Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

RobertX - Livets kronglete veier

Svar
Brukeravatar
Nomade
x 119
Kontakt:

12 apr 2018, 13:53

Kan det være en mulighet da @RobertX :?:
0 x
Brukeravatar
RobertX
Sted: Trondheim
x 701

12 apr 2018, 16:49

Å leie ut til familiemedlemmer mener du? Næh det er nok lite aktuelt. Har ikke noe særlig familie som ville hatt behov for det.

Jeg tror det er god timing å steppe ut av eiendomsmarkedet i Norge nå uansett. Pengene blir satt på bankkonto og får bare godgjøre seg til det blir aktuelt å kjøpe ny bolig igjen. Skulle uansett være nok til å dekke egenkapitalen ved kjøp av ny bolig. Blir nok et sted mellom 1,5-2 mill som bare får støve litt.

Flytter jeg hjem til Norge etterhvert (om jeg blir småbarnspappa) så vil jeg uansett søke et område med bedre/mildere klima enn Trondheim. Her blir det for surt og kaldt. Det er helt ok med nedbør så vestlandet er helt klart aktuelt. Men akkurat den biten blir bare å ha i bakhodet til det skulle være aktuelt. Kanskje jeg flytter til Tomrefjord jeg også :lol: "Et Lite Stykke Thailand Sesong 3".

I første omgang blir det å leve et behagelig og rolig liv i Hua Hin med utflukter til nabolandene. Det er det jeg selv ønsker. Følte jeg fant en indre ro når jeg var der de 3 månedene nå. Har ikke samme ro her i Norge føler jeg. Her blir det jag med det ene eller andre. Forventninger fra familie og venner.

Ser for meg at jeg får dama til å jobbe med noe veldedig arbeide der det er litt fleksibelt med arbeidstid/mengde. Noen 12 timers jobb for 8000 baht i måneden er fullstendig uaktuelt. Slik jeg har skissert økonomien nå så skal hun få prøve seg med husholdningenspengene til mat og slikt, så hun får 40.000 baht på konto hver måned. Betaler det vi trenger og sparer eller gjør hva hun vil med det som blir igjen. Husleie, utgifter til kjøretøy og slikt er det jeg som dekker. Så det er ikke noe økonomisk behov for henne å jobbe. Men er nok fornuftig å ha noe å gjøre.
4 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Nomade
x 119
Kontakt:

13 apr 2018, 07:28

Det er vel ikke noe gunstig å ha mye penger på høyrentekonto heller med de betingelsene som er i dag. Bedre med ett eller flere solide fond da.
0 x
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway
x 1424

13 apr 2018, 07:39

Nomade skrev:
13 apr 2018, 07:28
Det er vel ikke noe gunstig å ha mye penger på høyrentekonto heller med de betingelsene som er i dag. Bedre med ett eller flere solide fond da.
Jeg beholder en sum også i banken samt noe lavrisiko investeringer på sikt, i tillegg har jeg en leilighet i Norge jeg leier ut. Så "investerer" jeg i leilighet her nede og etablerer meg her. Som nevnt tidligere så ser jeg fordelen med å eie en leilighet med tanke på hva man betaler i forhold til å leie. Leie en toroms eller treroms blir for dyrt i lengden synes jeg, og hadde jeg klart meg med ett roms, så hadde jeg sett det som mer gunstig enn å kjøpe. Til syvende og sist så er det hva man har råd til, og hvor komfortabelt man ønsker å ha det. Jeg er lei av å bo i bag, så jeg kjøper min egen, i motsetning til Robert som ønsker å leie inntil videre. Greit å ha penger tilgjengelig på konto inntil det skjer. Personelig så tror jeg han vil bli lei av den samme linja jeg har kjørt hittil med å leie, og se at det kunne vært greit å ha sitt eget, men det får vi nå se hva han tenker om noen måneder kanskje ;-)
5 x
Brukeravatar
RobertX
x 701

13 apr 2018, 08:45

Å ha penger i banken er tapsprosjekt ja. Man får ikke mer rente enn hva som spises opp i inflasjon. Men det er også risiko i å ha pengene i fond. Spesielt nå etter min mening. Vi sitter på toppen av en konjunktur og skal utforbakke så det svir. Det går an å putte penger i fond som investerer i den retning også, altså fall i markedene og tjene på det. Hovedårsaken til at jeg ikke gjør det er som Phay er inne på, at jeg vil ha pengene tilgjengelige til kjøp av bolig om det er aktuelt. Det var mange som fikk en på trynet med "dot.com" boblen i 1999/2000 og tapte mye på fond. Så at jeg taper litt i forhold til inflasjon på kort sikt det tåler jeg.

