Det norske boligmarkedet - Tiiiiiiiiiimbeeeeeeeer!!!!

RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#1

Ja hva skal man si. Tenkte det var greit å lage en egen tråd om dette siden det ble et litt omfattende tema i min tråd som egentlig skal handle mest om reise/liv i Thailand :-)

Starter litt med min egen situasjon.

Har jo skummet over nyhetene siden rundt oktober i fjor angående boligmarkedet og var rimelig positiv til å selge selv nå når jeg kom hjem i april. Tenkte at dette kommer til å gå kjapt og greit. Men du verden for en kald-dusj det har vært. Så jeg tenkte det er greit å prøve å oppsummere litt mine inntrykk fra egne opplevelser, samtaler med megler(e), andre som selger og litt ting jeg har funnet på nettet gjenom research.

Som kjent bor jeg i bartebyen omtrent midt i Norge. Sist gang jeg handlet bolig var i 2006 og her har jeg bodd siden. Min første leilighet ble kjøpt i 1999 for 405.000 kr, og som artig nok var samme type leilighet som jeg eier nå, bare i en annen gate. Den ble solgt i 2004 for 850.000 kr, som var en solid gevinst som ble brukt til å cashe ut studielånet (som jeg hatet som pesten pga kvartalsvise avdrag) og kjøpe ny bolig i Trondheim sentrum. Den nye boligen ble en 2-roms leilighet på ca 50 kvadrat til 1.250.000 kr (selveier) med ca 3000 kr i fellesutgifter pr måned. Bodde der fram til 2006 da den ble solgt for 1.325.000. Hensyntatt avgift og meglerutgifter så var det jo et merkbart netto tap på rett rundt 100.000 kr.

Dagens leilighet ble så innkjøpt i 2006 for 1.250.000 kr. Brydde meg ikke så mye om boligprisene men i gaten her ble det solgt 1 leilighet i samme lavblokok i 2012 (siste som ble solgt her) for 1.920.000 kr, og 1 i nabo-blokken solgte i 2016 for 1.690.000 kr. Den siste et tvangssalg så vidt jeg forsto, og med relativt dårlig standard (orginal innredning fra slutten av 70-tallet).

Så jeg var tenkte det ville være en grei sak å selge og syntes ut fra standard og økonomi i borettslaget at en prisantydning på 1.890.000 ville gi et kjapt og greit salg. Sammenlignbare leiligheter som var på markedet da lå på rundt 1,9-2 millioner. Etter 2 uker med nærmest umenneskelig ryddejobb hadde jeg alt klart til fotografering så leiligheten kunne legges ut for salg i slutten av april. Skal være blodig ærlig og si det var et slag i ansiktet når det ikke om 1 person på visningen. Men jeg var offensiv i tankegangen og ville kjøre på med 1 visning pr uke til vi hadde salget i boks. Tanken var at felles visning ville gi flere interessenter og mulig budkrig. Ikke før 4de visning kom det 1 person på visning. Og interessen var så som så siden hun syntes leiligheten var litt stor. Etter 6 visninger skjønte jeg at om det skulle bli salg før sommeren så måtte jeg ta litt grep og gå ned i pris. Så prisen ble redusert til 1.690.000 kr. Og ny visning var i går. Resultatet var mildt sagt skuffende. Nok en gang var det 1 part på visningen. Et ungt par som hadde en lang liste med leiligheter de skulle se på. Og min kom ikke igjenom nåløyet for de ville ikke skrives på listen.

Underveis har jeg pratet mye med folk i området og har fulgt med på salgs-utviklingen her også. Resultatet er mildt sagt nedslående. Så og si ingenting selges. De siste leilighetene som ble solgt i mitt borettslag var i januar-mars (2-3 stykker), men de lå ikke lenge ute. Litt av problemet er nok at det plutselig kom et rush med leligheter til salgs her. På ett tidspunkt var det over 20 leiligheter til salgs (av forskjellig type), og derav 8 av samme type jeg har. Kun 1 av de er blitt solgt og den gikk for 1.395.000 kr. Det er den siste av samme type jeg sitter med som er solgt.

Men det er ikke bare her folk sliter med å selge. Samme historien har jeg hørt fra folk over hele byen.

