Coronavirus 2020

torbus

CAT skrev: 22 jun 2020, 14:06 https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7498643

Litt covid info fra søta bror..
Tror de har rett i sine antagelser.
Sverige har tatt feil i nesten alt til nå. Det er bare en måneds tid siden de hevdet at Stockholm nesten hadde oppnådd flokkimmunitet. De innrømmer selv at de burde satt inn tiltak tidligere.

Du spør over om Italia og Spania ledes av klovner. Nei, det gjør de ikke, men Italia og Spania ble rammet før alvoret gikk opp for myndigheter over hele verden. Da resten av verden sjokkert så hva som skjedde i Italia og Spania, ble ulike strategier valgt. De fleste land innførte dramatiske tiltak, og disse har klart seg godt. Andre klarte seg ikke godt. Det er bare å se til USA, UK, Brasil. USA har verdens beste forskere, verdens beste leger og de hadde alle forutsetninger for å klare seg godt, men ledelsen valgte å se bort fra egne eksperters råd, med voldsomme konsekvenser.

For øvrig kommer trolig både Italia og Spania til å ha klart seg bedre enn f.eks. USA når dette en dag er over. Da det rammet Italia og Spania våknet de tross alt opp. I USA er de fortsatt ikke i nærheten av å våkne opp. USA har tvert imot en ledelse som hevder at det snart er tilbake til normalt, mens tallene viser at de er på vei mot Ragnarok.

At det som skjer i USA kan foregå i et demokratisk i-land, kommer til å gå inn i historiebøkene som deres verste time i nyere tid, for akkurat nå minner de om et underutviklet land med banan-styre.

Når det gjelder demonstrasjonen i Norge var den ikke godkjent av regjeringa i det omfanget, folk ble anmodet om ikke å delta, FHI og helsedirektoratet gikk ut og sa de fryktet superspredere, men tatt i betraktning svært lav smitte i befolkningen, tonet de det i ettertid ned med utregninger som viste at faren for at det var smittede blant de 15000 demonstrantene, var forholdsvis lav. Det ser heldigvis ut som om de hadde rett.

En av årsakene til at Norge klarer seg godt er nettopp norske politikere. Samme om de er fra Rødt, De Grønne eller Frp, har våre politikere samarbeidet meget godt. Et solid politisk system med godt samarbeid på tvers av farger, er en av årsakene til at vi har gode forutsetninger til å komme oss gjennom dette.

God kronikk av Hanne Skartveit angående akkurat det.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/P9 ... nom-vaaren
CAT

Tore Bustad skrev: 22 jun 2020, 15:18 Sverige har tatt feil i nesten alt til nå. Det er bare en måneds tid siden de hevdet at Stockholm nesten hadde oppnådd flokkimmunitet. De innrømmer selv at de burde satt inn tiltak tidligere.

Du spør over om Italia og Spania ledes av klovner. Nei, det gjør de ikke, men Italia og Spania ble rammet før alvoret gikk opp for myndigheter over hele verden. Da resten av verden sjokkert så hva som skjedde i Italia og Spania, ble ulike strategier valgt. De fleste land innførte dramatiske tiltak, og disse har klart seg godt. Andre klarte seg ikke godt. Det er bare å se til USA, UK, Brasil. USA har verdens beste forskere, verdens beste leger og de hadde alle forutsetninger for å klare seg godt, men ledelsen valgte å se bort fra egne eksperters råd, med voldsomme konsekvenser.

For øvrig kommer trolig både Italia og Spania til å ha klart seg bedre enn f.eks. USA når dette en dag er over. Da det rammet Italia og Spania våknet de tross alt opp. I USA er de fortsatt ikke i nærheten av å våkne opp. USA har tvert imot en ledelse som hevder at det snart er tilbake til normalt, mens tallene viser at de er på vei mot Ragnarok.

At det som skjer i USA kan foregå i et demokratisk i-land, kommer til å gå inn i historiebøkene som deres verste time i nyere tid, for akkurat nå minner de om et underutviklet land med banan-styre.

Når det gjelder demonstrasjonen i Norge var den ikke godkjent av regjeringa, folk ble anmodet om ikke å delta, FHI og helsedirektoratet gikk ut og sa de fryktet superspredere, men tatt i betraktning svært lav smitte i befolkningen, tonet de det i ettertid ned med utregninger som viste at faren for at det var smittede blant de 15000 demonstrantene, var forholdsvis lav. Det ser heldigvis ut som om de hadde rett.

