Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

Daniel (19) fra Nordland reddet livet til 15-åring i Thailandsferien

Svar
Brukeravatar
tdr
Sted: Norge
x 750
Kontakt:

13 mai 2018, 22:28

Den 19 år gamle Daniel Saue fra Mosjøen ble helten da han reddet livet til en 15-åring ved besøk på et munketempel i Krabi i mars.

Daniel (19) fra Nordland reddet livet til 15-åring i Thailandsferien: – Ingen andre kunne hjerte- og lungeredning
Ferieturen til Thailand i starten av mars ble en reise familien Saue fra Mosjøen sent vil glemme. Da de skulle besøke et munketempel i Krabi-provinsen kollapset nemlig en lokal 15 år gammel gutt nesten i toppen av den 1237 trinn lange trappa opp til tempelet.

– Jeg og søskenbarnet mitt gikk noen minutter foran resten av familiene våre, og på det tusende trinnet så vi en person som satt i trappa. Trappa gikk nesten rett opp og det var 38 grader, men vi lurte likevel litt på hvorfor han hadde valgt å ta seg en matpause midt i trappa, sier Daniel Saue.

Fikk hjertestopp

Da de kom fram til personen så de at det var en ung gutt som så veldig dehydrert ut og som slet med å få i seg væske.

– Da vi forsøkte å få kontakt med han, fikk vi ingen respons. Vi skjønte fort at han var i ferd med å besvime, og da han selv oppdaget dette fikk han panikk og begynte å hyperventilere. Vi forsøkte derfor å ta han med ned til et platå litt lenger ned, men plutselig stoppet hjertet, sier Saue som sammen med søskenbarnet straks gikk i gang med hjertekompresjoner.

-Vi fikk hjertet i gang igjen ganske raskt, men så stoppet det igjen. Etter nye hjertekompresjoner begynte det å slå svakt, og vi fikk gutten over i stabilt sideleie.

Saue og søskenbarnet prøvde samtidig å kjøle gutten ned, men passet på å ikke gi han drikke siden han var bevisstløs i frykt for vann skulle komme i lungene. Flere i området kom til, men ingen kunne hjerte-lunge-redning (HLR). Etter hvert kom et annet søskenbarn av Saue til, og som utdannet sykepleier tok hun raskt kontroll over situasjonen. Pappa Jan Erling løp ned den lange trappen for å skaffe ambulanse, mens Daniel fortsatte med hjertekompresjonene.

– Ambulansene kom til stedet etter hvert, men de hadde ikke noe utstyr med seg. Samtidig stoppet hjertet til gutten hele tiden, og vi holdt på i 1 time og 40 minutter før vi fikk han på en båre å begynte den lange turen ned til ambulansene, sier Saue som da fikk god hjelp fra andre i området til bæringen.

– Mange ønsket å hjelpe til, men visste ikke hvordan. Jeg er derfor veldig glad for at jeg har lært meg dette på skolen, og på idrettslinja var det spesielt mye fokus på HLR. Jeg måtte sende en melding til en tidligere lærer for å fortelle om det som skjedde, og noe av det viktigste jeg har lært er at det er uansett bedre å gjøre noe enn ingenting.

Saken er en plussak i avisen og i resten av artikkelen forteller han om reaksjoner i ettertid og stor omtale i Thailandsk media i ettertid hvor mye av fokuset lå på at så få i landet kan HLR.
6 x
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway
x 1477

14 mai 2018, 01:38

Herterdening kommer for fullt her i Thailand nå, men det vil fortsatt ta lang tid før de er på ett "akseptabelt" nivå med kunnskap og det å tørre å ta ansvar når noe skjer. Men sosiale medier er gode på en ting, og det er å dele kunnskapen om at det er kursing og at det foregår, så det tar nok kaskje litt kortere tid enn det har gjort i Norge.

I norge så er det vel den største forvirringen om det er en, to, 3 eller fom innpust som skal til, og om det er 30 kompresjoner eller hva det nå enn er!

Det siste sikkerhetskurset jeg var på nå så er det 30 kompresjoner og to innpust, og om du ikke greier å gjøre ett inpust på en som ligger der, så for guds skyld gjør kompresjoner. Det kan være nok, da oksygenivået i blodet fortsatt er høyt i mange minuttter etter at pusten har stoppet.

http://www.forstehjelp.info/hjerte-lunge-redning/

OM DET ER LENGE SIDEN DU GIKK KURS, DETTE ER NYTT:
– Kompresjonspunktet er midt mellom brystvortene
– 30 kompresjoner
– 2 innblåsinger
– Kompresjonene gjøres med en takt på 100 i minuttet
– Komprimer 1/3 av brystet – ca 5-6 cm.
– Du har kun 2 forsøk på innblåsinger i hver runde. Bruk max 1 sek på hver innblåsing.
– Om du ikke vil blåse, gjør kontinuerlig kompresjoner til ambulansen kommer
5 x
Svar

Gå tilbake til «Nyheter fra media»