Viktige ting ved flytting utenlands

Kolami

Phay skrev: 20 apr 2018, 04:24 Fikk avslag på utflytting fra Norge pga har leilighet, og skal fortsatt jobbe periodevis der. Uansett så har jeg gjort plikta mi, meldt ifra og søkt om utflytting. Så da er jeg bosatt i utlandet med norsk adresse, og kan ha norsk reiseforsikring og helseforsikring. Eller?
ja..sålenge du er folkeregistrert i Norge så går det greit..du har jo adresse som sagt..norsk som bare det..det som gjelder her hvor lenge du er i utlandet utover den reiseforsikringen du har i Norge..jeg har reiseforsikring i Norge for de mnd jeg er i Norge samt at jeg får 45 dager i utlandet..som regel..Helseforsikring har jeg også, vertikal helse, det går fint, men du må komme deg selv til Norge..greit nok det..

Regner med at du har postadresse i Thailand og folkeregistert adresse i Norge..''

Jeg husker da jeg hadde meldt utflytting, og NAVUtland ringte for å kontrollere om jeg faktisk hadde flyttet ut :roll: Jaha tenker jeg..mindre utbetaling fikk jeg også så de ville vel kanskje sjekke om jeg var oppgående kanskje :? det var mye styr og greier..Måtte sende inn rapport også..
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Kolami skrev: 20 apr 2018, 06:15 ja..sålenge du er folkeregistrert i Norge så går det greit..du har jo adresse som sagt..norsk som bare det..det som gjelder her hvor lenge du er i utlandet utover den reiseforsikringen du har i Norge..jeg har reiseforsikring i Norge for de mnd jeg er i Norge samt at jeg får 45 dager i utlandet..som regel..Helseforsikring har jeg også, vertikal helse, det går fint, men du må komme deg selv til Norge..greit nok det..

Regner med at du har postadresse i Thailand og folkeregistert adresse i Norge..''

Jeg husker da jeg hadde meldt utflytting, og NAVUtland ringte for å kontrollere om jeg faktisk hadde flyttet ut :roll: Jaha tenker jeg..mindre utbetaling fikk jeg også så de ville vel kanskje sjekke om jeg var oppgående kanskje :? det var mye styr og greier..Måtte sende inn rapport også..
Ja, det gir jo muligheten til å ha norsk reiseforsikring, og sjonglere litt mellom hjemreisene med bla Nomade, som man kan tegne og forlenge mens man er på tur, og er vesentlig rimeligere enn hva jeg kan få hjemme. Frende har 75 dager men kan ikke forlenges mens man er på tur. Men uansett så vil jeg begynne å tegne forsikring i ett større internasjonalt selskap som garanterer livslangt medlemskap, og som ikke har historie i å flå kundene så fort de trenger litt assistanse på neste polise igjen. I tillegg så er jeg medlem av folketrygden hjemme friviliig. Evakuering er viktig når en tegner en helseforsikring, og at den dekker normale aktiviteter.
🌞
Kolami

Phay skrev: 20 apr 2018, 08:43 Ja, det gir jo muligheten til å ha norsk reiseforsikring, og sjonglere litt mellom hjemreisene med bla Nomade, som man kan tegne og forlenge mens man er på tur, og er vesentlig rimeligere enn hva jeg kan få hjemme. Frende har 75 dager men kan ikke forlenges mens man er på tur. Men uansett så vil jeg begynne å tegne forsikring i ett større internasjonalt selskap som garanterer livslangt medlemskap, og som ikke har historie i å flå kundene så fort de trenger litt assistanse på neste polise igjen. I tillegg så er jeg medlem av folketrygden hjemme friviliig. Evakuering er viktig når en tegner en helseforsikring, og at den dekker normale aktiviteter.
Ja..jeg bruker Nomade utover det..som jeg har nevnt i en annen tråd..jeg fornyer ca hver 3 eller 4 mnd..blir påmint igjennom email b tw..så det fungerer greit for min del..

