Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

En nordmann sitt liv i Thailand blandt kun thaier.

Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway
x 1424

11 jul 2018, 15:59

Det ble ihvertfall lynsjestemning fra folkene på markedet, når de planla å åpne 7/11 i landsbyen. Det ble rask og effektivt avverget der! Jeg spurte madammen om det ikke ville vært den eneste gode alternativet om noen skulle starte opp med noe der! Kun en ATM offisiell da, for selv om man omtaler falanger som ATM, så er det kun en maskin.
1 x
Arild Holtet
x 845

13 jul 2018, 07:53

Thailand er og blir ett jordbruksland, selv om den største eksportinntekten er fra fabrikkene i dag.  Samt at også turismen gir større inntekt.  Men landbruket ER viktig for mat det må vi ha også i fremtiden.  Balansen mellem dyrkbart land og mennesker på jorda forandrer seg.  Mer og mer mennesker og bebyggelse, og det er dessverre godt landbruksland som blir til boliger og nye landsbyer her i Thailand.  Det som er så synd er at land ble så enormt mye dyrere etter flommen i 2010.  Her vi bor er det strake veien inn til Bangkok, og rike mennesker har kjøpt opp enorme områder med land.  De ser på det som sikkerhet også tørt land men enda med nok vann så de kan bygge fabrikker.  Dette at de rike i Bangkok har begynt å kjøpe opp land, gjør at småbøndene ikke har penger til å utvide og kjøpe mer land.  For 10 år siden koset 1 rai slik land rundt 17.000,- baht, i dag koster 1 rai fra 65.000,- til 85.000,- baht.  Det dyreste landet ligger langs hovedveiene.  Det tar 15 til 20 år å tjene inn det landet landet rundt oss koster i dag, og de fattige blir fattigere og de rike blir rikere.

Konas søster og hennes mann er av de heldige.  Svigerforeldrene til Thanoy kona sin søster, de har tre sønner som både arbeider på landet men også har en litt bedre utdannelse.  Med 150 rai land, så har alle tre guttene 50 rai land hver, og sammen med yrkesutdanning er de sikret en trygg inntekt i framtia.  Men slik inntekt betaler de ikke skatt på, så pensjonen blir den statlige pensjonen på i dag 600,- baht i måneden når de fyller 60 år.  Da er det godt å ha en grei inntekt som bonde, men også inntekt av yrkesutdanning.

Kona og jeg tenker også på land som sikkerhet for våre tre gutter, og prøver å kjøpe litt land for å sikre guttenes økonomiske fremtid.  En småbonde med 20 rai kan få 1,3 til 1,6 millioner baht, for land som de opprinnelig fikk gratis av staten for å dyrke landet.  Det er mye penger for en thai, og har de ikke barn så selger de sitt land, for to mennesker klarer ikke å leve av pensjonen på 1200,- baht samlet i måneden.  Slike små landbiter er ikke de rike i Bangkok interessert i, så da kjøper de rundt oss og vi som har muligheten slike mindre landbiter.  Inntekten på slik land for bøndene her, det er bare ca. 8300,- baht når det er ett ekstra godt år.

I år var vi og mange andre uheldige da det fossregnet, og lenge før den tiden det vanligvis regner.  Riskornene som var sådd ut forsvant da flommen dro de med seg, så det ble for mange å få ut vannet og så inn mye på nytt.  Mye tapt arbeidstid og penger som mange dessverre opplevde i år.

Vi er av de heldige som har en trygg inntekt av min pensjon, og har selvfølgelig spart penger i banken som sikkerhet.  Vi lånte Thanoy konas søster og hennes mann Nom en del penger, som de betaler tilbake med en fast sum når sukkerrørene er solgt hvert år.  Vi tar selvfølgelig ikke rente på slike lån og hjelp innen familien, og pengene vet vi kommer tilbake i løpet av 5 år.  Da fikk de kjøpt en brukt heloverhalt større og kraftigere traktor, slik at vår famile slipper å leie folk med traktor.  Da har de land og all redskap de trenger for mange mange år, og de kan og ha inntekt av å pløye for andre.

Vi var av de mest uheldige og fikk mest skader av såing av ris som forsvant.  Jeg vil vel si heldigvis også, for vi hadde penger til å kjøpe en jordharver som henger bak vår traktor.  Da var det fort gjort å harve opp jorda så den fikk luft og sådd inn risen på nytt.  Det er mye penger for en småbonde med lite land å kjøpe slik redskap, for den kostet godt over 40.000,- baht.

