En takk til vennlige thaier.

Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

Nap skrev: 09 des 2017, 12:41

Men ellers kunne man jo snu på flisa å spørre hvorfor noen menn finner bardamer så givende? :)
Jeg finner ikke «bardamer» mer eller mindre givende enn kvinnen innen andre yrker. Det er ikke hva de arbeider med som gjør at jeg finner noen givende eller ikke, men personlighet.

Som nordmann på ferie frekventerer jeg ofte barer i Thailand om kvelden. Det har igjen resultert i at jeg har blitt kjent med mange som arbeider i bar. Det har igjen resultert i at jeg ikke kjenner igjen den ofte nedlatende sterotypien. Derfor reagerer jeg ofte på båssetingen der kvinnes slenges inn i det negativt ladede og upresise sekkebegrepet «bardame».

Jeg har sett de kyniske damene jeg også. Både i bar og i andre yrker. Selvsagt. Men det å generalisere rundt et sekssifret antall kvinner som arbeider i svært ulike barer, med de mest utspekulerte kvinnene som utgangspunkt, er like tåpelig som mange av de ufine generaliseringene menn som finner seg dame i Thailand får i fleisen.
Nap

Noodle skrev: 09 des 2017, 13:11 Jeg finner ikke «bardamer» mer eller mindre givende enn kvinnen innen andre yrker. Det er ikke hva de arbeider med som gjør at jeg finner noen givende eller ikke, men personlighet.

Som nordmann på ferie frekventerer jeg ofte barer i Thailand om kvelden. Det har igjen resultert i at jeg har blitt kjent med mange som arbeider i bar. Det har igjen resultert i at jeg ikke kjenner igjen den ofte nedlatende sterotypien. Derfor reagerer jeg ofte på båssetingen der kvinnes slenges inn i det negativt ladede og upresise sekkebegrepet «bardame».

Jeg har sett de kyniske damene jeg også. Både i bar og i andre yrker. Selvsagt. Men det å generalisere rundt et sekssifret antall kvinner som arbeider i svært ulike barer, med de mest utspekulerte kvinnene som utgangspunkt, er like tåpelig som mange av de ufine generaliseringene menn som finner seg dame i Thailand får i fleisen.
Men hvor de valgte dette yrket, er fremdeles ubesvart. Og det skjønner jeg.
Nap

Bill skrev: 09 des 2017, 12:55 Selvfølgelig er valgene vi tar farget av miljøet og omgivelsene våre, det er heller ikke alltid negativt.
Absolutt ikke. Det er som regel en grunn for alt. Og når man vet kan man forstå litt mer.
Bill

Nap skrev: 09 des 2017, 13:38 Men hvor de valgte dette yrket, er fremdeles ubesvart. Og det skjønner jeg.
Å velge ett slikt yrke er nok ikke belagt med slik skam som det ville vært i Norge.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Skam kom med abrahams slekt og deres avarter!

Asiatere er flinkere til å la fortid være fortid og se fremover fra nuets perspektiv.

Vet ikke om det finnes ett ord for skam på thai engang!
🌞
Bill

Phay skrev: 09 des 2017, 13:52 Skam kom med abrahams slekt og deres avarter!

Asiatere er flinkere til å la fortid være fortid og se fremover fra nuets perspektiv.

Vet ikke om det finnes ett ord for skam på thai engang!
I norge finnes det, kanskje thaier ikke eier skam.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

En sannhet for noen, og ønsketenkning for andre!
🌞
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

skam finnes ,

dette med "loosing face,"

er vel på sett og vis skam?,,..
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Nap

Bill skrev: 09 des 2017, 13:46 Å velge ett slikt yrke er nok ikke belagt med slik skam som det ville vært i Norge.
Er det en skam å jobbe i bar i Norge? I så tilfelle, det viste jeg ikke.
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

Nap skrev: 09 des 2017, 13:38 Men hvor de valgte dette yrket, er fremdeles ubesvart. Og det skjønner jeg.
Det er besvart både direkte og indirekte i denne eller den andre tråden. Penger. Ofte gode penger. Jeg kjenner kvinner som jobber i en bar i Bangkok der de tjener i snitt rundt 40000 i måneden uten å selge annet enn drinker. (Og skulle de møte menn de liker i den baren, og disse går ikke med hvem som helst, er mennene som frekventerer baren av typen som betaler godt, og skjemmer dem bort på noen av byens fineste restauranter, noe flere av dem med sine jet-set-tilværelser dokumenterer billedlig på Facebook).

Jeg kjenner en utdannet kvinne som velger å jobbe i bar fordi hun i baren tjener 10000 baht (+ gratis kost og losji) + drinkepenger. Dette utgjør mer enn det hun tjente med universitetsutdannelse som statsviter (oversatt av meg fra political science). Da tjente hun 16000 baht i måneden. Hun selger ikke sex, men hun legger ikke skjul på at hun er ute etter en mann. Det innebærer selvsagt dating, men hun har heldigvis råd til å være kresen. Det å møte nye menn etter bruddet med sin eksmann var vanskelig da hun jobba på kontor i Chaiyaphum. Men den gang hadde hun thaimann, og de klarte seg godt på to inntekter. Alene, med to barn (dog med eksmann som stiller opp for barna), og to eldre foreldre som driver en liten restaurant, var det derimot ikke nok.

(Hun her har i løpet av de siste årene blitt en av mine beste venner).

Alle jeg fortsatt har kontakt med av de som jobber (eller har jobbet) i bar, har for øvrig høyere utdannelse.

Etter mange år med regelmessige turer til Phuket ser jeg også hvordan kvinnene hopper rundt i ulike yrker. Bar, hotell, restaurant/cafe.

Det er ingen tvil om hvor de tjener mest penger dersom de havner i rett bar.

Jeg kjenner for ordens skyld ingen som arbeider i gogo-bar (hun jeg nevnte fra cowboy er en jeg tar noen drinker med på tur, men ikke en jeg kjenner godt). Jeg vet selvsagt at livet i hardcore gogo-barer, eller i beerbarer i red light-områder, tar på, at mange blir preget av livet, og at livet i de råeste barene er langt tøffere enn livet i barer av den typen jeg frekventerer mest.

Men barene i Thailand er langt mer enn disse barene, og jeg klarer uansett ikke å kritisere kvinnene som jobber i de tøffeste av dem. Ofte er dette hardtarbeidende kvinner uten særlig mange reelle muligheter. Det er ikke deres feil at de slutta skolen etter få år, og etter å ha lest og hørt om det underbetalte fabrikklivet i Thailand, skjønner jeg godt at de heller velger et håp i form av prostitusjon. I det ligger i hvert fall potensielt mye penger og muligheten til å skyte gullfuglen med å møte en snill mann som kan endre alt for både henne, barna de ofte har, og øvrig familie.
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»