BaLuka skrev: ↑15 jan 2019, 13:39 Hei dette er Balo .
Det er dårlig gjort av dere å beskylde eier av Asiaforum for å hacke på Asianet! Asiaforum domenet har ikke utløpt , det er mest sannsynlig Kina DDOS angrep der også.
Jeg har nå sendt mail til Hoel i Kristiansand så han tar en titt på det. Som sagt , domenet har ikke utløpt ifølge domeneshop.
Spekulasjoner om at AF har noe som helst med angrep mot oss her er noe som ikke er i tankene fra min side. Det skjer hele tiden mot svært mange nettsted. Det er gjerne automatiserte prosesser som søker kjente svakheter på ulike programvareplattformer. De hadde funnet en svakhet her som de prøvde seg på, men den er nå ikke tilgjengelig for angrep. Fellesnevner er som nevnt i et annet innlegg at ofte skjer disse angrepene med opprinnelse fra Kina.
Et DDOS angrep mot servere ville fremstått som annerledes og i utgangspunktet vært enklere for leverandør av hosting å stoppe automatisk i brannmur og ville neppe kunne få fortsette over så mange dager uten at leverandør hadde tatt grep da et slikt angrep «fyller linja» slik at all kapasitet ville bli brukt opp.
For å beskytte seg mot slike angrep er kontinuerlig oppdatering og vedlikehold en forutsetning. Ukentlig brukes tid herfra for å sørge for sikker drift av alle systemer her. Dessverre er det nok mange år siden AF ble oppdatert og hadde vedlikehold, og versjonen av programvaren der er det mange år siden ble faset ut fra leverandør. Den gamle programvaren har mange «hull» som ikke er tettet for angrep utenfra.
Foruten dette angrepet fra kinesiske IP-adresser er det et til vanlig problem med registrering av falske kontoer for å kunne spamme forum. Slik registrering skjer oftest fra Russland og noen land på det afrikanske kontinentet. Endringer ved registrering gjør at vi er veldig lite plaget med slikt.
Får dog en del spam via kontaktskjema, men det er det kun jeg som ser så uproblematisk.
Tilbake til spekulasjoner om at AF står bak så får vedkommende stå for det selv, men neste gang får slikt holdes inne. Det er ikke ønskelig at slikt fremsettes her.