Det var en glad gjeng som tro til sammen og fikk sådd risen på nytt.  Den nye redskapen jobbet mange ganger raskere enn det som er vanlig.  Heldigvis så har mange sådd tidligere, og der står risen høyt og er ikke skadet.  Hører latter og prating fra de mange små sala, som er hvilehytter rundt på rislandene.  Svigerforeldrene til kona søster har satt av 3 rai som de har lagt på jord, og der har de begynt å bygge ett nytt hus.  Samt at de har bygget ett lite hus med 2 stk. bad og wc, slik at de som arbeider på landet slipper å reise den lange veien hjem når de arbeider på risåkrene.  Fornuftige mennesker som tenker på sine tre sønner og barnebarna sin fremtid.  De har arbeidet hardt i alle år disse menneskene, slik at og deres tre sønner også fikk en god yrkesutdanning.  Selv har ikke foreldrene mer skolegang enn at de kan lese og skrive, men fornuft det har de og er gløgge selv om skolegangen var kort og liten.  Huset blir bygget etter hvert som pengene kommer inn, så om noen år så har de ett nytt og mye mye bedre hus enn det gamle huset.  Forsiktige og hardt arbeidene mennesker er de, så de får ikke noe gratis og det meste tar litt tid.  Men fornuft og tålmodighet hjelper, og foreldrene de kan se fremover og er også helt uten lån og eier alt de har. Men statussymbolet ny bil har de ikke.

I går så var alt ferdig, og i dag blir redskap renset og vedlikeholdt.  Nå kan hele familien og søsterens svigerfamilie slappe helt av, for nå er det bare å regulere vannet og den vanlige sprøytinga mod smådyr som skader risen.  I oktober eller november så skal risen høstes, og inntekten av arbeidene og ny redskap vil betale seg.

Vi ruslet glade hjem etter alt var ferdig i går, og i dag er mandagen hviledag og ettersyn av verktøy og redskap.  Det ble noen iskalde Leo i går og god kveldsmat og glade mennesker.  Ikke fritt for at smilet var i alles ansikter, og god musikk og mange kveldstimer i vår lille sala.

A.H.

Vedlegg
DSC_8736.jpg
DSC_8739.jpg
DSC_8740.jpg
DSC06377.jpg
DSC_8769.jpg
DSC_8773.jpg
DSC_8782.jpg
DSC_8790.jpg
P1190350.jpg
P1190352.jpg
P1190355.jpg
P1190362.jpg
P1190364.jpg
6 x
Arild Holtet
x 845

13 jul 2018, 07:57

Når vi er ferdige med risen, da blir det bestandig god drikke og mat.  Vel thailandsk sprit kan vel ikke kalles god sprit, men jeg tror den fungerer bra som lakkfjerner. Men iskald Leo øl er godt selv for meg.  Ikke å forglemme MASSE mat.  Det etes prates og drikkes utover den seine seine kvelden, og det er ikke få Leo øl konas bror Phanom og svoger Nom får i seg.  Jentene smaker veldig sjelden øl eller sterke drikker, untatt ei tante som svelger unna for ikke å drukne.

Det ble to ganger jobbing på risfeltet i år, og dobbelt arbeide og utgifter.  Det så ut som feiringa ble dobblet også.  Min blide runde og jeg la oss som vi pleide, for vi står opp klokka 05:00 og gjør klart for guttene som skal ha skolebussen.

Det var sang og glede i ett silkemyk behagelig mørke i går, og vi hørte lyden dempe seg da vi lukket dørene og la oss.  Ikke høy musikk og sang, for de måtte jo svelge unna øl, thaiwhisky og MASSE mat.  Når kjeften er full så blir sangen dempet.  Selv blant thaiene i familien.  En dag var over og gleden den var hos oss alle.

Ps.  Bildet ble litt dårlig i bekmørket, med ett lite Sony kompaktkamera.

