Etter valget 24. mars 2019

Wood1958

fotomannen skrev: 02 apr 2019, 19:29 Studentaktivist med åpent brev til thailandsk ungdom.

https://www.vice.com/en_asia/article/pa ... -elections

Den samme karen talte forresten på Oslo Freedom Forum i mai i fjor. Her er klippet.

https://youtu.be/-5xeVZYI9hs
Ja de unge er nok fremtidens håp og litt av en undersøkelse han henviste til
90 prosent av 300 som ikke ønsket videreføring av de sittende.
Du nevnte litt om hvor frittalende det virker å bli. , synes selv og at det foregår en jevn test av grensene. Og spesielt etter at kongen ba om begrensninger i bruk av loven om fornærmelser.
Wood1958

Også en som merker det.

https://www.google.com/search?client=ta ... 7IKNvWecEM

Og han fikk påtent sin bil sist søndag ved markeringen rett utenfor en Mac Donald ved et turisted

https://www.nytimes.com/aponline/2019/0 ... ivist.html

Gjør for for meg UDI sitt reiseråd relevant nok, og Prayth bekrefter vel noe av det samme i stykket her som jo er det samme fotomannen har lagt ut.
2019-04-02 19.46.22.png
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

fotomannen skrev: 02 apr 2019, 19:29 Studentaktivist med åpent brev til thailandsk ungdom.

https://www.vice.com/en_asia/article/pa ... -elections

Den samme karen talte forresten på Oslo Freedom Forum i mai i fjor. Her er klippet.

https://youtu.be/-5xeVZYI9hs
hadde jo vert fint om disse

gruppen snakket med arbeiderklassen og bonde ungdommen,

og fått representanter for disse inni parlament og andre styrende organer,

for disse studentene, er selvsagt også opptatt av yrkeskarriere

og de laveste på rangstigen er og blir

(arbeiderklasse),,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish

Arbeider kvinnene i Thailand

konklusjon:

Thailand’s capitalist development has systematically devalued women and women’s labour. In the Thai context this is of crucial importance because women are responsible for household budgets and meeting the family’s financial needs (Karnjanauksorn & Voravidh, 1998). This is harder to do when they receive less pay for their work than do men and work under dangerous and precarious conditions, including working away from home.

Since the 1980s, the developed world has sustained efforts to involve women in neo-liberal economic development through increased labour market opportunities for women, which would in turn improve women’s status through increased economic power. Razavi (1999), however, refutes the World Bank’s contention that liberalised trade leads to wage employment growth, real wage increases, and massive poverty reduction. She argues that simply allowing women access to jobs and rising wages does not automatically lead to women’s empowerment, nor does it justify the wage and occupational segregation that has characterised growth in East and South East Asia (Razavi, 1999). The case of Thai women workers is certainly one more case that illustrates the truth of such claims.

http://www.isiswomen.org/index.php?opti ... Itemid=346
Brukeravatar
riflefish

THE THAI WORKING CLASS
FEBRUARY 26, 2014 UGLYTRUTHTHAILAND
Giles Ji Ungpakorn

The Thai trade union membership stands at less than 5% of the workforce. However, such an average figure can be misleading. Most State Enterprises and large factories in the private sector are fully unionised or at least dominated by unions. This includes some offices, especially the banks. Apart from this, unionised workers are mainly concentrated in Bangkok and the surrounding provinces of the Central region and the Eastern industrial Seaboard. Such concentrations of working class organisations allow for more influence than would be supposed from just looking at the national figures for unionisation. Strikes occur on a regular basis and trade union membership has expanded in manufacturing on the Eastern Seaboard, especially in auto-parts and auto assembly factories.

https://uglytruththailand.wordpress.com ... ing-class/
fotomannen

riflefish skrev: 03 apr 2019, 06:08 hadde jo vert fint om disse

gruppen snakket med arbeiderklassen og bonde ungdommen,

og fått representanter for disse inni parlament og andre styrende organer,

for disse studentene, er selvsagt også opptatt av yrkeskarriere

og de laveste på rangstigen er og blir

(arbeiderklasse),,
Enig, men det gjør de også. Det er ingenting de snakker mer om enn fordelingspolitikk, et urettferdig klassehierarki og et utdannelsessystem de mener holder store deler av landet nede. Flere av de mest profilerte aktivistene kommer for øvrig fra fattige kår selv.

Tror nok de fattige i Thailand skal være sjeleglade for at noen også taler deres sak. I nesten 20 år har de stemt på Thaksin-partiene, bare for bli frarøvet sin stemme, enten i retten eller gjennom kupp, og det blir nok vanskeligere å stoppe dem når noen av dem som står ved deres side, er høyt udannede og fra middelklassen i Thailand. De kan dermed ikke avskrives med at de ikke vet hva de gjør, eller «kjøpt og betalt», sånn tilfellet var da de røde tok til gatene.

De fattige i Thailand er så mange at de utgjør en maktfaktor politikere i et ordentlig demokrati er nødt til å lytte til, utdanne og forberede så de rustes til framtidens endringer.

Tror nok ikke sånne som studenten over burde skremme særlig mange i Thailand (bortsett fra de som ikke ønsker utvikling og endring). Da synes jeg det er det langt mer skremmende med en general som knapt er i stand til å snakke til pressen uten å true med nytt kupp eller - som i går - nevne borgerkrig som et potensielt scenario.

Edit. Limer inn en nyhetsartikkel jeg nettopp så etter gårsdagens pressekonferanse. Den er skrevet av Associated Press. Blant annet med kommentarer fra Paul Chambers.

http://www.khaosodenglish.com/politics/ ... -monarchy/
Brukeravatar
riflefish

det er ingen i thailand jeg har sett som

har villet ha « arbeidsfolk» inni

de styrende organer,

hele samfunnet er gjennomsyret av

kapitalistisk tanke gang.

jeg ser fattifolk vær dag jeg dr ute og sykler

kyst fiskra her uhyre fattige,

de som eier selv en liten fiskebåt

bruker det fattigste av de fattige som

mannskap,

og etter at garna er renska så er det rett

til nærmeste lille butikk og kjøpe

laukao ( på krita),
fotomannen

Nå setter vi ikke hvem som helst inn i regjeringa i vesten heller. Ikke med mindre de har gjort seg kvalifiserte. Vi kan derimot stemme fram politikere vi tror vil arbeide for et bedre samfunn.

Det Thailand du beskriver, Riflefish, er det Thailand studenten over, Future forward, osv, vil endre, men som generalene tviholder på.
Brukeravatar
riflefish

fotomannen skrev: 03 apr 2019, 07:42 Nå setter vi ikke hvem som helst inn i regjeringa i vesten heller.

fiskere bønder og arbeidsfolk
enslige mødre
er da ikke hvem som helst.
så for vi nå se om future partiet
gjør noe som helst for

« the salt on the earth»

jeg betviler sterkt at noen i de arisokratiske
rekker , strekker ut hånden til disse,,
noe selvsakt ikke general partiet heller ville gjøre. , desverre,
di såkalt « radikale» i det ene eller andre partiet,
vel de utnytter disse stakkars menneskene
fotomannen

Riflefish:

Var det ikke forresten masse «arbeidsfolk» i Pheu Thai? Det virker sånn i lokallagene.

Du er åpenbart kritisk til de fattiges situasjon i Thailand, til fordelingspolitikken, og du har selv mer enn en gang antydet at det er mektige eliter (av deg omtalt som kinesere, eller thai-kinesere), som virkelig styrer Thailand, men likevel støtter du (ved å støtte militæret, de siste årene ved Prayut, som har representert nettopp disse kreftene) de som med nebb og klør sørger for at endringer ikke kan forekomme.

Du kaller ofte Suthep en gangster, men støtter de som brukte Suthep til å styrte regjeringa.

For meg henger ikke dette på greip.

Jeg tror ikke vi egentlig er så uenige angående arbeidsfolk og landets fattigere befolkning, men mens du tror på militært styre, tror jeg altså på de som ønsker virkelig endring, og jeg tror folket er i stand til å velge sine politikere selv, og stemme bort de som viser seg å ikke duge. På den måten vil politikerne utvikle seg. De vil ikke ha noe valg hvis de fortsatt skal få folkets stemmer. Jeg tror det er eneste muligheten for Thailand, og jeg frykter at fortsatte militære intervensjoner vil sende landet ut i konflikter vi aldri har sett maken til i Thailand, da det ikke lenger er mulig å styre informasjonsflommen, og jeg tror store deler av folket før eller siden vil få nok.

Jeg frykter at Thailand er på vei dit nå.

Da jeg meldte meg inn igjen her for noen uker siden, var det fordi jeg trodde en positiv endring ville komme. Ryktene om søsterens nominasjon kunne fungert som en brobygger mellom elitene og Thaksin-siden. Jeg trodde det var et meget smart grep, godkjent av landets konge, som ønsket en slutt på to tiår med konflikter.

Nå ser vi at det var feil, og at landet går mot en splittelse de aldri tidligere har sett før.

Det synes jeg er ganske skremmende, men hvem sin skyld er det? Befolkningen som ønsker utvikling? Eller de som tviholder på den gamle måten de alltid har gjort det?

Som sagt: jeg tror ikke vi er så fryktelig uenige. Vi er bare uenige om hvem som best vil gjøre Thailand til et bedre land. Jeg tror altså ikke det er militæret, elitene og menn som Suthep.
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»