Inspirasjonstråden!

SomLao

Tror ikke det er bra å presse seg så hardt under kondisjonstrening. Særlig ikke når man tipper de førti. Og neppe for yngre dårlige/middels trente heller. Gevinsten er at du fort merker framgang. Men denne "korte" kondisen taper seg like fort som den kommer. Og helsegevinsten er tvilsom. I beste fall omdiskutert. Så en fyr som beina opp en nokså knallhard bakke tidligere i kveld (må innrømme at jeg har holdt på sånn før). Men er ganske overbevist om at han hadde hatt bedre av en lengre tur i lavere tempo. Eventuelt med noen drag her og der. Eller også 4 x 4 på 75 % kapasitet (men det er dritkjedelig og neppe bærekraftig over tid med sånne intervaller). Bra med trening. Men ikke når du ser ut som en zombie etterpå.
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Hmmm, jeg er litt skeptisk. Kort-siktige resulatater gir de sikkert i godt monn. Min bekymring er langsiktig virkning på en "gammal" kropp i form av stress og slitasje.

Men for all del, fungerer det godt og man føler seg bedre av et slikt opplegg så kjør på :-)

Hovedproblemet for mange som bikker over 40 år er nok et stadig avtagende aktivitetsnivå. Og når man bikker pensjonsalderen så blir man tiltaksløs og vegeterer foran TV'en fra morgen til kveld. Det er desverre realiteten til endel eldre.

For den som ønsker å aktivisere seg så vil jeg nok anbefale en "trappe-modell" (pun intended, Phay) der man øker aktiviteten over tid. Man setter seg mål og forsøker å nå det. Når man fullfører det målet så setter man seg nye mål. Og over tid så kan man komme på et høyt aktivitetsnivå.

For å gå videre på trappe ordspillet så tror jeg Phay fant en fin løsning som jeg vet har vært nevnt i forskjellige mosjons-sammenhenger i Norge opp igjenom årene. Nemlig det å faktisk gå i trapper. Det er en utrolig fin og enkel mosjon. Gå opp trappa, ned igjen, og opp igjen noen ganger til man blir litt lei og sliten. Det er så enkel mosjon som man får det (så framt man har ei trapp i huset :D ). Har man tilgang på uteområder med trapper så kan man ta noen gåturer der også. På vinterstid bør man nok være mer tilbakeholden utendørs pga is og glatt underlag.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

For mange er det snakk om slitasjeskader, som gjør at man må ta hensyn, og da er en langsiktig målsetting viktigere i kombinasjon med fysisk aktivitet og kost. Faren for svært mange er stillesitting, da alt føles håpløst og hjelpesløst, da man ikke kan følge opp slike anbefalinger som er basert på funksjonsfriske folk uten lyter.

Men greier man å inspirere til å starte forsiktig, kan man over tid kansje øke intensiviteren og mengden, men en må begynne ett sted.
🌞
Brukeravatar
Phay

Når man sitter på direkte fly til Thailand, ser man jo hvordan tilstanden for enkelte Thailandstravere er? Det er mange jeg antar med store helseproblemer fra 30 årene og oppover! Livstil er nok en høy faktor, men der er ikke for sent å begynne! Det er aldri for sent å snu på en nedadgående trend, bare man vil nok, og ønsker det selv!
🌞
RobertX

Utpåtur skrev: 08 nov 2017, 12:04 Blir lettere sjokka av å høre 40-åringer som mener at 40 er en alder man må trappe ned og alderen tynger -vi snakker ikke toppidrett her.

Trening har faktisk omtrent like god effekt i alle aldre - styrke og utholdenhet - og jo eldre man blir jo viktigere blir det å bevege seg.

Som 60-70 åring kan man med ganske grei trening holde et fysisk nivå som en "normal" 40-åring.

Trapper kan brukes til gerilja-kardio - 20 sek innsats 10sek rolig - 6 til 8 ganger....
Ja jeg tror antagelsen din ligger i første linje :-) Altså at jeg snakker om å trappe NED. Jeg snakker om å trappe OPP fra et jævlig dårlig utgangspunkt :) Det jeg mente å si var at det opplegget du postet er nok bra det om man har litt god helse fra før. Men for mange så er et slikt program bare en drøm! Eller mareritt, alt ettersom :lol:

Man kan helt klart trene seg opp, men alt avhenger av utgangspunktet. Og da mener jeg det er greit å tenke litt trappesatser. At man øker aktiviteten gradvis.

Vi har jo alle litt forskjellig utgangspunkt for hva vi er i stand til. Og når jeg ser den "jevne norske 40+ åring" i butikken eller rundt om så blir jeg jo ikke akkurat slått over hvor atletisk eller godt trent folk er, for å si det slik :D
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Hebba

Var en tur på 3t i dag også for å trimme litt.Er jo passert 50,så trening er viktig for en gammel skrott.Tar vekttreninga på gymmet og tar en tur i marka for kondisjon.Men no som det er så mørkt og trist ute så skal jeg begynne å bruke svømmehallen de har på gymmet istedet for å gå mæ bort i skauen.Har trua på at formen kommer seg ganske bra iløpet av vinteren.Merker det hjelper på humøret også.
RobertX

Du også en 3T traver? Var der selv i dag og gikk 30 min på tredemølle pluss litt magetrening :D

Har vært støttemedlem en stund nå men klarte å komme meg i vei. Trenger litt magetrening nå som påsan begynner å bli mindre.

109,1 kg i dag :D
Hebba

Har vært noen år på 3t no ja.Både passivt og aktivt medlemskap.Satser på å være mere aktiv no.Er nede på 79 kg så det er vel på tide å få på litt mere muskler.
Brukeravatar
Phay

Her kommer noen mot argumenter om diverse treningsmetoder for menn over 40.Det dreier seg nok en gang om hormoner!

Ikke noe nytt, men godt å få med seg, for de som fortsatt sverger til Cardio, situps, og intervall trening!

Link til artikkelen https://www.over40absolution.com/over40 ... 7uBtWz8g.0

🌞
Brukeravatar
Phay

Det er jo ikke ukjent terreng det med trening og hormoner, og forskning backer opp hovedpunktene, så slik sett føler jeg meg trygg på at hoved essensen er faktabasert.

Stresshormoner er nedbrytende, og for en som tvinger seg igjen dødelige intervall trening for å komme i god form, har lett for å nettopp produsere mer kortison. Men elsker man det man gjør, og det er positivt stress for kroppen, så er det en annen sak. Tenker først og fremst på såkalte birkebeinere, som trener kun med ett mål for øye.

Nå fikk jeg ikke opp forskning.no sine artikler om nettopp det, så prøv å Google

forskning trening kortisol stress
🌞
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»