Hvis du tenker evakuering så blir nok en slik forsikring dyrere tenker eg..men siden det er viktig for deg så er vel det veien å gå..
Brukeravatar
Phay

Kolami skrev: 20 apr 2018, 08:50 Ja..jeg bruker Nomade utover det..som jeg har nevnt i en annen tråd..jeg fornyer ca hver 3 eller 4 mnd..blir påmint igjennom email b tw..så det fungerer greit for min del..

Hvis du tenker evakuering så blir nok en slik forsikring dyrere tenker eg..men siden det er viktig for deg så er vel det veien å gå..
For min alder så koster det ca 12 000,- og er livslang polise, og ikke noe 66, 70 eller 75 års begrensning eller hvert enkelt tilfelle hvurdert om å få fortsett. Mens andre blir uhyre kostbare i forhold. Så jeg ser på Luma som det beste alternativet her.

https://www.pacificprime.com Har vurdert disse som de beste for meg.
5B632569-709E-4B27-A29F-64AB64FC3E6D.jpeg
E42A085D-C06B-4D25-B2BB-EEB18169483A.png
3BFC0CC2-B03E-49BF-8C00-20E2C32A9309.png
2C7786F1-1A7B-4240-BA08-82C3D8AB4B99.png
7DE4FB3E-9836-44C9-B06A-A5D67EAA6246.png
A358475E-2C1B-47E8-9DA9-F923C16B307D.png
🌞
Brukeravatar
Phay

Jeg sjekket opp vertikal helse, og det eneste forskjellen den utgjør, er at du får helsesjekk og umiddelbar behandling i Norge etter så så mange timer, og utgjør ingen forskjell utover det når man er bosatt i utlandet. Så å ha vertikal forsikring, helårs reiseforsikring + nomade, så utgjør det samme sum som jeg har fått skissert fra Luma mer eller mindre, men gjelder over hele asia foruten noen enkeltland, Eu samt i Norge. Den sammen med frivillig medlemskap i folketrygden vil være uslåelig i forhold til alt annet jeg har funnet.
🌞
Kolami

Det har blitt diskutert tidligere..men ikke noe iveien å ta opp diskusjonen igjen da en av oss glemmer det som er blitt diskutert.. :oops:

Hva med helseforsikring med sparing? Det må vel gå ann ett eller annet sted..kanskje vanskelig å få til noen skikkelig plan?
Arild Holtet

riflefish skrev: 12 mar 2018, 13:56 Jeg annmoder påmdetballer sterkeste og
Ikke ta utflytting fra norge!
Har du etfamiliemedlem bruk den addresss
Jeg gjentsr ikke ta sksttemessig utflytting,
Det er mitt råd!🍀
For en med minstepensjon eller minste uføretrygd, så er det dumt å melde skatteutflytting. De er nullskatteytere, så hvorfor få 15% Kildeskatt??????? Men har man over 4G og oppover, så blir det nok kanskje ett annet valg.

A.H.
Arild Holtet

Phay skrev: 20 apr 2018, 09:22 Jeg sjekket opp vertikal helse, og det eneste forskjellen den utgjør, er at du får helsesjekk og umiddelbar behandling i Norge etter så så mange timer, og utgjør ingen forskjell utover det når man er bosatt i utlandet. Så å ha vertikal forsikring, helårs reiseforsikring + nomade, så utgjør det samme sum som jeg har fått skissert fra Luma mer eller mindre, men gjelder over hele asia foruten noen enkeltland, Eu samt i Norge. Den sammen med frivillig medlemskap i folketrygden vil være uslåelig i forhold til alt annet jeg har funnet.
Virker som en grei kombinasjon. Dog så kan frivillig folketrygdavtale koste en del. For meg hadde det blitt over 2500,- kroner i måneden, men den har jo fordelen å få gratis operasjon i Norge. Ps. Flyreisa må man betale selv. For en med kun 2G i trygd/pensjon så er det ett must.

A.H.
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»