Hvor vil du bo?

Svar

Hvor vil du bo?

Thailand i by
5
42%
Thailand i landlige omgivelser
4
33%
Filippinene i by
0
Ingen stemmer
Filippinene i landlige omgivelser
0
Ingen stemmer
Vietnam i by
0
Ingen stemmer
Vietnam i landlige omgivelser
0
Ingen stemmer
Kambodsja i by
0
Ingen stemmer
Kambodsja i landlige omgivelser
0
Ingen stemmer
I Norge i by
1
8%
I Norge i landlige omgivelser
2
17%
 
Stemmer totalt: 12
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Asia byr på mange muligher med fordeler og ulemper alt ettersom hvilket land man finner for ferie, eller bosettelse, enten det er mer av kortvarige opphold, eller regelrett emigrere.

Hvilket land bor du, eller kan du tenke deg å flytte til? Ikke mulig å ta med alle alternativer, men kan ta med alternativer med by eller landlige omgivelser. Landlige omgivelser er ikke akkurat rekkehus og innvandrer ghettoer med Norske og Svenske flagg på balkongen for å ta ett eksempel, men i litt mer rurale strøk der majoriteten er Thai.

Jeg er blitt en bygutt, og det skulle jeg ikke tro, men jeg forsto fort at det å like landlige omgivelser og natur i Norge, ikke er ensbetydende med at det samme gjelder i Asia. For i Norge så er man fortsatt innenfor det "siviliserte", og man har også språket å gjøre seg forstått. Noe som er vesentlig for å kunne passe inn. Det Arild har gjort, er helt utrolig i mine øyne, og det står det virkelig respekt av.

Det er også ett alternativ for de som kun reiser til Thailand i noen måneder vinterhalvåret, eller rett og slett bare reiser til Asia på ferie. Andre har både hus på landet og i by i Thailand.

Akkurat nå så sitter jeg på landsbygda en time unna Hua Hin og nyter morgenen, og det er en helt annen ro her enn nærmere sentrum. Ihvertfall i dette strøket her som er tiltalende og gir en litt drømmer om ett hus på landet, men med god nok standard og fasiliteter, samt stort nok land, at naboene ikke går i "hekken" din når de går rundt sitt eget hus. Det at det ikke er lenger unna en Tesco eller annet tilsvarende enn 20 minutter er også en fordel, og når man har blitt godt vandt, så er det vanskelig å innstille seg på en annen tilværelse.

Den roen jeg føler her, er ikke det samme jeg opplevde der kjæresten kommer fra, der det er hanegaling fra før 4 om morgenen, landsbyhøvdingen som vekker folket sitt med musikk og dagens nyheter og formaninger, og naboer og alt annet som våkner til liv, og ikke minst folk som ikke er helt i landsbyrytmen, som holder det gående med alkohol, droger, og gambling utover kvelden og natten. Litt konebanking eller mannebanking her og der tidvis også. Det som er forskjellen er kanskje rai prisen på land, der den er 100 000,- for land uten chanote i landsbyen (for jordbruksland rundt 60 000,-), mens her utenfor Hua Hin, så er den oppe i 1,3 millioner for Chanote. Vil tro det har noe å si også at landprisene fører til en annen blanding av folk, og at det også er en blanding mellom thai og falanger i strøket. Ikke sett en løshund i nærheten enda, og kun noen få katter.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

Jeg trives godt her jeg, selv med litt trafikk om morgenen, av og til hungeglam, og hanegaling selv noen få minutter unna sentrum. Griserøkteren er i bakgården her, og det lukter av og til godt med den riktige vindretningen, så litt landlig blir det allikevel.


Dette

BBE6E5A8-B5DE-4248-93D1-1CE1CED4BFC7.jpeg


Opp mot dette?


E32C3B64-1185-4474-8E8C-078404D1E194.jpeg
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

Jo eldre en blir, så ser jo også muligheten for å bli nomade i Europe er høyest tilstedeværende for min del. Man har alle rettigheter innad i Europa, mens utenfor Eu og Eøs så blir fordelene ferre med tiden, da også med tanke på Asias styrking valutamessig.

Alle muligheter er konstant oppe til vurdering, men noe annet Asiatisk land enn Thailand har jeg liten tru på for min del.

Det beste så langt, er at jeg fortsatt har valgmuligheter, og ikke har låst siktet på ett enkelt mål.

Jeg kjenner allerede fra det å bestemme seg for å flytte, har gjort noe mentalt med en, og jeg kjenner på følelsen av tvil om det er riktig! Det er tross alt ett utviklingsland Thailand er, med en ganske så forskjellig kultur og væremåte. Kanskje jeg ikke har tålmodighet nok.

Det toppet seg litt idag, med å være på en drømmeplass midt ute i jungelen som eneste gjester, og musikken har gått for fullt siden i dag tidlig. På det verste under frokosten, spillte gartneren sin musikk fra bilen sin, mens kantklipperen gikk for fullt, full guffe fra betjeningshuset, og resepsjonsdama spillte sin musikk mens hun surfet på nettet.

