Phay skrev: ↑24 feb 2018, 10:14
Hva ville vært en kamp om rettigheter i Norge som ville være verdt å dø for?
Ytringsfrihet og demokrati.
Heldigvis har vi ikke stått overfor problemstillingen på mer enn 70 år. Den gang valgte flere enn vi liker å tenke på feil. Jeg er glad vi lever i et samfunn der vi ikke begraver de negative sidene fra krigen, men lærer av tidligere generasjoners feil. Det har tatt lang tid, dog. De fleste som opplevde krigen måtte rekke å dø før krigen handlet om mer enn heltedyrking.
Jeg skjønner selvsagt godt de som av frykt ikke står på barrierene. Det er meget forståelig. De risikerer alt.
Det jeg ikke forstår, og det fortjener heller ingen forståelse, er mennesker fleska opp med vårt verdisyn, men som ikke har forståelse for at menneskene i deres nye land vil ha noen av de godene de selv nyter godt av, og sågar bagatelliserer, og noen ganger til og med støtter, at mennesker i deres nye land fengsles, trues til taushet eller blir nødt til å rømme landet.
Et eksempel på en sånn er Michael Yon, om enn en noe karikert skrulle, men han er langt fra den eneste av typen.
At folk holder kjeft er forståelig. Det må vi alle gjøre når vi bor i, eller besøker, land uten vår frihet. Det er for eksempel ikke så forbanna lurt å tulle med Mohammad i Midtøsten, eller som kvinne droppe det undertrykkende sjalet i Iran.
Men noe helt annet er det når folk forsvarer, eller bagatelliserer, det Amnesty-rapporten over kritiserer.
Som enkeltmennesker har vi ingen innflytelse, men ved å støtte organsisasjoner som Amnesty og Human Right Watch, og dermed bidra til press på regimer som ikke følger de internasjonale menneskerettighetene de har forpliktet seg til, får vi det. Det funker. Stadig vekk løslates politiske fanger pga press som ofte starter med dem. For ikke å snakke om dyktige journalister som risikerer alt ved å grave steder det er farlig å grave.
Dessverre er verden for tiden belemret med en mektig president som ikke bryr seg særlig om menneskerettigheter og den slags, noe som får konsekvenser, da Duterte og co. føler de har Donald Trumps støtte.