Etter valget 24. mars 2019

Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

riflefish skrev: 25 mar 2019, 06:59 vel, nå har det vert valg på de premissene
og utfallet er som så,( baserte på da juntagrunnlov)
alle kunne stemme!
de røde ser ut til og få mindretall
uansett viljo ikke alle være fornøyd,
for meg spiller i grunn utfallet ikke store rollen nå,
men ser for meg noen rolige år vidre,

Jeg tror vi alle forstå at det å bli sett og hørt er utrolig viktig, også for de fattige bøndene og andre små entrepenører i Thailand.

Det samme ser vi jo her på forumet, at man vil gjerne bli forstått og sett for sitt syn, og bruker gjerne tid og energi på at andre skal forstå. Lett å bli litt varm i toppen når man må poengtere det samme om og om igjen.

Jeg ser også med mine briller at det er mange ting som fungerer bedre under generalen(ene), enn med de folkevalgte, og jeg kan se at det kan bli enda bedre med de, enn det er nå. Men årsakene til at det ikke fungerte under de rettmessige folkevalgte i de forrige periodene, var jo ren sabotasje både innenifra, og fra motstanderene i parlamentet, og de militære fraksjonene. Så det er ikke svart hvitt at Thaksin familien var en kun en kjeltring og en dårlig leder. Den største kjeltringen er den som sannsyneligvis blir Ny Folkevalgt statsminister nå, sammen med Suthep.

Men vi får nå håpe at de som sitter med makten har nok makt til å bevare roen, og at folk er tålmodige og bruker fredeligeg middler for å nå sine mål.
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

Phay skrev: 25 mar 2019, 06:54 Leser at valgdeltagelsen var vesentlig mindre enn i 2011, men det var var en artikkel basert på The Economist, som igjen bruker Andrew McGreogor Marshall som kilde. Jeg finner det litt problematisk at de bruker han som Thai ekspert og kilde, da han tydelig har en agenda og en svært personelig agenda mot Juntaen, når man påberoper seg å være journalist, så kan man ikke være aktivist i samme vending, og i tillegg en svært manisk en. Men i bunn og grunn så har han jo mye rett i det han sier, desverre. Men det forsvarer ikke metodene hans!

Nå er det jo blitt slik at veldig mange journalister etterhvert fremstår mer som aktivister. Deres syn farger i stor grad hva de skriver. Nøytral fremstilling av nyheter synes jeg mer og mer er en mangelvare.
Også innen norsk presse. Se f.eks. TV2 sin utsendte i USA, Fredrik Gressvik. Hvis man følger han på Twitter er det lett å se hans agenda mot Trump. Hvordan kan vi da forvente nøytral formidling av nyheter.

Å ha en agenda mot juntaen synes jeg nesten er et sunnhetstegn. Det er greit å vise sin stemme mot ikke lovlige maktovertakelser.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

Valgfusk?

Anklager om valgfusk i Thailand

Flere brukere på sosiale medier anklager valgkommisjonen i Thailand for uregelmessigheter i landets første valg siden militærkuppet i 2014.

Mandag dukket det opp flere meldinger i sosiale medier med emneknagger som «valgkommisjonen avslørt» og «valgfusk». Brukere har lagt ut bilder av liveresultater fra valgkommisjonen med påstander om at tallene ikke stemmer. En video, som tilsynelatende viser en uniformert soldat som kontrollerer hva medsoldatene stemmer, blir også delt på nettet.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

tdr skrev: 25 mar 2019, 07:14 Nå er det jo blitt slik at veldig mange journalister etterhvert fremstår mer som aktivister. Deres syn farger i stor grad hva de skriver. Nøytral fremstilling av nyheter synes jeg mer og mer er en mangelvare.
Også innen norsk presse. Se f.eks. TV2 sin utsendte i USA, Fredrik Gressvik. Hvis man følger han på Twitter er det lett å se hans agenda mot Trump. Hvordan kan vi da forvente nøytral formidling av nyheter.

