Bloomberg: Kinesiske turister skaper hodebry

Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

uansett om man er to personer og en betaler, så er det enklere og billigere å ta drosje, om man ikke skal bare fra stasjon til stasjon. Har prøvd litt av det til og fra flyplassen, og i sentrum, og har heller endt opp med å gå, eller bruke drosje. Selv om jeg hater å deale med drosjene der. Har hørt uber er bedre, men, tja, nå har jeg enda ikke brukt de. Prøvde tuk tuk en tur, og det var nok med den ene gangen.
🌞
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

Uber funker glimrende i Bangkok. Med mindre det er rushtid er det også enkelt å få tak i, men i rushtiden er det uansett ikke så lurt å kjøre bil. Det er også greit å sjekke med trafikken i Google maps før man tar taxi/uber til ukjente steder. Plutselig er man stuck i en time.

Men det er nettopp pga denne trafikken at banen er så praktisk. Derfor anbefaler jeg også alltid folk å bo i nærheten av en bts-stasjon. Gjør man det kan man komme seg fra flyplassen til hotellet på godt under timen. Med taxi kan det fort ta tid, med mindre man kommer på lite trafikkerte tider.
Brukeravatar
Noodle

Kolami skrev: 22 des 2017, 05:05
Ett godt poeng..så tankene raste og det ble slik;

Mange som reiser transit fra Don Muang til andre steder i landet eller videre til feks Malaysia etc..Don Muang er en transithub akkurat som Suvanabhumi..men Don Muang er jo ett høl og på bristepunktet..det er ikke byggeaktivtet der i det hele tatt..

Og det går nesten ikke ann å komme seg videre fra Don Muang med offentlig transport. Man må heller stå den lange ventekøen på en taxi isteden..

Og jeg vet ikke når denne bts linja er ferdig heller, men de har ihverfall startet igjen etter flere år med null byggeaktivitet..

Og veldig mange klager over trafikken i Bangkok også..den blir bare værre og værre...Gjør som i Tokyo eller Singapore. Sett opp tollsatsene så det svir eller forby nysalg av bil.

Det er ikke nødvendigvis mangel på reguleringer, det er heller at de kontrollerer at de blir fulgt..men når man ikke har ansatte eller departementer kun i navnet så hjelper ikke det akkurat..Thailand har også romfartsforskningsdepartement..det sier sitt med tanke på den infrastrukturen de har landet, feks Phuket som ikke har offentlig transport, eller mangel på infrastruktur i Bangkok, men bygger høyhastighetstog, isteden for å oppgradere flere linjer og få på plass mer offentlig transport gjennom jernbane..

Hva er poenget å bruke 1 time for å komme seg til mochit for så, gå ca 20 min med full bagasje og vente kanskje 40 min på toget? da kunne jeg vært nesten fremme i Pattaya, hua hun eller Ayuttuha med bil allerede før jeg har satt meg inn i toget....Høyhastighetstoget går nok jævlig raskt, men så fort man står på en stasjon og skal videre derfra så er man FUCKED!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Uansett hvor man skal videre i neste steg så er Thailand like bra på infrastruktur som ingen infrastruktur..
Don Muang er en ubehagelig flyplass. Alt for mye folk, kaotisk innsjekk der den sterkeste kommer først fram, og dårlig luft. Jeg unngår den så godt jeg kan. De siste gangene jeg har vært der har det vært svært stressende.

Men jeg trodde de bygde overalt. Synes ofte jeg ser antydninger til det i avisene.

KhaoSod har forresten en nostalgisk minne-greie om gamle Bangkok i dag.

Her.
anmeno

Noodle skrev: Don Muang er en ubehagelig flyplass. Alt for mye folk, kaotisk innsjekk der den sterkeste kommer først fram, og dårlig luft. Jeg unngår den så godt jeg kan. De siste gangene jeg har vært der har det vært svært stressende.

Men jeg trodde de bygde overalt. Synes ofte jeg ser antydninger til det i avisene.

KhaoSod har forresten en nostalgisk minne-greie om gamle Bangkok i dag.

