Overstay

Kolami

Thaibreak skrev: 20 feb 2018, 12:11 Ja. En bekjent av meg hadde rundt 400 dagers overstay, og fikk tre års svartelisting på vei ut av landet via Suvarnabhumi. De følger tabellen slavisk nå.
Blir man ikke arrestert, men gjør opp for seg på flyplassen, så gjelder ett års svartelisting mellom 90-365 dager, tre år for de som har mellom 1-3 år overstay osv. Via arrestasjon gjelder den andre tabellen, som nevnt tidligere. Det skal ikke være noen sjanse til å kjøpe seg ut av det når man først har kommet til flyplassene, såvidt jeg vet, og andre hensyn tas ikke.

Jeg kjenner for øvrig en person som fikk klarert 11 års overstay like før de nye reglene trådte i kraft. Betalte 20.000 bath på flyplassen, fikk ingen svartelisting, og var tilbake i Thailand to dager senere. Det er selvsagt umulig nå.

Jeg er ganske sikker på at nordmennene som ble arrestert for overstay under razzia og kontroller nylig, som beskrevet i artiklene hos thaivisa.com, har fått minimum 5 års svartelisting.
Okai..det må jo sendes ett tydlig signal..hvis det er slappe i feks Krabi..der får man 1 år..men i Bangkok så gir de deg 3 år..jeg vet helt ærlig ikke hvordan praksisen er..men min erfaring med myndighetene er at det er variasjoner av praksis ulike steder hva det angår andre type saker hva det angår immigrasjonsmyndighetene..

Men som du sier..hvis det er blitt null toleranse over hele landet så er det kanskje håp for thailand hva det angår fungerede byråkrati..Det er jo lettere å forholde seg til noe som er fast enn flytende praksis av lover og regler..
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Det er vel det som har vært problemet, at som regel så ordner ting seg, mens plutselig så er det en mindre alvorlig sak, som blir forferdelig komplisert og tidkrevende.

Det beste rådet må være at man unngår for enhver pris å havne i situasjoner i utgangspunktet ;-)

Kanskje lettere sagt enn gjort, men, en kan gjøre sitt beste.
🌞
Kolami

Phay skrev: 21 feb 2018, 07:02 Det er vel det som har vært problemet, at som regel så ordner ting seg, mens plutselig så er det en mindre alvorlig sak, som blir forferdelig komplisert og tidkrevende.

Det beste rådet må være at man unngår for enhver pris å havne i situasjoner i utgangspunktet ;-)

Kanskje lettere sagt enn gjort, men, en kan gjøre sitt beste.
Jeg vet ikke..mange som ser seg som uheldig hvis de blir oppdaget.eller stoppet...det sier jo sitt..Men jeg tror det er riktig at noe er på gang ettersom flere av visarunners ikke har vært her jeg bor på en stund..de som besitter flere besøk i thailand..så jeg tror det med økonomi har fått en hvis effekt..jeg ser mye færre engelskmenn rundt her jeg bor som er visarunners enn tidligere
Sist redigert av Kolami den 21 feb 2018, 11:52, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Phay

For engelskmennene har vel forflyttet seg til Cambodia hørte jeg? Thaibath har blitt for dyrt for dem!
🌞
Brukeravatar
Phay

For 2 200,- i året så får man 12måneders visa uten å forlate landet, og overstay koster usd 10 pr dag, og betales når en forlater landet.

http://www.movetocambodia.com/planning- ... dia-visas/

Kanskje ett år i Cambodia? Hvordan er maten der tro?
🌞
Kolami

Phay skrev: 21 feb 2018, 12:08 For 2 200,- i året så får man 12måneders visa uten å forlate landet, og overstay koster usd 10 pr dag, og betales når en forlater landet.

http://www.movetocambodia.com/planning- ... dia-visas/

Kanskje ett år i Cambodia? Hvordan er maten der tro?
Det forklarer en del..

Maten er vel den samme overalt..ris og nudler hehe
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

Hva med Vietnam? Svært rimelig, god mat, storbyer, flotte strender og øyer, naturen til Sapa i nord får nordlige Thailand til å blekne, og et så vennlig folkeslag at jeg aldri har sett maken.

Eller er de vriene på visa i Vietnam også?
Brukeravatar
Phay

Noodle skrev: 22 feb 2018, 07:03 Hva med Vietnam? Svært rimelig, god mat, storbyer, flotte strender og øyer, naturen til Sapa i nord får nordlige Thailand til å blekne, og et så vennlig folkeslag at jeg aldri har sett maken.

Eller er de vriene på visa i Vietnam også?
Virker som det er samme som thailand med å registrere seg hver 90 dag, og ut en gang i året. Har sett briefly på det, og Cambodia er vel som Thailand 20 år siden eller noe slikt, der alt kan ordnes for litt penger og en trenger ikke å reise ut. Husker jo at vi leverte passene til en dud som tok med passene og stemplet de på emigrasjonen, og det var jo kun 12 år siden det ble slutt på. Husker ikke hvor mye, men kun par tusen bath eller så.
🌞
Brukeravatar
Phay

En liten oversikt sett fra en amerikansk statsborgers vinkel

http://singlemansparadise.com/the-three ... east-asia/
🌞
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Om endel velger å bo i nabolandene til Thailand er vel strengt tatt bra. Thailand trenger konkurranse om pensjonistene og turistene. Er jo ofte den eneste måten å framtvinge endringer/forbedringer.

Å havne på overstay er absolutt noe jeg vil gjøre alt for å unngå.

Kunne ellers vært interessant å se på muligheter for å eie hus i Vietnam/Kambodsja/Myanmar. Så kan man reise periodevis til Thailand.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»