Overstay

Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

En meget sterk artikkel om tilstanden i

IDC i thailand

Reine konsentrasjons leire

https://www.bangkokpost.com/news/specia ... st-century
Vedlegg
FE1ADA48-0DCE-4CE5-BD2D-E903D669500B.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Kolami

Japan godkjente visstnok kun 20 personer for asyl hittil i år av 20k tusen eller no..
Brukeravatar
riflefish

Kolami skrev: 19 feb 2018, 09:45 Japan godkjente visstnok kun 20 personer for asyl hittil i år av 20k tusen eller no..
Vel, Kolami!

Ifølge statestikk var det 17000☮️ I japan
2017

https://www.japantimes.co.jp/news/2017/ ... oqfYnC0zDs
Thaibreak

riflefish skrev: 19 feb 2018, 04:26 En meget sterk artikkel om tilstanden i

IDC i thailand

Reine konsentrasjons leire

https://www.bangkokpost.com/news/specia ... st-century
Fin og nyansert artikkel, riflefish.

Jeg kan legge til noen fakta som jeg opplevde selv. Bl.a. står det nedskrevet hos Amnesty at man skal lovmessig ha minst 1.19 meter pr. person til rådighet i lokalene. Dette syndes det aller mest imot. Jeg overdriver ikke når jeg skriver at i min situasjon, så fikk jeg et tynt ullpledd å ligge på, rett på betongunderlaget, som utgjorde min plass. Da ble det totalt maks 60 cm til sidemannen, begge veier. Jeg fikk ikke engang full lengde, som betydde at jeg måtte sove og slappe av med krokete bein. Når jeg skulle sove, ble løsningen å ligge i en slags skje med sidemannen, slik at vi utnyttet plassen maksimalt.

Dette hører jo selvsagt ingen steder hjemme. Vi var 75 personer i dette åpne lokalet, eller cellen, og lå som sild i tønne. Noen hadde vært der i årevis, det meste var 14 år (en koreaner) mens jeg var der. Man har ingen steder å gå, men man måtte bare få tiden til å gå på et vis. 24 timer i døgnet var man låst inne i denne cellen, og fikk to fattige lufteturer i uka, på etpar timer hver, nede i underetasjen, i en liten ballsal. Uteluft kunne vi bare drømme om.

Når man vet at lyset er klart som neonlys i hele lokalet, rett over deg, og alltid på 24 timer i døgnet, var det ikke lett å vite hva klokka var, om det var dag eller natt. Det var også svært vanskelig å få sove. Men man blir jo bare så trøtt etterhvert at kroppen tar sitt.

Noe av det verste var at det var lovlig å røyke mens jeg var der. Det førte til en helt sykt ubehagelig vegg av røyk, og jeg fikk alvorlige pusteproblemer relativt raskt. Den tette atmosfæren ga også voldsomme ringvirkninger når noen ble syke. Og det ble jo noen hele tiden.. Man ble lett smittet, og rensligheten var dårlig. Det var et trau med vann, som man måtte bruke dette karet man finner på toaletter, for å skylle over seg selv. Det var dusjen man fikk, og mange hadde heller ikke såpe. Da sier det seg selv at man vil slite over tid med renslighet.
Legger man til at doen rett som det var ble tett, så har man et potensielt sykdomsgilde.

Og til slutt kan man jo legge til at en representant fra ambassadene kommer litt i rykk og napp, i mitt tilfelle først etter 9 dager. Så de første 9 dagene hadde jeg verken internett eller telefon. Internettilgang finnes ikke der, og telefonen strippes man for, så da blir det 9 lange dager..

Så igen, jeg kan ikke få stresset nok hvor viktig det er å ha papirene i orden. Nå kan man også bli arrestert fra dag èn med overstay, og med det også svartelistet fra Thailand for 5 år, så ta ingen sjanser, folkens.
Kolami

riflefish skrev: 19 feb 2018, 11:00 Vel, Kolami!

Ifølge statestikk var det 17000☮️ I japan
2017

https://www.japantimes.co.jp/news/2017/ ... oqfYnC0zDs
Norge liker å slå rekorder når det gjelder gull og asyl iforhold til innbyggertall :)
Brukeravatar
riflefish

Thaibreak skrev: 19 feb 2018, 17:06 Fin og nyansert artikkel, riflefish.

Jeg kan legge til noen fakta som jeg opplevde selv. Bl.a. står det nedskrevet hos Amnesty at man skal lovmessig ha minst 1.19 meter pr. person til rådighet i lokalene. Dette syndes det aller mest imot. Jeg overdriver ikke når jeg skriver at i min situasjon, så fikk jeg et tynt ullpledd å ligge på, rett på betongunderlaget, som utgjorde min plass. Da ble det totalt maks 60 cm til sidemannen, begge veier. Jeg fikk ikke engang full lengde, som betydde at jeg måtte sove og slappe av med krokete bein. Når jeg skulle sove, ble løsningen å ligge i en slags skje med sidemannen, slik at vi utnyttet plassen maksimalt.

Dette hører jo selvsagt ingen steder hjemme. Vi var 75 personer i dette åpne lokalet, eller cellen, og lå som sild i tønne. Noen hadde vært der i årevis, det meste var 14 år (en koreaner) mens jeg var der. Man har ingen steder å gå, men man måtte bare få tiden til å gå på et vis. 24 timer i døgnet var man låst inne i denne cellen, og fikk to fattige lufteturer i uka, på etpar timer hver, nede i underetasjen, i en liten ballsal. Uteluft kunne vi bare drømme om.

