Skoler og skolesystem i Thailand

Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#1

For dem som har interesse av hvordan skolene er bygget opp i Thailand.

Her kan man se hvordan karakterene er bygget opp.  Kan også se utdanningsystem og annet ved å trykke på de forskjellige kolonnene over.

https://www.classbase.com/Countries/Tha ... ing-System

[/color] 
A.H.
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#2

Det står ikke hvor mye gradene koster ;)
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#3

Dessverre så har ikke skolene i Thailand blitt noe bedre. Snarere tvert i mot så gjør de det dårligere enn nesten alle andre land i Asia og resten av verden.

Skolene i Thailand får mer stryk hvert år. I desember 2016 kunne vi lese denne artikkel, og særlig noppmuntrende for skolene i Thailand var det ikke. De thailandske elevene er omtrent på bånn, og det er ikke elevene men samfunnet, skolene og lærerenes skyld.

https://coconuts.co/...ath-assessment/

A.H.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#4

Som jeg skrev i sin tid i ett annet forum, da om skolesystem og lærere i Thailand.:

Skolene for vanlige thaier, er "bånn i bøtta". Gang på gang har dette kommet opp, i thailandske media og blitt diskutert. Men noen forandring ser det ikke ut til at det blir. Det kakkles som i en hønsegård, og resultatet blir omtrent likt. Blir i alle fall ikke noe "Columbus Egg". Nå har jeg hørt klagesangen siden 2001. Den rike elite sitter å regjerer, og for dem er det ikke noe problem. De har alle sammen studert i utlandet, da rikdom gir utdannelse for de utvalgte.

Det ble testet lærere i midten av 2010, og resultatet var selvfølgelig nedslående. Fra 71% og opp til 88% av lærerene, strøk i sine elevers oppgaver. Var ingen overraskelse, og det skapte litt uro og røre en kort stund. Så var alt glemt som vanlig er.

http://www.thaivisa....achers-Fail-In/

Til og med Thailand sin statsminister som nå er gått av, fant i sin klokhet ut dette i år. Velkommen efter, for en som har studert på dyre universiteter i utlandet.

http://www.thaivisa....k-of-knowledge/

Vel de får leie inn ingeniører og topp utdannede folk som før, for skolegang for å få bedre lærere og skoler bør det ikke satses på. Vel hvis Thailand ikke får en arbeidervennlig regjering, og ett demokratisk styresett? Hm, men er det noe som kommer over natta tro?


A.H.
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#5

Det er så stort sprik mellom de som har og ikke har, at det eneste som fungerer er at man meler sin egen kake. Det er ikke noe håp for Thailand pr idag og lang tid inn i fremtiden. Som nevnt tidligere, de gjør det dårligst på skolen i Norge også.

De foreldrene som hjelper barna å score mest mulig poeng, så de kommer inn på ett bra universitet, da er livet sikret. De som gjør det dårligere havner på ett dårlig universitet og jobbmulighetene er forbundet med dårligere betalt. Og svært dårlige muligheter å anvansere i arbeidslivet forøvrig.

I det offentlige så er det korrupsjonen som råder, man begynner alltid som trainee uansett når familien har penger. Og man får opplæring.

Videreutdannelse bryr man seg ikke om i Thailand. Mange vil, men arbeidsgiver legger det aldri til rette. Opplæring neppe. Man kjøpe inn mye maskiner eller datasystemer. Opplæring. Neeiii. Det trenger man ikke.

Thailand har 20 statlige universiteter og 27 private. Sier seg selv at når man har slik model så går det neppe bra. Og de som har penger studerer i utlandet og de er det en god del av. Men det er vel for å mele sin egen kake at de kommer hjem?
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#6

Det er mange grunner til at thaiene ligge helt på bunnnen av skolekunskaper og hva de lærer i hele Asia.  Som vanlig denne forbannede korrupsjonen, da folk av rike mektige thaier kan kjøpe eksamenspapirer fra lærerhhøyskolen uten å ha gått på lærerhøyskolen.  Samt at de betaler mest tiil en like korrupt skolestyerer, og får jobben før de med best lærerutdannelse.
 
Om ikke det er nok så er lærerene ofte ute av klasserommene, og da blir det mer lek og ballkasting i klasserommene enn å lære noe.  Lærerene sies at de er borte fra klasserommene 1/3 av skoletimene. 
 
Samt at de har skolefri litt over 2 måneder ved sonkgran Thailand sitt nyttår.  Når første termin er ferdig, så har de en over 1 måned fri igjen.  Samtidig så har de rundt 40 dager da det er helligdager.  Thaiene har skolegang litt under 8 måneder i året, og med dårlig utdannet lærere så må det bare bli så elendig som vi ser det er.
 
Dag etter dag med laging av pene plakater og blomster for lærerene er det også, noe som ikke har noe med skolegang å gjøre.
 
