Nå har jeg bodd på landet i to perioder, den første før tsunamien i 4 måneder utenfor Sa Kaeo, som ligger helt ved grensen til Kambodsja i nordøst. Det ble for kummerlig for meg den gangen, og ble en for stor overgang. Det var ikke slik jeg så for meg at livet mitt i Thailand skulle være, som mer eller mindre fersking. Jeg ville utforske mer, reise endel rundt, og bo nær kysten.
Alt dette skulle få en altfor hard og nådeløs virkelighet da vi flyttet til et område ved Kamala Beach på Phuket etpar måneder før tsunamien skulle skylle over stedet vi bodde. Min forlovede omkom i denne, og livet fikk plutselig en nådeløs vending.
Det er omtalt i en tråd på AF forresten.
Min andre periode var altså ett år utenfor Nakhon Ratchasima med min nåværende kone, en mil fra Sung Noen, som er et lite tettsted. Bygda vi bodde på, var en enkel bygd, uten noe som helst man er vant med i Norge. Det var kun ett sted å få kjøpt noe, et lite utsalgssted som solgte det helt nødvendigste, som noe å drikke og litt snacks. Dopapir og diverse. Ellers var neste sjappe en mil unna.
Det positive var at vi hadde en bitteliten innsjø som nærmeste nabo, og fikk vasket oss litt der. Vannet var ikke lagt inn, så det ble med øser og kar. Strømmen ble delt med naboen, and so on. Toalettet hadde ikke et utløp andre steder enn at vi pent måtte tømme selv.
Dette var en god økonomisk periode for meg, så jeg hadde muligheten til å utbedre/bygge ut, og la inn vann, fikk kloakken ledet bort og la inn egen strøm. Det fikk tiden til å gå for meg å ha prosjekter, så det var en helt grei og fin 6 måneders periode. Men de siste 6 månedene ble lange, og etterhvert fant vi (eller jeg

) ut at vi ville bo nærmere kysten. Og litt nærmere urbane strøk, for å ihvertfall ha noen gode spisesteder, og leve livet litt mer som jeg var vant med. Så det ble et slags kompromiss.
Det er vel grunnen til at jeg har veldig stor respekt for livet Arild lever, men det har vel kanskje med alder å gjøre også. Jeg kan godt se meg selv med et liv på bygda igjen som litt eldre, men jeg har et tiår igjen til jeg blir pensjonist, så i mellomtiden vil jeg gjerne gjøre mer av det jeg ønsker i livet mitt akkurat nå.
Jupp, fin tråd, denne liker jeg. Liker å høre om andres erfaringer om livet i Thailand, bygd eller ikke.