Ekskona hjalp meg å ordne konto i Bangkok Bank. Brukte kvitteringen på 1 mnd husleie (ekskona skreiv bare på adressen på den). Susa innom immigration og fikk nødvendige papirer der. Morgenen etter var vi innom banken igjen og fikk bankbok etc. Bankkortet tok 1 uke før jeg kunne hente. Så nå har jeg komplett bank pakke (debet kort) med nettbank/vipps aktig løsning. Alt på turist visum.
Overfører fra DnB konto til Bangkok bank ordinær overføring innlagt natt til mandag er på konto onsdag ca kl 12 thai tid.
ta med kontanter eller ta ut i Thailand?
Men selv om jeg tar ut via mitt mastercard i en bank i Thailand så kommer vel tillegget på 2.95% av summen + 40kr av min bank.Sardo skrev: ↑16 jan 2018, 06:37 Ta for all del ikke ut baht på Gardermoen eller i Norge før avreise - det er rene ranet.
Det er bare å se oversikten her på forumet den store forskjellen på å veksle sedler i en thaibank og overføringer fra norsk konto til thaikonto (TT), som utgjør en god del penger.
TT og veksling av sedler i visse veksleboder som Super Rich, Sia Money Exchange og Vasu Exchange gir de beste kursene, men disse er ikke alltid like tilgjenglige og synlige som bodene til de mest vanlige bankene. En kan også ta ut penger inne i en del banker på visadelen, men kursen blir omtrent den samme som i en minibank - fordelen er at en kan ta ut et større beløp enn på ATM, og langt høyere enn ukesgrensen i norske banker, om en trenger det.
Vanlige turister kan også skaffe seg bankkonto i thailandske banker, men må kanskje shoppe litt mer rundt for å få det til enn de fastboende - selv har jeg også thaihjelp av familien, så dette går som regel greit. Men praksisen er litt forskjellig. Var kunde i Ayadhuya/Krungsri (og er det fortsatt) - en bank jeg liker, med god service. Men fra å ha den høyeste kursen er den nå blant de dårligste - derfor skiftet jeg til TMB, som sammen med Krung Thai pleier å ha best kurs. Det var en enkel prosedyre og god hjelp av familien språkmessig. Trengte kun pass og husleiekontrakt.
Kasikorn, pleier å ha den laveste kursen, så den holder jeg meg unna. Den brukte jeg tidligere, men var ikke helt fornøyd med den. Bangkok Bank er en jevnt over stødig bank - skriver ut fra egne erfaringer.
Å velge en bank med god vekslekurs er viktig - men på en 2 - 4 ukers ferie er ikke kursforskjellene så store at det har noen særlig betydning. Og i en slik situasjon bruker nok de fleste kun en ATM, selv om en taper noen kroner på det.
Nå har kursen krøpet over 4-tallet igjen. Akkurat nå har Siam best kurs, som har liten betydning for det skjer generelt sjelden, og bankdagen er ennå ikke over.
Bare noen tips jeg tror er ganske oppdaterte.
pluss sikker en tilleggs sum fra den banken jeg tar ut i.
så mener du at valuta kursen vill tjene inn den summen ? som ved 49 900 kr vill være 1513kr ved 1 utakk i en Thailandsk bank ?
hva betyr at kursen er på 4-tallet ? ( jeg er ingen ekspert rundt dette)
f.eks i DNB står det att 100thb = 24.51 (overførsel kjøp) og 24.91 (overførsel salg)
21.91 ved kjøp av sedler og 27.52 ved salg av sedel.
ikke at jeg kjønner mye av dette heller, men finner ikke dette 4 tallet her.
men skjønner vertfall at 100thb = litt under 25 kr.
Dersom du tar og deler 100 Thb på disse 24,51 Nok som du betaler for 100 Thb. vil du få 4,0799 Bht. Altså for 1Nok får du 4,0799 Bht.Mad17 skrev: ↑16 jan 2018, 12:54 Men selv om jeg tar ut via mitt mastercard i en bank i Thailand så kommer vel tillegget på 2.95% av summen + 40kr av min bank.
så mener du at valuta kursen vill tjene inn den summen ? som ved 49 900 kr vill være 1513kr ved 1 utakk i en Thailandsk bank ?
f.eks i DNB står det att 100thb = 24.51 (overførsel kjøp) og 24.91 (overførsel salg)
muligens er det noe å tjen på å gjøre det slik-ta ut penger før man reiser ned. Men jeg har alltid brukt masterkort når jeg har reist i utlandet. Synes det ok å gjøre det slik. Betaler jo ikke dette med engang- bet det ned når jeg får regning. 
You Never walk Alone 
Jepp vanlig overføring med delt omkostning. 60 kr gebyr på DnB kontoen.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Det er ingen ting å tjene på å ta ut baht i Norge før en reiser, tvert om. Det er rent tap - det stemmer. Vent til man kommer fram.
