Bolig i Norge

Eie, leie, skatt, flytting, husbygging
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#21

Da har vi fått en ny bestilling på den lille leiligheten vår. Denne gangen en Nederlender som skal gjennomføre kreftbehandling av hunden sin på veterinærhøyskolen i Ås. Han har leid for 38 dager og for det får vi 10400kr. Av det må jeg sette av 22% skatt siden det er skatt på kortidsutleie for mer enn 10000kr per år. Tidligere har vi hatt en dame her med en kongepuddeltispe som skulle få den bedekket. Det gikk tydeligvis bra for de dro hjem før tiden.
For de som kommer til å leie her i juli og utover er det gode sjanser for å få testet ut matklubben som kona planlegger å starte opp i sommer. Utekjøkkenet er snart ferdig, og der skal ho stå å lage Isaan-mat. Men hovedsaklig tenker ho mest på å servere til andre Thaidamer. Det blir retter med mye chili, permentert fiskesaus og deler av kyllingen vi ikke vanligvis spiser her i Norge. Ho har fått mye oppmerksomhet for maten sin, og har servert på flere Thaimesser her i området. Vi har naturligvis firma og betaler mva, men mattilsynet er pågående her i området, så det gjelder å gjøre ting riktig
Så til alle thai-norske globetrottere, dere er spesielt velkommene til å leie hos oss, her på Siggerud.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#22

Nå nærmer det seg avreise for nederlenderen med bikkja som skal bo her en drøy måned. Ser han går lange turer med hunden, så da står det vel greit til med det kreftsjuke dyret. Har snakket med han litt og fått noe innblikk i hvem han er. Artikkelforfatter for data-hardware i et magasin sa han, altså et område jeg ikke vet noe om, men hyggelig og lett å prate med om løst og fast. Jobber herfra sier han, men pengene har tatt slutt nå pga alle rundene med behandling av bikkja. Dette er vist bare den siste behandlingen i en serie.
I dag får jeg to snekkere som skal bygge trapp/platting utenfor inngangsdørene til de to leilighetene. Kunne gjort det selv, men har for mange prosjekter hjemme nå så gikk bare å ventet på at det skulle dukke opp en mulighet for byttejobbing der jeg kan legge membran for de.
Blir bra å få oppgradert uteområdet sånn at stedet ser bedre ut på bildene.Fikk satt inn vaskemaskin på badet for noen måneder siden også så stedet er rimelig komplett. Har ikke vært store pågangen i sommer og konkuransen på airbnb er stor har jeg inntrykk av. To ganger den siste uken har det vært folk med forespørsel om månedsleie, men begge har ikke kommet med endelig bestilling. Er jo ganske dyrt med 11000 for en mnd, men er innenfor det som er vanlig nærme Oslo.
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#23

Jeg var på tråler på Grønland som 15-åring. Hadde den værste lugaren rett forran propell og ror og under to digre trålvinsjer. Fikk tilslutt sove.Men når jeg kom i land så ble det for stille, så jeg satt vaskemaskina på soverommet og kjører kun maskina når jeg legger meg. Nå får jeg sove og strømmen er billigst på natta. Slik løser en gutt fra Sunnmøre store og små problemer. :mrgreen:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#24