A.H.
Vedlegg
DSC06689.jpg
5 x
Arild Holtet
x 845

14 jul 2018, 01:47

Vi og familien har både risland og annet land vi dyrker, så det har vært en travel tid nå.  Jeg skulle sjekke blodet igjen på torsdag, for jeg hadde for mye sukker i blodet.  Eller som jeg spøkte med lege, grøss jeg har for lite blod i sukkeret.  Hun måtte le av en slik bemerkning.  Men det kom av konas kjempegode "kaker" som hun laget av gul mango, den er den reneste kaloribomba og stappfull av sukker.  Den godisen sa legen jeg skal være forsiktig med og spise lite av de.  Men jeg har vært mer forsiktig en måned, og blodet var mye mye bedre nå.

Vel etter en rask legekontroll da var det å handle litt.  Helt først banansplitt på Swendsens.  Etter det litt verktøy på Homa Pro, og denne gangen en elektrisk kantklipper med både tråder og kniver.  Etter det en VIKTIG tur til Makro og kjøpe Musli og MANGE store glass med den kaffen vi liker best.

Det regner mye om dagen, så gresset vokser neste så vi ser det.  Gressklipperen kommer ikke helt inn mot det "midlertidige" gjerdet, så en enkel kantklipper var nyttig å få.  Kona ble skikkelig ivrig som vanlig da vi har noe nytt, og synes klipping med en ny kantklipper var kjempeartig.

Vel litt felles innsats så ble det bra, og gjerdet dukket frem fra "gressjungelen" igjen.  Den største jobben blir til neste år, for da skal det "midlertidige" gjerdet og portene rives, og ett nytt solid gjerde og porter skal lages.

A.H.
Vedlegg
DSC06702.jpg
4 x
Arild Holtet
x 845

14 jul 2018, 07:22

På lørdagene så er det stormarked i byen Chaibadan og Lam Narai stedet og heter.  Thaiene i områdene rundt strømmer til dette markedet, for her får de kjøpt nye klær som er i både thaiene og mine øyne rimelig.  Det er selgere som kjøper opp store partier klær fra de store klesfabrikkene, og her kan man få skjorte og en vanlig langbukse til samlet 40 baht eller 10 kroner.  Det er rimelig å kjøpe her, og som de fleste sier så har thaiene dårligere økonomi nå.  Så dette klesmarkedet er populært.  Kredittkort som så mange har er noe de ikke hadde for få år siden, det blir brukt og koster penger.  Det samme med nye biler som de MÅ ha og egentlig ikke har økonomi til.  Dette har tatt knekken på mange thaier sin økonomi.  Men her er det kontanter man bruker, kredittkort godtas ikke og med så rimelige priser så har alle penger nok.

Vi hadde kjørt vår yngste sønn Owen på ekstraundervisning, så det var ikke mye folk så tidlig på morgenen, men det strømmet til folk når vi hadde handlet ferdig.  Glade thaier som prøvde tøy mellom bodene, og alt gjøres så enkelt som mulig.  Lee jeans til 85,- baht eller ca. 20 kroner er ikke noe å si på, og jeg har selv kjøpt mine jeans her.  Det er mange merke å velge mellom men prisen er lik for alle merkene.

Matvognene var ikke trillet ut enda, men snart så er de på på lass og røyken fra de mange mobile trillekjøkken fyller markedet.  Det er glade mennesker å se, som prøver klær handler og er glade.  Her er smilet ekte og hos alle.  Prating og latter preger dette markedet, mens folk prater og prøver tøy mellom rekkene av klær.  Det meste gjøres så enkelt som mulig, og thaiene selv liker å ha det slik.

Vi fikk handlet ferdig både verktøy og klær, og kona var skikkelig glad for masse nytt tøy for kun 200,- baht.  Komplett antrekk skjorte og bukse for 40,- baht eller rett under 10,- kroner, det kan man vel ikke klage på.  Vi kjøpte litt smågodt og kjørte glade hjemover, og var begge fornøyd med det vi hadde kjøpt.

A.H.
Vedlegg
DSC06704.jpg
DSC06706.jpg
DSC06708.jpg
DSC06710.jpg
DSC06712.jpg
DSC06714.jpg
DSC06717.jpg
5 x
Arild Holtet
x 845

14 jul 2018, 07:39

Det har skjedd mange forandringer og mye nytt har kommet i vår lille Landsby Nong Bolung helt syd i Petchabun.  

