Korrupsjonen spiser Thailand innenfra

Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Bill skrev: 19 jan 2018, 01:46 At Thailand gikk fra demokratisk valgt regjering til diktatur vil slå negativt ut på en slik måling, med kriteriene som brukes, innbyggerne i landet kan oppleve det helt annerledes
Man må ikke glemne at forrige rejeringssjef
Ble avsatt for økonomiske misligheter
Og dømt fir dette
Og kansje det mest korupte regimet på
Mange tiår!
De forsøkte og skape en robin hood æra
Utad, mens de stjal fra folket!
Det ble bevilget store summer til nettbrett
For skolen! Disse kom aldri!
100000 kameraer i bangkok der bare kamera husene ble montert
Dette var toppen av isfjellet i en forferdlig
Maktkamp! Som utartet seg til opprør og
Splittelse,
Årsaken til at miletæret tok over var nok mange grunner! Men det var nok kongens råd som til syvende og sist ga klarsignal
At det senere ikke ble valg tror jeg har med
At man ønsket ro den siste tiden kong rama
Den 9 levde.
Vi for nå se om det blir valg til høsten,
Det bør ig må det bli! Ellers vil det nok kansje bli uro igjen!

I mitt forrige innlegg glemte jeg og nemne
Dette med ærnærning og hva de unge nå
Og tildels folket inntar av sukker og junkfood!som har skapt et samfunn med
Overvektige mennesker og diabetes!
Dette ser en klart og tydligt!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

Bill skrev: 19 jan 2018, 01:46 At Thailand gikk fra demokratisk valgt regjering til diktatur vil slå negativt ut på en slik måling, med kriteriene som brukes, innbyggerne i landet kan oppleve det helt annerledes
Nå dreier ikke indekser som dette seg om innbyggernes opplevelse av korrupsjon, men faktisk korrupsjon, og innbyggerne "opplever" i liten grad den korrupsjonen som blir til store penger.

Det innbyggerne opplever er den korrupsjonen vi alle ser med egne øyne i land med utstrakt korrupsjon, men dette er småskalakorrupsjon. Foreldre som betaler en sum til skolen, osv. Korrupsjon, ja, men det slår ikke kraftig ut på indekser som dette. Det samme er tilfelle med politimenn som avkrever oss 300 baht for manglende hjelmbruk, penger han putter lett i romma, eller han som ber deg betale 10000 baht fordi du er ferska med en joint.

Dette er småtteri sammenlignet med den typen korrupsjon som foregår langt høyere oppe i de største bedriftene i landets økonomi. Det som har med rettsvesenet å gjøre (der f.eks. sånne som Red Bull-mannen fortsatt kan gå fri), regnes som alvorlig. Den korrupsjonen som ligger til grunn for at Leicester-eierne i Kings Power mistenkes for manglende skattebetaling i forbindelse med deres monopol på flyplassene (det er vel heller ingen som tror de fikk monopolet gratis?), den korrupsjonen regjeringer og militæret er del i, osv.

Dette er i liten grad korrupsjon mannen på gata "opplever" i det hele tatt. I hvert fall ikke med mindre han selv befinner seg i toppledelsen i landets største bedrifter.

Hva mannen på gata opplever er således uvesentlig for indekser som dette, da mannen på gata ikke ser den korrupsjonen som virkelig er skadelig og som brer om seg nedover i samfunnet der også vanlig folk til slutt ser det, men korrupsjonen på bunnivå er det enkelt å gi inntrykk av at man gjør noe med. Det er bare å bure inn noen fattige politifolk som karer til seg noen ekstra tusenbaht-er i måneden i ny og ne, og paradere dem foran pressen med flotte overskrifter som sier "regjeringa slår ned på korrupsjon!", mens de som styrer med millioner og milliarder, høytstående politisjefer og mennesker med gode kontakter i ymse regjeringer og militæret, er urørlige.

Og det er altså disse som slår kraftig ut på denne typen indekser. Ikke politimannen som dytter 500 baht i lomma fordi du ikke har internasjonalt førerkort.

Det vanlige folk opplever på gateplan er tross alt bare de siste småbølgene av det virkelige problemet, og det er dette virkelige problemet det er vanskelig å komme til livs i land med utstrakt korrupsjon, enten landet befinner seg i Afrika, i Asia eller heter Russland.