Her.
Når var du sist på Don Muang? Jeg synes flyplassen har blitt ok etter siste oppgradering.
Brukeravatar
Noodle

anmeno skrev: 22 des 2017, 12:58 Når var du sist på Don Muang? Jeg synes flyplassen har blitt ok etter siste oppgradering.
I sommer. Først fra Vietnam, og så videre med Air Asia noen dager senere. Hadde fast track i immigration, så jeg vet ikke hvordan køen var, men innsjekken har vært kaos uten like de gangene jeg har vært der de siste 2-3 årene. Mulig jeg har vært uheldig, men det virker å stemme ganske godt med erfaringer jeg leser om.
anmeno

Noodle skrev:
I sommer. Først fra Vietnam, og så videre med Air Asia noen dager senere. Hadde fast track i immigration, så jeg vet ikke hvordan køen var, men innsjekken har vært kaos uten like de gangene jeg har vært der de siste 2-3 årene. Mulig jeg har vært uheldig, men det virker å stemme ganske godt med erfaringer jeg leser om.
Etter at air asia startet med automater hvor man gjør innsjekk selv så har i vertfall jeg aldri følt at det er kaos å sjekke inn.
มังคุด
Sted: Planet Earth

Noodle skrev: 22 des 2017, 07:40 1. Både MRT og BTS er fryktelig enkelt å sette seg inn i. Jeg kjører daglig kollektivt i Oslo, men synes banen i Bangkok er både enklere, raskere og mer presist enn hva jeg er vant til i Norge.
2. Google maps gjør det å finne fram til en lek.
3. Det kan være. Men med en koffert og en sekk/skulderveske går det fint. Mer enn som så og det blir nok styr, men jeg tror ikke jeg kjenner noen som reiser med mer enn det.

I en trafikkert by som Bangkok vil det uansett være langt mer praktisk med bane enn med buss, og jeg tror nok faren for å miste flyet grunnet trafikk er større enn faren for å miste flyet grunnet styr med banen. Du lette etter buss. Litt avhengig av tid på døgnet er dette en sterkt trafikkert del av Bangkok der faren for kork er stor. Ergo: bane er mye bedre. Det er for øvrig knapt mulig å gå feil fra tog til bane da det er en ganske lang undergrunn mellom de to. Tror det tar rundt fem minutter bort. Samme fra Petchaburi til Makkasan, men det er enda kortere.

Når det er sagt: skal man fly til Norge anbefaler jeg ikke banen, da det kan være litt varmt på stasjonene, og det er ubehagelig å bli svett før man skal sitte 12 timer på flyet.
Helt håpløst å skulle måtte bytte befordring på vei fra en bys hovedjernbanestasjon til byens hovedflyplass. Tenk deg om du skulle ta flytoget fra Oslo S og måtte bytte på Lillestrøm og tråkke opp og ned gater og
gangveier og finne fram til en annen stasjon. Det hadde ingen godtatt i Norge.

Ang buss fra Hua Lampong til Suvarnabhumi så fant jeg opplysninger om på nettet men da jeg spurte infoluka på Hua Lampong svarte de at buss ikke eksisterte. Skukke forbause meg om de ikke vet om dem engang og dermed svarer at buss ikke finnes...
No one here gets out alive...
Brukeravatar
Noodle

Du bytter bare fra tog til MRT. Stasjonen heter det samme (Hua Lampong). Omtrent som å bytte fra flytoget på Oslo S til T-banen på den samme stasjonen, men litt lengre å gå.

I tillegg må du bytte til flytoget på Petchaburi. Da må du gå rundt 10 meter ute i friluft. Men det et veldig enkelt bytte. Alt er oversiktlig, godt merket og lagt opp for dette byttet.

Bangkok er en jævla stor by, så litt bytting er man vel pent nødt til.

Men jeg skjønner selvsagt at de som kanskje ikke er like vant til t-bane og trikk i Oslo synes sånt kan være litt med styr enn hva jeg synes.
มังคุด
Sted: Planet Earth

Noodle skrev: 22 des 2017, 21:18 Du bytter bare fra tog til MRT. Stasjonen heter det samme (Hua Lampong). Omtrent som å bytte fra flytoget på Oslo S til T-banen på den samme stasjonen, men litt lengre å gå.

I tillegg må du bytte til flytoget på Petchaburi. Da må du gå rundt 10 meter ute i friluft. Men det et veldig enkelt bytte. Alt er oversiktlig, godt merket og lagt opp for dette byttet.

Bangkok er en jævla stor by, så litt bytting er man vel pent nødt til.