Slik jeg ser det er det 3 trender her i Trondheims området som jeg tror er årsaken (ren spekulasjon fra min side);

1. Folk er blitt mye mer defensive nå enn tidligere. De vil selge bolig før de kjøper så de unngår å brenne inne med 2 boliger og vet hva de har å kjøpe ny bolig for. Det gir et betydelig seigere marked.
2. Folk er defensive pga forventet renteøkning. Egentlig en svært underlig sak men trolig pga de ikke forstår helt situasjonen. Kjøper man nå så kan man få en historisk billig fastrente de neste 10 årene. Og om an så selger i løpet av de årene så får man høyst sansynlig en gevist på selve lånet på toppen.
3. Folk forventer boligpris fall framover pga renteøkningen. For de som kun leier er dette selvsagt smart. Men for de som sitter med bolig er dette bare tull da dagens bolig også naturlig nok rammes av et boligpris fall, så den vinningen går opp i spinningen som det heter.

Det er mulig det er en 4de faktor inne i bildet, og det er økonomien i husholdningene i Norge i dag. Mitt inntrykk er at svært mange lever over evne. Forbrukslån og kredittkortgjeld er blitt vanlig. Tror også Norge har fått en tilstand der de som har mye penger har fått enda mer penger, mens de som har lite eller gjenomsnittlig inntekt har mindre å rutte med. Mye pga overforbruk. Jeg merker jeg blir fysisk dårlig av å høre/se reklamer for forbrukslån og kredittkort på radio, tv eller i avisene. Folk blir hjernevasket til å se på lån som en helt ok sak. Ta deg opp lån og reis rundt og se verden! Men du verden den turen kan bli dyr...

En annen ting jeg reagerer på er fokuset på renteheving og konsekvensen for husholdningsøkonomien. Den virker veldig en-dimensjonal i den forstand at det handler om man klarer den månedlige ekstrautgiften. Selvsagt er det skremmende at 14% ikke klarer noen eller 1 % renteøkning. Men det man glemmer er at en økende rente som regel også medfører en synkende boligpris. Når man så trekker inn hvor mye lån folk har på bolig, forbrukslån, billån, kredittkort som alt skal betjenes....og så går kanskje verdien på boligen ned 10-20-30%? Hvordan skal du da løse den floken? Selger du boligen så sitter du igjen med netto lån?

Jeg tror vi ser emningen av en forferdelig smell, ikke bare i norsk men i internasjonal økonomi. Jeg har egentlig ventet på dette siden smellen i 2007 pga man i ettertid ikke løste det fundamentale problemet som var for stor gjeld i alle ledd i samfunnet. Istedenfor har man pøst på med mere og mere gjeld.

Man kan gjerne tro at sentralbankene vil være tilbakeholdne med å skru opp rentene pga konsekvensene. Men man skal huske at det stoppet ikke sentralbankene på slutten av 1970 tallet da rentene ble skrudd opp noe helt vanvittig. For meg er det helt åpenbart at dette skjer for å melke markedene. Noen tjener sinsykt mye penger på dette. Og jeg tror det kommer til å skje igjen. Kanskje ikke så voldsomt som den gangen, men heller ikke umulig.

Så min oppfordring er å gå litt på "gjelds-avrusning". Begynn å rydde opp i privatøkonomien og ha stålkontroll på budsjettet. Vær sikker på at du tåler 3-5% renteøkning. Ha penger i bakhånd. Bor du i for dyr bolig? Selg og kjøp noe du har råd til. Sett deg grundig inn i finansiering og husleie for nye prosjekter. Ofte har de avdragsfri periode de første årene før det smeller inn en syk økning i husleie, og den som eier da sitter fort med svarteper.

Jeg ser ikke svart på mitt eget salg, da det er bare et spørsmål om tid og pris uansett. Jeg kan i prinsippet selge for 1 krone og fortsatt ha penger igjen på kontoen. Så jeg er ikke i noen knipe. Men det er blitt et besynderlig marked, der boligmarkedet i Oslo sentrum ser ut til å dominere overskriftene, mens i "utkant-Norge" er det mørke natta på boligmarkedet.

Og èn ting er jeg rimelig sikker på. Det området som har hatt størst boligprisvekst (Oslo) er også det området som kommer til å bli hardest rammet om fallet blir slik jeg tror.

Dagens rør i kaffegruten :D
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#2

Her er en lenke til presentasjonen fra Finanstilsynet nå nylig der de belyser lånegraden i norske husholdninger;

https://www.finanstilsynet.no/publikasj ... syn/#22550

Ser man på "Finansielt utsyn - juni 2018 (pdf)" så vil man se at siden 2008 har veksten i norsk husholdningsgjeld vært mellom 6 og 7 prosent. Og norsk lønnsvekst har ikke vært i nærheten av det. Med andre ord har folk brukt betydelig mer penger enn hva de har fått i økt inntekt. Det være seg til boligkjøp eller forbruk.

