Skattefordeling etter skatteavtalen mellom Norge og Thailand

Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#11

Okai. Så var vi her da.

Nå er ikke min situasjon ulik din i grunn, så vi stiller på nokså samme grunn.

Jeg hadde min aller første bankoverføring i desember 2017. Og nå leser jeg at man bør registrere høyere beløp visstnok, men ikke hvis man velger å ha de pengene i Thailand. Greit nok.

Beløpt skal sikkert også beskattes, og da til hvilket land. De krever 400k i Bank pga non img, men hvor skal jeg skatte det beløpet til, hvilket land? Thailand gjetter jeg.

Jeg har visstnok dårlig tid siden jeg må betale skatt for 2017 innen utgangen av mars 2018 i Thailand? Og hvordan løser jeg den problemstilligen.

Egentlig så trenger jeg ikke penger i banken, jeg har inntektsbevis fra ambassaden ang non img visum. En annen problemstilling.

Så kommer man til det virkelig problemet. Hvordan skal man gjøre det videre. Jeg har sett på ditt eksempel på beskatning og det ser ikke dårlig ut det.

Men det er oppe til diskusjon slik jeg forstår det. Man skal kanskje ikke kutte ut Norge helt, kanskje ikke for min del. Ikke enda.

Slik jeg forstår det så er det den direkte overføring fra feks NAV til thaikonto som skal beskattes. Det er kanskj eikke helt korrekt, da man nevner all overføring til Thailand skal skattelegges?

Hvis man har norsk bankkonto og benytter seg av ATM, hvordan foregår beskatning da?

Jeg må også ha 2 skjemaer for skattespørsmål i Thailand? Det kan sikkert lastes ned ett eller annet sted kan det tenkes. Anyway. Jeg må løse det problemet som er stående i thaibank asap.

Også hvordan jeg jeg gjør det senere så kan jeg kanskje følge din modell. Men uansett så må det løses.
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#12

Jeg har aldri skattet til thailand mine 9 år jeg har bodd der
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#13

Thailand har ikke aktivt selv ettergått overførte penger i forhold til utlendingers bostatus i Thailand.

Men loven er klar på at man er skattepliktig. Om de noensinne gjør en opprydding kan det bli dyrt for mange. Den andre siden er at dette er MYE sparte penger hvert år om man fordeler det optimalt.

Det er du selv som rapporterer beløp som skal beskattes i Thailand. Og du må ha bankutskriften som viser beløpene. Men hvor mye av beløpene som skal beskattes er det du som bestemmer. Jeg synes selv det er mest ryddig med en egen konto for overførte midler som skal beskattes. Og for løpende inntekter man ønsker å få over i tillegg kan man ta ut penger inne i banklokalet (maks 200.000 baht pr dag i Bangkok Bank så vidt jeg vet) for så å sette disse inn på den andre kontoen. Eller ta ut i ATM og sette inn (dårligere vekslingskurs).

Det beste første gangen er nok å lese seg opp mest mulig og bruke en advokat for papirjobben med thai skattemyndigheter. Du trenger 2 papirer etter denne jobben. Certificate of Residence og Income Tax Payment Certificate.

Her er litt klipp-og-lim fra dokumentet til Herr Smith;
"3. Procedures for the Norwegian Pensioners
If a pensioner believes that his pension is tax exempt in Norway under the
Thailand-Norway DTC, he must follow the following procedures in order to apply for
an exemption of the advanced withholding tax.

In Thailand:
1. The pensioner must contact an Area Revenue Office in the province he is
residing in order to settle his tax payment under the Revenue Code. The
filing period for any tax year will last from 1 January to 31 March of the
following year.
2. After paying tax, the pensioner must contact the respective Regional
Revenue Office with jurisdiction over his residence in order to request 2
documents which are
- the Income Tax Payment Certificate; and
- the Certificate of Residence.

