Eieformer - Thailand (for oss utlendinger)

Eie, leie, skatt, flytting, husbygging
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#11

Utpåtur skrev: 12 mar 2018, 14:38 Det er ikke sikkert man sier korrekt kjøpesum når noen spør hvor mye huset ble solgt for - alle prøver å virke lure....

Å la et luksushus stå tomt i årevis - det vil forvitre hvis man ikke bruker det og vedlikeholder - og det går fort.

Et condo - hvor selskapet som selger eier tomta - som nevnt før - hvor mye innflytelse har de på driften av hele anlegget - antakelig ganske stor, og de kan på et tidspunkt finne ut at det lønner seg for dem å la det forfalle - for å resirkulere hele tomta - rive og bygge nytt.

Det jeg tror øker i verdi er tomteareal i kurante strøk. Det er en begrenset ressurs - men bygninger i Asia sees på som forbruksvare.

Det er tildels slik i Norge også; en enebolig fra 70-tallet på ei fin tomt - hvis den ikke er totalt oppgradert - så er det tomta som har verdien.
På fine adresser i Oslo kan en fin enebolig bli revet da tomta har mye større verdi som byggeareal.

Derfor skal man på død og liv ha noe i Asia - kjøp tomta - sett det på barn hvis man har barn med statsborgerskap - det må jo være det aller beste, hvis ikke på dama - og så lag en leasingkontrakt så du har kontrollen i overskuelig fremtid. Da kan du ha en viss kontroll på verdiene.

Eller som Phay har konkludert; condo ganske ny som selges igjen etter noen år.
Du har helt rett i dette om priser ved kjøp/salg og jeg vet ikke hva disse boligene til slutt ble solgt for men det ble sagt at de gikk for prisforlangende. Men som sagt - dette vet jeg selvfølgelig ikke.

Joda helt enig i at et hus som ikke blir brukt forvitrer fort. Men tror ikke alle thaier tenker slikt. Det er naturlig og inneforstått for de.
No one here gets out alive...
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#12

Mye av grunnen til at thai har investert i eiendommer de lar stå tomme har sansynligvis vært pga skatt. Det har vel vært null skatt på eiendom her. Men myndighetene har varslet at de vil slå ned på dette og at slik eiendom vil beskattes etterhvert. Så her kan det bli enda mer på markedet etterhvert når folk trapper ned eiendomsportefølje .

For oss vanlige dødelige handler dette i første rekke om et trygt eierskap for å ha et hjem i Thailand. Så det er lurt å tenke både trygghet i forhold til eierskap og i forhold til økonomisk plassering der man kan få med seg det meste ved et salg.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#13

Det er nok skatt ved salg av eiendom,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#14

Hørte snakk om en 8 års regel? At så lenge man har eid i 8+ år så er det ikke skatt?

Det var vistnok årsaken til at Tira Tiraa komplekset her i HH nå har oppunder 20% av alle leilighetene ute til salgs (8-10 år gammelt bygg).
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#15

Ser ut som dette med 8 år er i forhold til fradrag.

https://www.angloinfo.com/how-to/thaila ... a-property
Screenshot_2018-03-13-17-25-41.jpg
Når det gjelder pensjonsregulering på 8.5% så høres det fryktelig mye ut.

Jeg har sett 2.2% anslått for 2018. Men de tallene er vel ikke klare enda.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#16

Som en investering, som i å tjene penger, klarer jeg ikke å se fordeler ved å kjøpe noe som helst i Thailand. Men som et prosjekt, der man er inneforstått med risikoer og hvor man er villig til å ta kostnadene ved et lengre opphold i Thailand, stiller saken seg annerledes.
Jeg kan godt forstå at noen vil kjøpe, og ha sitt faste krypinn så lenge man kan. Poenget for mange er vel ikke å tjene penger på egen bolig i Thailand, men å slå seg ned og nyte livet etter et langt arbeidsliv. Nyte godene av opptjente penger liksom.

For egen del kommer jeg nok trolig til å leie i årene som kommer.
Freddyk
Innlegg: 10
Registrert: 03 mar 2018, 05:23

#17

Ja ikke vet jeg.

Men kjøper man i eget navn, så eier man det.

For min del så koster et rom Fellesutgifter 10.600

Men har man ikke penger, får man heller ikke kjøpt noe

Er det ingen som kjøper, så får ingen leid heller :)
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#18

http://www.khaosodenglish.com/news/2018 ... o-to-jail/

Nye regler for leietakere i Thailand fra 1. mai. Ser svært positivt ut for leietaker sin del med tanke på langtidsleie.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#19

RobertX skrev: 15 mar 2018, 12:35 http://www.khaosodenglish.com/news/2018 ... o-to-jail/

Nye regler for leietakere i Thailand fra 1. mai. Ser svært positivt ut for leietaker sin del med tanke på langtidsleie.
Dobbelpost.. Vet ikke helt hvorfor det skjedde, men innlegget kommer under.. :lol:
Sist redigert av Thaibreak den 15 mar 2018, 17:28, redigert 2 ganger totalt.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#20

RobertX skrev: 15 mar 2018, 12:35 http://www.khaosodenglish.com/news/2018 ... o-to-jail/

Nye regler for leietakere i Thailand fra 1. mai. Ser svært positivt ut for leietaker sin del med tanke på langtidsleie.
Dette var interessant nytt, og ganske revolusjonerende. Et par punkter er altså at en utleier ikke kan ta mer enn èn måned i depositum, og èn måneds forskuddsleie, to måneder totalt ved innflytting. I dag tar mange både to og tre måneders depositum. Svært interessant at dette nå vil få tilbakevirkende kraft også, og for mye innbetalt etter dagens regler skal tilbakebetales innen 1. mai.

I tillegg må strøm og vann være faktisk kostnad, og ingen utleier skal ta mer enn det. Hotellene i dag tar jo mer, og noen utleiere har mer eller mindre fast pris slik at de tjener noen slanter på det også.

En del andre endringer også, som gjør det mer attraktivt å leie. Det jeg derimot tviler på, er at alle utleiere er klar over endringene, og er opplyst om dem. Eller later som de ikke vet om dem. Og da durer de vel fortsatt på med sitt, i litt "mai kao chai"-modus.. Men dette kan altså straffes hardt, om man ignorerer de nye reglene.
Svar

Gå tilbake til «Bolig»