Å ha en agenda mot juntaen synes jeg nesten er et sunnhetstegn. Det er greit å vise sin stemme mot ikke lovlige maktovertakelser.
vel du bruker juntan, noen dager til
det farger jo også ditt syn( for meg
er han en god person som har
styrt landett i en vasklig epoke)
bra det nå blir en valgt statsminister
og en som kansje har fått 8 milioner stemmer,
hadde folk vert misfornøyd med den grunnloven de har gått til valg på,
burde vel flere stemt rødt?,!,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay

tdr skrev: 25 mar 2019, 07:14 Nå er det jo blitt slik at veldig mange journalister etterhvert fremstår mer som aktivister. Deres syn farger i stor grad hva de skriver. Nøytral fremstilling av nyheter synes jeg mer og mer er en mangelvare.

Jeg vet ikke om du har sett eller følger hans fb side? Den spammes med synsing, og svært lite faktabasert informasjon hele tiden, men innemellom så kommer det noe som er bra dokumentert. Han kaller seg journalist, og prøver å samle inn penger for sitt arbeide, og da finner jeg det urimelig rett og slett. Men desverre en når ikke frem i dagens samfunn med å være seriøs i alt en foretar seg! Slik er det bare!

I mine øyne fremstår han som farlig, eller slike som han er farlige for de lett påvirkelige sjelene i våre samfunn. Det er som du sier en trend vi ser mer og mer til.

Bare se på resett sine kommentar felt bla, og det som har vært i VG og andre medier med kommentarfelt. Selv der de må stå frem med eget navn er det ingen begrensninger lenger.
🌞
Brukeravatar
Phay

En helt grei oppsummering av BBC

A pro-military political party in Thailand has taken an unexpected lead in the country's first election since the army took power five years ago.

With more than 90% of ballots counted, the Palang Pracha Rath Party has gained 7.6m of the popular vote - half a million more than opposition Pheu Thai.
Pheu Thai is linked to former PM Thaksin Shinawatra, whose loyalists have won every election since 2001.
The announcement of official results has been postponed until Monday.
However it is now looking likely that the Palang Pracha Rath Party (PPRP) will be in a position to form a government under the current leader, General Prayuth Chan-ocha, who led the coup that ousted Mr Thaksin's sister, Yingluck Shinawatra, in 2014.

Les mer her
https://www.bbc.com/news/world-asia-476 ... w_facebook
🌞
Brukeravatar
riflefish

Utpåtur skrev: 25 mar 2019, 09:44 "unexpected" - det betyr vel i klarspråk mistanke om valgfusk - i et valg som uansett var så rigget som det er mulig å få det.

Rifle - mener du dette er et legitimt demokratisk valg?
hadde ikke blitt valg var dette galt,
nå ble det valg på de premisser valget ble
bygget på 51 milioner kunne stemme
og over 30 mill stemte,
at det over alt har vert forsøk på det ene og det andre både i den røde ( landsbyhøvdingene bestemmer) di blå
sjersanten bestemmer, har nok det liten innvirkning på resultatet,
jeg tror at det ikke har vert mye juks
denne gangen,
vel demokrati den diskusjonen vil jeg ikke ta
nå,
men det ble valg og det gikk uten dramatikk
uventet ja at demokratene mistet stemmer
tilPPRP
men før valget var galupen slik som resultatet,.
de røde m støttepartier har ikke klart og levere!
jeg slår meg til ro med dette!
de som har lovet høyere lønninger for de som tjener lite, vel inflasjon tar igjen dette
raskt, detber ingen fagrørsle i thailand
grunnloven har jeg som gjest i landet ikke lov til og kommentere ( selvom jeg tidligre
har sakt noe om bare de med akademisk bakgrunn) det er samme loven som majestets fornermelse og kritisere grunnlov,
jeg har som sakt kommentert,
men nå for vi håpe at framover at politikra
griper fatti ivertfall forurensinga og få stoppet denne brenninga på bygda,
hadde noen parti tatt opp drt ville det nærmest vert selvmord mot bygdefolket
som vil fortsette og svia skog og eng
ingen har jo tenkt på at risaksene kan bli
lagt silo for av,

nå et sidesprang, men greenpeace thailand
har nå et program m over 300 tusen følgere

vel, som den « tullingen» jeg er så har jeg vel involvert meg for mye om landets indre annliggende,
men trenger ikke gjenta meg selv,
jeg ser for meg ivertfall flere rolige år
( uten bråk i gatene med myrderier branner
ogsplitta familier pga politisk syn»)
Wood1958

