Okai..det må jo sendes ett tydlig signal..hvis det er slappe i feks Krabi..der får man 1 år..men i Bangkok så gir de deg 3 år..jeg vet helt ærlig ikke hvordan praksisen er..men min erfaring med myndighetene er at det er variasjoner av praksis ulike steder hva det angår andre type saker hva det angår immigrasjonsmyndighetene..Thaibreak skrev: ↑20 feb 2018, 12:11 Ja. En bekjent av meg hadde rundt 400 dagers overstay, og fikk tre års svartelisting på vei ut av landet via Suvarnabhumi. De følger tabellen slavisk nå.
Blir man ikke arrestert, men gjør opp for seg på flyplassen, så gjelder ett års svartelisting mellom 90-365 dager, tre år for de som har mellom 1-3 år overstay osv. Via arrestasjon gjelder den andre tabellen, som nevnt tidligere. Det skal ikke være noen sjanse til å kjøpe seg ut av det når man først har kommet til flyplassene, såvidt jeg vet, og andre hensyn tas ikke.
Jeg kjenner for øvrig en person som fikk klarert 11 års overstay like før de nye reglene trådte i kraft. Betalte 20.000 bath på flyplassen, fikk ingen svartelisting, og var tilbake i Thailand to dager senere. Det er selvsagt umulig nå.
Jeg er ganske sikker på at nordmennene som ble arrestert for overstay under razzia og kontroller nylig, som beskrevet i artiklene hos thaivisa.com, har fått minimum 5 års svartelisting.
Men som du sier..hvis det er blitt null toleranse over hele landet så er det kanskje håp for thailand hva det angår fungerede byråkrati..Det er jo lettere å forholde seg til noe som er fast enn flytende praksis av lover og regler..