Nye 7-Eleven har utvidet varekjøpet med melk og masse varer, som vi før måtte reise 25 eller 35 kilometer for å få kjøpt. Utenfor 7-Eleven har to banker ATM automater.  Internett har og blitt en del bedre, men strømbrudd det er ofte hver uke som før.  Ett moderne stort legekontor der legen faktisk er en utdannet lege.  En bilforretning har vi også fått, samt jeg hører det skal åpnes en klinikk for plastisk kirurgi hos oss. Thaiene elsker jo å bli "penere" vet vi jo, men om det er marked for det her blant folk med lite penger er vel noe usikkert.  Men satser gjør de og positive det er alle, men hvor lenge vil dette vare mon tro?

I slutten av året 2015 så ble det bygget en kjempehyggelig uterestaurant, med kjempekoselige små sala der folk kunne spise sin mat.  Det var og en scene der der folk kunne danse, mens vrikke og dansedamer underholdt.  Danse og vrikkedamene var og damer man kunne kjøpe for kort sengekos, noe landsbyens koner ikke var like glade for.  Men sex får mennene kjøpt i landsbyen uansett, og tilbudet har bestandig vært bra de.  En ekstra inntekt for mange lettlevede skoleelever, og de unge døtrene til de omreisende landarbeidere.  Men pene nye dansedamer det satt mange pris på, men kvinnfolka skulte fælt på de vrikkende dansedamene.

Uterestauranten var koselig den og kjempefint å sitte der når sola gikk ned.  Maten var kjempegod og mange likte dette nye spisestedet.  Men kundene var nok ikke nok så det ble overskudd, og i dag er hele restauranten borte i en jungel som grodde opp og dekket det hele.  Mye satsing og borte ble restauranten, litt synd var det for det var koselig å sitte å spise god og billig mat der.  I dag er det ett tett buskas som en jungel, og salgshusenes tak synes så vidt det er.

A.H.
Vedlegg
DSC_0668.jpg
DSC_0670.jpg
DSC_0673.jpg
DSC_0675.jpg
DSC_0676.jpg
DSC06681.jpg
DSC06682.jpg
5 x
Arild Holtet
x 845

16 jul 2018, 01:29

Livet i en liten landsby helt syd i Petchabun, har en del overraskelser som er vanlige og ofte.  STRØMBRUDD flere ganger i uka.  For vedlikehold av strømlinjene er på ett lavmål.  

Stolper som står alt for langt fra hverandre og tynne ledninger som ikke har stor nok kvadrat er som det skal være.  Samt at trær som henger over ledningene, de blir ikke hugget før ETTER de har veltet eller brukket og tatt med seg ledningene som selvfølgelig ryker.   Spør man hvorfor de ikke har jevnlig ettersyn og kutter trær som henger over ledningene, da får man de vanlige svarene.  Det er da bare bortkasta å klippe trær som ikke har veltet over ledningene.  Vel da så.

Men siden vi flyttet sammen så har det da skjedd noe.  De gamle stolpene som bare ble dytta ned i jorda og veltet da regnet løste opp jorda, de skal nå skiftes ut med nye stolper som er over dobbelt så tykke, samt en "støttestolpe" som blir dunket dypt ned først som hovedstolpene kobbles sammen med.  Der det før sto 2 stk. stolper er det nå opp mot 5 til 6 stk stolper, så de står mye tettere er gravd dypere ned og har disse støttestolpene som er dunket ekstra langt ned.  Men strømbrudd er ikke slutt av den grunn, for når det blåser velter store trær over ledningene som selvfølgelig ryker.  Eller overlessa biler som ikke klarer svingen og raser rett inn i stolpene.

For 17 år siden hadde ingen aircondition i husene i landsbyen.  Det var og under 200 familiehus her.  De hadde ett lite kjøleskap, enkle små vifter og Tv som tok strøm.  Nå er det snart 600 familieboliger her og aircondition har blitt vanlig.  Så de gamle ledningene har ikke nok kvadrat til den strømmen som nå brukes.  Dette blir i alle fall mangedobblet nå, men om det holder er en annen sak for landsbyen vokser raskt.  Her hadde det nok ikke gått å ha elektriske biler.

Man trenger litt tålmodighet o0g strømbrudd er blitt en vane å ha.  I Oslo har jeg ikke opplevd strømbrudd fra jeg ble født i 1945.  I Thailand har jeg ikke opplev en uke uten strømbrudd.  Så jeg får vel offre litt på husalteret og be de gode åndene hjelpe til, de er flinkere de en dem som har "vedlikehold av strømlinjene.