En av årsakene til at Norge klarer seg godt er nettopp norske politikere. Samme om de er fra Rødt, De Grønne eller Frp, har våre politikere samarbeidet meget godt. Et solid politisk system med godt samarbeid på tvers av farger, er en av årsakene til at vi har gode forutsetninger til å komme oss gjennom dette.

Tiden vil vise om de har rett el ei. viruset skal nok rundt hele kloden først. Og det er mange banan republikker den ennå ikke har truffet.
ja, enig at det er politisk kaos i usa. mange som er mer opptatt av å slå politisk mynt på det som har skjedd, i stede for å dra lasset i sammen.

Det hjelper ikke hva du sier om den demonstrasjonen. den foregikk utenfor stuevinduet til Erna og hun løftet ikke en finger. Svært dårlig dømmekraft og tydelig hvem som skal få lov og ikke lov er i landet. 2 lovverk altså.
meget svakt.
ja enig at norske politikere var rimelig samstemte her og med godt helsevesen og mye peng på bok så har de sluppet billi unna. samt nordmenn bor spredt.
Tror land som brasil ikke hadde sluppet bedre unna om Erna hadde styrt der nede.Forutsetningene er ikke sammenlignbare.

https://www.foxnews.com/world/italian-d ... own-report
flere en svenskene som også tror dette dør ut.
men en (mulig britisk forsker er ikke enig), de lærde strides.
godt vi har noen her på asianet som veit hva som er rett og galt😂😆
Lucifer is back :evil: :twisted:
anmeno

Tore Bustad skrev: 22 jun 2020, 15:18 Sverige har tatt feil i nesten alt til nå. Det er bare en måneds tid siden de hevdet at Stockholm nesten hadde oppnådd flokkimmunitet. De innrømmer selv at de burde satt inn tiltak tidligere.

Når det gjelder demonstrasjonen i Norge var den ikke godkjent av regjeringa i det omfanget, folk ble anmodet om ikke å delta, FHI og helsedirektoratet gikk ut og sa de fryktet superspredere, men tatt i betraktning svært lav smitte i befolkningen, tonet de det i ettertid ned med utregninger som viste at faren for at det var smittede blant de 15000 demonstrantene, var forholdsvis lav. Det ser heldigvis ut som om de hadde rett.

Jeg ser du greide å plukke ut de tre klovnene :lol:
Wood1958

CAT skrev: 22 jun 2020, 14:06 https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7498643

Litt covid info fra søta bror..
Tror de har rett i sine antagelser.
Sånn sett kan det nok bli slik, det er vel,strategien vi ligger på når vi kjører brems strategi og ikke slå ned.
Har sett det omtalt som "hammer and dance "også. Et aksept,at en har det og slår ned når det blusser opp i mengder som kan komme i konflikt med helsevesets kapasitet.
Nå var det vel slå ned strategien som ble anbefalt av WHO dvs spore og isolere, ikke denne bremsestrategi.
Så en kan undres om hvilken strategi vi ville gått,for om fks landsmoderen Gro fremdeles satt i WHO .
Wood1958

[mention]Tore Bustad[/mention]

[codeEn av årsakene til at Norge klarer seg godt er nettopp norske politikere. Samme om de er fra Rødt, De Grønne eller Frp, har våre politikere samarbeidet meget godt. Et solid politisk system med godt samarbeid på tvers av farger, er en av årsakene til at vi har gode forutsetninger til å komme oss gjennom dette[/code]

