Korrupsjonen spiser Thailand innenfra

Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Noodle skrev: 18 jan 2018, 14:29 Dette er da for helvete ikke å grave etter møkk om Thailand. Helt siden klokke nummer 1 ble oppdaget har dette vært en stor sak i thailandske aviser. Det blir skrevet side opp og side ned om det hver eneste dag. Det har sannsynligvis vært et tresifret antall artikler om dette totalt i The Nation, Bangkok Post og Khao Sod English bare den siste uka.

Men du mener altså at vi ikke skal "grave opp dritt om Thailand"?

Ja, korrupsjon er noe dritt, der er vi helt enige, men det er da for helvete ikke de som formidler nyhetene om korrupsjon eller andre samfunnsaktuelle forhold om et land som graver fram møkk. De som sørger for negative nyheter om Thailand er ikke journalistene eller formidlere av nyheter, ei helle forumbrukere her eller på Facebook, men de som bedriver korrupsjon, de som selv sørger for det du omtaler som "møkk", så hvis du skal angripe noen får du angripe de som begår udådene - og det er verken journalister eller noen på dette forumet, men tvert imot menneskene du av en eller annen grunn mener vi skal portrettere som helter.

Hvis du mener noen trenger å "grave" for å finne linkene jeg legger ut i forumet her, er du en ufattelig blind mann.

Dette er forsidestoff i Thailands største aviser, men jeg antar du ikke åpner dem, da de kan inneholde det du mener er "møkk".

Jeg vet at jeg ikke burde bry meg om dine Kim Jong-un-nykker, men du er hovedårsaken til at jeg knapt orker å dele nyheter lenger. Det er feil uansett, da det tross alt er i nyheters natur at de ikke driver unison hyllest av verken land, regjeringer eller mennesker, sånn du åpenbart helst ser det.
Nå leser vel nesten samtlige her bangkok

Og the nation..

Vil jeg tro..

Er det nødvendig og gjenta dette her??
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

riflefish skrev: 18 jan 2018, 14:35 Nå leser vel nesten samtlige her bangkok

Og the nation..

Vil jeg tro..

Er det nødvendig og gjenta dette her??
Nesten alle her leser om Trump også. Er det derfor ikke noen grunn til å gjenta det her? Nesten alle her vet hvordan Bangkok ser ut. Er det derfor ingen grunn til å legge ut bilder derfra?

Spørsmålet bør ikke være hvorfor vi poster ting her (det er tross alt ikke så mange innlegg på forumet), men hvorfor du ikke vil at vi skal poste visse nyheter her.

Du er sånn med alt. Skriver man noe om det politiske Thailand - enten reagerer du med beskyldninger om "drittslenging", eller du klager inn innlegget. Skriver man noe om fotografering som ikke handler om noe du er interessert i - så spammer du ned tråden med tøv så de som har brukt tid på å skrive noe forsvinner bakover (se i fototrådene på Asiaforum), og dermed ikke gidder mer, og skriver man noe du ikke liker om det politiske Thailand, er det brukere som har opplevd dine utbrudd som så drøye at de ikke lenger tør å delta i debatter om temaene.

Det er ubegripelig at du ikke forstår hvor ødeleggende det er å forsøke å sensurere et nettsted som fortsatt er i starten og forsøker å vokse, for innlegg du personlig ikke liker.

Vi har hatt denne debatten før, så jeg gir meg nå, men du liker forumet, og du burde derfor tenke deg om litt før innleggene dine resulterer i brukeres selvsensur, sånn tilfellet var for mange på Asiaforum, for intet nettforum vil overleve dersom du hadde fått legge føringa for hva som er greit og hva som ikke er greit.

Det du ikke liker kan du enkelt unngå, eller du kan svare på det som voksne folk. Slutt med tullet ditt om å slenge dritt om Thailand, og slutt å spam ned tråder du ikke liker om temaer som ikke har en dritt å gjøre med tråden (norske prester har ingenting med Prawits klokker å gjøre). Den eneste som slenger dritt om Thailand er du. Indirekte ser du ut til å forsøke å verne om landet som om de var fem år gamle barn som må beskyttes fra vonde sannheter. DET er å være ufattelig nedlatende mot både Thailand og thaiene.