In Norway:
3. To apply for an exemption of the advanced withholding tax for the first
time, the pensioner must contact the Norwegian tax office and submit the
following documents.
- The information on who is paying out the pension.
- A self-declaration stating that he will be staying in Thailand for
more than 180 days in the year to come, and which amount he
intends to submit for taxation in Thailand in the year to come.
- The Certificate of Residence issued by the tax authorities of
Thailand. This must be an original document and not be more
than three months old.
- The Income Tax Payment Certificate issued by the tax authorities
of Thailand"
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#14

chelsea skrev: 24 mar 2018, 19:53 Jeg har aldri skattet til thailand mine 9 år jeg har bodd der
Ja, det går det også 8-)
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#15

RobertX skrev: 25 mar 2018, 03:54 Thailand har ikke aktivt selv ettergått overførte penger i forhold til utlendingers bostatus i Thailand.

Men loven er klar på at man er skattepliktig. Om de noensinne gjør en opprydding kan det bli dyrt for mange. Den andre siden er at dette er MYE sparte penger hvert år om man fordeler det optimalt.

Det er du selv som rapporterer beløp som skal beskattes i Thailand. Og du må ha bankutskriften som viser beløpene. Men hvor mye av beløpene som skal beskattes er det du som bestemmer. Jeg synes selv det er mest ryddig med en egen konto for overførte midler som skal beskattes. Og for løpende inntekter man ønsker å få over i tillegg kan man ta ut penger inne i banklokalet (maks 200.000 baht pr dag i Bangkok Bank så vidt jeg vet) for så å sette disse inn på den andre kontoen. Eller ta ut i ATM og sette inn (dårligere vekslingskurs).

Det beste første gangen er nok å lese seg opp mest mulig og bruke en advokat for papirjobben med thai skattemyndigheter. Du trenger 2 papirer etter denne jobben. Certificate of Residence og Income Tax Payment Certificate.

Her er litt klipp-og-lim fra dokumentet til Herr Smith;
"3. Procedures for the Norwegian Pensioners
If a pensioner believes that his pension is tax exempt in Norway under the
Thailand-Norway DTC, he must follow the following procedures in order to apply for
an exemption of the advanced withholding tax.

In Thailand:
1. The pensioner must contact an Area Revenue Office in the province he is
residing in order to settle his tax payment under the Revenue Code. The
filing period for any tax year will last from 1 January to 31 March of the
following year.
2. After paying tax, the pensioner must contact the respective Regional
Revenue Office with jurisdiction over his residence in order to request 2
documents which are
- the Income Tax Payment Certificate; and
- the Certificate of Residence.

In Norway:
3. To apply for an exemption of the advanced withholding tax for the first
time, the pensioner must contact the Norwegian tax office and submit the
following documents.
- The information on who is paying out the pension.
- A self-declaration stating that he will be staying in Thailand for
more than 180 days in the year to come, and which amount he
intends to submit for taxation in Thailand in the year to come.
- The Certificate of Residence issued by the tax authorities of
Thailand. This must be an original document and not be more
than three months old.
- The Income Tax Payment Certificate issued by the tax authorities
of Thailand"
Ja..jeg så den jeg også..Du verden så mye å forholde seg til.

http://download.rd.go.th/fileadmin/down ... answer.pdf
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#16

Min skattesak Mars 2018, må ikke forveksles med andre saker.

Idag gikk turen til mitt skatteområde i Bangkok. Svaret jeg fikk der var ganske enkelt. Det var ikke så mye mer de kunne si om saken heller.

Har du inntekt til Thailand skal det skattes i Thailand

"Inntekt til Thailand" skal skattebehandles i Thailand og den er jo klar. Den kan vi alle være enig om.

Men med 180 dagers regelen så gjenstår det flere uklare spørsmål for hvor man skal skatte når man ikke har inntekt som blir overført til Thailand.
Det spørsmålet var klart. Inntekt til Thailand skal skattes var svaret igjen. Uklart/klart

Men de som har meldt utflytting og har kuttet all bånd til Norge skal skattebehandles i Thailand. Den er klar. Med forbehold at man har inntekt fra Norge til Thailand, eller annen inntekt til Thailand. Klar

Ingen overførbar inntekt til Thailand, ingen skatt altså. Og heller ingen grunn til å starte å mygle med med lover og regler så sant man ikke har inntekt til Thailand.