Denne ene dagen da de er såkalte "speidere" er totalt bortkasta, og vi ser de på mange skoler vandre i rekke langs veiene med hvite stokker og paraderer.  Hvorfor kaste bort en dag på kun tull.  I mange skoler hører jeg de bruker en dag i uka for å mate munkene.  Heldigvis så er det forskjell på skolene, men landsbyskolene som de aller fleste går på er ikke mye å kalle en skole.  Matematikklærerene kan ikke den lille multiplikasjonstabellen ei heller mål og flateregning.  Engelsklærerene kan KUN alfabetet og snakke engelsk og lage settninger kan de ikke,.  De vet ikke en gang hva ordene betyr.
 
Men under 8 måneders skolegang er i seg selv helt til å riste på hodet av.

A.H.
 
Vedlegg
Screen Shot 2018-07-30 at 08.05.12.png
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#7

Offentlig skoler fra 4 år og oppover
Der er nok flesteparten
De lærer og regne og skrive,
Engelsken,,


Men en privat skole erså mangt og
Her finnes priser for folk m 20000
I mnd i lønn
Har jeg fordtått
Her jeg bor tre briter, lærere på småskolen
Unga i gata snakker bedre engelsk en foreldra..

Har vel bestandig sakt at en trenger vel ikke
Og løre mere enn lesa og skrive på skolen!

De som vil vidre og har evner. Og ikke minst
Økonomi til privat skole!
Det er mange slike skoler i alle
Sjangre her i samutprakarn!

En må mao ha penger

Vel har en evner til noe mere er det muligheter!

Vel nå er det 140000 bakclor degre som
Ikke har arbeide !

En sykkel repratør tjener meget bra

Også disse små verkstene for

Alt fra el til rør, motor mm

Det er betydligt mange som

Lønnes av service industrien i bil bransjen

Selv kunne jeg knapt lese som dysletiker

Da jeg gikk uta folkeskolen,

Men tross det har jeg til nå klart meg

Godt!😂🇸🇪⚓️
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#8

Jeg blir litt matt når jeg ser alle fridagene det er på skolene i Thailand.  Når den 1 termin er over og det er Songkran og ett nytt år, da er det ofte litt over 2 måneder skoleferie.  Men om ikke det er nok så er det over en måned skoleferie rundt oktober, for da er 1 termin i ett skoleår over.
 
Med det får vi over 3 måneders skoleferie.  Men Thailand har ekstremt mye helligdager også, og da er det nye fridager på skolene i Thailand.  Det værste er hvis en helligdag faller på lørdag eller søndag, da er mandag en fridag så thaiene ikke skal miste en fridag da helligdagen faller på en fridag.  Snakk om galskap.
 
Så med helligdager og fridager på mandager, så er det nesten 1 måned fri fra skolene i Thailand.  Så totalt så har skolene stengt omtrent 4 måneder i Thailand, da utenom lørdager og søndager.  Så det er ikke rart de lærer lite med kort skolegang i ett år, samt dårlige lærerene som er ute av klasserommene ca. 30% av skoletimene.
 
Thailand har ett ekstremt stort brist på arkitekter og ingeniører.  De største motorveiene er det utenlandske firmaer som står for.  Det samme med større broer i landet.  Nye hurtitog linjer er det kinesere og japanesere som står for.  Den største flyplassen og toglinja fra Bangkok, den var det tyskere som står for.
 
Samlet gir dette enorme utgifter og lån, rett og slett for Thailand har en ENORM brist på fagfolk på høyere plan.  Hadde skolene og lærerene vært bedre i Thailand, så hadde Thailand spart ENORME summer hvert år.  Skolesystemet og thaiene ER det dårligste i Asia.  Det er kanskje noen få land i Afrika som er værre.  Men hvorfor satser ikke de som styrer landet på bedre lærere skoler og utdannelse?  Landet TRENGER fagfolk så de slipper de ENORME utgiftene som de betaler for ekspertise fra andre land i verden.
 
A.H.
Vedlegg
Screen Shot 2018-08-13 at 07.46.35.png
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#9

Av og til kan man jo lure på om thaiene er etterkommere etter menneskearten Homo erectus som man trodde var utdødd for lang tid siden.
Likheten er jo slående. :D
https://www.side3.no/vitenskap/forskere ... te-6669405
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#10

Hvordan er det mulig å ha ingeniørutdannelse og ha så dårlig kunnskaper at du ikke vet hva "soundproof" er på engelsk, og thai når man jobber med bygninger.. :roll:

Thaiers kunnskap er som pandoras boks..litt for ofte ligger kun håp igjen..

Spør om luft på boks, eller air spray....idag var det første gang noen forsto hva jeg mente her i Bangkok..ingen har visst hva det er...selv de som jobber med elektronikk, data etc..homepro etc..de har aldri hørt om det før..lazada var forslaget..joa..greit det..
Sist redigert av Kolami den 27 des 2018, 16:24, redigert 1 gang totalt.
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»