Coronavirus 2020

CAT

Tore Bustad skrev: 09 jun 2020, 10:50 Antall covid-dødsfall i verden sammenlignet med andre dødsfall.

(Det er ikke et bilde, men en animasjon, så se den ferdig).

https://public.flourish.studio/visualis ... 76kg4KH1Ik

Den forklarer kanskje hvorfor mange er fryktelig forsiktige med å lette på restriksjoner, åpne samfunn igjen, osv.
Ja, helt klart noe du burde ha sendt til Erna og co.
Her har vi kjørt nazi linjen i flere mnd. Men plutselig så er 15000 mennesker samlet helt greit.
Hvor dum går det ann å bli.
Vedlegg
Norge ligger godt ann til å være et av<br />landene som får komme inn tidlig til thailand, men da kan vi ikke tillate slike demonstrasjoner vi så i helga. Den thailandske ambassaden følger nok med og rapporter.
Norge ligger godt ann til å være et av
landene som får komme inn tidlig til thailand, men da kan vi ikke tillate slike demonstrasjoner vi så i helga. Den thailandske ambassaden følger nok med og rapporter.
Sist redigert av CAT den 09 jun 2020, 15:04, redigert 1 gang totalt.
Lucifer is back :evil: :twisted:
anmeno

CAT skrev: 09 jun 2020, 14:41 Ja, helt klart noe du burde ha sendt til Erna og co.
Her har vi kjørt nazi linjen i flere mnd. Men plutselig så er 15000 mennesker samlet helt greit.
Hadde Erna godkjent at det kunne samles 15000 på denne demonstrasjonen?
torbus

CAT skrev: 09 jun 2020, 14:41 Ja, helt klart noe du burde ha sendt til Erna og co.
Nå var ikke dette et forsøk på et innlegg i demonstrasjonsdebatten, men en kommentar til det som har med reise å gjøre. Mange ser ut til å tro dette er over, og at det bare er et tidsspørsmål før vi er tilbake til normalen igjen, mens sannheten er at antall dødsfall øker med en skremmende hastighet.

Jeg syntes denne illustrasjonen forklarer det temmelig godt.

Ellers er jeg helt enig i at det er hinsides stupid å samles i folkemengder som den på fredag midt under en pandemi, uansett sak, men jeg er ikke sikker på om det er særlig relevant her. Vanlig turisme kommer uansett ikke til å finne sted mellom Norge og Thailand i 2020, uansett hvor mye vi måtte ønske oss tilbake til normalen. Tror det beste er å innse det først som sist. Da slipper man å bli skuffa.
Brukeravatar
Nomade
Sted: Oslo
Kontakt:

Wood1958 skrev: 09 jun 2020, 08:52 Ja , men jeg lurte på om fks Nomade eller andre har hatt problemer med å komme på fly pga ikke god nok maske,
Om det eventuelt er vedkomende som har stoppet noen som ikke er oppdatert på de reglene eller de eventuelt er endret om krav?
Svaret om maks 5 timer var de billigste i 10 pakningen.
He he feil link men rettet nå., var denne.

https://www.sas.no/hjelp-og-kontakt/oft ... -accepted/
Har bare reist en tur etter SAS innførte dette og da brukte jeg et "medisinsk" munnbind.
www.thailandtur.no
Reinkarnert Pelle

Norge ligger godt ann til å være et av
landene som får komme inn tidlig til thailand, men da kan vi ikke tillate slike demonstrasjoner vi så i helga. Den thailandske ambassaden følger nok med og rapporter.
Den Thailandske ambassaden er greie de :D
De er nok her inne også :D
Livet mitt er en dans på nevroser :D
CAT

anmeno skrev: 09 jun 2020, 14:58 Hadde Erna godkjent at det kunne samles 15000 på denne demonstrasjonen?
Nei, men de kunne lett ha stoppet den..
Wood1958

Tore Bustad skrev: 09 jun 2020, 15:23 Nå var ikke dette et forsøk på et innlegg i demonstrasjonsdebatten, men en kommentar til det som har med reise å gjøre. Mange ser ut til å tro dette er over, og at det bare er et tidsspørsmål før vi er tilbake til normalen igjen, mens sannheten er at antall dødsfall øker med en skremmende hastighet.

Jeg syntes denne illustrasjonen forklarer det temmelig godt.

