[quote=sattphalat post_id=13890 time=1554406960 user_id=74]
Sitter å leser igjennom tråden...
En ting @riflefish
Tenker at det bare er dumme arbeidere og bondesønner fra Norge, som er vant til å bli hørt, som tenker på sånne. Arbeidere og sånt.
Det er overklassen, og øvre og nedre middelklasse som betyr noe. Resten er evt bare stemmekveg.
Tenker jeg...
Og det er der Thailand begynner å slite, gruppen middelklassen har begynt å vokse. Å også ønsker innflytelse. Det er uvant for den gamle overklassen. At de må begynne å ta hensyn til andre.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
[mention]riflefish[/mention] slletta
Etter valget 24. mars 2019
-
fotomannen
Angrepene på FFP blir stadig mer ekstreme. Nå anmoder en ultrarojalistisk skuespiller den tiltalte nestlederen om å forlate landet.
(Men jeg sjekket FB-siden hans, og med mindre translate-funksjonen på FB er helt på bærtur, er ikke svarene han får særlig støttende, tvert imot ser de som får flest likes ut til å mene det er bedre hvis han forlater landet selv).
(Men jeg sjekket FB-siden hans, og med mindre translate-funksjonen på FB er helt på bærtur, er ikke svarene han får særlig støttende, tvert imot ser de som får flest likes ut til å mene det er bedre hvis han forlater landet selv).
-
Arild Holtet
Valget er vel dessverre ett mer eller mindre trist lesestoff. Uansett hva valget bringer, så er det generalene og Juntaen som bestemmer i Thailand, slik har det vært siden Den Andre Verdenskrig sluttet. Demokrati slik det er i våre øyne tror jeg ikke Thailand noen gang vil få. Men kanskje er det slik de ønsker at landet skal styres. Dette kan nok bare en thai svare sikkert på.
A.H.
A.H.
Ja tidene forandrer seg
Og internet har kommet, vi deler våre erfaringer med hverandre, nå er jo nettet nyere for thaiere men de vlogger og deler,
At vi kanskje ikke helf finner tråden besatndig kan jo komme av slke holdninger so vi jo selv har og har vært med til å skape.
Dette fra en Thai sin blogg, interesang mann
Det har jo vært mange kupp og han måtte dra under et av de tidligere kuppene.
.
Og internet har kommet, vi deler våre erfaringer med hverandre, nå er jo nettet nyere for thaiere men de vlogger og deler,
At vi kanskje ikke helf finner tråden besatndig kan jo komme av slke holdninger so vi jo selv har og har vært med til å skape.
Dette fra en Thai sin blogg, interesang mann
Det har jo vært mange kupp og han måtte dra under et av de tidligere kuppene.
.
-
fotomannen
Den kommentaren der kunne han som laget bildet av de to utlendingene like gjerne brukt om thaier. Da de røde tok til gatene, var det nettopp argumenter om at de røde ikke var utdannede nok til å tenke selv, de ble møtt med fra den gule siden. Det er litt vanskeligere å bruke den nå, da det er den unge, utdannede middelklassen i Bangkok, som sørget for at Future Forward ble så store, men de blir fortsatt møtt med nedlatende varianter av det samme. Både Prayuth og Apirat ber de unge slutte å lytte til akademikere, og høre på dem. Da kongen ba thaiene stemme på «good men», tok det ikke lang tid før følgende hashtag toppet twitter i Thailand: #โตแล้วเลือกเองได้ (“we’re grown up already and can choose for ourselves”).
Det er mange bakstreverske utlendinger i Thailand, mennesker som mener thaiene ikke er i stand til å tenke selv, og at de derfor trenger autoritære ledere som tenker for dem, men det gjelder i høyeste grad deler av overklassen i Thailand også - nå som middelklassen plutselig har våknet.
