Sammenligning av å leve i Thailand og Filippinene

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#11

RobertX skrev: 27 jun 2023, 05:01 Hehe joda jeg er klar over prisøkningene. Men den 1 kg Greek Yoghurt må du betale 819 pesos for her. Eller ca 550 baht.

Screenshot_20230627_105629.jpg
Auch, det var drøyt, I norge koster 1kg nå ca 200 baht.
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#12

Ja prisene her på endel varer er høyere enn i Norge. Man kan selvsagt leve som filipinos. På ris, vann, grønnsaker og litt kjøtt/fisk 1-3 ganger i uka. Fattigfolket spiser som regel bare ris med litt salt på.

Men det overrasket meg hvor dyrt det er å ha et mer vestlig kosthold. Matbudsjettet vårt har vært på rundt 10-12.000 norske kroner pr mnd her i Cebu City. Feks drikkevann koster ca 3 kr for halvliter, 5 kr for 1 liter og 7 kr for 1,5 liter. 2 personer drikker endel vann pr dag. Pluss sodavann. Schweppes Soda ca 7,50 kr pr boks. Singha Soda ca det samme.

Brukte ikke i nærheten så mye penger på mat og drikke i Hua Hin. Nå er vi jo 2 personer, men likevel.

Har jobbet litt for å lage mer mat hjemme og å kutte enkelte ting. Så budsjettet er under kontroll. Vi bruker ca 10.000 pesos pr uke nå på mat og drikke.

Boutgiftene er heller ikke noe billig her.

Leier ca 37 kvm leilighet med ok vestlig standard.
Leie 20.000 pesos pr mnd.
Fellesutgifter ca 3.400 pesos pr mnd
Vann ca 450 pesos pr mnd
Parkering 5.000 pesos pr mnd
Strøm ca 7.000 pesos pr mnd
Internett ca 1.700 pesos pr mnd
Så totalt ca 37.500 pr mnd eller ca 7.200 kr etter dagens kurs. Det er litt under hva jeg betalte for leie av leilighet + bil i Hua Hin i August i fjor (26.000 baht). Og kvalitet på bygg i The 88 Condo kontra One Oasis Cebu er betydelig i favør The 88 Condo. Feks balkongen her er så smal at jeg ikke tørr å gå ut her. Umulig å ha stol og sitte ute.

I etterpåklokskapens navn skulle jeg nok heller leid et hus i utkanten av byen.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#13

Robert du er vel klar over at du kan få kjøpt slike 25 liters dunker i phillipinene med drikke vann, Jeg mener vi kjøpte dette når jeg var der i phillipinene :D
You Never walk Alone :D
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#14

wiking skrev: 27 jun 2023, 20:49 Robert du er vel klar over at du kan få kjøpt slike 25 liters dunker i phillipinene med drikke vann, Jeg mener vi kjøpte dette når jeg var der i phillipinene :D
Ja vi har det også. 2 slike dunker. Men syntes ikke det vannet var noe særlig som drikkevann. Vi bruker det til å koke mat, te-vann etc. Koster 25 pesos å fylle opp.

De har slike på hjemplassen hennes også og der er vannkvaliteten bedre.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Generelt»