Uansett hvem som vant, med så likt i stemmer så er det kanskje litt politisk uro i fremtiden som kommer.
Og flott for Riffle at det er rolig i soien og ingen tegn på uroligheter.At politiet der slapper av osv.
At politiet utenfor er på vakt leste jeg i Nationen.
Reiseråd ble vel også utferdiget ut fra en eller annen type information,antagelig inhentet utenfor soien hos Riffle.
Så mange forskjellige syn ute å går,kommer an på hvem en snakker med.
EC fikk vel karakter,,stryk ,, når det kom til rettferdighet,lenge før valget,så at det er folk som mistet tilliten til de,burde være åpenbart,
Snakket med min kjære i løpet av natta ,og tillit til rederlighet var nå rimelig fraværende,samtidig som hun syntes det var synd for Thailand
Suthep sin respekt for andre som eventuelt er demokrtisk valgt så en jo under Bangkok shutdown.Så at han skal få styre med hæren i ryggen er skremmende synes jeg.
Når Riffle sier det ikke er noen sterke ledere så har vel tidligere tider vist at det finnes.skal jo litt til å lede,de massene som har bråket tidligere.
2019-03-25 10.53.07.png
http://www.nationmultimedia.com/detail/ ... l/30366503
Og det er kanskje blåøyet å tro at ikke de røde kan mobilisere de også om de vil det.
https://www.businesstimes.com.sg/govern ... nging-army
Men som før nevnt så får en jo bare håpe det beste for Thailand og fremtiden.
Brukeravatar
riflefish

Wood 58, nå nå
det er ingen umiddelbar fare for opprør
det skal jeg love deg😉
men vil tilføye, det finnes elementer som
er ute etter bråk både utenfor og innenfor landet,

Ååååg ( Og)
det finnes jo en haug m snittespisere som trekker mot « honningkrukka» fra
alle kanter,
denne tidligre risskandalen må vi ikke glemme, langsinte kinesere
at ud rundt om sender ut generelle advarsler er vi vant til 🙄

jeg harjo
ar nemt dette med organisasjoner i flere annledninger,
jeg har klart bitt meg merke i dette m demokrati og allemans rett til og delta i styringa,
IKKE er tema
njet ,ingen partier har nemt det med et ord og gi godfolk rett til og væra med på og styre,
mao det er ingen « joe hill» polecy,
merklig at de såkalt røde som forsøker og framstå som frelsern for et demokrati
ikke tar til orde for arbeidsfolk og bønder.
mao ( mala si ega kake) hele bunten
Brukeravatar
Phay

Jeg er litt i sjokk her nå, men han svigerfar, som ikke er svigerfar, han hadde stemt på Generalen. Tydeligvis så hadde de snudd om på dagen det skulle stemmes, og dagen før, så var det Thaksin sitt parti som gjaldt. Jeg trodde han hadde blitt betalt for å stemme Thaksin, men, nei, det hadde han heller ikke.

Jeg måtte jo spørre madammen også som var rimelig sjokkert også om hvorfor? Så hadde han svart at det fantes mat på bordet, og det var ett godt tegn i hans øyne.

Nå skal det sies at sønnen hans har en toppstilling i ett distrikt i Thailand i hva vi ville ha kallt statens vegvesen i Norge. Jeg vet han har vært bekymret over farens møtevirksomhet før, og det kan være han som har hatt en liten prat med han på tlf, hva vet jeg.

Det som er sikkert, er at det mange statsansatte med familier som nyter godt av dagens situasjon, og dermed får med seg mange goder for sine familier på kjøpet, som bla forsikringer og utvidet helsetilbud.

Vel, det kan være en av årsakene til at Generalen fikk så mange stemmer, og at de har vel også luket ut mange stemmer fra de som ikke har klart å stemme korrekt som var bortimot 2 millioner stemmer. Det kan jo tenkes at de stemmene var i favør av de røde uten å utdype det noe mer, for det blir ren syning.

Det kan tenkes at noen tenkte seg om to ganger på selve valgdagen, og i valget av to onder, så valgte de ett.
🌞
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»