Men jeg skjønner selvsagt at de som kanskje ikke er like vant til t-bane og trikk i Oslo synes sånt kan være litt med styr enn hva jeg synes.
Jeg har bodd i Oslo i 25 år og er meget vant til å ta T-bane, trikk, lokaltog og buss. Det er ikke der det ligger.
For turister som aldri har reist med akkurat denne strekningen er det vanskelig å orientere seg. Det fins ingen skriftlig info på togstasjonen om hvordan å komme seg til div steder så som feks flyplass 1 og 2. Det er et buss-stopp område utafor stasjonen men ingen info om hvilke busser som passerer og hvor de går. Forøvrig var forklaringa til Infoluka på Hua Lampong laaangt mere komplisert enn det du antyder.

Og det burde helt klart være mulig å komme seg fra hovedjernbanestasjonen til hovedflyplassen i en by uten å drive å bytte befordringsmiddel. Resultatet blir jo at de aller fleste tar taxi og dermed bidrar til trafikkaos og forurensning. Det er simpelthen en ønsket utvikling...
No one here gets out alive...
Brukeravatar
Noodle

มังคุด skrev: 22 des 2017, 22:03 Jeg har bodd i Oslo i 25 år og er meget vant til å ta T-bane, trikk, lokaltog og buss. Det er ikke der det ligger.
For turister som aldri har reist med akkurat denne strekningen er det vanskelig å orientere seg. Det fins ingen skriftlig info på togstasjonen om hvordan å komme seg til div steder så som feks flyplass 1 og 2. Det er et buss-stopp område utafor stasjonen men ingen info om hvilke busser som passerer og hvor de går. Forøvrig var forklaringa til Infoluka på Hua Lampong laaangt mere komplisert enn det du antyder.

Og det burde helt klart være mulig å komme seg fra hovedjernbanestasjonen til hovedflyplassen i en by uten å drive å bytte befordringsmiddel. Resultatet blir jo at de aller fleste tar taxi og dermed bidrar til trafikkaos og forurensning. Det er simpelthen en ønsket utvikling...
Det er godt merka fra hovedjernbanen og til MRT. Fra MRT er det videre godt merka til AirPort-linken. Både på Hua Lampong og på Pechaburi/Makkasan er det tilrettelagt for nettopp denne reisen.

Som sagt: Dette har vært null problem for samtlige jeg har anbefalt tog i stedet for taxi til, og grunnet både livsfarlig kjøring og trafikkorker, styrer jeg samtlige jeg kjenner over mot bane. Hadde det ikke vært for at jeg mener det er like enkelt å komme seg fra flyplassen til hotellet (forutsatt i gangavstand til BTS), som det er å komme seg til Gardermoen med tog for de av oss som bor i Oslo-området, hadde jeg jo aldri sendt folk som er i Bangkok for første gang ut på en sånn tur.

Men jeg mener altså at det er nettopp så enkelt at det er verdt det. Akkurat den strekningen du skulle kjøre kjenner jeg i hvert fall godt, og den vet jeg er svært enkel og svært rask. Ergo skjønner jeg ikke behovet for noe annet der. Når det er sagt forstår jeg heller ikke problemet med å bytte fra tog til bane når det til og med befinner seg på samme stasjon (rett nok med en liten gåtur innendørs).

Men ja, det er godt mulig det burde gå tog fra hovedjernbanestasjonen til hovedflyplassen, men nå er vel ikke akkurat jernbane noe som har blitt prioritert i Thailand. Både MRT, Skytrain, flyplass-linken og hovedflyplassen, er i tillegg forholdsvis nye innslag i en by som alltid har basert seg på taxitjenester. På strekningene der dette eksisterer, fungerer det også svært godt, og fra hovedjernbanestasjonen til flyplassen er det enkelt å komme seg med kollektivtrafikk. Den turen går ganske sikkert også raskere enn hva tilfellet vil vært med buss.

Og ja - vi er fortsatt alt for avhengige av taxier i Bangkok, men MRT, den fortsatt nye AirPort-linken og det stadig utbygde BTS-systemet, er ment å lette på nettopp dette.

Mer buss virker ganske bakstreversk i en by som Bangkok sammenlignet med moderne kollektivmidler som BTS, MRT og Flytoget, men det er klart at de fortsatt har mye å gå på før de nærmer seg nettet i NY, London og til og med Oslo.
Svar

Gå tilbake til «Nyheter fra media»