Så langs gangveien og ved sala  ved huset, så er små lyktestolper som lader seg opp kjekke å ha.  Da ser vi i alle fall å gå og sitte å spise på kveldene.

A.H.
Vedlegg
DSC06155.jpg
DSC06156.jpg
DSC06158.jpg
DSC06160.jpg
DSC06163.jpg
DSC06194.jpg
DSC06721.jpg
DSC06722.jpg
DSC06727.jpg
5 x
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway
x 1424

16 jul 2018, 02:57

Regner med at vi passerte dere på en av turene våre i distriktet der. Fine områder der oppe og fint å kjøre. Møtte en annen Nordmann på kjøpesenteret i Petchabun, og tror de opprinnelig var fra Lom Sak, men bodde i nærheten der nå, men tror ikke det er så mange utlendinger der oppe? En er jo plutselig på nikk med alle som er fra vesten :D
1 x
Brukeravatar
sikry
x 223

16 jul 2018, 13:30

Arild Holtet skrev:
16 jul 2018, 01:29
Livet i en liten landsby helt syd i Petchabun, har en del overraskelser som er vanlige og ofte.  STRØMBRUDD flere ganger i uka.  For vedlikehold av strømlinjene er på ett lavmål.  

Stolper som står alt for langt fra hverandre og tynne ledninger som ikke har stor nok kvadrat er som det skal være.  Samt at trær som henger over ledningene, de blir ikke hugget før ETTER de har veltet eller brukket og tatt med seg ledningene som selvfølgelig ryker.   Spør man hvorfor de ikke har jevnlig ettersyn og kutter trær som henger over ledningene, da får man de vanlige svarene.  Det er da bare bortkasta å klippe trær som ikke har veltet over ledningene.  Vel da så.

Men siden vi flyttet sammen så har det da skjedd noe.  De gamle stolpene som bare ble dytta ned i jorda og veltet da regnet løste opp jorda, de skal nå skiftes ut med nye stolper som er over dobbelt så tykke, samt en "støttestolpe" som blir dunket dypt ned først som hovedstolpene kobbles sammen med.  Der det før sto 2 stk. stolper er det nå opp mot 5 til 6 stk stolper, så de står mye tettere er gravd dypere ned og har disse støttestolpene som er dunket ekstra langt ned.  Men strømbrudd er ikke slutt av den grunn, for når det blåser velter store trær over ledningene som selvfølgelig ryker.  Eller overlessa biler som ikke klarer svingen og raser rett inn i stolpene.

For 17 år siden hadde ingen aircondition i husene i landsbyen.  Det var og under 200 familiehus her.  De hadde ett lite kjøleskap, enkle små vifter og Tv som tok strøm.  Nå er det snart 600 familieboliger her og aircondition har blitt vanlig.  Så de gamle ledningene har ikke nok kvadrat til den strømmen som nå brukes.  Dette blir i alle fall mangedobblet nå, men om det holder er en annen sak for landsbyen vokser raskt.  Her hadde det nok ikke gått å ha elektriske biler.

Man trenger litt tålmodighet o0g strømbrudd er blitt en vane å ha.  I Oslo har jeg ikke opplevd strømbrudd fra jeg ble født i 1945.  I Thailand har jeg ikke opplev en uke uten strømbrudd.  Så jeg får vel offre litt på husalteret og be de gode åndene hjelpe til, de er flinkere de en dem som har "vedlikehold av strømlinjene.

Så langs gangveien og ved sala  ved huset, så er små lyktestolper som lader seg opp kjekke å ha.  Da ser vi i alle fall å gå og sitte å spise på kveldene.

A.H.
Har du ikke vert inne på tanken å kjøpe deg et diesel drevet strømaggregat , du får eit bra mellom 20 - 40 000 Bht.
2 x
Arild Holtet
x 845

17 jul 2018, 00:41

sikry skrev:
16 jul 2018, 13:30
Har du ikke vert inne på tanken å kjøpe deg et diesel drevet strømaggregat , du får eit bra mellom 20 - 40 000 Bht.
Det har vi vet du. Det koster ikke mer enn 48.000,- baht det vi så på. Men håper liksom at det blir lit orden i strømnettet. Det var tross alt bedre i Norge før 1900.

A.H.
0 x
Svar

Gå tilbake til «Reisebrev og dagligliv»