jern45 skrev: 22 mai 2023, 06:23 Nå nærmer det seg avreise for nederlenderen med bikkja som skal bo her en drøy måned. Ser han går lange turer med hunden, så da står det vel greit til med det kreftsjuke dyret. Har snakket med han litt og fått noe innblikk i hvem han er. Artikkelforfatter for data-hardware i et magasin sa han, altså et område jeg ikke vet noe om, men hyggelig og lett å prate med om løst og fast. Jobber herfra sier han, men pengene har tatt slutt nå pga alle rundene med behandling av bikkja. Dette er vist bare den siste behandlingen i en serie.
I dag får jeg to snekkere som skal bygge trapp/platting utenfor inngangsdørene til de to leilighetene. Kunne gjort det selv, men har for mange prosjekter hjemme nå så gikk bare å ventet på at det skulle dukke opp en mulighet for byttejobbing der jeg kan legge membran for de.
Blir bra å få oppgradert uteområdet sånn at stedet ser bedre ut på bildene.Fikk satt inn vaskemaskin på badet for noen måneder siden også så stedet er rimelig komplett. Har ikke vært store pågangen i sommer og konkuransen på airbnb er stor har jeg inntrykk av. To ganger den siste uken har det vært folk med forespørsel om månedsleie, men begge har ikke kommet med endelig bestilling. Er jo ganske dyrt med 11000 for en mnd, men er innenfor det som er vanlig nærme Oslo.
Ligger under markedspris, samt gir av og til sommer og jule bonus til leietager (avslag på husleien) samt 1000 kr pr måned des-april pga høye strømpriser i vinter. Skal sette inn en bedre ved ovn til henne nå.

Har nå bodd hos meg i snart 10 år til sammen, og håper hun aldri flytter.
🌞
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#25

Utleie 1. romsen ha gått over all forventning. De to sommerene som har gått har vi stort sett hatt korttidsleie gjennom airbnb, mens forøvrig resten av året har vi leid ut fast til forskjellige utlendinger, en fra Nederlan, emigrert nordmann fra sørafrika, og den kinesiske studenten. Nå har vi en nordsvenske boende her som har leid i et halvt års tid. Han betaler 6500kr/mnd ink strøm og varme. Internett følger også med. Det har vært overraskende enkelt å skaffe leieboere, de leier først gjennom airbnb, for så å be om å få leie på mer permanent basis. Siggerud er et landelig og bortgjømt bygd helt inntil østmarka, det er 20 minutter å gå til bussen, men til gjengjeld bare 21km til Oslo S. Nå kan det se ut til at svensken er på vei ut siden han har funnet seg kjæreste, ei tysk jente han tilfeldigvis møtte på vei til jobb. Det blir nok litt trangt for to på det som er på størelse med et vanlig hotellrom. Men det er jo billig sammenlignet med andre utleieobjekter, inneholder fult utrustet kjøkken, pent bad med vaskemaskin, så det er fult mulig å ha det greit.
Det ser ut til, nå i 2024, at vi blir veldig avhengige av utleieinntektene våre( vi også har en større leilighet vi leier ut fast til sykepleie), for byggebransjen som jeg jobber i ser ut til å rase fullstendig sammen. 20 år etter at jeg startet opp står jeg helt uten oppdrag for første gang. Konemor Isaan derimot står støtt i fast annsatt fylkeskommunal vaskejobb. Ho har vært så flink med pengene sine at ho gjennom pandemien og det siste året hadde klart å spare opp til flyreisen for seg og ungene hjem til Thailand og tilbake i kommende sommer.48000 bel det med Quatar. Hotell for seg, ungene og mor/søster en uke har ho også bestilt. Resten av de 4 ukene blir de hjemme i huset vi bygde i Prasat, Surin. Jeg også kommer etter en tur, men tørr bare være borte fra Norge i snaut to uker pga situasjonen i byggebransje, og frykt for å miste kunder.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#26

Siggerud er en fin plass, jobbet der ett halvår. Først som montør av samlebånd på en liten matfabrikk, og så fikk jeg tilbud om jobb der som alt mulig mann.

Er man glad i marka og fiske, nydelig plass
🌞
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#27

Fabrikken på Siggerud ja, den har jeg sett, og lurt på hva som ble produsert der. De siste 20 årene har det vært blandet aktivitet der, men noen form for trykkeri tror jeg. Hva var det de produserte den gang du var der?
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#28

jern45 skrev: 13 jan 2024, 18:42 Fabrikken på Siggerud ja, den har jeg sett, og lurt på hva som ble produsert der. De siste 20 årene har det vært blandet aktivitet der, men noen form for trykkeri tror jeg. Hva var det de produserte den gang du var der?
Diverse Pølser, karbonader, medisterkaker, kjøttkaker, var på menyen når jeg jobbet der. Ble mye fersk varm mat i lunsjen.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Bolig»