Kina representerer den største trusselen for Usa

Svar
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Kina øker trusselbildet med å gjøre krav på 90% av sørkinahavet.

Dette inkluderer farvann som hører til territorialfarvannene til Filippinene, Vietnam og andre land rundt Sør-Kinahavet. Kineserne bygger nå baser og anlegg på øyer og skjær som også andre land gjør krav på.

En amerikansk general advarer nå kinesiske myndigheter om at USA både har vilje og evne til å slå til mot omstridte øyer i Sør-Kinahavet.

FB


Les mer her
https://www.abcnyheter.no/nyheter/polit ... ertar-oyer
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

Publisert 25 mai, men for de av oss som ser på land i asia som potensiellt fremtidig hjemland, og ikke minst de av dere som har Phil og Vietnam som reisemål, kone, eller 2. hjemland, så er trusselen fra Kina reell. Det samme er det for Vietnam, der store havområder med ressurser er i ferd med å havne i hendene og under kontroll av Kina. Det samme er det såkallte internasjonale farvannet der Kina ser bort ifra internasjonale bestemmelser og rettigheter. Kina går imot verden! Hvor langt kan de gå og hvor langt er de villige til å gå? Det er jo det store sjakkspillet som til enhver tid foregår, med ett flytt av gangen før det til slutt får en motreaksjon, og i dette tilfellet en kjedereaksjon. Spennende tider å følge med på potensielle konflikter og hvor mye det vil eventuellt berøre oss og våres interesser.

For de av oss med Thailand som base, vil nok vi heller være "begunstiget" med økt militær tilstedværelse, samt rekrasjonsmuligheter for utplassert personell. Hvor gunstig det vil være, vil tiden eventuellt vise, men AS Norge vil nok på mange måter kunne. Sko seg godt, om ikke naboen i Øst begynner å røre på seg. Det ville nå ha vært ett gunstig tidspunkt for Russland å alliere seg sterkere med Kina.

På tross av utfordringene med Kinas økende tilstedeværlse i Sør Kina havet, og det presset som har blitt lagt på rundomkringliggende land, var det planlagt en større øvelse Kina var invitert til, men det er nå avlyst.

Kina får ikke være med på verdens største marineøvelse. Invitasjonen er trukket tilbake fordi kineserne stadig øker sitt militære nærvær på holmer i Sør-Kinahavet.

I juli er USA vert for den internasjonale flåteøvelsen Rim of the Pacific Exercise – populært kalt RIMPAC. Den går av stabelen annethvert år i Stillehavet med delstaten Hawaii som en sentral base. Til årets øvelse kommer mer enn 40 skip, 200 fly og flere enn 25.000 personer fra et tyvetall land.

Kina skulle komme, men denne uken trakk USAs forsvarsdepartement Pentagon invitasjonen tilbake. USAs forsvarsminister Jim Mattis, en pensjonert general fra marineinfanteriet, snakket natt til torsdag med journalister i Colorado Springs.

Les mer her.
https://www.aftenposten.no/verden/i/Mgk ... rineovelse
🌞
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#3

Kina ser ut til å gjøre som de vil i havområdene. Det er nok ikke et land i verden som klarer å stoppe dette. Mange er redde for at en krig kan bli utløst av dette innen Asia, da Kina har nærmest "overtatt" øyer som har vært under andre land. U.S.A. kan ikke gøre noe ikke FN heller. Både økonomisk og militært så er Kina ustoppelig.

A.H.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#4

449E2FA7-9222-40AC-9F9A-F084AE45A4E3.jpeg
I de tider Putin og jinping virker som mer oppegående enn USA president, så kommer det nok en sannhetsgealt fra den kanten







Les mer her
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... k-politikk
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#5

Det ser ut for meg som jeg får rett i min spådom at Trump er mannen som parkerer USA i grøfta økonomisk. Litt overraskende hvor brutalt han gjør det også politisk. USA isolerer seg jo fra resten av verden. Tror det kommer til å bli rimelig stygt økonomisk etterhvert. Statsgjelden er jo hinsides enhver kontroll og med stigende rente går det på dunken.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#6

RobertX skrev: 10 jun 2018, 16:45 Det ser ut for meg som jeg får rett i min spådom at Trump er mannen som parkerer USA i grøfta økonomisk. Litt overraskende hvor brutalt han gjør det også politisk. USA isolerer seg jo fra resten av verden. Tror det kommer til å bli rimelig stygt økonomisk etterhvert. Statsgjelden er jo hinsides enhver kontroll og med stigende rente går det på dunken.
USA har astronomiske summer i gjeld til bl.a. Kina og Japan, men opererer som om de er kongen på haugen.

Et finurlig land det der, med "finurlige" (les: dumme) politikere. Eller skjønt, man må vel være ganske smart om man oppnår lån av disse landene i denne størrelsesorden.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

Thaibreak skrev: 10 jun 2018, 18:35 USA har astronomiske summer i gjeld til bl.a. Kina og Japan, men opererer som om de er kongen på haugen.

Et finurlig land det der, med "finurlige" (les: dumme) politikere. Eller skjønt, man må vel være ganske smart om man oppnår lån av disse landene i denne størrelsesorden.

Det finnes ganske så enkle metoder, så lenge man har lånetageren som gissel! Usa skylder så mye penger, at utlånerene pent må sitte og vente på at lånene innfris i det tempoet Usa finner for godt. Så Usa har all makt enn så lenge, inntil bløffen blir avslørt og kreditorene går sammen om en løsning!
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#8

RobertX skrev: 10 jun 2018, 16:45 Det ser ut for meg som jeg får rett i min spådom at Trump er mannen som parkerer USA i grøfta økonomisk. Litt overraskende hvor brutalt han gjør det også politisk. USA isolerer seg jo fra resten av verden. Tror det kommer til å bli rimelig stygt økonomisk etterhvert. Statsgjelden er jo hinsides enhver kontroll og med stigende rente går det på dunken.
Trump har rett i mye og Kina bør holde seg god for å snakke om verdenshandelen da ingen kan investere i Kina som partiet ikke kontroller. Det er mange land som klager på det angående Kina. Slik er det ikke feks i Europa og USA.

Feks
http://spiegeler.com/chinas-new-foreign ... -in-china/
Svar

Gå tilbake til «Nyheter fra media»