Taiwan på godt og vondt

Svar
River_rat
Innlegg: 30
Registrert: 29 des 2018, 13:13

#1

Taiwan, er det noen her som har noe erfaring med landet, som selv har vært der? Hva kan man se og oppleve der, bortsett fra teknologi og mat?

_ river
Thailand - Malaysia - Indonesia - Singapore - Australia - Laos - Cambodia - Kina - Vietnam - Filippinene - Myanmar - Nepal - Maldivene - Sri Lanka - Japan - Georgia - Taiwan
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#2

Ser frem til eventuelle svar på dette; Taiwan sammen med Sør-Korea er blant landene i Asia jeg gjerne skulle besøke.

Når det gjelder å besøke Taiwan så er det jo litt turbulent med tanke på hva Kina kan finne på og jeg skulle gjerne vært der snarest mulig.

Ser man på Taiwan Tourism Bureau ser det jo ut til at landet har litt av hvert å by på.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#3

Mønstret om bord på et skip som het Fernsea i 1955 da jeg var 18 år gammel. Den gikk i fart mellom USA og Far East.
18 måneders kontrakt og fri hjemreise etter 2 år.
I 1956 var i en tur innom Takao på Formosa (som nå har skiftet navn til Taiwan)

Takao er egentlig et navn Japan satte på byen under den tid øya var okkupert av Japan.
En smører hadde reist hjem etter to år om bord, og jeg hadde nettopp rykket opp fra maskingutt og til smører.
Og hyra var øket fra 279 til 451 kroner i måneden.

En del av oss gikk på land der for å ta noen øl.
Vi satt inne på et slags vertshus og drakk, men hadde gått over til en slags kinesisk brennevin.
De fleste av oss begynte å bli halvfulle.

Vi kom så i snakk med noen innfødte. Praten ble etter hvert politisk.
Formosa/Taiwan var øya som restene av som Chiang Kai-sheks USA støttede styrker måtte flykte til da Maos styrker
jagde dem til sjøs i 1949.
Maos lille flåte kom satte etter dem , men i Formosa stredet dukket det opp en stor amerikansk marine flåte og sperret
veien. Dermed kom Chiang Kai-sheks styrker seg unna. (Og derfor har vi denne farlige situasjonen i mellom USA og Kina i dag).

Jeg kom til å nevne at en del av offiserene til de flyktende styrkene solgte store lagre av førstehjelpsutstyr til Maos styrker,
og den slags korrupsjon ikke fører til noe godt. Dere tapte jo.

Den kvelden lærte jeg å passe kjeften min bedre.
Av frykt for å bli lynsjet måtte alle fra båten storm løpe tilbake med en folkemengde som stadig vokste i helene.
Vi kom oss opp gangveien og så på taiwanske soldater som med våpen i hånd holdt folkemengden i sjakk.

Et godt råd til de som har tenkt å besøke Taiwan: Vær veldig forsiktig med å diskutere politikk !
River_rat
Innlegg: 30
Registrert: 29 des 2018, 13:13

#4

Takk for spennende historie og gode råd gunners. Jeg vil jo tro at mat og teknologi er spennende i Taiwan.
Det har vel skjedd litt siden anno 56 der også kanskje.

_river
Thailand - Malaysia - Indonesia - Singapore - Australia - Laos - Cambodia - Kina - Vietnam - Filippinene - Myanmar - Nepal - Maldivene - Sri Lanka - Japan - Georgia - Taiwan
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#5

Tja. Det er 67 år siden jeg var på Taiwan. Men det å være forsiktig med å diskutere politikk gjelder gjelder nok fremdeles.

Ellers har det skjedd store industrielle forandringer, spesielt når det gjelder microchips produksjonen hvor Taiwan er
verdensledende.
Øya produserer rundt 60 prosent av verdens semiconductors (halvledere) og nærmere 90 prosent av de mest avanserte.

Politisk er Taiwan det mest betente og farligste området vi har, og sannsynligheten for en krig mellom USA og Kina er over
50 prosent, altså mest sannsynlig. Men kommer neppe før Kina føler seg sterke nok til å hamle opp med USA.

Da jeg besøkte øya i 1956 var det kun 7 år siden det kommunistiske Kina under Mao var opprettet, og de to små øygruppene Quemoy (Kinmen) og Matsu som bare lå et par kilometer utenfor det kinesiske fastlandet og administrativt ble styrt fra Taiwan ble neste daglig på 1950- og 60 tallet utsatt for kinesisk artilleri fra fastlandet.
Men øyene var meget godt befestet.

I dag er situasjonen helt annerledes. Taiwanske forretningsmenn benytter gjerne disse øyene som mellomstasjoner når
de reiser til Kina, da det er raskere enn å reise via Hongkong.

Svært få land har diplomatisk forbindelse med Taiwan, da dette betyr brudd med Fastlands Kina.
River_rat
Innlegg: 30
Registrert: 29 des 2018, 13:13

#6

Igjen takk :)
Det interessante er:

Når bør man dra (året rundt passer)?
Hvor mange dager bør man være der? 3 -5 - 7?
Hva er det man bør oppleve av byer og provinser, og holder det med Taipei?
Hva bør man få med seg av landemerker, mat, drikke, festival, sport underholdning?
Vil Taiwan være en grei stopover til Sør Korea?

_river
Thailand - Malaysia - Indonesia - Singapore - Australia - Laos - Cambodia - Kina - Vietnam - Filippinene - Myanmar - Nepal - Maldivene - Sri Lanka - Japan - Georgia - Taiwan
Svar

Gå tilbake til «Generelt»