Som vi sier på økongnom-språket så er ikke dette en "bærekraftig utvikling". Altså du kan ikke ha 10 år med dobbelt så høy lånevekst som du har lønnsvekst. Det MÅ jo gå galt på ett eller annet tidspunkt.

Et annet problem med å legge opp samfunnet slik at folk dynger seg ned i lån er jo at man forskuterer morgendagens forbruk. Altså alt som brukes av penger lånefinansiert forbruk i dag taes i realiteten ut av forbruket i morgen. Så når smellen kommer så vil norsk forbruk gå på en solid smell. Og det igjen vil gå ut over bedrifter/næringsliv/stat.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
e-golf
Innlegg: 322
Registrert: 07 jun 2018, 22:57

#3

Gjeld er verdiskaping.. Å spå boligmarkedet fremover er vanskelig. Har hørt at boligpriser skal ned, men statistikken inneholder for mange variabler til å kunne tolke det i den ene eller andre retningen.
Jeg har vært heldig da jeg har tjent mye på gjeld for fint hus. Det har vært en vinner siden 1996 for min del. Jeg tror vi er på nedadgående spiral med boligpriser og jeg er ute av markedet med unntak av fritidsbolig.
Har vi ikke hatt mye mer enn 10 år med større vekst i boligpriser enn i lønninger?
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#4

Håper du tuller når du sier gjeld er verdiskapning! :lol:

Det som er korrekt er at gjeld er et instrument som KAN brukes til verdiskapning. Det er som olje i et maskineri som skaper smidighet i investeringer og produksjon. Men gjeld brukt til forbruk og eskalerende boligpriser er IKKE verdiskapning.

Grafen til Finanstilsynet går bare tilbake til 2008 men det kan nok være at økningen i gjeld i privat husholdning strekker seg mye lenger tilbake. Det var vel på midten/slutten av 90 tallet jeg første begynte å høre hvordan folk kunne ta ut lån i sine nedbetalte boliger for å øke forbruket. Kan se om jeg finner noen grafer med utviklingen av husholdningsgjelden og lønnsveksten.

Sparing er jo nesten blitt et banneord i finansnæringen som helst vil sylte alle ned i gjeld. De som sparer tradisjonelt får jo negativ avkastning når man hensyntar prisstigning. Dette har jo også bidratt til at endel investerer i bolig nr 2 som leies ut. Det har jo også vært en form for sparing med bedre avkastning enn tradisjonell sparing.

Problemet med situasjonen nå er at det er ikke bare boligprisene som er problemet. Det er som om noen har satt opp til et verdensrekordforsøk på å velte domino-brikker. Når først 1 boble sprekker så smitter det fort videre og hele domino-kjeden går over ende. Et korthus er jo også en passende illustrasjon.

Så jeg tror det er smart å revurdere litt økonomien sin og se litt på hva man tåler om ting brutalt endrer seg.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#5

Interessant å se en økonom som tør å ta i litt også i Norge;
https://www.dn.no/nyheter/2018/06/20/12 ... nsekvenser

Frykter børsfall på 40-70% pga handelskrig mellom USA og Kina.

Nå er dette litt perifert til norsk boligmarked, men alt henger sammen i dagens finansverden. Sprekker børsene så sprekker garantert også boligmarkedet.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#6

Lest Dagbladet idag?
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#7

Artikkelen om Paul Tudor Jones? https://www.dagbladet.no/nyheter/den-ne ... e/69918321

Litt overraskende å se Dagbladet referere til artikler fra Zero Hedge (et av mine faste sjekkpunkter hver dag).

Men han også har jo stor fokus på abnormt lav rente. Og det er jo en av hovedgrunnene til at det har fått balle på seg så mye gjeld og vært en fundamental drivkraft i stigende boligpriser.

Mange tror at sentralbankene vil "mannen i gata" det beste. Og at de ikke tør/kan/vil kjøre opp renta når de finner det for godt. Desverre tar de feil de som tror det. Sentralbankene verner om banksystemet først, staten nummer to, bedrifter nummer tre og mannen i gata kommer sist i køen. Man er bonden på sjakkbrettet. The Wage Slave. Melkekua for finansmarkedene. Sauen som tror ulvene er ens venn. Hehe....

