Kanskje en egen tråd for advokatmat?
Advokaten min i Norge klarer ikke å redegjøre for hvilken lover og regler som gjelder for thaigift i Thailand, bosted i Thailand, folkeregistrert i Norge.
Særeie, ekteskapspakt, testamente
Hvilken problemstilling gjelder det? Du har jo alle rettigheter som norsk statsborger utenom folketrygd om du ikke er frivillig medlem.
Mener du ekteskap registrert i norsk folkeregister og bosatt i Thailand?
Mener du ekteskap registrert i norsk folkeregister og bosatt i Thailand?
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Det er en problemstilling jeg også har sett på, og som jeg har laget en tråd på før. Det er først og fremst helse/reiseforsikring som de aller fleste ligger i gråsonen med, for er man bosatt eller ikke, og i hvilket land. Adressemessig så er det uproblematisk i forhold til skatt og slikt, og at man har frivillig medlemskap i folketrygden, som man må være når man er mer enn 180 dager ute av landet.
Eller muligens 182 dager?Phay skrev: ↑31 jul 2018, 04:01 Det er en problemstilling jeg også har sett på, og som jeg har laget en tråd på før. Det er først og fremst helse/reiseforsikring som de aller fleste ligger i gråsonen med, for er man bosatt eller ikke, og i hvilket land. Adressemessig så er det uproblematisk i forhold til skatt og slikt, og at man har frivillig medlemskap i folketrygden, som man må være når man er mer enn 180 dager ute av landet.
"Særeie, ekteskapspakt, testamente"
Disse tingene må nok være registrert i Norge om du ønsker at det gjøres etter norske regler. Så oppgir du thai addressen. Ser ikke at det skulle være noe problem.
Men for eiendom, gjenstander og bankinnskudd i Thailand må dere nok gjøre noe tilsvarende med thai advokat. Riflefish har jo et advokatkontor "på hånden" som han ofte anbefaler.
Disse tingene må nok være registrert i Norge om du ønsker at det gjøres etter norske regler. Så oppgir du thai addressen. Ser ikke at det skulle være noe problem.
Men for eiendom, gjenstander og bankinnskudd i Thailand må dere nok gjøre noe tilsvarende med thai advokat. Riflefish har jo et advokatkontor "på hånden" som han ofte anbefaler.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
har du tråden noe sted..jeg skal skrive mer om noen dager..jeg forstår mer nå..tar litt tid å prosessere informasjonen av og til..Phay skrev: ↑31 jul 2018, 04:01 Det er en problemstilling jeg også har sett på, og som jeg har laget en tråd på før. Det er først og fremst helse/reiseforsikring som de aller fleste ligger i gråsonen med, for er man bosatt eller ikke, og i hvilket land. Adressemessig så er det uproblematisk i forhold til skatt og slikt, og at man har frivillig medlemskap i folketrygden, som man må være når man er mer enn 180 dager ute av landet.
Utdrag fra advokat.
Mitt tilfelle. Gift i Thailand med bostedsadresse i Thailand. Ikke utflyttet.
Ekteskapsregisterert foretar ikke noen kontroll om man er gyldig gift eller ikke.
Uklart med hvilken internasjonal privatrett som gjelder. Normal så vil lovene gjelde for det landet man gifter seg i, så lenge man gifter seg før en ekteskapspakt er inngått.
Kan velge lovvalg på s.4 i ekteskapspakten, og at de godkjenner tinglysning uten å ta stilling om en slik avtale er gyldig, Ev. ved senere skifte eller arveoppgjør.
Testamente tar utgangspunkt i generell arveregler i det landet avdøde var bosatt i som regulerer arveoppgjøret. Flytter jeg derimot tilbake til Norge vil skiftet avgjøres ordnært etter norske regler.
Med andre ord. En ekteskapspakt og særeie bør skrives før man gifter seg. Da skal man være på den sikre siden.
Mitt tilfelle. Gift i Thailand med bostedsadresse i Thailand. Ikke utflyttet.
Ekteskapsregisterert foretar ikke noen kontroll om man er gyldig gift eller ikke.
Uklart med hvilken internasjonal privatrett som gjelder. Normal så vil lovene gjelde for det landet man gifter seg i, så lenge man gifter seg før en ekteskapspakt er inngått.
Kan velge lovvalg på s.4 i ekteskapspakten, og at de godkjenner tinglysning uten å ta stilling om en slik avtale er gyldig, Ev. ved senere skifte eller arveoppgjør.
Testamente tar utgangspunkt i generell arveregler i det landet avdøde var bosatt i som regulerer arveoppgjøret. Flytter jeg derimot tilbake til Norge vil skiftet avgjøres ordnært etter norske regler.
Med andre ord. En ekteskapspakt og særeie bør skrives før man gifter seg. Da skal man være på den sikre siden.