Når man vet at lyset er klart som neonlys i hele lokalet, rett over deg, og alltid på 24 timer i døgnet, var det ikke lett å vite hva klokka var, om det var dag eller natt. Det var også svært vanskelig å få sove. Men man blir jo bare så trøtt etterhvert at kroppen tar sitt.

Noe av det verste var at det var lovlig å røyke mens jeg var der. Det førte til en helt sykt ubehagelig vegg av røyk, og jeg fikk alvorlige pusteproblemer relativt raskt. Den tette atmosfæren ga også voldsomme ringvirkninger når noen ble syke. Og det ble jo noen hele tiden.. Man ble lett smittet, og rensligheten var dårlig. Det var et trau med vann, som man måtte bruke dette karet man finner på toaletter, for å skylle over seg selv. Det var dusjen man fikk, og mange hadde heller ikke såpe. Da sier det seg selv at man vil slite over tid med renslighet.
Legger man til at doen rett som det var ble tett, så har man et potensielt sykdomsgilde.

Og til slutt kan man jo legge til at en representant fra ambassadene kommer litt i rykk og napp, i mitt tilfelle først etter 9 dager. Så de første 9 dagene hadde jeg verken internett eller telefon. Internettilgang finnes ikke der, og telefonen strippes man for, så da blir det 9 lange dager..

Så igen, jeg kan ikke få stresset nok hvor viktig det er å ha papirene i orden. Nå kan man også bli arrestert fra dag èn med overstay, og med det også svartelistet fra Thailand for 5 år, så ta ingen sjanser, folkens.
Vel slik behandling av mennesker hører ingen stes hjemme!
Veit ikke om jeg hadde klart 14 dager
Der!
Brukeravatar
Noodle
Sted: Norge

14 år ... Den mannen må ha en utrolig livsvilje. Selv hadde jeg strøket med i løpet av første uka.
Thaibreak

Noodle skrev: 20 feb 2018, 07:23 14 år ... Den mannen må ha en utrolig livsvilje. Selv hadde jeg strøket med i løpet av første uka.
Det kan være flere årsaker enn det økonomiske til at folk blir værende så lenge også. Det var to kinesere som var der av politiske årsaker, hvor det internasjonale samfunnet ikke har funnet noen løsning for dem. Uønsket verden over, for å si det sånn. Disse to var innblandet i "4.juni-bevegelsen", og det siste store oppgjøret og studentdemonstrasjonene som fant sted på Den himmelske fredsplass i Beijing i 1989. To av aktørene bak, ble forfulgt og tvunget til å rømme til Laos i tiden etter. Og derfra over til Thailand. Kina har ønsket utlevering og arrestasjon siden den gangen, men de sitter nå altså på IDC, hvor ingen land ønsker å blande seg inn i Kinas interne saker.
De to hadde sittet der i hhv. 8 og 10 år, på samme rom som oss på IDC i Bangkok. Så det kan altså sitte personer der av flere årsaker.

Disse to kineserne var veldig hyggelige mennesker, og ble to av mine beste venner der. Jeg fikk detaljert høre livshistorien deres, og ble veldig fascinert. All data ble skrevet ned, og jeg fortalt at jeg skulle gjøre et forsøk når jeg kom hjem til Norge, for å se om det var noen sjanse for at de kunne komme hit. De hadde jevnlige møter med en representant fra UN (eller FN) , men hadde ingen land som var villige til å ta risikoen det lå i å huse disse to. Vel hjemme sendte jeg en henvendelse til en kontaktperson jeg klarte å hente opp, og beskrev så godt jeg kunne deres situasjon. Om de kunne kontakte UN og ta situasjonen derfra.
Fikk et brev tilbake noen uker etter, hvor de takket for engasjementet, men dessverre var det ingenting norske myndigheter kunne gjøre. De ville ikke engasjere seg, og tilby opphold her.
Så det er godt mulig de sitter der ennå.
Kolami

jeg tenker litt på overstay...noen som kjenner noen som har fått mer enn 1 år?
Thaibreak

Kolami skrev: 20 feb 2018, 11:53 jeg tenker litt på overstay...noen som kjenner noen som har fått mer enn 1 år?
Ja. En bekjent av meg hadde rundt 400 dagers overstay, og fikk tre års svartelisting på vei ut av landet via Suvarnabhumi. De følger tabellen slavisk nå.
Blir man ikke arrestert, men gjør opp for seg på flyplassen, så gjelder ett års svartelisting mellom 90-365 dager, tre år for de som har mellom 1-3 år overstay osv. Via arrestasjon gjelder den andre tabellen, som nevnt tidligere. Det skal ikke være noen sjanse til å kjøpe seg ut av det når man først har kommet til flyplassene, såvidt jeg vet, og andre hensyn tas ikke.

Jeg kjenner for øvrig en person som fikk klarert 11 års overstay like før de nye reglene trådte i kraft. Betalte 20.000 bath på flyplassen, fikk ingen svartelisting, og var tilbake i Thailand to dager senere. Det er selvsagt umulig nå.

Jeg er ganske sikker på at nordmennene som ble arrestert for overstay under razzia og kontroller nylig, som beskrevet i artiklene hos thaivisa.com, har fått minimum 5 års svartelisting.
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»