Mafiavirksomhet i dagliglivet.

Svar
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#1

Jeg innrømmer å ha gjort en brøler når det gjeldet mitt syn på i hvilke grad en har kontakt med såkalt hverdag-korrupsjon.
En ser jo mye til hvordan korrupsjonen fungerer på et litt mindre plan, der både politiet og andre medløpere har en kjent og opplagt funksjon, og at en har et greit forhold til det bare en holder seg unna det og lar det styre seg på egen hånd.
Slik kan det fungere men like ofte tar vi fullstendig feil.
Dette har mye med kunnskaper og informasjon å gjøre, og hvordan det virkelig fungerer i skjønn forening med mye av de tingene vi har daglig kontakt med.
Etter 18 år har jeg ment å ha gode kunnskaper om på hvor mange av nivåene, og hvordan de fungerer.
Så mange år har det måtte gå for å få inngående kunnskaper, og enda er det sider av dette systemet jeg fortsatt ikke har full kjennskap til.
En del av dette har vært litt flaks å finne ut av på samme dagen, og ellers - men de kriminelle, eller mafiaen, lever i et delvis innfløkt system, der mange av de samme kontrollerer mange av de samme stedene, i hierarkier - den ene over den andre.
Mange steder fungerer verre enn de andre, der en kontrollerer stedene og hverandre hver eneste dag. Ikke rart at politiet og lokale myndigheter ikke klarer å holde seg unna.
Alt handler selvsagt om penger. Noen steder snakkes det åpent om dem, og hvilke regning en får på bordet - andre steder er penger et tema man bevisst unngår å snakke om, og en har ikke sjans til å få et klart svar.
Disse er kanskje de verste - disse opererer mer på et mer lokalt nivå der folk loppes for regninger de ikke hadde aning om størrelsen av. Her går mange av de mer ubemidlede, som rett og slett ranes for midler. Allikevel går de der siden de ikke har så mange andre steder å vanke. Farlige steder på et mer primitivt nivå. Ofte er det opplagte ting som trekker - ofte vakre kvinner.
Det samme gjelder på mer sofistikerte steder - der pengenivået er langt større, og aldri er noe problem.
Alle disse stedene er det klientellet og ikke minst betjeningen, som er offrene i større eller mindre grad, og som blir utnyttet, der mange har problemer med å komme seg ut av systemet.
Vi har alle vært på slike steder, mest uten å vite hva som skjer både på godt og ondt.
Noen som kjenner seg igjen?
Jeg har mer og gå på, og fortsett gjerne om en synes temaet har en viss interesse.
Sist redigert av PiTa den 17 apr 2018, 17:13, redigert 2 ganger totalt.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

Så lenge det finnes penger

Vil det være folk som benytter seg av det

Selv prester stjeler av kollekten,.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#3

Her er det mer snakk om at folk menger seg inn i systemer der det er pengene som styrer folks atferd, og som kan være et helvete for mange å komme seg ut av, om de ønsker det. En blir fanget av systemet, og dratt inn i handlinger en ikke helt hadde regnet med. Om en er en viktig figur som genererer penger til mobben blir en ofte tvunget til å fortsette i noe en vanskelig kommer seg ut av. Og midlene som benyttes kan være ganske rett frem eller ganske finurlige. En kan f.eks bli slått, voldtatt eller, tvunget til handlinger en etterhvert hater å måtte tåle.
Å fornedre folk er ofte en måte å gjøre folk motløse og frata dem handlekraften og viljen til å gjøre motstand på.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#4

Slik jeg forstår det så er det meste av korrupsjonen ute i distriktene....feks får de 20 millioner for tiltak..så er det 5 millioner vekk.ikke så ulikt i Norge men i Thailand har de ikke akkurat penger til å dekke over korrupsjon aka Norge..Korrupsjon avler også fattigdom som det finnes veldig mye av..halvparten har det kanskje OK..mens den andre halvparten lider og lever i stor fattigdom..feks hva med 800 bath i pensjon? men hvis man har kjøpt seg stillinger i det offentlige så er pensjonen raus..korrupsjonen er alfa omega i Thailand..det kunne like vært afghanistan for alt jeg vet med sine klaner og korrupsjon overalt..
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#5

PiTa skrev: 17 apr 2018, 17:00 Jeg har mer og gå på, og fortsett gjerne om en synes temaet har en viss interesse.
Dette er et interessant tema som jeg gjerne hører mer om.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#6