For øvrig er Thailand et pluralistisk samfunn med like ulike mennesker som det er ulike nordmenn i Norge. Jeg stemmer på venstresiden. Naboen er politiker for FrP. Det er like ulike ståsteder i Thailand. Den største forskjellen er kanskje at selv om jeg og naboen er ulike, snakker vi sammen, tar en øl sammen, og kan omgås. Vi respekterer til og med at vi har ulike meninger. I Thailand et det mindre respekt for andres meninger, der noens meninger til og med dehumaniseres.
For øvrig et veldig godt poeng sattphalat har om den voksende middelklassen i innlegget hans på siden bak. Det er kanskje den største forskjellen nå og tidligere.
Men med det tar jeg helga, og så skal dere få diskutere i fred for meg fram til tirsdag. God helg!
Det er mange bakstreverske utlendinger i Thailand, mennesker som mener thaiene ikke er i stand til å tenke selv, og at de derfor trenger autoritære ledere som tenker for dem, men det gjelder i høyeste grad deler av overklassen i Thailand også - nå som middelklassen plutselig har våknet.
For øvrig er Thailand et pluralistisk samfunn med like ulike mennesker som det er ulike nordmenn i Norge. Jeg stemmer på venstresiden. Naboen er politiker for FrP. Det er like ulike ståsteder i Thailand. Den største forskjellen er kanskje at selv om jeg og naboen er ulike, snakker vi sammen, tar en øl sammen, og kan omgås. Vi respekterer til og med at vi har ulike meninger. I Thailand et det mindre respekt for andres meninger, der noens meninger til og med dehumaniseres.
For øvrig et veldig godt poeng sattphalat har om den voksende middelklassen i innlegget hans på siden bak. Det er kanskje den største forskjellen nå og tidligere.
Men med det tar jeg helga, og så skal dere få diskutere i fred for meg fram til tirsdag. God helg!
Ja og da er det trist at landets sensur behandler disse svar og ytringer og meninger på ytret og tilog med om delt på sociale medier på lik linje med en bok fra Bjørnebo i Norge for 50 år siden.Arild Holtet skrev: ↑05 apr 2019, 12:24 Valget er vel dessverre ett mer eller mindre trist lesestoff. Uansett hva valget bringer, så er det generalene og Juntaen som bestemmer i Thailand, slik har det vært siden Den Andre Verdenskrig sluttet. Demokrati slik det er i våre øyne tror jeg ikke Thailand noen gang vil få. Men kanskje er det slik de ønsker at landet skal styres. Dette kan nok bare en thai svare sikkert på.
A.H.
Ja det var min mening, vi lager og former holdninger , men kanskje hører vi ikke så mye.fotomannen skrev: ↑05 apr 2019, 13:30 Den kommentaren der kunne han som laget bildet av de to utlendingene like gjerne brukt om thaier. Da de røde tok til gatene, var det nettopp argumenter om at de røde ikke var utdannede nok til å tenke selv, de ble møtt med fra den gule siden. Det er litt vanskeligere å bruke den nå, da det er den unge, utdannede middelklassen i Bangkok, som sørget for at Future Forward ble så store, men de blir fortsatt møtt med nedlatende varianter av det samme. Både Prayuth og Apirat ber de unge slutte å lytte til akademikere, og høre på dem. Da kongen ba thaiene stemme på «good men», tok det ikke lang tid før følgende hashtag toppet twitter i Thailand: #โตแล้วเลือกเองได้ (“we’re grown up already and can choose for ourselves”).
Du får ha en god helg du også.