En kan heller ikke stole helt på hva valutakalkulatorene i bankene sier. De er kun indikative. Mer som et anslag. DnB opererer nå med kursen 402, 41 på 100 baht - altså 4, 0241 på 1 baht. Men det som spiller en rolle er hvor høy kursen er i thaibanken.
I TMB f.eks er vekslekursen nå, i realiteten, 4,01625 - og det er den kursen som gjelder og som krona blir vekslet til.
Iallfall bra at vi har kommet over 4-tallet igjen.
Ellers blir jo alle gebyrer og prosenter av beløp trukket fra som vanlig, osv.
Men som er nevnt; turister på korttidsferie merker ikke så mye til forskjellene i kurser fra bank til bank når de tar ut kun 20 000 baht i ATM pr. gang. Men noen kroners forskjell kan det bli.
Det merkes enda mer når det er snakk om å overføre hele lønninga eller trygden, som de fastboende pleier hver måned, om en har en thaibank med den laveste eller høyeste kursen. Det er en slik overførsel som ligger i TT-begrepet.
I den gule banken (Ayudhya/Krungsri) kan en forresten ta ut 30 000 baht pr. gang.
En kan heller ikke stole helt på hva valutakalkulatorene i bankene sier. De er kun indikative. Mer som et anslag. DnB opererer nå med kursen 402, 41 på 100 baht - altså 4, 0241 på 1 baht. Men det som spiller en rolle er hvor høy kursen er i thaibanken.
I TMB f.eks er vekslekursen nå, i realiteten, 4,01625 - og det er den kursen som gjelder og som krona blir vekslet til.
Iallfall bra at vi har kommet over 4-tallet igjen.
Ellers blir jo alle gebyrer og prosenter av beløp trukket fra som vanlig, osv.
Men som er nevnt; turister på korttidsferie merker ikke så mye til forskjellene i kurser fra bank til bank når de tar ut kun 20 000 baht i ATM pr. gang. Men noen kroners forskjell kan det bli.
Det merkes enda mer når det er snakk om å overføre hele lønninga eller trygden, som de fastboende pleier hver måned, om en har en thaibank med den laveste eller høyeste kursen. Det er en slik overførsel som ligger i TT-begrepet.
I den gule banken (Ayudhya/Krungsri) kan en forresten ta ut 30 000 baht pr. gang.
Vet ikke om det er sånn at du kun bruker Mastercard å ta ut penger med i Thailand - men er vel en gyllen regel som sier at en i første rekke helst bør bruke det vanlige debet visa-kortet til å gjøre uttak med. Alle gebyrer blir vel omtrent de samme - litt avhengig av hvilke bank/ATM en bruker i Thailand og hvilke bank i Norge en har sine kort fra.Mad17 skrev: ↑16 jan 2018, 12:54 Men selv om jeg tar ut via mitt mastercard i en bank i Thailand så kommer vel tillegget på 2.95% av summen + 40kr av min bank.
Bruker en Mastercard kommer jo et ekstra påslag, som i ditt tilfelle er 2,95% av summen en tar ut.Da er det jo ikke noe fordel å bruke Mastercard i utgangspunktet - poenget med det kortet er jo at en bør ha det i reserve om en mister debetkortet, det blir stjålet eller skjer andre ting med det, slik at en har Mastercard i reserve for å ha penger tilrådelig i en krisesituasjon.
Jo høyere vekslekursen er jo mer penger får en igjen i baht fra 1 norsk krone - er vekslekursen f.eks 4, 01525 får en mer baht enn om den er 3,950. Sånn kan hovedforskjellene være mellom de forskjellige bankene - men i praksis betyr ikke dette store forskjeller ved en korttidsferie, og om en tar ut 20 - 30 000 baht fra en minibank, som er maksbeløp i forskjellige bankers ATM eller veksleboder, der en lettere kan se og sammenligne vekslekursen, så får en regne seg frem til beløpene selv.
Noen banker opererer med f.eks 100 baht er 25, et eller annet - eller 24....osv - da er det bare å dele på 100 så får en kursen.
Vi med langtidsopphold får som regel TT-kursen da vi overfører penger månedlig fra vår norske bankkonto til vår thailandske bankkonto, som er den gunstigste måten å gjøre det på, og der vi oppnår den beste kursen - i tillegg til de få vekslekontorene, f.eks Super Rich Exchange , og et par til, som veksler norske sedler, der kursen er minst like god. En har lov til å ta med seg inntil 25 000 kroner i cash.
Bruk av Mastercard i utlandet handler nok mest om "forsikring" mot svindel. Visa er ikke like greit om man sitter med skhegget i postkassa etter hva jeg har forstått.
Overførte nye 20 000 NOK sist helg med full gebyr på mottaker. Tikket inn 80190 baht på Bangkok Bank kontoen ca kl 13.30-14 onsdag. Desverre vises ikke gebyret i kontobevegelsene
Overførte nye 20 000 NOK sist helg med full gebyr på mottaker. Tikket inn 80190 baht på Bangkok Bank kontoen ca kl 13.30-14 onsdag. Desverre vises ikke gebyret i kontobevegelsene
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem