Det ble rekord i dag RobertX. Den svakeste krona mot baht i dette århundrede. Må 21 år tilbake for å se en svakere krone mot baht.RobertX skrev: ↑19 des 2018, 03:52 Trades i skrivende stund på 3,7490...dette er altså markedskurs før bankene tar sin fortjeneste (altså rundt 3,5% lavere enn tradet kurs).
Begynner vel å nærme seg historiske bunnverdier.
Tipper det kommer ramlende endel skjeletter ut av det Thailandske økonomiske skapet etterhvert. Leste for en tid tilbake at de driver og fikser og trikser med statsobligasjoner for å holde endel gjeld ute av syne.
Uansett tror jeg ikke Thailand er tjent med en sterk baht hverken for turismen sin del eller for eksporten generelt. Større internasjonale selskaper setter jo opp fabrikker nettopp med tanke på lave kostnader, og med sterkere og sterke baht så forsvinner mye av grunnlaget. Skal ikke store bevegelser til før de tar fram kalkulatoren for å se om det er andre land som er billigere.
Samtidig mener nå jeg at den norske krona blir manipulert ned av spekulanter. Det er få valutaer i Europa (og kanskje i verden) med større styrke i ryggen enn den norske kronen. Vi har olje og gass så det tyter ut av ørene på oss. Vi har et vell med natur-ressurser forøvrig. Og vi har en gigantisk pengesekk med reserver på bok. Økonomien i Norge går bra, lav arbeidsledighet og god aktivitet. Strengt tatt svært få skjær i sjøen foruten boligmarkedet som nok er i en boble, ihvertfall enkelte byer. Det er som Arild sier, at den norske krona er en liten valuta, og de store haiene (les; bankene/finansinstitusjonene) kan manipulere kursen som de vil. Tilleggsspørsmålet mitt er om dette skjer med norske myndigheters velsignelse. En svak valutakurs er positivt for industrien, og Høyre/Fremskrittspartiet er definitivt ikke partier for Hvermansen i gata, men for Bankdirektør Krøssus og hans krets. Så vi som har glede av en sterk norsk krone kan nok se langt etter hyggelige vekslingskurser framover.
For min del er det ingen krise selv om krona dipper ned under 3,00 mot baht. Men kjipt er det jo, og det blir jo ikke fristende å tenke langsiktig her i Thailand for egen del om krona fortsetter i den retningen. For den som sitter med investeringer i Thailand allerede er det jo på sett og vis gyldne tider om man skal ut av investeringene i nærmeste framtid. Problemet er at med en så sterk baht så vil eventuelle kjøpere av bolig/firma her i Thailand være færre og mer kritiske. Ser det jo her i nærområdet også. Et tysk par som vil selge boligen sin rett ovenfor meg vil ha 3,9 millioner baht. Men et nybygg her koster fra 4,15 millioner baht og deres hus er 6 år gammelt. Samtidig er det noen som er litt mer desperate som vil selge for 3,4 millioner baht (samme prosjekt). Men ingen kjøper.
Så hva skjer i 2019 for den norske krona og den thailandske baht? Om det store krakket kommer med en global resesjon/depresjon så vil oljeprisen gå i bøtta (+/- 20-25 USD tipper jeg) og det norske pengefondet/utenlandsfondet kommer til å gå på trynet. Men selv med store tap og lav oljepris så har vi nå et godt økonomisk grunnlag i Norge. Værre er det for øvrige land med mer sårbar eksport slik jeg ser det. Og jeg setter Thailand i den gruppen. I tillegg skal Thailand ha valg i februar.
Jeg tipper vi ser fortsatt svekkelse framover mot valget i Thailand. Blir det mye uro så vil det påvirke THB negativt. Og samtidig er det merkelig for meg at ikke Thailandske myndigheter ønsker en svakere THB. Mulig de har en slags stolthet i sterk THB. Men bra for eksporten er det ikke. Heller ikke for turismen.
Fullt mulig Chelsea får rett i sin 3,5 spådom fram mot sommeren 2019Men på sikt mener jeg at trenden vil bli reversert. Vi vil nok neppe se 7 i vekslingsforhold igjen, men hvem vet...
Spådommer i kaffegruten på morrakvistenOg jul blir det læll.
Rekord på å dykke dypt i sjøen er spennende, men ikke rekord når krona "dykker". Det er da forskjell på dykking og rekorder da.
Men jeg har nå den tro at de fleste nordmenn med fornuftig økonomisk forståelse klarer seg bra.
A.H.