Så å salte ned inntil maks grensen til Bankenes Sikringsfond i Norge (2.500.000 kr) er helt greit som en midlertidig løsning. Har man mer så burde man nok vurdere alternativer som sølv/gull mynter framfor fond/aksjer. Og da mener jeg fysiske mynter man selv oppbevarer på et trygt sted hjemme.

Det jeg vurderte som et alternativ var å kjøpe en ny leilighet her i Trondheim og så bare leie den ut mens jeg er i utlandet. Da får man jo en grei avkastning på pengene. Men der igjen, jeg tror ikke jeg ønsker å flytte tilbake til Trondheim og derfor blir det da litt dumt å kjøpe en leilighet her. Vi vet jo heller ikke hvordan boligmarkedet utvikler seg framover. Så vel senest i går en advarsel fra det svenske eiendomsmarkedet der en analytiker mente det lå an til 20-30% prisfall. Slikt har en tendens å smitte, spesielt om det er undeliggende globale svingninger som påvirker alle lands økonomi. Så for meg er uttrykket "Cash is King" det som råder grunnen inntil videre :D
2 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
x 1424

16 apr 2018, 01:50

Det er ikke bra å legge ut for mye detaljer og hva man tenker på forum, for det blir jo vridd og vendt på til å høres verst mulig ut når man egentlig bare vil det beste. Av og til så må man lese litt mellom linjene om det ikke står klart nok, eller så får man lese en gang til. Fort gjort å bli litt ivrig i begynnelsen og skrive mye, som jeg gjorde, men da med en agenda i min tråd. Jeg spant litt utover det jeg tenkte og sto for, men det er også nødvendig å få ned på papiret mente jeg. Ble også litt motmeldinger men stort sett greit å forholde seg til for mitt vedkommende.

Men det er ikke til å komme ifra at tenkeboksen får mange ideer og løsninger på ting man egentlig ikke trenger å forholde seg til under andre forhold.

Ser også det vris på innholdet i en annen tråd bevisst for å prøve å trekke opp stemningen, og mulig det blir for ryddig og kjedelig her, men det beste er å prøve å se ting fra flere sider, og vite at det sitter en person i den andre enden også.

Når det kommer til å la fruen styre husholdningen, så er ikke det noe ukjent for thaistyle liv, det er ganske så vanlig, men for andre er det ikke det. Enkelt og greit valg for å innvolvere damen i forholdet, så en slipper å gå og spørre etter matpeng hele tiden. De har sine oppgaver og plikter de føler sterkt for, og da må de få lov til. Jeg har begynnt å rydde og vaske tøy, tatt oppvasken av og til, men det er ikke bare bare, for da føler de at de ikke gjør en god nok jobb. Det finnes mange eksempler på forskjellige måter å forholde seg til hverandre, og det finner man ut av over tid, og det tar tid, ikke minst etter at forelskelsen har begynnt å falme, det er da det virkelig begynner og man ser hverandre.
5 x
Brukeravatar
RobertX
x 701

16 apr 2018, 12:53

Jeg gir jo fullstendig bæng i hva andre mener :-) Det er jo ingen nyhet for de som har fulgt mine skriverier og hvordan jeg er som person.

Men bare for å utdype dette så dreier det seg om husholdningspenger og et budsjett på 40.000 der hun da skal sørge for at alt er "på lager" i huset og samtidig har mat/klær/ting til sønnen. Og det blir litt prøveprosjekt for å se hvordan det fungerer i praksis. Jeg vet jo at ikke alle thai er så gode på å håndtere og fordele penger framover. Så det tar jeg som det kommer. Om hun får problemer med dette så deler jeg jo bare de 40.000 i 2 bolker der hun får en gitt sum (25.000 feks) og så ordner jeg med husholdningen/innkjøp for 10-15.000 baht i måneden.

