Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

RobertX - Livets kronglete veier

Thaibreak
x 611

24 mai 2018, 12:23

Hva ble det til ang. melding om flytting? Du har sikkert konkludert i den andre tråden du lagde om skatteforholdene, men jeg er litt treg jeg se.
Melder du varig flytting ut av landet? Eller det er kanskje greit å ikke svare på det her..

Er usikker på hva jeg skal gjøre denne gangen. Har tidligere meldt adresseendring til sønnen min, men jeg tror han er litt lei av å få posten min.. Har ingen andre. Her har jeg "juksa litt", som Ingrid Espelid Hovig gjorde i sin tid.
4 x
Brukeravatar
RobertX
Sted: Trondheim
x 615

24 mai 2018, 13:07

Jeg melder adresse hos min mor i forkant av at jeg flytter. På sikt må jeg sikkert ta en prat med min søster om jeg kan ha postadresse hos henne. Mor blir jo ikke yngre med årene hun heller. Samtidig så kommer jo også mer og mer offentlig post digitalt. Så man kan få de viktigste meldingene der. Er noe som heter Digipost, samt mye via Altinn.

Samtidig har jeg fått ordnet meg frivillig medlemskap i folketrygden (2,3% ekstra avgift på brutto pensjon) og søker om eksportvedtak hos NAV for å bo i utlandet mer enn 6 måneder i året.

Jeg skatter da som normalt til Norge. All pensjon går til norsk bankkonto. Men så overfører jeg et fast beløp på 80.000 baht til min Thai bankkonto inntil 840.000 baht pr år. Disse skattelegger jeg i Thailand i etterhånd og får etterskudds korrigering av skatten til Norge i januar for foregående år. Det tar meg 2 år med slik manuell korrigering før jeg kan få dette inn i forskudds-skatten i Norge. Så for 2018 og 2019 vil det måtte bli etterhånds justering, mens 2020 får jeg det i skattekortet (men må jo sende inn papirene i januar også).

Skal også ordne meg med en "isolert" sparekonto som ikke er tilgjengelig via nettbank på noen måte (ikke for meg selv heller) der jeg sylter ned mesteparten av sparepengene. Man vet jo aldri hvem som får fatt i innloggingsinfo, og å bli svindlet for millionbeløp tar jeg ingen risiko med. Så de blir sikret 100%.

Skal også ha en vanlig norsk sparekonto med endel penger som buffer og som jeg kan føre "overskuddet" fra skatteoppgjør og ubrukt pensjon. På samme måte skal jeg ha en Thai bankkonto for sparing, en konto for overøring av pensjon, og en konto for hulholdningspenger som også dama får tilgang på. Så det blir et lite nettverk av kontoer, men ryddig gjenomtenkt opplegg. Tror det er viktig å lage litt vanntette skott av forskjellig grad når man har endel penger.

Når jeg når taket på 840.000 baht i overføringer til konto i Thailand vil jeg ta ut overskytende manuelt i bank og postere på konto istedenfor. I og med at jeg har endel sparepenger så er det en lett sjonglering og helt legalt.
5 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Thaibreak
x 611

24 mai 2018, 14:08

En fin plan det der, Robert.

Det er mange som har brent seg på at de har for mye penger (eller alt) på kontoer knyttet til en nettbank eller et kort. Når ulykken først er ute, kan disse pengene være borte veldig fort. Det er omtalt skrekkeksempler på andre fora, bl.a. thaivisa. Det kan være at man kommer ut for skimming i en minibank, hacking av passord, eller rett og slett bare en utro bedre (eller verre) halvdel.

Spesielt dette med kort skal man passe seg for i Thailand. Det foregår en del skimming der, og det er en god del arrestasjoner av ukrainere, russere og andre fra øst-europeiske land som går igjen, og som oftest har de thai hjelpere. Greit å ha fordelt eggene sine i flere kurver da. Det koster jo intet å få overført penger fra en sparekonto og inn på en brukskonto når man trenger det. Mange foretrekker også å ha lave grenser på maksimumsuttak, og mange foretrekker sms fra banken ved hver bevegelse, slik at slikt oppdages tidlig.

Ikke ment som skremselspropaganda, men lurt å tenke litt forebyggende der man kan. Som du gjør her. Thailandske banker er ikke kjent for å være veldig medgjørlige om uhellet skulle være ute.
4 x
Brukeravatar
RobertX
x 615

24 mai 2018, 14:25

Nei ingen skremselspropaganda det! Bare litt sunne forhåndsregler når man skal oppholde seg i utlandet. Vil anbefale alle som har litt midler å tenke litt slik at man prøver å lage barrierer mellom midlene så alt ikke forsvinner over natta. Man vet jo aldri.

Og det at om man MÅ bruke kredittkort så er det Mastercard man bør bruke. Der er de flinke til å dekke opp svindel så man slipper å tape masse penger om det er lureri.
3 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
RobertX
x 615

25 mai 2018, 09:54

Visning nummer 4 av leilighet tilbakelagt. Har hatt 1 pr uke siden slutten av april. I går kom det for første gang noen på visningen, men bare 1 person. Var vist litt for stor leilighet, men det er nå likevel et visst håp om at det skjer noe siden barnebarna bor i samme blokka i så fall :D

Så det er jo en positiv utvikling, men likefullt skremmende tamt bolig marked i området her nå. Snakket med en som bor litt nærmere byen og de opplever det samme der. Dårligste salgstid de har opplevd på over 10 år. Veldig underlig når man ser artiklene om at boligmarkedet er på full fart opp.

