Thailand Elite Easy Access 5 års medlemskap

RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#1

Følgende er utdrag fra en artikkel.  Read Full Article
Langtidsopphold i Thailand med Thailand Elite Easy Access 5 års medlemskap
 

 
Da var tiden kommet til å få ordnet med de siste formaliteter før avreise.
Den 26. juli startet jeg prosessen med å kjøpe Thailand Elite Easy Access 5 års medlemskap. Som 44 åring er det ikke mulig å få pensjonist-visum i Thailand. Det var snakk om en mulighet på individuell basis tidligere, men denne ser ut for å være kategorisk stengt nå. Så derfor ble det jeg anser som en investering i framtiden.

Medlemskapet koster 500.000 Thai baht som en engangssum som betales før medlemskapet innvilges. Selve medlemskapet varer i 5 år. ...
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

Hvor mange visarun måtte du har gjort iløpet av de årene? Har du regnet på det?
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#3

Nei jeg orket ikke, var så mye greiere å betale for å slippe :D Men vi kan sikkert gjøre en beregning på det.

Skal se om jeg får tid i kveld.

En ting er rene penger for reise, overnatting etc på "visarun" turen. Men det er jo også endel tid som må brukes til dette. For en som ikke liker å fly blir det ikke så morro å se fram til de turene man må ut slik.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#4

Ganske typisk Thailand og ren pengegrådighet. Thailand løfter ikke en finger for å hjelpe utlendinger, men løfter hele hånda for å klå utlendinger for penger. :o

A.H.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#5

Arild Holtet skrev: 08 aug 2018, 02:16 Ganske typisk Thailand og ren pengegrådighet. Thailand løfter ikke en finger for å hjelpe utlendinger, men løfter hele hånda for å klå utlendinger for penger. :o

A.H.
Har man penger, og skal bo her i 5 år, så er det greit å gjøre det slik med elite visum med tanke på reise, opphold, tid, og hele tiden passe på å være oppdatert hele tiden. Ganske så greit spør du meg.

Så i forhold til hvordan visasystemet er lagt opp for ugifte under 50 år, så er nok elite visumet attraktivt for mange.
🌞
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#6

Phay skrev: 08 aug 2018, 02:38 Har man penger, og skal bo her i 5 år, så er det greit å gjøre det slik med elite visum med tanke på reise, opphold, tid, og hele tiden passe på å være oppdatert hele tiden. Ganske så greit spør du meg.

Så i forhold til hvordan visasystemet er lagt opp for ugifte under 50 år, så er nok elite visumet attraktivt for mange.
Det er det nok for dem som ikke er gift, men for Thailand er det penger, penger og atter penger.

A.H.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

Arild Holtet skrev: 08 aug 2018, 04:18 Det er det nok for dem som ikke er gift, men for Thailand er det penger, penger og atter penger.

A.H.
Foreløpig har jeg ingenting å klage på, foruten galskapen en ser hver dag om man vil, men legger man godvilja til, så er det faktisk ganske så lukrativt å bo her allikevel. Men jeg har ikke familie, og ikke har jeg barn. Tror jeg ville ha flyttet hjem igjen om jeg fikk barn her. Jeg hadde ikke greid å leve som du gjør Arild, så all respekt for det du gjør!

Eller, riktig formulert, jeg kan leve slik om jeg må, men så lenge jeg har valgmuligheter ville jeg nok ha valgt Norge.

Om jeg nå var 44 år, så ville jeg nok ha satset på visaruns, og ikke bundet meg opp for 5 år, for jeg er litt for glad i å røre på meg, pg ikke sikkert jeg blir her fast fremover, men det vil tiden vise. Først skal jeg ha meg leilighet, så får vi se.
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#8

Det bør jo understrekes at dette er et spesielt program for de "late, rike eller uten gode alternativer" :-D

Det er absolutt mest et "komfort" program der man slipper å gjøre så mye krumspring for å fornye visum mens man oppholder seg i Thailand. Det er jo mange endel bemidlede pensjonister som velger Thailand Elite programet framfor vanlig pensjonistvisum.

Og for oss under 50 så er dette den enkleste måten å ha lovlig opphold i Thailand for en ønsket periode.

Ellers er jeg jo enig i at vi ikke får så mye tilbake sånn rent sikkerhetsmessig fra den Thailandske stat. På samme måte som at vi kan betale skatt til Thailand uten å få noe særlig gjenytelse der.

Men i det store og hele så antar jeg de forventer at har man råd å betale dette PE visumet så har man råd å håndtere øvrige kostnader for seg selv også.

Det er nok ikke noe unikt fenomen at de med penger får kjøpe seg innpass i et land :D Om jeg ikke husker feil har vel Japan også noe lignende.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#9

Multiple entry visum, tilsammen 9 måneder.

Utstedelse av METV visum 1250 kr (iflg Thailands ambassade nettside) + 210 kr retur porto rekommandert x2. Totalt 1620 kr (rimeligere om man bor i Oslo området og kan gå innom ambassaden selv).