Mye bra,, men vi har jo helseminister med hoteladmin utdannelse.Som åpenbart vet bedre enn Helsedirektoratet og Norsk folkehelseinstitutt om tiltak av og til.
Jeg ser du nevner US om tilsvarende poitikk(ikke i alt)
Kikk på worldometeret og,se de andre land med,ca8 og opp til 10 000 smittede. Men sammenlign innbyggertall . Fks Marokko er vel sånn 35 mill og ikke så mange flere smittede og døde..
Men får all del vi har flotte tall også lav R tall , leste,ellers her om dagen at i Norge bruker vi sykehusinnleggelser til å beregne vår R
Så,alle som blir syke men er hjemme er kanskje ikke med, ikke vet jeg.
Og uansett hvor lave eller høye tall som er ute å går forskjellige steder så,er det vel ingen politiker i sittende regjeringer som går ut og utrykker at de styrer.dårlig samt ikke gjør de rette ting.(utenom noen få helseministere som ikke ble lyttet til av de styrende, hadde yrkesstolthet og forlot plassene)
Noe som også gjenspeiles i de forskjellige nasjonaliteters holdninger.til sine respektive regjeringer.(akkurat som oss )
Andre tester uten symptoner men våre, eksperter mener det ikke har nytte selv om det kommer mere og mere frem hvor mange tilfeller det er.At vi ikke,tester uten symptoner skjuler kanskje også noen tilfeller
I Dk dør flere men der er alle som har hatt covid 19 diagnose de siste,2 mnd med. Vet ikke om hvordan vi gør.
Nå er det vel også kun et par,tusen av de 40 000 som dør her til lands som blir obdusert hvert år
Da,er det kanskje ikke bare andre land som har mørketall, og vi skal holde mulighetene oppe for at vi kan ha.et par stykker også.,fks symptonsfrie og svake symptomer på egenmelding noe kanskje ikke alle andre kan bruke.

https://www.nrk.no/korona/slik-rammes-n ... um=okonomi
Screenshot_20200622-174740.png
CAT

Phay skrev: 22 jun 2020, 13:55 Hvor henter du slikt fra, at Erna og co tillot 15000 å samles? 50 personer er og var de antall personer som ble gitt tillatelse til å delta i protestmarsjen. Så du helst at politiet skulle engasjere seg når det dukket opp flere? Hvor mange var det til slutt i oslo?
Det skjønner du å at myndighetene tillot dette. Har dem ikke mer kontroll på hva som rører seg i byen har de et problem. reglene var satt, og når en varslet demonstrasjon som åpenbart ville samle tusenvis og myndighetene ikke grep inn, så sier det seg jo selv at de i praksis tillot aksjonen. Dagen etter var det demonstrasjon i stavanger som samlet 4000.
Ja, hva ellers er det vi har politiet til???
KLO

Disse demonstrasjonene er en tragedie i corona sammenheng. Det viser klart at svært mange mennesker ikke tar de råd og henstillinger som er gitt fra myndighetene alvorlig. Regjeringen og fagmyndighetene var svært klare før demonstrasjonene. Store samlinger av demonstranter må ikke skje. Det ble sagt at inntil 50 personer var tillatt. Det å si at myndighetene tillot disse store demonstrasjonene blir meningsløst.
Heldigvis har vi et samfunn i Norge hvor politiet ikke går bananas. Når så store folkemengder samler seg vil det bli svært vanskelig å utføre gode mottiltak. Spesielt i denne saken som store deler av befolkningen støtter.
Syndebukkene her er demonstrantene som stort sett gav blaffen.
torbus

Hehe. Det høres kanske ut som om jeg motsier meg selv når jeg på den ene siden referer til dem som mener vi kun er i startfasen av pandemien, samtidig som det i mitt forrige innlegg må ha sett ut som om jeg konkluderer med hvem som på lang sikt vil komme best ut av det. Det vet vi naturligvis lite om ennå. Men det vi vet ganske mye om nå - basert på de siste månedene, er at smitten kan kontrolleres. Vi har lært mye om hva som fungerer. Det gjør at vi framover kan sette inn målrettede tiltak mot lokale utbrudd, uten å stenge ned alt. Det er bra for helsa og for økonomien, men for å unngå store nedstengninger forutsetter det at vi som befolkningen følger de retningslinjene vi bes om, blant annet den meteren. Det forutsetter også restriksjoner mange ikke liker - som for eksempel innen reise.

På det område er jeg åpenbart langt mer pessimistisk enn de fleste her inne. Mange ser ut til å tro det bare er et tidsspørsmål før vi kan reise igjen. Det tror ikke jeg. Jeg tror vanlige fritidsreiser vil nedprioriteres fram til vi får god kontroll på viruset i hele verden (altså: vaksine). For at ikke reisebransjen skal knuses fullstendig, er reisekorridorene aktuelle - men kun til land som kjenner hverandre godt. For vår del gjelder det land i Europa. Da snakker jeg om fritidsreiser. Ikke mennesker med særskilte behov for å forflytte seg. F.eks. de som risikerer å bli fraskilt fra kone og barn i flere år. På sikt vil det nok åpnes opp for at disse kan forflytte seg mellom land uten å risikere at forsikringen går til helvete, men sånne som meg - som verken har kone eller barn i Asia - kan nok bare glemme reiser til Asia på et par år.

