SomLao skrev: ↑30 nov 2017, 13:01
Har hørt i årevis at det aldri har vært så stille i Pattaya/Jomtien. Dermed blir det veldig ulv, ulv. De fleste seriøse aktører ser ut til å klare seg utmerket.
Dersom mange barer avvikles på grunn av for liten omsetning, er det ikke sikkert at det er så dumt at noen av de som blir igjen justerer prisene noe opp. Etterspørselen er jo der uansett. Og dermed er det mulig å få noe høyere fortjeneste. Egentlig helt innlysende. Men når det er sagt, er det jo slett ikke sikkert at en prisoppgang nødvendigvis skyldes mindre turister. Økte lønnskostnader, husleie og innkjøpskostnader kan minst like gjerne være årsaken.
Har også merket meg at noen priser på utesteder faktisk har gått ned siden 2007. Men altså i THB. Så det blir uansett dyrere for den som har sin innkomst i utenlandsk valuta. THB er jo 50 % dyrere nå enn i 2007 i forhold til NOK.
I Pattaya er det et faktum at de fleste som lever av turisme, har hatt en markant nedgang i inntektene de siste 3-4 årene. Altså flertallet. Det har aldri vært så mange tomme og forlatte salgsboder, utesteder, utsalg av mat på gata etc, og tomme plasser på markedene, som man ser nå.
Men i Pattaya vil det alltid være en strøm av turister, og byen selv har et stort antall boende, så vanker man på de mest populære stedene, vil det ikke være særlig merkbart.
Det som er litt spesielt, er at turiststrømmen er noenlunde den samme. Så årsaken er altså ikke at turistene uteblir, for det gjør de ikke. Kineserne og andre asiater kompenserer for andre. Men disse samles i hopetall i større grad enn tidligere turister, og ferdes mer i flokk. Og da sier det seg selv at pengene som legges igjen går til færre enn før. Man kan si at avstanden mellom fattig og rik, øker.
Jeg har mange kjente som driver business i Pattaya, derav også familiemedlemmer, og har drevet i mange år der selv, så jeg har sett utviklingen på nært hold. Nedgangen har vært en ganske jevn kurve over relativt lang tid.
Jeg føler med den delen av befolkningen som jobber nesten døgnet rundt, og allikevel må legge ned, og reise hjem til sine respektive steder de opprinnelig kommer fra.
Men det er dermed ikke sagt at det er dødfødt å prøve seg igjen, men alt avhenger av beliggenhet, leiepriser og din evt. salgsidè. Å tenke litt utenfor boksen er nok viktigere enn noensinne i Pattaya.
Du er forresten inne på noe vesentlig her. Nemlig økt leie og kostnader. Det er mange utleiere av slagssteder som prøver å kompensere sine inntektstap, ved å øke leieprisene. Og det er mange som da har måttet legge ned, fordi inntektene ikke er som de var for noen år siden.