Det å diskutere aktuelle nyheter, eller korrupsjon, som her, er noe voksne mennesker gjør, og ikke det samme som å spre møkk om Thailand.
Brukeravatar
riflefish

). Den eneste som slenger dritt om Thailand er du. Indirekte ser du ut til å forsøke å verne om landet som om de var fem år gamle barn som må beskyttes fra vonde sannheter. DET er å være ufattelig nedlatende mot både Thailand og thaiene.

Det å diskutere aktuelle nyheter, eller korrupsjon, som her, er noe voksne mennesker gjør, og ikke det samme som å spre møkk om Thailand.
[/quote]

Skal vi på asianett

Sitte og « uffe oss «

Om det som er galt om thailand?

Jeg har ikke ønsket og spre slik uffing

Om et land og et folk jeg er veldig glad i !

Jeg sprer indirekte ikke noe galt om

thailand! Bevist,,

Jeg er som sakt glad i landet,

Veldi glad,,

Thailand har vert igjenom mange harde tak

Det har ligget nede og kommet seg.

Det er riktig som du sier at setter stor pris

På det posetive og ikke IKKE liker det som

Er negatift.. det gjør jeg ikke!

Thailand blur ikke spist opp innenfra av

Av korupsjon.

Det er mindre slikt nå!

Visestatsministren har vert med

Lenge i politikken. Han har dratt med

Seg mye «uting. « Det er veldi trist ,

( la meg ta et eksempel på hvordan

Media dreier fokus i medias retning,,,

Ta poletikk. Gjerne bruk norge føre et

Valg, det et kansje 10 hovedsaker

Alle må ta stillkng til, det andre er ikke tema

Boligpoletikk for yngre og saker som angår

Pensjonister er ikke tema,

Nå dagsorden også i thailand er på mange

Måter styrt av enkelt saker ,,

Men ruspoletikk, fattigdom, valgsystem

Mm er ikke tema!

Vel jeg ønsker ikke og være en vokter

For « agendaen» i thailand ,

Det erså enormt mye mere en de « 10»

Hovedsakene og som er veldi aktuelle!

Det ble nemt dette med tetthet.

av turismen ( tror ikke det er tema for

Folk flest , det er synd! Dette med

Forurensning og søppel er heller ikke viktig

Det er trist, men godtfolk de strever

De har det hardt , veldi hardt økonomisk

Folk sliter med gjeld til de grader

Vet ikke om jeg klarer og beskrive helt hva

Jeg mener! Men jornalistene går i presse

Klubben ( i alle land) og setter « dagsorden

Men da,, blir det hele veldi « akademisk»

Men jeg er villig til og diskutere

« dagsorden» , i verden og nirge og

Thailand, vi er forskellige ser virklighten

Fra forskellige vinkler,

Min virklighet i thailand er ikke som en

3 ukers turist men delvis fastboende

Pensjonist, jeg ser og føler mye,!

Veldi mye .,

Men føler vel at « skuta» går ,

Og slettes ikke styres av folket!

Men av « media» s 10 hovedsaker

Og da går det vel på « grunn» igjen

Hadde vert enklere og diskuter « nuet»

Ikke på et fora , men i samtaler,

Der utrykk og stemmeleie har stor

betydning...
MrDemongas

Riflefish, du skriver at Thailand ikke blir spist opp av korrupsjon innenfra. Da er det selvsagt gal overskrift jeg har brukt i tråden jeg startet.
Kan du begrunne hvorfor du mener at Thailand ikke blir spist opp innefra av korrupsjon? Jeg tror alle som har et snev av interesse og kunnskap om landet mener det.
Speak out man!
Brukeravatar
Noodle

Rifle:

Vel, jeg er også glad i Thailand. Det tror jeg alle her inne med en tilknytning til Thailand er. Jeg er også glad i Norge, men selv om jeg er glad i Norge forsøker jeg ikke å tegne et usant bilde av landet jeg bor i, ved å skjule det som er negativt. Jeg kritiserer ikke utenlandske aviser for å slenge dritt om Norge når de skriver at en av toppolitikerne i AP på ufint vis har lefla med unge partidamer. Jeg slenger heller ikke dritt om Norge når jeg deltar i debatter om en korrupt politimann, ei heller gjør du det når du trekker fram katolske prester med svin på skogen.