Når man bor sammen og jeg ikke ønsker at hun skal jobbe ræva av seg for noen baht, men istedenfor drive med veldedig arbeide som hun synes er fornuftig, så sier det seg selv at jeg også sørger for at hun har det hun trenger.

Så kjapt oppsummert så er altså dette en tråd der jeg ofte utbroderer ting jeg tenker eller gjør uten at jeg på noen måte ber andre folk om velsignelse for hva jeg gjør :D Men jeg registrert (ikke bare her men også i andre fora) at Janteloven blant nordmenn lever i beste velgående. Altid noen som har sterke meninger om hva jeg burde gjøre med mine penger eller hva som er rett/galt i forhold til å ta vare på sin bedre halvdel.
5 x
INKOGNITO
x 32

20 apr 2018, 05:12

Helt greitt for meg at noen, for å holde på dame, er villige til å ofre en sum til husholdningspenger som i thailand tilsvarer jobb sjefsstilling.
Men det går sikkert greitt det også om man ikke ønsker å få realitetene på bordet, og finne ut om det er han som betaler pengene som er interessant, eller kun pengene. :|
0 x
Brukeravatar
Phay
x 1424

20 apr 2018, 05:27

INKOGNITO skrev:
20 apr 2018, 05:12
Helt greitt for meg at noen, for å holde på dame, er villige til å ofre en sum til husholdningspenger som i thailand tilsvarer jobb sjefsstilling.
Men det går sikkert greitt det også om man ikke ønsker å få realitetene på bordet, og finne ut om det er han som betaler pengene som er interessant, eller kun pengene. :|
Hvordan velger du å gjøre det? Det å overføre en viss sum til hennes konto for felles forbruk? Er det feil? Jeg fører også over det vi skal bruke på hennes konto, så får hun inntekt å vise til, om hun ønsker å kjøpe land i nord, og låne penger til det, men pengene går til oss, og ikke til henne. Det kalles fellesøkonomi ikke noe annet enn det. Nå har ikke dama mi barn eller foreldre som skal ha faste overføringer, så da blir det kun oss pengene går til. Men hun har alltid en viss sum stående på konto for emergency. Enten det skjer noe med meg, eller jeg stikker av, eller hun stikker av, så står den summe der på hennes konto.

Ikke trenger hun å spørre om penger for å dra på markedet, og så har jeg god oversikt over forbruket med å gjøre det slik, istedenfor å blande huslige felleskap ting med mine ting og hele tiden gi ut små beløp. Men forstår jo at det skal kveruleres og vris på om man føler behov for det, men jeg lurer på hva dere andre gjør her inne? Ikke alle som er sammen med velstående eller hardtarbeidende thaier som jobber 12 timer dagen og slaver hjemme i tillegg for å tilfredstille en mann. De av dere som er ungkarer og kun går shorttime eller puler gratis, kan jo begynne å fortelle hvordan det egentlig skal være! Jeg venter spent :D
5 x
Brukeravatar
Phay
x 1424

21 apr 2018, 05:41

Det er selvfølgelig verdt en diskusjon om hva som er etisk riktig, men man må da forstå at folk flest tror de handler i beste mening, og i tillegg ikke tillegger forholdet sitt på den måten som det ofte fremlegges på. De aller fleste damer er ikke sammen med en mann, slaver for han, har sex med han, og holder han med selskap i flesteparten av døgnets timer og greier det med å vær i godt humør, kosete og pliktoppfyllende. Det vil alltid være noe som skurrer etter en tid, og det er da man må ha på varsellysene og begynne å evaluere hva man holder på med. Jeg vil tro det mangler noen antenner hos noen om de lar det fortsette! Men det å ha gode antenner er stort sett en mangelvare hos svært mange desverre, samt takt og tone.

Så hva gjør ett forhold likeverdig om man ikke finner en partner som har like mye jordisk gods og gull som en selv? Er ikke selve kjærligheten og omsorgen for ett annet mennske det å gi å ta?

Men når Inkognito kun velger å slenge ut av seg enkle fraser og ikke komme med noe konstruktivt om hva han selv mener og praktiserer, så er det lite verdt å ta hensyn til!

Skjult språkbruk som vi ikke ønsker på forumet
3 x
Svar

Gå tilbake til «Reisebrev og dagligliv»