Men neste uke eller uka etter kommer indeksen. Da kan dere se hvordan dette diskuteres i thaipressen, sånn de gjør hvert år, for dette er ikke noe de tar lett på, men nå har nok pressen i Thailand mindre makt som vaktbikkje enn i vesten, så noen dagers fokus på korrupsjon hjelper nok ikke veldig mye.
Bill

Noodle skrev: 19 jan 2018, 08:55 Nå dreier ikke indekser som dette seg om innbyggernes opplevelse av korrupsjon, men faktisk korrupsjon
Javel, men jeg tror ikke indexen sier noe om faktisk korrupsjon og enkeltsaker, jeg tror den sier noe om hvordan samfunnet er bygget opp slik at korrupsjon er sannsynlig, som styreform, velferd, ulikheter, fattigdom, og joda de ser også på sannsynligheten for at det blir betalt bestikkelser i hverdagen for vanlige folk, og det er en en del av indexen.

https://www.transparency.org/news/press ... ion_people
Brukeravatar
Noodle

Hva som er del av indeksen står forklart der, og også småskalakorrusjon er del av den, men det er storskalakorrupsjonen som gir mest utslag, og som også gjør småskalakorrupsjonen så vanlig at den anses som legitimt, i hele samfunnet.

For å komme korrupsjonen til livs må man starte oppe, ikke nede, da det å ta småfolket på gata, uten å gå løs på roten av problemet, løser nøyaktig like mye som å dytte støvet under senga.

Det er også derfor det er så vanskelig, da viljen ikke er der, og de som er satt til å styre, enten de er folkevalgte etter ulike juntaer, er en del av denne kulturen, men denne juntaen har nå engang sagt de vil korrupsjonen til livs, og da smeller det hardt når det viser seg at en av sjefene selv åpenbart ikke lever etter egne regler.
Bill

Slike store saker får man i alle land, de betyr lite for folk flest, nå leser jeg at folks oppfattelse av korrupsjon er at 40% mener det har minket, og 70% mener regjeringen gjør en god jobb for å bekjempe den. Og det tror jeg sitter langt inne for å bekjenne, dette er vel tall som skal med i beregningen for 2017 så kan man se hvor mye vekt man legger i det, men for thailand ville nok ett valg gjort veldig mange poeng.
Ps, ser ut som det er tall for 2016 jeg refererer til her, så da har vi fått svaret allerede :)
Brukeravatar
Noodle

Jeg vet ikke hvor du henter tallene dine fra, men den jeg la ut, og som det kommer en ny av neste uke eller uka etter, er i hvert fall den som er utarbeidet etter kriterier gode nok for verdenssamfunnet, regjeringer og bedrifter som søker å etablere seg i ulike land.

Uansett hva indeksen viser ligger Thailand dårlig an i verdenssammenheng. Det gjorde de også under ulike regjeringer. Det som er trist med tilfellet Thailand er at de for få år siden ble ansett som det landet i SE-Asia med best muligheter for å ta landet inn i fremtiden, med mindre fattigdom, bedre utvikling og et bedre liv for folk flest, men denne optimismen ble lagt i brakk i tumultene som ledet til det foreløpige klimakset i 2014, og valg eller ikke: I følge uavhengige observatører og asiakorrespondenter, er utsiktene dystrere enn de har vært på flere tiår.

Men dette vet de av deres som følger Thailand i verdenspressen, da dere leser det samme som meg, så her har jeg lenge fulgt Riflefish’ oppfordring om ikke å poste noe alle som vil ser selv.
Bill

Jeg følger ikke verdenspressen, kun sporadisk, klikket rundt på den siden så lukket jeg det meste men fant igjen denne som sier at 40% av folk flest opplever at korrupsjon har minket noe. Det er ingen tvil om at thailand sliter med korrupsjon, at de bør starte på topp, men man bør ikke underslå folks opplevelser av korrupsjon.

https://translate.googleusercontent.com ... N1A3AU4m9Q

Også denne latterligjørende måten å presentere thailand på synes jeg ikke noe om.