jeg tar ingen i forsvar nå, men en må være klar over at
det sålenge jeg kan huske har det vert uregelmessigheter ved samtlige valg
personlig tror jeg. ingen ers mye bedre en den andre
en husker jo at forløper til Phu thai peoples demokrati party
også var innblandet i det som da kaltes valgfusk dett partiet ble derfor oppløst,
tidligere i seier i bkk som kom det folk og delte ut penger
og der jeg barberte meg tidligere (frisør). hadde de fått
4 x 500 baht fra forskellige partier til samtlige hos frisøren
dettte samlet de sammen og ga til klosteret,
nå, dette er ingen uskyldig for hva som påstås og ha funnet sted den
24,, men. dette er vel nærmest en tradisjon vert der oppover har landsby høvdingene. tidlige fått penga og befalt hva der skullestemmes,
ps til slutt, valgordningen med. mandat fordeling er jo som i. norge omtrent
deter ikke de som for flest stemmer samlet som får mandatene. men dette går på provinser,
dette med. 250 "faste " delegater fra militære er jo noe en for håpe det kan bli flertall og få slutt på
men mye er ikke sakt til nå og. her er mange harde tak igjen,,
vil vel påstå også i samtlige leire. der folk stemmer fram "sitt parti".
så er. det da partiene og delegatene som bruker sine stemmer
til sit eget forgått befinnende,
nå future forward partiet somber fått stor oppslutning pga sitt lille partiprogram
vel. en for nå se hva det hele ender opp med,,
men at vi går inni en fredlig politisk periode betviler jeg sterkt
det er som jeg skrev "hauk over hauk"..
om minstelønningene vil øke , vi for nå se,, det er mye som
en må vente i dette landet i. laaang tid..
det sålenge jeg kan huske har det vert uregelmessigheter ved samtlige valg
personlig tror jeg. ingen ers mye bedre en den andre
en husker jo at forløper til Phu thai peoples demokrati party
også var innblandet i det som da kaltes valgfusk dett partiet ble derfor oppløst,
tidligere i seier i bkk som kom det folk og delte ut penger
og der jeg barberte meg tidligere (frisør). hadde de fått
4 x 500 baht fra forskellige partier til samtlige hos frisøren
dettte samlet de sammen og ga til klosteret,
nå, dette er ingen uskyldig for hva som påstås og ha funnet sted den
24,, men. dette er vel nærmest en tradisjon vert der oppover har landsby høvdingene. tidlige fått penga og befalt hva der skullestemmes,
ps til slutt, valgordningen med. mandat fordeling er jo som i. norge omtrent
deter ikke de som for flest stemmer samlet som får mandatene. men dette går på provinser,
dette med. 250 "faste " delegater fra militære er jo noe en for håpe det kan bli flertall og få slutt på
men mye er ikke sakt til nå og. her er mange harde tak igjen,,
vil vel påstå også i samtlige leire. der folk stemmer fram "sitt parti".
så er. det da partiene og delegatene som bruker sine stemmer
til sit eget forgått befinnende,
nå future forward partiet somber fått stor oppslutning pga sitt lille partiprogram
vel. en for nå se hva det hele ender opp med,,
men at vi går inni en fredlig politisk periode betviler jeg sterkt
det er som jeg skrev "hauk over hauk"..
om minstelønningene vil øke , vi for nå se,, det er mye som
en må vente i dette landet i. laaang tid..
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. 
At stemmer kjøpes på begge fronter.Betviles ikke.
At det sitter noen landsbyhøvdinger og bestemmer .betviles ikke.
At hele Thailands befolkning ikke kan ta egne valg betviles.
Så blir det også mye uenigheter om nyheter i Thai presse kontra utenlandsk.
Jeg prøver å få med begge.
Jeg leste noen artikler som startet med at om en skulle forstå thaipolitikk så skulle en også se litt vekk fra konspirationsteorier og kikke litt mere på dynamikken i den fra 1932 frem til idag.
Men de blir jo for mange begrensninger med hva som kan Ytters.
Men igrunn en like så bra innfallsvinkel som boka du anbefalte
Jeg leste noen artikler som startet med at om en skulle forstå thaipolitikk så skulle en også se litt vekk fra konspirationsteorier og kikke litt mere på dynamikken i den fra 1932 frem til idag.
Det du sier er at monarkiet fortsatt kontrollerer sine undersåtter?Wood1958 skrev: ↑05 apr 2019, 15:44 At stemmer kjøpes på begge fronter.Betviles ikke.