Blir jo litt trist av at det er så lite action på boligsalget. Føles litt som med bilen, der var det jo også steindødt. Det blir jo ordnings etterhvert, men jeg vil jo tilbake til Thailand så fort som mulig :lol: Har vel et vindu nå fram mot slutten av juni på å få et salg så jeg kommer meg avgårde i løpet av sommeren.

Jeg antydet jo opprinnelig at jeg skulle reise tilbake i midten/slutten av august, kanskje tidlig september. Og nå kan det vel se ut som det går litt "troll i ord" der :D

Kjipt å sitte her i Norge med bare jobb-jobb-jobb for å tømme leilighet og bod. Når det er ferdig så må jeg jo tvinne tommeltotter til jeg kan sette meg på flyet. Savner dama noe grønnjævlig, og savner Thailand likeså. Sol og varme i mai har hjulp litt, men temperatursvingningene er harde for kroppen. Fingrene mine stivner og et par fingerledd er skikkelig vonde. Har herjet bra med ryggen de siste 2 månedene og er nesten at under at jeg er oppegående. Men du verden det merkes innimellom. Så da blir det en kåbbåi-strekk i ny og ne og vente til det verste gir seg. Merket det veldig godt i går kveld.

https://www.youtube.com/watch?v=Ib-3Xd0IZwk
En fantastisk film jeg må få sett igjen snart.
3 x
Brukeravatar
riflefish
Sted: Bang pu
x 761

25 mai 2018, 10:00

To hanger har jeg solgt min bolig

Det var da ingen kjøpre!

Ene var i 82 terrassehus ventet 9 måneder

Så i 1995 solgte hus da jeg skulle jobbe

I thailand!

Gikk 1 mill under takst !,

Kansje du har lakt deg for høgt!?
1 x
jeg flyr over vann, på leting etter det jeg søker...
kansje et nytt land, som jeg i drømmer
besøker........
Brukeravatar
RobertX
x 615

25 mai 2018, 10:05

Neida jeg ligger sånn i nedre sjikt prismessig, og husleia er den laveste av de 7 som er til salgs her. Så alt skulle tilsi at det i det minste var interesse for den. Det er også utsikt fra balkongen min (de fleste har utsikt rett i naboblokka, det har ikke jeg).

Så alt skulle tilsi at det var interesse. Er noe med markedet og mentaliteten. Folk virker mer tilbakeholdne og defensive nå virker det som.

Men alt man trenger er jo 1 kjøper så det blir nok noe etterhvert :D

Jeg har jo full mulighet å gå ned i pris, men ingen grunn til å gjøre det når jeg allerede er priset i lavere sjikt. Kvadratmeterprisen her er ca 25500 kr.
1 x
Brukeravatar
Nomade
x 107
Kontakt:

30 mai 2018, 14:48

Har du hatt visning på flere ulike tidspunkt i ukene? Helg/virkedag? Har vel vært mye langhelger denne måneden, kanskje folket har vært opptatt med reising?

Hva med å åpne for private visninger etter avtale?
1 x
Brukeravatar
riflefish
Sted: Bang pu
x 761

30 mai 2018, 16:44

Bra beliggenhet!

Koslig leileghet i

Bla bla ,,

Bla

På,, ( ,,,xfre)

Leggen ut på finn!

Skriv haster!!

Solgte en fjell eiendom

Via mekler en gang

Det hadde skret og prisa feil,,

Vel annosert 3 linjer i aftenposten

Telefon begynte og ringe kl 0530

Kl 8 hadde jeg tre aktuelle kjøpre

Solgt på et kvarter

Jeg hadde tenkt en pris,,

Ga blaffen i marked etc

Hytta gikk 3 ganger høyre en lokal

Megler,,

Sørg da for

At lelighten er på

Finn!

Det er 20 x rimligre en avisen

Og flere treff

Lykke til,,

Snart regner det og da kommer folk

På visning...,,,
3 x
jeg flyr over vann, på leting etter det jeg søker...
kansje et nytt land, som jeg i drømmer
besøker........
Arild Holtet
x 719

06 jun 2018, 04:41

Livet ER kronglete og "veien" er ikke bestandig så lett å finne. Mange av oss har fått noen smeller som har rystet oss, men de flesta av oss har da også rystet dette av oss.

Når vi velger å flytte til ett så TOTALT anderledes land, så vet vi på forhånd at vi får mange opplevelser som ikke bare er gode opplevelser. Da tenker jeg da mest på de som flytter til Thailand, og ikke er gift med en thai i Norge som er med på flyttelasset. Med en thai som norsk kone blir det enklere. Men helt alene og vi står der med kofferten i handa, sola brenner i øynene og trafikken suser rundt deg.

Jo prøv den som vil. Men husk:

Det er gode og onde mennesker også i Smilets Land, og når man ikke snakker landets språk så kan mye skje og gjør det også.

For dem som klarer å intergrere seg så er Thailand ett godt land å bo i.

Lykke til alle dere som tenker på å flytte.

A.H.
2 x
Svar

Gå tilbake til «Reisebrev og dagligliv»