Googlet "verdenspressen"
https://www.economist.com/news/asia/217 ... ingly-keen
Brukeravatar
Noodle

Jeg vet ikke hvor den artikkelen fra The Economis latterliggjør noe som helst. Tvert imot synes jeg det var en god reportasje, og The Economist er en av de mer renommerte tidsskriftene som ofte skriver om Thailand, og som i hvert fall jeg vil anbefale interesserte å følge. Men jeg poster aldri noe fra den da det fort kan bli bråk, for The Economist bryr seg i liten grad om Thailands strenge lover om majestetsfornærmelse.

De som latterliggjør Thailand er etter min oppfatning diverse høytstående figurer som påkaller verdenspressen ved å gjøre snodige ting pressen selvsagt skriver om, fordi det blir nyhetssaker. Ting som mistenkte justismord, papp-Prayuth, trusler om saksøking av Facebook (sannsynligvis noe av det som har latterliggjort Thailand mest, da resultatet ble at det de ville skjule gikk viralt), nyheter om mennesker som får brutale fengselsstraffer for ord og ytringer, 25 bilder av korrupsjonsbekjemperen Prawit med ulike millionklokker (i ferd med å spre seg som en farsott i internasjonale aviser i skrivende stund), osv., osv., osv. For ikke å snakke om jevnlige nyheter fra det som sannsynligvis er verdens mest omfattende sexindustri. Bland inn kriminelle utlendinger, stadige arresterte pedofile, en Yacuza-topp som forrige uke ble arrestert og ble kjendis i verdenspressen, og media har nok til å fråtse.

Det jeg nevnte i avsnittet over er eksempler på nyheter alle som leser ordinære aviser ser flere ganger i måneden, og nei - dette er ikke nyheter som stiller Thailand i et godt lys, men det er ikke VG, Dagbladet, BBC eller noen som linker til nyhetene på Asianet sin skyld.

Denne skytinga på budbringerene i en medieverden der alt ligger ute (selv Isaan-bonden i artikkelen i The Economist sier hun følger med på Facebook) er således både meningsløs og tåpelig.

The Economist, The Washington Post, NY Times, The Diplomat og The Guardian, er i hvert fall aviser og tidsskrifter som ofte skriver balansert om Thailand og veien framover, men jeg sluttet å linke fra dem lenge før dette forumet ble opprettet da det ikke er verdt bråket som oppstår.

For øvrig kan jeg ikke begripe hvorfor dere som klager på kjipe nyheter fra Thailand ikke kan produsere noen gladnyheter selv. Jeg kan ikke si jeg ser annet enn syting. Jeg har til sammenligning postet aktuelle nyheter, et slags reisebrev, en tripreport med fly, en flere sider lang rapport om hoteller i Bangkok, jeg har postet mang en gladsak om mat og reisemål, og i det hele tatt, men fordi noe av det jeg poster ikke tilfredsstiller dere krav til idyll, skal jeg framstilles som en som bare slenger dritt om Thailand.

Dette tøvet så fort det er noe enkelte ikke liker gir er i ferd med å kvele all lyst jeg hadde til å bidra positivt, og det er synd, for dette forumet trenger ikke færre skribenter, men flere.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Nk,n i juntaen vil om ikke lenge være

Nk! Hans dager er talte.. forlengst

«
The National Anti-Corruption Commission (NACC) will question four people linked to the scandal over luxury watches worn by Deputy Prime Minister Prawit Wongsuwon.

Please credit and share this article with others using this link:https://www.bangkokpost.com/news/politi ... ts-watches. View our policies at http://goo.gl/9HgTd and http://goo.gl/ou6Ip. © Post Publishing PCL. All rights reserve

Ikke mere og si om det,,

Hele thailand vil ha han vekk nå!

Hvorfor han har fått sitte så lenge

Er underligt,,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Bill

Noodle skrev: 19 jan 2018, 15:45 Jeg vet ikke hvor den artikkelen fra The Economis latterliggjør noe som helst. Tvert imot synes jeg det var en god reportasje,
Det er heller ikke den artikkelen som latterligjør thailand. Det regner jeg med du forsto, jeg googlet og denne dukket opp på side 2, det er noe som sjelden kommer frem, aller minst i vestlige forum...og det gjelder veldig mange i thailand, faktisk de fleste. Både kambodia., laos og burma ligger lengre nede på listen enn thailand. (de er naboland til thailand)
Svar

Gå tilbake til «Generelt»