Det er nå forskjell på lov, og praksisering av loverket. Slik praksisen kan sies der jeg bor så er saken enkel for min del. Jeg skal kun skatte direkte inntekt som kommer til Thailand. Og ergo så er det ingen skattbehandling i Thailand for min del.

Ett, stort MEN. Jeg gikk ikke mer inn i sakens kjerne av den grunn at jeg ville ikke at de skulle få mer opplysninger enn nødvendig. Av erfaring fra byråkratiet, så gir jeg aldri hjelpende hånd for å utrede min "sak ";)
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4573
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#17

All min inntekt går til norsk bankkonto, og så sender jeg mine oppsparede midler som er beskattet i Norge til Thailand. Ergo jeg skal ikke betale skatt i Thailand, selv om jeg bor der mer enn 180 dager i året. Men er det peng å spare, så mye som 30 000 eller mer, så er det jo fristende.
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#18

Du kan manuelt overføre fra din konto i Norge til konto i Thailand og få det beskattet som inntekt i Thailand. Du rapporterer de beløpene du ønsker av overføringene til Thailanske skattemyndigheter, betaler skayten der, framviser de 2 sertifikatene til norske skattemyndigheter og får så refundert norsk skatt på det skattlagte beløpet (i Thailand).
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#19

Oppdatering angående beregning av skattefordeling og skatte-effekten.

Fikk endelig tid til å sette meg ned med regneark og sette opp en bedre oppstilling.

Oppdaget selvsagt noen feil i mitt oppsett når jeg fikk dobbelt-sjekket det ene og andre. Men kommer likevel såpass godt ut at jeg kommer til å sørge for en deling slik jeg tenkte.

Det jeg ser ut fra tallene er at jeg bør overføre og skattelegge 840.000 baht til Thailand.

Når papirene er ordnet og oversendt skatteetaten i Norge regner jeg med at netto-effekten etter at frivillig medlemskap i Folketrygden (ca 10500 kr) er dekket så får jeg en netto refundering på ca 22000 kr. Så det er en netto besparelse på ca 1900 kr pr måned. Det dekker i realiteten visa kostnaden min for PE Thailand Elite visum fram til jeg er 50 år.

Feilene i beregnignen min var at jeg ikke tok inn den konkrete kostnaden på 2,3% av brutto inntekt for frivillig medlemskap i Folketrygden, samt at jeg så på skattetrekk prosenten jeg hadde (28%). Men dette blir feil å regne rett av brutto inntekt da man som pensjonist kun trekkes for 10,5 måneder pr år. Og hensyntatt hva jeg får tilbakebetalt i for mye betalt skatt så var min faktiske betalte skatt ca 101.000 kr for 2017.

Jeg har laget meg et oppsett som er ganske greit. Men der det blir litt krøkkete er å sette opp den norske skatten for å gjøre sammenligningen. Der fant jeg det enklest å legge inn opplysningene på Smartepenger sin 2018 skattekalkulator. Først legger man inn fulle verdier før man skal korrigere for beløp skattelagt i Thailand. Det er da beregnet skatt man ser etter. Så legger man inn den korrigerte inntekten der man trekker ut inntekten som skattelegges i Thailand. De tallene man der er interessert i er personskatte og trinnskatten. Trygdeavgift tallene som kommer i det oppsettet er ikke interessante. Dette pga de SKAL regnes av brutto tallene før man får trekke fra beskattet inntekt i Thailand.

Det jeg nå må finne ut er hvor jeg skal innrapportere og betale skatten. Så vidt jeg forsto var kontoret i Cha Am lite medgjørlige og feil instans uansett. Men regner med det er et regionalt kontor jeg må innom for å betale skatten og få de 2 sertifikatene i januar.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
INKOGNITO
Innlegg: 391
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#20

Og du er helt sikker på at trygdeavgiften som du sier SKAL regnes av bruttotallene for inntekt før fratrekk for penger overført til Thailand er
det riktige?
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»