Ellers er jeg helt enig i at det er hinsides stupid å samles i folkemengder som den på fredag midt under en pandemi, uansett sak, men jeg er ikke sikker på om det er særlig relevant her. Vanlig turisme kommer uansett ikke til å finne sted mellom Norge og Thailand i 2020, uansett hvor mye vi måtte ønske oss tilbake til normalen. Tror det beste er å innse det først som sist. Da slipper man å bli skuffa.
Nei over er det nok ikke, og som du nevner tallene øker fort for tiden, uten en global felles kamp kan nok det vare med økende tall lenge.
Nå gikk jo Hellas ut og vil åpne opp for andre enn schengenland.. Men i et Schengen og Europa som skal åpnes internt er det sikert mye uenigheter når fks Hellas åpner til ikke EU land, Ser nå at det er mere vidtgående enn som så.De ønsker alle velkommen(om dette er riktig) men land som ikke er på listen blandt 29 må i karantene.
Portugal vil vist ha både Amerikanere ,og Brasilianere og andre Portugisisktalende turister men ikke Spanioler og Italianere.
Så åpningen av Schengen kan nok få litt mere spredning også etter den 15 Juni.
Og selv om vi kanskje ikke får dra til fks Thailand er ikke det samme som at en international turistmaskin har ambisjoner om å stoppe opp..
Nå kan de komme fra østen til Hellas og vestenifra til Portugal og så kan ellers folk snart reise rundt omkring fritt imellom Schengenland.
Eller møtes på noen andre steder som åpner opp .
Jeg synes at jeg med Norske øyne blir litt skeptisk når det er så forskjellige strategier om hvodan en skal forholde seg til viruset.
Hva som er store tall her er kanskje bagateller for de andre land.og desto mere tragisk for de som ikke har helsevesen til å bekjempe eller økonomi til medisiner og eventuelle vaksiner senere om de klarer å lage det når den tid kommer.

Men har ikke sjekket kilde om siden.

https://www.traveloffpath.com/countries ... lete-list/
Vedlegg
2020-06-09 22.23.17.png
2020-06-09 22.27.13.png
2020-06-09 22.08.25.png
torbus

Wood:

Alle vil åpne opp, og alle forbereder seg på det. Vi er økonomisk avhengige av å arbeide tilbake mot normalen igjen. Problemet er at ingen vet hvordan gjenåpningen skal gjøres, eller hvordan det går når det gjøres.

Uansett hva man mener om sjefen til mannen under er Anthony Fauci en av verdens ledende eksperter på virus og epedimier, og han, som mange andre som arbeider tett på dette, mener det vi har sett nå bare er begynnelsen.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... 0018fd6fc9

Det kommer informasjon fra alle kanter. Mye av informasjonen er knapt informasjon, men ulike aktørers drømmer om at dette snart er over. Problemet er at drømmene ikke underbygges av verken tall, hvordan sykdommen arbeider seg rundt i verden eller det ekspertene hevder.

Da synes jeg det beste er å filtrere bort støyen og lytte til ekspertene, selv om de ikke er like positive til å lette på tiltakene som f.eks. aktører i reiselivsbransjen.

De som vil til Thailand til høsten kan sikkert reise, men med mindre det skjer et mirakel, der viruset nærmest forsvinner av seg selv, blir det mest sannsynlig mot UDs råd, det blir med kraftige innenlandsrestriksjoner, og med risiko for store (og kostbare) problemer ved lokale utbrudd.

Det er sikkert en risiko verdt å ta for dem som allerede har vært skilt fra partner og barn i mange måneder, men ikke for særlig mange andre.

Dermed vil også flyavgangene mellom Norge og Thailand bli få og kostbare.

Dersom denne pandemien hadde kommer for ti år siden ville vi trolig hatt et USA som tok lederskap, og de fleste land ville samarbeidet mot et felles mål. Nå er USA i kaos, det er kaos i EU, det er ulike regler for smittevern overalt, noen ganger også innad i de samme landene.

Sånn verden ser ut nå synes jeg det er vanskelig å se for meg reisebobler mellom land langt unna hverandre. Det vil være vanskelig nok innenlands ved lokale utbrudd. Det er bare å se mot ulike provinser i Thailand, eller «søringkarantena» vi inntil nylig hadde i Norge. Akkurat nå kan vi ikke engang reise gjennom Sverige hvis vi skal til Danmark.