Du diskuterer selv det du opplever som negativt med andre land, så hvorfor mener du det skal gjelde andre regler for Thailand enn for for eksempel Myanmar, som du med jevne mellomrom diskuterer?

Alle land har sine problemer, også med politikere, og det er pressens jobb å opplyse folket om politikeres gjøren og laden.

Det gjelder også i Thailand, og pressen skriver ikke om Prawits klokker for å ødelegge for landet sitt, men tvert imot fordi de vil landet de bor i vel, og det gjøres ikke ved å skyve problemene under teppet og late som om de ikke eksisterer.

Hvorfor vil du som opplyst mann bidra til å skjule faktiske forhold ved ikke å snakke om dem? Fortjener ikke både thaiene, dere som bor i landet og vi som reiser ditt jevnlig, å få vite alt som er relevant om landets ledere? Dette er mennesker som representerer thaiene utad, og noen ganger gjør så mye rart at det internasjonale samfunnet skriver om dem på ufordelaktig vis.

Hvem sin feil er forresten det? Pressen som gjør pressens jobb, og skriver om det, eller de som gjør snodige ting - som f.eks. å la en pappfigur ta over en pressekonferanse?

For øvrig tar du feil når du skriver at det er mindre korrupsjon i Thailand nå enn før. I følge den årlige korrupsjonsindeksen var det mer korrupsjon i 2016 enn årene før.

Lista ser du her.

Den nyeste korrupsjonsindeksen presenteres så vidt jeg vet i neste uke, men som du ser av fjorårets står det ikke bra til med tanke på korrupsjon i Thailand, og som du også ser står det verre til i dag enn før militæret tok over. Det er ikke å slenge dritt om Thailand å hevde dette, men faktiske tall som også diskuteres i thaipressen hver gang den årlige indeksen legges ut. Neste uke er det ny indeks, og da kan du selv lese analysene av ståa i Bangkok Post.
Brukeravatar
riflefish

MrDemongas skrev: 18 jan 2018, 16:47 Riflefish, du skriver at Thailand ikke blir spist opp av korrupsjon innenfra. Da er det selvsagt gal overskrift jeg har brukt i tråden jeg startet.
Kan du begrunne hvorfor du mener at Thailand ikke blir spist opp innefra av korrupsjon? Jeg tror alle som har et snev av interesse og kunnskap om landet mener det.
Speak out man!
Bi må sette mere fokus på de viktige og riktige sakene!
føler det er mye mye mindre korupsjon
Nå en tidligere!
Landet står ovenfor meget meget store sosiale utfordringer,
Fattidoms bekjemplse!
Store deler ( den aller største delen av begolkningen har meget dårlig råd til dagens gjøremål!
Rusbekjemplse er meget meget viktig
Det har aldri vert drukket så mye alkehol
I landet som i dag!
Samme med ungdoms psykeatrien, som et resultat av narko og alkehol i hjemmet og
Blandt de unge!
De rikeste gir blanke!
Korupsjonen er der men i mye mindre grad
En tidligre!
Dette har jeg fra mange hold og blandt
Annet industri og foretningsfolk!
Korupsjonen er der
Men fokuserer vi på enkeltsaker så
Blur andre viktige sosiale saker glemt!
Er det nie som ødelegger er drt nettopp
Rus problemer og fattidom !
De unge har det ikje greit over det ganske
Alderdomsprobøematikken et ikke på dagsorden! De unge tar seg ikke lenger i stir grad av de eldre som tidligre!
De ikke altforgamle tar seg av sine barns barn! Dette er et kjent problem som øker framover!
Pensjonen er til og gråte av!
Men sålenge overklassen styrer landet
Så føler de ingen ting for de unge og gamle
Den moderne tiden har forandret livsstilen!
Som kjent kan ikke bønder og arbeidsfolk bli til valg,,,
Stat og kommunefolk må ha høgre utdannlse
Og blir valgt! De har høye pensjoner!
Dette penetrer systemet,
Thaibreak

Jeg tror grunnen til at dette i disse dager er en så stor sak i media i første omgang, er at en av fanesakene til sittende juntastyre, er nettopp å få bukt med (eller i praksis redusere) korrupsjonen.