Idyllisk?

9AF46EF3-A3E9-4C32-90CB-93F397098A04.jpeg
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#4

Har sett nevnt noen steder at det finnes øyer i karibien under Fransk og Portugisisk (? et EU land men husker ikke om det var Spania eller Portugal) flagg og derfor regnes for EU område. Noe som kan være gunstig for norske pensjonister med tanke på forsikringer etc.

Men for meg blir det Thailand en stund. Neste hopp for min del om jeg bestemmer meg for å flykte er nok Fillippinene om ikke det skjer dramatiske ting der.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#5

Interessante betraktninger. Jeg har alltid hatt en dragning mot Thailand og Asia, men min jobb gjorde at jeg hadde mange valgmuligheter for snaut 20 år siden. Jeg valgte å bo nesten et helt år i byen Sosua i Den dominikanske republikk. Et fantastisk eksotisk land å bo i for meg. Vi hadde feriert der et par ganger før bruddet med kona ble et faktum, og da var valget 50/50 om det ble Karibia eller Asia for meg det neste året, som et prøveår.

I dag er jeg faktisk usikker på hvorfor jeg valgte å avbryte tiden i Den dominikanske republikk, og valgte Thailand istedenfor. Jeg likte meg veldig godt i Karibia, men jeg gikk nok lei vinden som alltid slo havet inn for full musikk, og det ustabile orkanværet i området. Nå ble jeg aldri rammet der jeg bodde, men den konstant store sjøen i Cabarete, som lå bare lå en mil lenger øst, nord i landet, plaget meg en del. Det var en ganske lun bukt i Sosua, så derfor ble det mitt valg. Ellers er hele sydsiden lunere, og har mindre sjø.
Jeg leide et fint hus og følte jeg var i paradis, men litt ensomhet var også med på å avgjøre flyttingen fra øya (som består av Haiti og Den dominikanske republikk).

Thailand-valget angrer jeg derimot ikke på. Der var det også damer mer etter min smak, men jeg må innrømme at tiden i starten av min periode i Thailand føltes friere og bedre enn dagens, som har juntastyre, større kontroll og innstramninger ang. visum, og vanskeligere å bo over lengre tid for de under 50. Turistene var fortsatt mange den gangen, men Østens turister og russerne hadde ennå ikke gjort sitt inntog.
Krona var også mer verdt den gangen, og man fikk selvsagt mer for pengene enn i dag.
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#6

Thaibreak skrev: 11 jul 2018, 11:17 Interessante betraktninger. Jeg har alltid hatt en dragning mot Thailand og Asia, men min jobb gjorde at jeg hadde mange valgmuligheter for snaut 20 år siden. Jeg valgte å bo nesten et helt år i byen Sosua i Den dominikanske republikk. Et fantastisk eksotisk land å bo i for meg. Vi hadde feriert der et par ganger før bruddet med kona ble et faktum, og da var valget 50/50 om det ble Karibia eller Asia for meg det neste året, som et prøveår.

I dag er jeg faktisk usikker på hvorfor jeg valgte å avbryte tiden i Den dominikanske republikk, og valgte Thailand istedenfor. Jeg likte meg veldig godt i Karibia, men jeg gikk nok lei vinden som alltid slo havet inn for full musikk, og det ustabile orkanværet i området. Nå ble jeg aldri rammet der jeg bodde, men den konstant store sjøen i Cabarete, som lå bare lå en mil lenger øst, nord i landet, plaget meg en del. Det var en ganske lun bukt i Sosua, så derfor ble det mitt valg. Ellers er hele sydsiden lunere, og har mindre sjø.
Jeg leide et fint hus og følte jeg var i paradis, men litt ensomhet var også med på å avgjøre flyttingen fra øya (som består av Haiti og Den dominikanske republikk).

Thailand-valget angrer jeg derimot ikke på. Der var det også damer mer etter min smak, men jeg må innrømme at tiden i starten av min periode i Thailand føltes friere og bedre enn dagens, med juntastyret, større kontroll og innstramninger ang. visum, og vanskeligere å bo over lengre tid for de under 50. Turistene var fortsatt mange, men Østens turister og russerne hadde ennå ikke gjort sitt inntog.
Krona var også mer verdt den gangen, og man fikk mer for pengene enn i dag.
Men cigarene var jo mye billigere på Domunikanske og damene kunne jo minst like bra sine kunster der, som i Thailand da. :D
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#7

INKOGNITO skrev: 11 jul 2018, 11:26 Men cigarene var jo mye billigere på Domunikanske og damene kunne jo minst like bra sine kunster der, som i Thailand da. :D
Damene kunne sine kunster og var nok like eksotiske ja, om enn litt rundere over baken :D
Ellers var det aldri snakk om ting som sin sod eller annet pengestyr, og det var litt behagelig.. Virker som en asiatisk greie det der :)
Svar

Gå tilbake til «Generelt»