 2019-12-31 at 08.16.01.png
Screen Shot 2019-12-31 at 08.16.55.png
Screen Shot 2019-12-31 at 12.19.27.png
Screen Shot 2019-12-31 at 12.20.10.png
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Spetalen sa 15 kr pr euro, ikke 115 :)

Når det er sagt så innrømmer han å shorte krona, noe som vil si det er i hans interesse å hause opp negativitet og svekke krona.

Det er ingen gode grunner til en slik kollaps.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Arild Holtet

RobertX skrev: 31 des 2019, 07:30 Spetalen sa 15 kr pr euro, ikke 115 :)

Når det er sagt så innrømmer han å shorte krona, noe som vil si det er i hans interesse å hause opp negativitet og svekke krona.

Det er ingen gode grunner til en slik kollaps.
Et lite feil tasterykk gjør susen vet du, men 15 kroner for en euro tror jeg lite på- :D

A.H.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Spetalens argumenter står i stil med andre spekulanter har varslet, så ikke helt ute å sykler. Spetalen er en mann jeg gjerne lytter til, og tar forholdsregler utifra det.

"– Det er et interessant tema i Norge at handelsbalansen begynner å gå i minus. Det er en gamechanger. Jeg har tjent penger på å ligge kort i kronen, sier Spetalen.

Å ligge kort eller short betyr at man låner verdier for så å selge dem, og med det inngå et veddemål om at verdien blir lavere før man på et senere tidspunkt kjøper verdiene tilbake til eieren som har lånt dem ut.

Spetalen mener samtidig at regjeringen er uten handlekraft og at de offentlige utgiftene har eksplodert. Han trekker også frem klimatiltak som ifølge han gjør industrien «livredde for å gjøre noe.»"

I tillegg så skal renten bli værende lav også neste år. Vi får se hva som skjer videre, enn så lenge står jeg med ett ben i Norge og ett i Thailand.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wPp5pL/ ... pse-totalt

🌞
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Phay skrev: 01 jan 2020, 10:14 Spetalens argumenter står i stil med andre spekulanter har varslet, så ikke helt ute å sykler. Spetalen er en mann jeg gjerne lytter til, og tar forholdsregler utifra det.

"– Det er et interessant tema i Norge at handelsbalansen begynner å gå i minus. Det er en gamechanger. Jeg har tjent penger på å ligge kort i kronen, sier Spetalen.

Å ligge kort eller short betyr at man låner verdier for så å selge dem, og med det inngå et veddemål om at verdien blir lavere før man på et senere tidspunkt kjøper verdiene tilbake til eieren som har lånt dem ut.

Spetalen mener samtidig at regjeringen er uten handlekraft og at de offentlige utgiftene har eksplodert. Han trekker også frem klimatiltak som ifølge han gjør industrien «livredde for å gjøre noe.»"

I tillegg så skal renten bli værende lav også neste år. Vi får se hva som skjer videre, enn så lenge står jeg med ett ben i Norge og ett i Thailand.

han er vel et lite geni ,
som kapitalist kan en mene alt om han
men fanden gubben forstår seg på
penger!

ps spedalen er ikke blåruss,,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Arild Holtet

Phay skrev: 01 jan 2020, 10:14 Spetalens argumenter står i stil med andre spekulanter har varslet, så ikke helt ute å sykler. Spetalen er en mann jeg gjerne lytter til, og tar forholdsregler utifra det.

Men som vi sier: En ting er å barbere seg en anne ting er å skjære hodet av seg. 52% ned i kurs for krona, er å kappe hodet av seg og lite trolig at det skjer. Men gløgg er han men han har og tatt feil.

A.H.
Arild Holtet

Goooooood morgen Thailand og goooooood morgen Norge. Velkommen til ett nytt år, og nå er vi inne i året 2020. I dag er det torsdag den 2 januar.

Vi har sett den laveste kursen for krona ved kjøp av baht i året 2019, og det var hele 22 år siden krona var svakere mot baht.

Mye er sagt om både krona og baht, så det blir spennende å se hva dette året 2020 bringer. Men den første hverdagen i 2020 ga en sterkere krone mot baht, enn de første dagene i de to siste månedene i fjor. Så krona den styrker seg, og for første gang på lenge hadde en bank over 3,40 baht på TT overføring.

På dagens første oppdatering av kursene, har de 8 bankene i Thailand disse tallene:

Bank of Ayudhya.
Veksling av kontanter er på 3,26 baht, TT overføring er på 3,38454 baht.

Bangkok Bank.
Veksling av kontanter er på 3,26 baht, TT overføring er på 3,39750 baht.

CIMB Bank.
Veksling av kontanter er på 3,20 baht, TT overføring er på 3,38450 baht.

Kasikorn Bank.
Veksling av kontanter er på 3,21609 baht, TT overføring er på 3,38333 baht.

Siam Comercial Bank.
Veksling av kontanter er på 3,21 baht, TT overføring er på 3,39000 baht.

TMB Bank.
Veksling av kontanter er på 3,26 baht, TT overføring er på 3,39750 baht.

Krung Thai Bank.
Veksling av kontanter er på 3,24 baht, TT overføring er på 3,40200 baht.

UOB Bank.
Veksling av kontanter er på 0,00 baht, TT overføring er på 3,39500 baht.

Da hadde Krung Thai Bank beste kurs på TT overføring denne gangen, og kursene er i skrivende stund.......

Sia Money Exchange 3,39 baht.

Super Rich 3,39 baht.

Vasu Exchange 3,36 baht
.

A.H.
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»