Jeg håper jeg tar feil og får en positiv overraskelse ved at verden blir normal igjen før vi vet ordet av det, men jeg synes det er enklere å være negativ (og heller bli positivt overrasket når jeg tar feil) enn hele tiden å bli skuffet.

WHO har nettopp snakket om konsekvensene av pandemien. De frykter at dette vil prege verden i tiår framover. Ikke pga dødsfall, men pga det økonomiske. Hva smitte angår tok det 3 måneder før den første millionen mennesker ble smittet i verden. I dag tar det 8 dager å smitte 1 million mennesker, og det går raskere. 

Wood: Når det gjelder R-tallet vet jeg ikke hvordan de regner det ut, men jeg tror det er vanskelig (om ikke umulig) å sammenligne land som Norge med Marokko. Vi er alt for ulike. Det er også vanskelig å sammenligne smittetrykk i ulike verdensdeler. Det er derimot mulig å sammenligne testing, sykdom, innleggelser og dødsfall med tilsvarende i Sverige, Tyskland, England, osv., men å sammenligne oss med land som er helt ulike vårt, i andre verdensdeler, tror jeg har lite for seg. 

Når det gjelder antall innleggelser er det kanskje den beste malen vi har. Akkurat nå er det 13 innlagte koronapasienter i Norge, et tall som har sunket betraktelig den siste måneden. Det betyr at akkurat nå går det meget bra her. Hvis tallet beveger seg i feil retning vet vi at flere er smittet.

Tilsvarene er det mulig å se til Thailand. Det har vært mye tvil rundt faktisk smitte i landet, men innleggelsestallene lyver ikke. Altså er det all grunn til å tro deres lave tall er reelle.

Vi har i hvert fall gode forutsetninger for å drive smittesporing nå, og det er sånn vi lykkes. Testing, isolering og karantene, kombinert med strenge tiltak. Dette vet vi fungerer. Det er det WHO har sagt hele tiden, og sånn asiatiske land, som er mer vant med pandemier enn vi er, har vist oss at fungerer.

Dessverre er dette trolig noe vi må leve med fram til vaksinen er klar, så jeg er redd det blir noen drøye høst- og vintermåneder i Norge framover. 😟
CAT

KLO skrev: 22 jun 2020, 20:33 Disse demonstrasjonene er en tragedie i corona sammenheng. Det viser klart at svært mange mennesker ikke tar de råd og henstillinger som er gitt fra myndighetene alvorlig. Regjeringen og fagmyndighetene var svært klare før demonstrasjonene. Store samlinger av demonstranter må ikke skje. Det ble sagt at inntil 50 personer var tillatt. Det å si at myndighetene tillot disse store demonstrasjonene blir meningsløst.
Heldigvis har vi et samfunn i Norge hvor politiet ikke går bananas. Når så store folkemengder samler seg vil det bli svært vanskelig å utføre gode mottiltak. Spesielt i denne saken som store deler av befolkningen støtter.
Syndebukkene her er demonstrantene som stort sett gav blaffen.
Er ikke enig med deg, men det får være sånn.
indirekte gav myndighetene disse lov til å demonstrere. Hvem har sagt at politet måtte gå bananas om de sperret av og beordret folk til å gå hjem? Hvis enkelte hadde motsatt seg fikk de tatt de inn og bøtlagt de. Jeg forventer at disse demonstrantene hadde innrette seg etter ordre fra politiet.
Noe som skulle tilsi at denne gruppen mennesker ikke ville det?? var det ikke dette fredlige demonstranter som viste avsky mot maktovergrep og muligens rasisme?
CAT

Tore Bustad skrev: 22 jun 2020, 21:35 Hehe. Det høres kanske ut som om jeg motsier meg selv når jeg på den ene siden referer til dem som mener vi kun er i startfasen av pandemien, samtidig som det i mitt forrige innlegg må ha sett ut som om jeg konkluderer med hvem som på lang sikt vil komme best ut av det. Det vet vi naturligvis lite om ennå. Men det vi vet ganske mye om nå - basert på de siste månedene, er at smitten kan kontrolleres. Vi har lært mye om hva som fungerer. Det gjør at vi framover kan sette inn målrettede tiltak mot lokale utbrudd, uten å stenge ned alt. Det er bra for helsa og for økonomien, men for å unngå store nedstengninger forutsetter det at vi som befolkningen følger de retningslinjene vi bes om, blant annet den meteren. Det forutsetter også restriksjoner mange ikke liker - som for eksempel innen reise.