60 dager første innreise,
forlenges 30 dager på immigrasjon 1900 baht (450 kr).
ut og inn av Thailand for nye 60 dager.
forlenges 30 dager på immigrasjon 1900 baht.
ut og inn av Thailand for nye 60 dager.
forlenges 30 dager på immigrasjon 1900 baht.
visum utgått etter 9 måneder og nytt må utstedes.
Sum kostnad for visumet for 9 måneder = 1620 + 1350 = 2970 kr.
Reisekostnader når man må ut av Thailand for nye 60 dager kommer i tillegg.

Dette gir en årskostnad på 3960 kr kun for visum utstedelse og forlengelse .Reisekostnader når man må ut av Thailand for nye 60 dager kommer i tillegg.

Om jeg ikke tar helt feil må du søke nytt METV visum ved den Thailandske ambassaden i Oslo etter 9 måneder. Da kommer flyutgifter + hotell/overnatting i Norge i tillegg for nytt METV visum. Om du feks kan gjøre dette ved en Thailandsk ambassade i Vietnam eller Laos sparer man vel endel penger, men så vidt jeg har forstått går ikke det.

I tillegg kommer risikoen for at Thai imigrasjon misliker at man bruker METV visum for å oppholde seg i Thailand over lang tid.

(ser jeg brukte 450 kr og ikke 475 kr mot 1900 baht, så korrekt årskostnad er litt høyere med dagens kurs).
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#10

RobertX skrev: 09 aug 2018, 12:40 Multiple entry visum, tilsammen 9 måneder.

Utstedelse av METV visum 1250 kr (iflg Thailands ambassade nettside) + 210 kr retur porto rekommandert x2. Totalt 1620 kr (rimeligere om man bor i Oslo området og kan gå innom ambassaden selv).

60 dager første innreise,
forlenges 30 dager på immigrasjon 1900 baht (450 kr).
ut og inn av Thailand for nye 60 dager.
forlenges 30 dager på immigrasjon 1900 baht.
ut og inn av Thailand for nye 60 dager.
forlenges 30 dager på immigrasjon 1900 baht.
visum utgått etter 9 måneder og nytt må utstedes.
Sum kostnad for visumet for 9 måneder = 1620 + 1350 = 2970 kr.
Reisekostnader når man må ut av Thailand for nye 60 dager kommer i tillegg.

Dette gir en årskostnad på 3960 kr kun for visum utstedelse og forlengelse .Reisekostnader når man må ut av Thailand for nye 60 dager kommer i tillegg.

Om jeg ikke tar helt feil må du søke nytt METV visum ved den Thailandske ambassaden i Oslo etter 9 måneder. Da kommer flyutgifter + hotell/overnatting i Norge i tillegg for nytt METV visum. Om du feks kan gjøre dette ved en Thailandsk ambassade i Vietnam eller Laos sparer man vel endel penger, men så vidt jeg har forstått går ikke det.

I tillegg kommer risikoen for at Thai imigrasjon misliker at man bruker METV visum for å oppholde seg i Thailand over lang tid.

(ser jeg brukte 450 kr og ikke 475 kr mot 1900 baht, så korrekt årskostnad er litt høyere med dagens kurs).
Godt valg, Robert. For de under 50 er det et svare strev å bo konsekvent i Thailand. Been there, done that. Fikk opparbeidet meg litt overstay i tre perioder underveis over 12 år også, noe jeg sårt angrer på i dag. 10 års punktlige visaruns hjelper lite når man kludrer til de to øvrige. Har erfart at slikt kan komme tilbake og bite en i halen.
Så unngå overstay ja.

Vil bare kommentere regnestykket ditt. Skal man basere seg på METV i 6 år (det er fullt mulig, sålenge du har norsk pensjon/lønn å vise til, og dermed kan bevise at du ikke jobber i Thailand), så er det kostbart. Grunnen er at man tilbake til Norge for å søke på nytt etter 9 måneder. METV fåes mao ikke i nabolandene.

Den billigste måten å gjennomføre dette på da, blir derfor å belage seg på enkle turistvisum for 6 år, a 90 dager (inkl. forlengelse). Igjen, det er mulig, med samme henvisning som tidligere, og ved å variere destinasjon på visumsøknadene. Kostnaden kan relativt enkelt regnes ut, dersom man har kostnadene for èn tur til ett av nabolandene hver 90. dag. Det blir penger av slikt over 6 år..

Samlet sett er ikke dine kostnader noe særlig større enn dette, inkludert alle kostnader rundt hver tur, og tiden som går med. Man må altså overnatte minst èn natt, ofte to, avhengig av destinasjon og når på dagen en visumsøknad er levert.

Jeg hadde glatt valgt det samme som deg, om jeg var i samme posisjon da jeg reiste som 40-åring.

God tur til Thailand, forresten! Malaysia blir mitt "hjem" for det neste året, om jeg ikke klarer å få omstøtt en ban som kom helt ut av det blå for meg.
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»