bank id mobil thailand

chelsea
Sted: Bangkok

anmeno skrev: 11 jan 2021, 14:16 Hvilken bank bruker du?

Er du sikker på at du bruker BankID på Mobil?

Hvordan får du lagt inn Thai nummer ved pålogging, på standard Bankid på mobil pålogging så er det kun mulig å legge inn 8 siffer, thai nummer har 9 siffer.
Jeg synes også det er rart om Thai telefon selskap har tatt kostnaden med å legge inn støtte for Norsk BankID i sine sim kort.
bruker hedmark sprebank
BankID får du av banken din.

Snakk med banken din, så sørger de for at du kommer i gang med BankID. Din BankID fungerer i alle norske banker og på offentlige tjenester. I tillegg kan du bruke BankID til signering av avtaler og identifisere deg på en lang rekke tjenester.
anmeno

chelsea skrev: 11 jan 2021, 15:43 bruker hedmark sprebank
BankID får du av banken din.

Snakk med banken din, så sørger de for at du kommer i gang med BankID. Din BankID fungerer i alle norske banker og på offentlige tjenester. I tillegg kan du bruke BankID til signering av avtaler og identifisere deg på en lang rekke tjenester.
Du vet at det er forskjell på BankID og BankID på mobil?
chelsea
Sted: Bangkok

anmeno skrev: 11 jan 2021, 15:51 Du vet at det er forskjell på BankID og BankID på mobil?
bankid er code brike du får i banken din eller at du har på mobil utgjr akurat samme greia
anmeno

chelsea skrev: 11 jan 2021, 16:29 bankid er code brike du får i banken din eller at du har på mobil utgjr akurat samme greia
Nope det er ikke samme greia.

For å logge på nettbanken så trenger man en sikkerhets mekanisme.
BankID benytter en kodebrikke til å generere en kode som da er sikkerhets mekanismen til å logge på med.
BankID på Mobil bruker kode lagt på sim kortet til å verifisere en kode som er generert i nettbanken.

Slik jeg har forstått det originaler spørsmålet i denne tråden så er svaret at man kan ikke benytte et Thai SIM kort til Norsk BankID.
Olav Seglem
Sted: Satuk/buriram-Egersund

anmeno skrev: 11 jan 2021, 15:14 Regner med at du bruker ditt Norske nummer?
D gjør jeg og det er registrert i nankens kundeststen.
Men d er ko mulig ar det hadde gått ok dersom de hadde brukt mitt thainr.
Spør dem .. :-)
anmeno

Olav Seglem skrev: 11 jan 2021, 18:32 D gjør jeg og det er registrert i nankens kundeststen.
Men d er ko mulig ar det hadde gått ok dersom de hadde brukt mitt thainr.
Spør dem .. :-)
Det går ikke, til info så har jeg jobbet med å implementere BankID i Norske banker siden før BankID ble lansert.....
Brukeravatar
Nomade
Sted: Oslo
Kontakt:

anmeno skrev: 11 jan 2021, 18:43 Det går ikke, til info så har jeg jobbet med å implementere BankID i Norske banker siden før BankID ble lansert.....
Jeg trodde også vår utskremte medarbeider i Bangkok brukte BankID(mobil) på thai sim, men når han selv ikke helt forstår så ble jo dette bare rot. Og er nå ikke noe mer klokere...

Så er det er ikke mulig å bruke thai sim til mobil BankID??
www.thailandtur.no
LoYou

Jeg har utenlandsk mobilnummer registrert hos Sparebank 1. Kan jeg bestille engangskode på Mobil ? Eller reaktivere tjenesten fra mobilen ?

Det er ikke mulig å bestille engangskode på mobil eller reaktivere tjenesten i selve appen dersom du har utenlandsk mobilnummer. Tjenesten må da bestilles eller reaktiveres ved å kontakte kundeservice på telefon.
Kilde: https://www.sparebank1.no/nb/bank/priva ... ummer.html
¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨
Thaibreak

anmeno skrev: 11 jan 2021, 17:19 Nope det er ikke samme greia.

For å logge på nettbanken så trenger man en sikkerhets mekanisme.
BankID benytter en kodebrikke til å generere en kode som da er sikkerhets mekanismen til å logge på med.
BankID på Mobil bruker kode lagt på sim kortet til å verifisere en kode som er generert i nettbanken.

Slik jeg har forstått det originaler spørsmålet i denne tråden så er svaret at man kan ikke benytte et Thai SIM kort til Norsk BankID.
Selvsagt riktig.

Men, man kan altså bruke BankID på sin mobil i Thailand, via bankenes vanlige webside (eller app) og kodebrikke. Men det er selvsagt noe annet enn begrepet "BankID på mobil", som du må ha registrert ditt norske nummer på. Tror kanskje chelsea misforstår dette.

For de som verken har kodebrikke, eller "BankID på mobil", så kan man også bruke engangskodene på appene, som man får på Google Play. Kan registreres fra Thailand eller andre land. Dermed kan man benytte alle banktjenester allikevel, fra både mobil og fastnett, via hjemmesidene deres, eller bankenes app.

Sjøl bruker jeg bare appen med engangskoder og appen fra banken. Alt jeg trenger, verden over. Ingen ekstra brikke å ta vare på, eller bekreftende koder via mobilbank.
Sist redigert av Thaibreak den 11 jan 2021, 20:58, redigert 1 gang totalt.
Thaibreak

Det han må bestille, er Sparebank1s vanlige "Engangskode" fra Google Play. Laste det ned på mobilen sin, så får han engangskoder som kan brukes på bankens app, eller hos deres hjemmeside. Jeg har selv gjort det fra utlandet, samme bank. Funker 100% hver gang.

Må ikke forveksles med, eller kobles til "BankID på mobil". Telefonnummeret knyttes ikke til appen "Engangskode", den er kun internettbasert.
Svar

Gå tilbake til «Korte spørsmål»