Det kommer til å bli stygt, og det er lurt å ordne seg så man er forberedt på en trøkk.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#8

Slikt er vanskelig å spå...Norge er vel i sin prime avhengig av hvordan verden går..så lenge det ikke blir noe verdenskrig så er det ikke noe problem..at det går opp og ned er jo naturlig..men fremgangen er jo der hele tiden..Sveits har oppgang i flere hundre år? samme med Østerrike? Hva med Sverige?

Så lenge det satses på utdannelse og prøve å få eksperter til Norge og holde høy utdannelse for folk flest.

Hovedproblemet slik jeg forstår det er at Norge skal være så flink i klassen isteden for å berike seg der det finnes muligheter..men med dårlig merkantil bredde og politikere med gjennomsnittskunnskap så er det vel den største hindringen....enda er det 8500 trillioner til å sminke over en politikers svakheter...så vi må nok leve med dårlig lederskap i lang tid så lenge halve befolkningen er fornøyd..La meg si, mange norske fotballdommere går etter 50/50 prinsippet da man får en riktig fordeling av frispark straffe etc i løpet av en kamp. Men, som en politiker på øverste hylle må du være dyktigere enn en dommer i 6 divisjon...med all respekt for dommere btw

Just saying..
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#9

Flere tankevekkende artikler i dag i forbindelse med boligsalgs-tallene. Prisene ned ca 1 % på landsbasis.

Den som nok var litt i tråd med hva jeg har tenkt og lest andre steder er dette med demografi og det reelle behovet for nye boliger. En ting man ofte glemmer er fremmedarbeiderne. Om de søker seg bort fra Norge og til andre land, som en trend, så spiller også dette inn. Mange faktorer her.

Boligmarkedet i Trondheim ser trått ut. Større eneboliger i 5+ millioners klassen ser ut for å selge greit, men det handler nok om Phay's mantra "beliggenhet! beliggenhet!" :-D Og det må man jo være enig i. De som har mye penger og høy inntekt vil altid kunne ta seg råd til de beste boligene. Ellers er det mye sardinbokser på markedet også. 20ish kvadratmeter til 1,5 million. Er omtrent halve stua mi det :-D

Nå blir det bare å ha is i magen og vente. Jeg regner med det må løsne på ett eller annet tidspunkt, og min bolig ligger i det absolutt nedre sjiktet prismessig. Når man tar hensyn til lån/oppvarming så mener nå jeg at en månedlig utgift på litt over 6800 kr for 97 kvadrat for 1,7 mill er ganske greit. Ihvertfall når man vet at hver 1 mill i lån koster ca 3800 kr i måneden til dagens flytende rente. Og oppvarming via fjernvarme er inkludert i den summen på 6800 kr.

Men men...virker som ikke alle leser så nøye økonomien i leilighetene de kjøper.

Ser ut for å bli en laaaang sommer her i Trondheim aka Bartebyen. Lengter "hjem" til Thailand og dama. Men vil bli ferdig med shaiten her før jeg pakker kofferten for godt og setter meg på flyet.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#10

RobertX skrev: 20 jun 2018, 16:27 Artikkelen om Paul Tudor Jones? https://www.dagbladet.no/nyheter/den-ne ... e/69918321

Litt overraskende å se Dagbladet referere til artikler fra Zero Hedge (et av mine faste sjekkpunkter hver dag).

Men han også har jo stor fokus på abnormt lav rente. Og det er jo en av hovedgrunnene til at det har fått balle på seg så mye gjeld og vært en fundamental drivkraft i stigende boligpriser.

Mange tror at sentralbankene vil "mannen i gata" det beste. Og at de ikke tør/kan/vil kjøre opp renta når de finner det for godt. Desverre tar de feil de som tror det. Sentralbankene verner om banksystemet først, staten nummer to, bedrifter nummer tre og mannen i gata kommer sist i køen. Man er bonden på sjakkbrettet. The Wage Slave. Melkekua for finansmarkedene. Sauen som tror ulvene er ens venn. Hehe....

Det kommer til å bli stygt, og det er lurt å ordne seg så man er forberedt på en trøkk.
At det før eller siden kommer til å bli stygt er noe alle vet, poenget er å time NÅR det er tiden for å trekke seg ut av et oppgangsmarket.

Dommedagsprofeter står frem hele tiden, så før eller siden må jo en av de få rett også.

Men gi meg tidspunkt, så skal jeg si du har noe å fare med, eller blir det bare tomt skvalder som vanlig.

Og børsene har vel ikke akkurat gått så mye nedover heller siden du skrev dette, Eller??? :lol:
Svar

Gå tilbake til «Generelt»