Interessant tema jeg kunne skrevet mer om uten konsekvenser - men gikk litt for fort frem at jeg tråkket i salaten mer enn jeg var klar over, etter en del informasjoner som dukket uventet opp.
Etter å ha gravd mer i dette dukket det opp enda mer informasjon jeg ikke hadde forutsett - ting jeg har visst en del om om uten å tenke så mye på, og andre direkte uventede ting, også ukjente hendelser.
Dette gjelder "systemet" rundt oss som familie, men som vi må holde oss unna - derfor velger jeg ikke å skrive mer om det.
På rent personlig grunnlag, for det er også mange rent generelle systemer som fungerer her - men har lært at noen ganger er det ting en bare bør la være å skrive om, og heller holde kjeft.
Det viste seg også at flere enn jeg visste om har mistet livet i forskjellige sammenhenger, men ingen ting truer oss, og vet vi er trygge - men i et mønster som er litt pussig, men bortkaset å gå og tenke på.
Jeg vet ikke mer hva jeg skal skrive om dette - derfor lar jeg det ligge, så får heller andre fortsette fra sine erfaringen og vinkler om de ønsker.
Det her høres kanskje litt melodramatisk ut, men plutselig sitter en med masse opplysninger en ikke bør gå videre med, av forskjellige grunner. Men måtte bare skrive noe siden jeg startet et emne - men det blir neppe mer fra min side, om ikke vinklingen blir mer nøytral.
Litt dumt å begynne på dette, men vær klar over at i Thailand kan en få seg overraskelser en ikke hadde regnet med - nok av historier om det.
Det har vært litt mange tråder om naive nordmenn som går seg vill i bushen fordi de ikke klarer å tenke med det rette hodet - som kunne være noe å gå videre med, om det fortsatt var interessant.
Det er det ikke, og har ikke noe med vårt tilfelle å gjøre.
Thailand kan være alt fra smilets land - eller se sånn ut - til å være livsfarlig. Heldigvis minst av det siste.
En må bare prøve å lære seg hvor grensene går her, som kan være vanskelig nok, om en ikke har en sterk nok radar - eller er så dum at en er heldig om en har flaks - oftest uten helt å være klar over hvorfor det ikke gikk galt.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

Kolami skrev: 18 apr 2018, 07:06 Slik jeg forstår det så er det meste av korrupsjonen ute i distriktene....feks får de 20 millioner for tiltak..så er det 5 millioner vekk.ikke så ulikt i Norge men i Thailand har de ikke akkurat penger til å dekke over korrupsjon aka Norge..Korrupsjon avler også fattigdom som det finnes veldig mye av..halvparten har det kanskje OK..mens den andre halvparten lider og lever i stor fattigdom..feks hva med 800 bath i pensjon? men hvis man har kjøpt seg stillinger i det offentlige så er pensjonen raus..korrupsjonen er alfa omega i Thailand..det kunne like vært afghanistan for alt jeg vet med sine klaner og korrupsjon overalt..
Det er vanlig å fordele kaka internt ja av oppdragspengene.

Om en får 1 million til utbedring av vei, så går 200 000,- bort i fordeling internt i det lokale vegvesenet. 100 000 til sjefen, og så fordeles det etter kakesystemt de har i hirakiet. Sånn er det bare.

Onkelen til min x var en stor grossist på frukt, men ble skutt av konkurrenten, og da måtte arvingene flykte når det oppgjøret var over. Gjerningsmannen som ikke var konkurrenten satt inne i 5 år, og når han slapp ut, så var det høy spenning en stund fremover. Fortsatt så er det vondt blod mellom familiene, og arvingene oppholder seg sjeldent lenge hjemme av gangen, og firmaet har ligget brakk siden den tid. Svært hus og gård som bare forfallet, og som ingen vil kjøpe
🌞
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#8

Enda godt de har et ærlig og ubestikkelig politi i thailand da som kan etterforske denne korrupte galskapen , som nærmest gjennomsyrer hele samfunnet.
Fikk et kjempetilbud fra en av de, som hadde gått pengelens under feiringen av Songkran.
Fikk han 1000thb av meg skulle han sørge for at jeg ikke ble straffet eller bøtlagt et år fremover om jeg skulle være uheldig å bli tatt for noe av han eller kollegene hans. :D
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#9

INKOGNITO skrev: 24 apr 2018, 17:56 Enda godt de har et ærlig og ubestikkelig politi i thailand da som kan etterforske denne korrupte galskapen , som nærmest gjennomsyrer hele samfunnet.
Fikk et kjempetilbud fra en av de, som hadde gått pengelens under feiringen av Songkran.
Fikk han 1000thb av meg skulle han sørge for at jeg ikke ble straffet eller bøtlagt et år fremover om jeg skulle være uheldig å bli tatt for noe av han eller kollegene hans. :D
Du lever utsatt da forstår jeg når politiet kjenner til deg og uvanene dine, og du må forhåndsbetale bøter og forsikring for å ikke bli putta inn. Høres ikke bra ut spør du meg.
🌞
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#10

Vel, jeg aksepterte ikke tilbudet og betalte ikke og lever for tiden uten dette sikkerhetsnettet.

Får holde at jeg kjøper lotteri i det illegale lotteriet noen av sjefene til politiet her organiserer og selger, samt at jeg spanderer en øl på de av og til.
Har også vært på fest med de og spandert, men da skulle de absolutt vise takknemlighet ved at tre damer sto klar til min disposisjon for å ta med meg hjem da festen var slutt, er jo en utfordring å ro seg ut av den situasjonen uten å fornærme de.

De har jo sine metoder for hale frynsegoder utenom lønna den gjengen der, ikke lite de får gratis rundt omkring. :lol:
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»