Vietnam stengte ned i januar, og har vært et av landene som til nå har klart seg best. Her er deres tanker om framtiden (som også involverer lokal turisme mot Thailand). Sånt vil vi se mye av den neste tiden, men stikkordet er lokal turisme. For oss i Norge betyr det hovedsaklig Norden og Schengen.

https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... -the-world
Wood1958

Er nok enig i det meste, et problem er kanskje at det er "eksperter" til de forskjellige strategier mot viruset, men ikke nødvendigvis de som bestemmer. Så blir det også enkelt for de som bestemmer å henvise til eksperten som faller i smak .
På lik lije med maskebruk eller ei.
Vi står vel snart som med hvalfangsten på vårt syn om å bruke maske.
Trender fanger vi fort opp derimot.
Jeg sto i mange år på Karl Johansgate som selger, det var utrolig å se når cruisebåtsesongen startet. Årets trendt blandt turistene ble hurtig trend i hovedstadsområde , for deretter å spre seg til distrikter året derpå eller 2 år etter.
Likeså trender vi tok med fra ferier.
Som flaskevannet , året alle turistene gikk med en flaske vann i hånden tok det av blandt oss også, selv om myndighetene sa vi hadde utmerket vann i springen.(uten å starte en diskusjon om vannkvalitet)
Så om vi gir etter for Schengen og åpner opp for så de kan komme hit også, så blir kanskje maske mere utbredt her også.
Ser ut til at mange ikke tar reiseråd så høytidlig.Så om regjering ikke vil ha virus hit drar vi vist å risikerer å hente det selv.
Mentalitet , fy fy å dra på harrytur og Sverige men syden hei og hå her kommer vi.og reise gjenom Sverige for å komme til Dk , regner med at tiden ikke nødvendigvis blir i bilen hele veien for de fleste.
Kanskje er Svenskernes Tegnell litt folkelig også når han ikke ville inføre ekstra restiksjsjoner til noen distrikter i Sverige i går, når han begrunnet det med at folk reiste dit allikevel.

https://www.dinside.no/reise/reisesyke- ... t/72546859
Vedlegg
2020-06-10 09.52.15.png
2020-06-10 09.52.15.png
Sist redigert av Wood1958 den 10 jun 2020, 11:06, redigert 1 gang totalt.
CAT

Wood1958 skrev: 10 jun 2020, 10:01 Er nok enig i det meste, et problem er kanskje at det er "eksperter" til de forskjellige strategier mot viruset, men ikke nødvendigvis de som bestemmer. Så blir det også enkelt for de som bestemmer å henvise til eksperten som faller i smak .
På lik lije med maskebruk eller ei.
Vi står vel snart som med hvalfangsten på vårt syn om å bruke maske.
Trender fanger vi fort opp derimot.
Jeg sto i mange år på Karl Johansgate som selger, det var utroig å se når cruisebåtsesongen startet. Årets trendt blandt turistene ble hurtig trend i hovedstadsområde , for deretter å spre seg til distrikter året derpå eller 2 år etter.
Likeså trender vi tok med fra ferier.
Som flaskevannet , året alle turistene gikk med en flaske vann i hånden tok det av blandt oss også, selv om myndighetene sa vi hadde utmerket vann i springen.(uten å starte en diskusjon om vannkvalitet)
Så om vi gir etter for Schengen og åpner opp for så de kan komme hit også, så blir kanskje maske mere utbredt her også.
Ser ut til at mange ikke tar reiseråd så høytidlig.Så om regjering ikke vil ha virus hit drar vi vist å risikerer å hente det selv.
Mentalitet , fy fy å dra på harrytur og Sverige men syden hei og hå her kommer vi.og reise gjenom Sverige for å komme til Dk , regner med at tiden ikke nødvendigvis blir i bilen hele veien for de fleste.
Kanskje er Svenskernes Tegnell litt folkelig også når han ikke ville inføre ekstra restiksjsjoner til noen distrikter i Sverige i går, når han begrunnet det med at folk reiste dit allikevel.

https://www.dinside.no/reise/reisesyke- ... t/72546859
Tror du tar feil ang å kjøre gjennom Sverige. Blir med danskebåten el fly såvidt jeg har skjønt.
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»