På det område er jeg åpenbart langt mer pessimistisk enn de fleste her inne. Mange ser ut til å tro det bare er et tidsspørsmål før vi kan reise igjen. Det tror ikke jeg. Jeg tror vanlige fritidsreiser vil nedprioriteres fram til vi får god kontroll på viruset i hele verden (altså: vaksine). For at ikke reisebransjen skal knuses fullstendig, er reisekorridorene aktuelle - men kun til land som kjenner hverandre godt. For vår del gjelder det land i Europa. Da snakker jeg om fritidsreiser. Ikke mennesker med særskilte behov for å forflytte seg. F.eks. de som risikerer å bli fraskilt fra kone og barn i flere år. På sikt vil det nok åpnes opp for at disse kan forflytte seg mellom land uten å risikere at forsikringen går til helvete, men sånne som meg - som verken har kone eller barn i Asia - kan nok bare glemme reiser til Asia på et par år.

Jeg håper jeg tar feil og får en positiv overraskelse ved at verden blir normal igjen før vi vet ordet av det, men jeg synes det er enklere å være negativ (og heller bli positivt overrasket når jeg tar feil) enn hele tiden å bli skuffet.

WHO har nettopp snakket om konsekvensene av pandemien. De frykter at dette vil prege verden i tiår framover. Ikke pga dødsfall, men pga det økonomiske. Hva smitte angår tok det 3 måneder før den første millionen mennesker ble smittet i verden. I dag tar det 8 dager å smitte 1 million mennesker, og det går raskere. 

Wood: Når det gjelder R-tallet vet jeg ikke hvordan de regner det ut, men jeg tror det er vanskelig (om ikke umulig) å sammenligne land som Norge med Marokko. Vi er alt for ulike. Det er også vanskelig å sammenligne smittetrykk i ulike verdensdeler. Det er derimot mulig å sammenligne testing, sykdom, innleggelser og dødsfall med tilsvarende i Sverige, Tyskland, England, osv., men å sammenligne oss med land som er helt ulike vårt, i andre verdensdeler, tror jeg har lite for seg. 

Når det gjelder antall innleggelser er det kanskje den beste malen vi har. Akkurat nå er det 13 innlagte koronapasienter i Norge, et tall som har sunket betraktelig den siste måneden. Det betyr at akkurat nå går det meget bra her. Hvis tallet beveger seg i feil retning vet vi at flere er smittet.

Tilsvarene er det mulig å se til Thailand. Det har vært mye tvil rundt faktisk smitte i landet, men innleggelsestallene lyver ikke. Altså er det all grunn til å tro deres lave tall er reelle.

Vi har i hvert fall gode forutsetninger for å drive smittesporing nå, og det er sånn vi lykkes. Testing, isolering og karantene, kombinert med strenge tiltak. Dette vet vi fungerer. Det er det WHO har sagt hele tiden, og sånn asiatiske land, som er mer vant med pandemier enn vi er, har vist oss at fungerer.

Dessverre er dette trolig noe vi må leve med fram til vaksinen er klar, så jeg er redd det blir noen drøye høst- og vintermåneder i Norge framover. 😟

Skal ikke kommentere alt du skriver, men noe som kommet til å være mer «dødelig» en viruset i seg selv, er alle jalla landene som ikke har «et system» til å imøtekomme alle utfordringene som ikke bare betyr at sykehusene ikke har kapasitet, Jeg tenker mer på de langsiktig og indirekte følgene som covid vil skape. skille mellom fattig og rike oppegående land vil bli enda større. og mellom fattige og rike i de enkelte land. Denne pandemien har rammet flest i de ressurs svake gruppene.

Tyskland har idag åpnet for innreise fra thailand.
Reise korridorer er muligens et smart alternativ, så UD bør straks se på land også utenfor EU som kan være aktuelle. Da burde thailand ligge godt ann.
Selv om turen nå ryker i juli, så regner jeg med det blir mulig seinere i år. Ser ikke så negativt på det som andre her.
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»