Da er det vel ganske naturlig at pressen henger seg på, og blåser opp dette til en stor sak når toppene avsløres. Får man noe å "ta" regjeringen på, så går man all inn. Ihvertfall i et år hvor det er planlagt valg, og hvor det er naturlig å trykke på for å få det slik.

Om det i perioden under Prayuth har blitt mer eller mindre korrupsjon, er vel noe man trolig vil få forskjellig svar på, alt ettersom hvem man spør, og hvem som står for undersøkelsene. Jeg tror det blir vanskelig få et riktig svar på et slikt tema nå, sålenge korrupsjon jo naturligvis i hovedsak skjer i det skjulte.

Det vi vet er at Thailand, som veldig mange andre land, har en lang vei å gå før fenomenet er hva man kan kalle akseptabelt. Borte blir det aldri, men det blir det ikke i Norge heller. Men det er naturlig at korrupsjon er mer utbredt i land preget av fattigdom, eller der hvor forskjellen mellom rik og fattig er stor, og hvor man blir mer relativt beriket enn i andre, rikere samfunn. Ergo kan det virke mer naturlig at man har mer korrupsjon i Thailand enn i Norge (joda, jeg vet at korrupsjon er utbredt i rike land som Qatar etc. også).

Noodles hensikt er neppe å rakke ned på Thailand på noen måte, riflefish, men han har en oppgave på dette forumet som nyhetsformidler og skribent. Og da kommer slike nyheter fram i lyset også. Og nyheter er jo i all hovedsak vinklet negativt. Det er liksom få solskinnshistorier som legges ut i media..

Samtidig forstår jeg godt ditt ståsted, RF. Thailand er vi glade i alle sammen, og alt negativt kan og bør diskuteres med måte, men også med en viss takhøyde.
Men vi blir neppe mindre glade i Thailand, selv om slike opplysninger som i denne tråden kommer til overflaten. Der står ihvertfall undertegnede fjellstøtt.

Bare mine 2 cent om dette altså. Carry on.
Brukeravatar
Noodle

Det er naturligvis vanskelig å få fullstendig klarhet i et lands korrupsjon, men den jeg linket til over er den verdenssamfunnet forholder seg til, også Thailand (bare se hvordan den vil bli diskutert i thaipressen neste uke eller uka etter, når den igjen legges ut), så den er utarbeidet etter objektive, vitenskapelig og etterrettelige kriterier.

En bedre indeks finnes i hvert fall ikke, og det er denne de som har behov for å vite noe om et lands korrupsjon forholder det til.
Thaibreak

Noodle skrev: 18 jan 2018, 19:33 Det er naturligvis vanskelig å få fullstendig klarhet i et lands korrupsjon, men den jeg linket til over er den verdenssamfunnet forholder seg til, også Thailand (bare se hvordan den vil bli diskutert i thaipressen neste uke eller uka etter, når den igjen legges ut), så den er utarbeidet etter objektive, vitenskapelig og etterrettelige kriterier.

En bedre indeks finnes i hvert fall ikke, og det er denne de som har behov for å vite noe om et lands korrupsjon forholder det til.
Ja, da er den sikkert det nærmeste en fasit man kommer, vil jeg tro.
Bill

Noodle skrev: 18 jan 2018, 16:52

Den nyeste korrupsjonsindeksen presenteres så vidt jeg vet i neste uke, men som du ser av fjorårets står det ikke bra til med tanke på korrupsjon i Thailand, og som du også ser står det verre til i dag enn før militæret tok over. Det er ikke å slenge dritt om Thailand å hevde dette, men faktiske tall som også diskuteres i thaipressen hver gang den årlige indeksen legges ut. Neste uke er det ny indeks, og da kan du selv lese analysene av ståa i Bangkok Post.
At Thailand gikk fra demokratisk valgt regjering til diktatur vil slå negativt ut på en slik måling, med kriteriene som brukes, innbyggerne i landet kan oppleve det helt annerledes
Svar

Gå tilbake til «Generelt»